isän osallistuminen

Meillä poika kun oli vauva, niin isä osallistui paljonkin vauvan hoitoon. Kylpeminen oli aina isin ja pojan oma juttu. Vaipatkin vaihtoi ilman pyytämistä. Isi tykkäsi myös käydä pojan kanssa keskenään vaunuttelemassa. Siinä vaiheessa kun isi palasi töihin, niin tietenkin suurin osa hoitamisesta jäi minulle.

Meillä tosin oli ollut jo ennen vauvan syntymää puhe, että myös miehen on osallistuttava lapsen hoitoon. Kerran yhdessä on päätetty perhe perustaa, niin silloin se tehdään todella yhdessä, eikä niin että äiti tekee kaiken. Ja meillä mies joutui heti synnytyksen jälkeen hoitamaan vauvaa yksin, kun jouduin itse leikkaussaliin ja se toi miehelle varmuutta siihen vauvan hoitamiseen yksinkin.
 
Kyllä meillä isä osallistuu yhtälailla tytön hoitoon, vaihtaa vaippaa, viihdyttää, kylvettää jne. Toki syöttäminen hoituu silloin pullosta. Monesti tähtään kyllä omat menot syöttöjen väliin. Esim lenkille tai salilla meen käymään syöttöjen välissä ja kun tyttö nukkuu
 
Meillä mies osallistuu kans tasavertaisena lapsenhoitoon silloin kun on kynnellekykenevä eli kotona. Musta on vähän vanhanaikaista enkä mä hyväksyisi sitä, että minä hoidan lapsen ja kodin askareet ja mies saa tulla vaan hengaamaan ja viettää vapaa-aikanaan täysin omaa elämäänsä. Toki teen suurimman osan riippuen siitä, paljonko ehdin ja jaksan. Mutta loppupeleissä se vastuu on molempien yhtälailla.

Yhdessä tehty, yhdessä hoidetaan.
 
Meille synty tyttönen nyt 1.9. ja hyvinki mielellään isi hoitaa (vaihtaa vaipat ja syöttää mm). Välillä pitää patistaakkin että voisitko tehdä. Isille vaan tahtoo olla vaikiaa pitää tyttöstä sylissä kun nukkuu, eli heti kun nukahtaa niin vie sänkyyn. Toki sorrun itsekkin sitä tekemään, mutta vain sillon jos on ruuan laitto tai rintojen pumppaaminen kesken.
 
Meillä isä osallistuu hyvin, töiden jälkeen aina on vauvan kanssa ja muutenkin kotiin tultuaan. Kylvettää ja minä vien sitten sänkyyn.
 
Minä käyn koulussa ja isi hoitaa vauvaa kotona :) Vapaalla sitten hoidetaan välillä yhdessä, välillä vuorotellen.
 
Meillä mies osallistuu 110% vauvan hoitoon. Vaipat vaihtaa, syöttää, seurustelee ja on mielellään kahdestaan tytön kanssa, kun käyn omissa harrastuksissa ja metsälenkeillä koirien kanssa.
 
Meilläkin isä mukana kaikessa,tekee kaikkea ja enemmän kuin mielellään. Haluaa viettää aikaa kaksin vauvan kanssa. Isä tekee pitkää päivää ,lähtee yleensä ennen viittä aamulla ja palaa ennen kuutta illalla,silti jaksaa illan seurustella,kylvettää ja hoitaa pikkuista :-)
 
Meillä on tällä hetkellä tilanne se, että itse herään pojan kanssa 5-6 aikaan, hoidan aamutoimet ja -palat ja siinä sivussa laitan itteni päiväkuntoon, jos ehdin. Mies herää, käy suihkussa ja painuu töihin.

Illalla mies tulee kotiin 17-20 riippuen siitä, onko ollut harrastuksissaan. Leikkii ehkä pojan kanssa samalla puhelinta tai ipadia näpräten. Ei voi kantaa, koska selkä lkipeä. Salilla voi kyllä käydä... Vaihtaa vaippaa jos pyydän muttei muuten. Iltakylpy hoidetaan yhdessä ja sen jälkeen mies nukuttaa pojan. Viikonloppuisin saattaa jeesata vähän enemmän mut ei aina silloinkaan.

Oon aika väsynyt tähän tilanteeseen ja ollaan juteltukin asiasta mutta mitään parannuksia ei ole tapahtunut. :sad001
 
Meillä herätään pojan kanssa samoihin aikoihin kun mies lähtee töihin (6 aikaan). Siinä sitten ollaan päivä pojan kanssa, kunnes mies tulee kotiin (siinä 15- 18 välillä milloin sattuukaan tulemaan) Yleensä siihen päälle vielä miehen treenit ja vanhempien lasten treenit niin juu, kyllä aika lailla olemme pojan k0nassa kahdestaan arkipäivät ja illat. Mutta eipä tuo haittaa kun vanhempainvapaalla nyt oleskelen.

Tosin kun mies kotona on niin paljon on pojan kanssa, pitelee sylissä, leikkii, vaihtaa vaipat, kylvettää ja on ihan täyspäiväinen vanhempi. Koliikki aikoihin mies jopa lenkitti tarpeen mukaan alkuyöstä pojan, jotta sain nukkua/olla vähän rauhassa.
 
Meillä minä hoidan vaavia pää osin.. aika vähän mies on kaksin vauvan kans . Vain silloin kun minä menen saunaan ja suihkuun. Vaipan vaihtaa EHKÄ kun pyydän ja joskus on ihan kyselemättä vaihtanut, kun olen oikein väsymystä vaikeroinut. Sylittelee kyllä jonkun verran (joskus ei oo kelvannut muu kun iskän syli). Kylvetetään yleensä yhdessä.
Mies helposti tuskailee vauvan puklun ja huudon takia, mikä on ärsyttävää...

Ollaan kyllä puhuttu tästä että mies vois joskus osallistua enemmän vauvan hoitoon.
Mies tuntee välillä ittensä ulkopuoliseks meidän perhees eikä se oikee oo sitte päässy sisälle tähän hommaan kunnolla, osa syy varmaan on se että mä imetän, eli mies ei oo koskaa saanu syöttää... siinä sitten jääny muutkin hommat.
Mutta meillä mies yleensä hoittaa kodin kun mä taas vauvaa :)
Ihan hyvä ratkaisu, mutta joskus vaan kaipaas omaa aikaa. Ehkä paremmin sitten kun siirrytään kunnolla syömään kiinteitä :rolleyes:
 
Takaisin
Top