Isin ja äidin hommat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä "miesten" töitä ja "naisten" töitä? Meillä työnjako menee lähinnä mielenkiinnon mukaan.

Mies hoitaa tietokonejutut, kun niistä enemmän ymmärtää. (Paitsi että mokoma yrittää niitä mullekin opettaa sillä lopputuloksella että mun konetta hoidetaan niin että mies neuvoo selän takana melkein kädestä pitäen. :grin) Myös tiskaus kuuluu miehen hommiin jos hän vain on siinä kunnossa ja on jotain mitä ei voi laittaa koneeseen, sillä itse inhoan tiskausta ja miehestä se on ihan mukavaakin.

Äidin hommia oli vauva-aikana kaikki pikkunäpertelyt kuten kynsien leikkaus näppärämpien sormien vuoksi. Nykyisin isi kyllä leikkaa myös kynsiä. Käsityöt -sikäli kun niitä joku tekee- on myös minun heiniä. No ei ne mitään pakollisia kotitöitä ole, mutta on tullut neulottua käytännöllisiä juttuja koko perheelle ja joskus lahjoiksikin.
 
Ei taida montaa olla, kattilan puhdistus on miehen homma ja vessan puhdistus minun. Muut tehdään miten sovitaan. Usein tulee tehtyä ns. omat hommat tottumuksesta, mutta molemmat kuitenkin osaa ja pystyy kaikkiin hommiin.
 
Meillä menee karkeasti niin, että mies käy kodin ulkopuolella töissä ja minä hoidan talouden pyörittämisen. Itse teen töitä kotona, joten kotityötkin menevät tässä sivussa. Meillä myös tarvittaessa onnistuu toisen hommat, eli mies ei ole kädetön kotitöissä ja multa sujuu vaikka renkaiden vaihto. Mutta helpoimmin arki rullaa, kun kumpikin hoitaa oman tonttinsa. Sitten jos/kun lähden kodin ulkopuolelle töihin, niin varmasti kotityötkin jakautuvat tasaisemmin.

Lasten kanssa hommat hoituu niin, että minä hoidan pienet ja mies harrastaa koululaisten kanssa. Äiti huolehtii enimmäkseen ne tylsät hommat, kuten hammaspesut ja lääkäreissä, neuvoloissa käymiset, isä sitten lukee iltasadut ja käy lasten kanssa peleissä jne. Toki kaikkea kivaa tehdään myös koko perheellä :)
 
Meillä minä hoidan laskujen maksut ja ns. kirjalliset työt. Isäntä korjaa autot. Muuten teemme kaikki yhdessä, kumpi vaan jaksaa/ viittii....
 
Meillä toimii perinteinen työnjako. :happy: minä hoidan kodin ja suureksi osaksi lapset, mies on ottanut päävastuun elatuksesta ja autoista, korjaustöistä jne.
Meiän luonteilla ei toimisi se, että molemmat kävisi kokopäivätöissä, lapset hoidossa ja jaettais kotityöt 50/50. Mies ei oo koskaan ollut kotitöitä tekevää tyyppiä ja minä taas teen senkin edestä enkä edes antaisi miehen tehdä.:laughing002 toki, jos tarvin apua, niin pyydän ja saan.
Todella hyvin toimii! :)

Edit. Mä kyllä teen myös ns "miestenhommia" sen verran, että pilkon mielelläni puita! Sitä en anna miehen tehdäkään, haluan tehdä ite. :D ja muita pihahommia mitkä vaatii voimaa teen ite.
 
Muokattu viimeksi:
Ei ole. Minä korjaan auton ja sähkölaitteet, ja jonkin verran siivoan, laitan ruokaa ja pyykkään, ja tietysti käyn töissä ja hoidan lapsen. Välillä ostan kuitenkin eineksiä ja tilaan siivoojan, koska ihan kaikkeen ei aika riitä, ja hyvää ruokaa ne saarioisenkin äidit tekevät.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä menee aikalailla niin että mies hoitaa autojen korjaukset ja muut traktoria tahi muuta konetta vaativat pihatyöt. Tarvittaessa saan itsekkin traktorilla ajeltua, että siitä ei ole kiinni. Polttopuut ja renkaiden vaihto hoituu yhteistuumin, ja sitten minä pyykkään, siivoan, laitan ruuat, käyn kaupassa ja neuvolassa yms. Ja toki, mies tuo ns. leivän pöytään, kun käy töissä. :)
 
Isoin osa meidän kotitöistä on jäänyt mulle, kun miehen työajat (yrittäjänä) ovat hyvin epäsäännölliset. Usein on tuntunut helpommalta tehdä hommat itse, kuin miettiä ja neuvotella, milloin toinen ehtisi mitäkin tekemään. Mies aina sanoo, että tekee kyllä, kun pyydän. Ja niin tekeekin. Itse en vain jaksaisi miettiä, mitä ja milloin toisen pitäisi tehdä, kun ei se huomaa pölypallojakaan joihin meinaa kompastua. Nyt kuitenkin on alkanut riittää, kun oma vapaa-aika menee lähinnä kotitöihin tai niiden suunnitteluun. Päätettiin yhdessä tehdä ihan kirjallinen aikataulu, johon laitetaan kotityöt kummallekin. Lisäksi suunnitellaan kiertävä menu, ettei tarvii enää miettiä, mitä milloinkin syödään. Ennen naureskelin tällaisille aikatauluttamisille, mutta nyt sen tajuaa että se voisi oikeasti helpottaa elämää. Kun yksi ei yksinkertaisesti näe, mitä kotona pitäisi tehdä ja toinen ei jaksa toimia ohjaajana.:wink

Edit: Meillä siis ei ole vielä lapsiakaan. Auta armias kun tämä eka putkahtaa maailmaan.:hilarious:
 
Meillä minä kokkaan ja hoidan kirjalliset työt, mies hoitaa teknisemmät jutut ja tiskaa, siivous hoituu yhdessä. Näin karkeasti jaettuna, toki molemmat tekee miten ehditään. Niin, ja aamupalan tekee useimmiten mies, minä kun herään aina viime tipassa. :oops::grin
 
Meillä tehdään kiinnostuksen ja ehtimisen mukaan. Tähän asti minä olen ollut aika kiinni vauvassa, joten mies on hoitanut enemmän isompia lapsia. Hän tekee myös pihahommia enemmän ja hoitaa tiskit. Minä teen enemmän ruokaa. Ja minä olen myös se organisoija ja metatyön tekijä, joka huokehtii neuvola- ja lääkärikäynnit, vaatehankinnat, lomasuunnitelmat jne jne. Siihenkin menee aika paljon aikaa, vaikka on tavallaan aika näkymätöntä työtä.
 
Takaisin
Top