Influenssa/sikainfluenssarokotus

Otin rokotteen, kun täti kysyi. Olin lopullisen päätöksen tehnyt eilen, kiitos Jennille [:D] En halua olla kipeänä synnyttämässä. Pistokohta hieman kipeä, ehkä pieni mustelma tulee [:)]
 
Otin myös rokotteen. Neuvolantätini kertoi, että rokote on turvallinen ja sain asiasta A4-kokoisen lapun jossa kerrottiin asiasta. Eli tässä uudessa rokotteessa ei ole sitä adjutanttia jonka epäiltiin aiheuttavan lapsille sitä narkolepsiaa. [:)] Itse ajattelin kanssa sitä, että vauva saa siitä myös sen 6kk suojan influenssaan kun niin pientä ei saa rokottaa muuten..

Otin myös viime syksynä sen sikainfluenssa piikin, ja tämä nykyinenhän on vahvistus sille. [:)]
Siitä mulle taisi tulla käsi pikkusen kipeäksi, ja pientä lämpöä mutta ei sen vakavampaa.

Nyt oon ollut muutenkin kauheessa duhassa, että en sitte tiiä onko se piikki pahentanu sitä vai onko vaikuttanut mitenkään! Pientä hellyyttä havaittavissa vasemmassa olkapäässä ainakin.. Mutta eipä tuo paljon menoa haittaa! [;)]

Mut miettikää vaan rauhassa haluatteko ottaa piikin, jokaisen oma päätös! [:)]
 
Otin tänään myös rokotteen, mulla on kyllä luotto noihin että on tarpeeks tutkittuja ja turvallisia.
Muutenkin kun olen astmaatikko, niin noi flunssat on aika rajuja mulle.
Ottanut ton monena muunakin vuonna ja sikapiikin otin myös aikoinaan.
Nyt oottelen tuleeko pistoskohta kipeeksi vai mitä.[:D]
 
mä en oo kääntäny kelkkaa enkä oo edes suostunu kuuntelemaan rokotteen hyötyjä.. et mun päätä ei pysty kääntää oikeestaan kukaan!
 
Tässä on tietoa, voi lukea ja itse tehdä päätöksiä. Tämän perusteella itsekin tein päätöksen.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/rokottaminen/influenssarokotukset

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/rokottaminen/influenssarokotukset/raskaana_olevien_influenssarokotukset/

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/influenssarokotukset/usein_kysyttya_influenssarokotuksista
 
Mulle ei nyt parin päivän sisällä rokote oo aiheuttanut mitään ihmeempiä. Eilen väsytti (syy saattoi olla myös lyhyet yöunet [;)] ) ja nyt rokotekohta on hieman kipeä ja punoittaa (normaalia Jennin laittamien sivujen perusteella). Tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen, että rokotteen otin.
 
Mulle ei oo tullut mitään eilisestä rokotteesta.
Itseasiassa eilen kun riisuin sänkyyn mennessä vaatteita niin aloin
oikein ääneen ihmetellä että miksi minulla on laastari kädessä.
Olin unohtanut kokonaan koko rokotteen oton[:D][:D][:D]
Mieskin sai taas nauraa vaimon aivoituksia, ai mikä raskausdementia[:D][:D][;)]
 
Mulla oli rokotuskohta pari päivää arka ja punottava, mutta kuitenkin pysty sillä kyljellä nukkumaan jne, eli ei haittaa ollut.

Sitä rupesin kans miettimään tuossa ennen rokotteen ottoa, että entä jos lapsi on muutenkin syntyjään sairas, esim. sydänvika tai muu, jota ei oo ultrassa huomattu/voitu huomata, ja sitte vielä puskee influenssan siihen päälle? Varmaan ois hengenlähtö siinä tapauksessa lähellä. [&o] [8|]
 
Aijoin vain tulla kertomaan että mulla kävi niin että otin raskauden alussa sikainfluenssa rokotteen ja uskon saavani keskenmenon rv 12+2 sen takia koska kuulin niin paljon tuttupiirissä että niillä on käynyt samoin tuohon aikaan kun niitä viime syksynä jaettiin. Enään en koske mihinkään rokotteeseen jos tästä nytten sitten uudelleen raskaudun.

YK10

KP 28/33

 
Minnuska: Mulla kävi samoin: viikolla 5 otin rokotuksen ja keskeytynyt km todettiin ultrassa, alkio menehtynyt viikolla 6-7. Ja olen kuullut samaa muualtakin eli raskauden alkuvaiheessa otetun rokotteen jälkeen olisi tullut keskenmeno. Minulla on myös kaksi ystävää, jotka myöhemmässä raskauden vaiheessa (toinen otti 2. kolmanneksella ja toinen 3. kolmanneksella) kyseisen rokotteen ottivat ja heillä terveet ja hyvinvoivat vauvat. Osaksi tästäkin syystä uskalsin rokotteen ottaa.
 
Mullekin neukkutäti sanoi, ettei alkuraskaudessa itekään ottais ko. rokotetta. Mutta näin loppuviikoilla suositteli.
 
minnuska89 ja iisi: nyt en mitenkään vähättele teidän menetystä, mutta omasta mielestä on pikkasen väärin syyttää ainoastaan rokotusta km:sta. Tai edes vetää minkäänlaista syy-seuraus linjaa niiden kahden insidentin väliin. Tietenkin saattaa olla niin että rokotteella oli tekemistä km:n kanssa, mutta ei ole kuitenkaan todistusta että näin olisi. On niin monta muuta, ei meistä äideistä johtuvia seikkoja jotka saattaa aiheuttaa km:n.
 
Raskaana olevia naisia (varsinkin loppupuolella) suositellaan että ne rokotetaan juuri sen takia että se on hyväksi lapselle. En jaksa uskoa että THL suosittelisi mitään sellaista joka voisi nimenomaan vahingoittaa vauvaa tai jopa aiheutta km:n. Lisäksi rokote nimenomaan suojaa äitiä myös. Raskaana olevan vastustuskyky on nimittäin heikentynyt, eli riski sairastua vaikka ihan tavalliseen flunssaan (kiitos, juu 2. kerta menossa 1,5 kk:n sisällä!) on korkeampi. Influenssa on ärhäkkä tauti joka nostaa vielä kuumetta, joka sekään ei ole hyvä vauvalle.
 
Tässä keskusteluketjussa olemme kaikki jo niin pitkällä että rokotus on turvallista. Toki, en myöskään mitenkään tuomitse jos ei ota rokotusta - mutta perusteet on syytä selvittää myös itselle hyvin.
 
Toivotaan nyt vaan että kaikki pysymme perusterveinä loppuajan - tämmöinen räkätauti kyllä jaksaa, korkeaa kuumetta ei...
 
 
Mä luulen etten rokotetta ota, ellei siitä aleta neuvolassa mitään puhumaan. En oo koskaan ottanut mitää
flunssaan liittyvää rokotusta.. Mutta jos sitä neuvolassa suositellaan ilman, että ite alan mitään puhumaan,
niin sitten voipi käydä toisin!
 
Rokotus otettu. En ole koskaan ennen ottanut, (enkä olis julkisella varmaan saanutkaan, kun en ole kuulunut riskiryhmiin) mutta halusin antaa vauvallekin vasta-aineet, jottei ole sitten niin stressaavaa juuri pahimman aallon aikaan. Enkä itse halua olla sairaana synnytyksen aikoihin..! Eli juuri siksi otin, kun raskaanaoleva nainen on vastustuskyvyltään heikommassa tilanteessa ja saattaa tautikin olla rajumpi. Nyt on hyvä mieli, ei pienintäkään oiretta tullut, ei edes pistoskohta ole kipeä.
 
Täällä myös kovassa pohdinnassa rokotuksen otto. Otin viime syksynä tuon sikainfluenssa-rokotteen. Liekö johtunut siitä vai jostain muusta, mutta joitakin päiviä rokotuksen jälkeen tuli molempiin käsiin puutumista ja jonkin verran myös jalkapohjiin. Olin aivan varma, että rokote laukaisi vähintään ms-taudin. Puutumiset meni kyllä sitten ohi itsekseen, mutta pelko jäi. Aikaisemmin olen kausi-influenssarokotteen ottanut. Astmaatikkona kun kuulun riskiryhmään. Kausi-influenssarokotteesta en mitään puutumisia ole saanut. Kausi-influenssarokotteen ottaisin ilman murehtimisia, harmi vaan ettei sitä saa ilman possuosaa. Mies on hyvin vahvasti sitä mieltä, ettei rokotetta kannata ottaa. Onhan tuo hyvin uusi rokote, eikä pitkäaikaisvaikutuksia voi vielä edes tutkia.
 
Nyt on tämä masukin käyty piikittämässä.
Kovasti mietin myös minä, että ottaako vaiko eikö. Ikinä en ole kausi-lenssupiikkiä ottanut. Vuosi sitten syksynä otin sen sikapiikin, kun työnpuolesta sen sain. En olisi  muuten ottanut tätä lenssupiikkiä nytkään, ellen olisi raskaana.

Pistokohta tuntuu ihan normaalilta, muutenkin olo on ihan normaali. Toivottavasti kaikki menee muutenkin hyvin, eikä rokotteesta tule mitään ongelmia!
 
Hyvä kun otit! Raskaanaolohan on ihan eri tilanne kuin normaali...Eli vaikka ei olisi (en ole minäkään) ennen ottanut, niin nyt on äärimmäisen hyvä syy siihen. Tauti voi tulla helpommin ja pahempana raskauden aikana ja kaiken lisäksi vauva saa puoleksi vuodeksi vastustuskyvyn. Kun noihin meidän la:n aikoihin se saattaa riehua pahimmillaan se epidemia.
 
Jos en ois ikinä eksynyt tänne vau.fi-sivulle, niin en varmaan olis ottanut nytkään! Niin paljon lueskelin teidän muiden juttuja tästä piikistä (just näitä hyviä puolia), että otin sitten sen itsekin.

Tällähetkellä ei harmita yhtään!
 
Heissan!
Tuolta tammikuisista tulin huutelemaan väliin :)
Ite kävin myös ottamassa sen sikapiikin äitini suosituksesti (sairaanhoitaja). Eikä mulle tullut ku pieni patti käteen.
Ja multa kanssa kyseltiin syksyllä neuvolassa että haluanko ottaa sen kausipiikin. Ajattelin että en oo ennenkään sitä kausipiikkia ottanut eikä ole ollut tarvetta niin miksi siis nytkään sitä ottamaan. Kysyin myös äitin mielipidettä ja hän sanoi ettei hän minuna kävisi sitä ottamassa. Enkä käynyt. Terveenä olen pysynyt jos ei alkukesällä ollutta flunssaa lasketa.
Mutta jokainen tekee oman ratkaisunsa. :)
 
Eikös tänä vuonna ne molemmat ole siinä yhdessä ja samassa rokotteessa? Siis normi kausi-influenssa- ja se sikapiikki.
 
Takaisin
Top