Imetysliivien osto!

Lisa_89

Oman äänensä löytänyt
Heips! Niin sellaista kyselisin, että minkäköhän kokoiset imetysliivit kannattaa ostaa? Tarviiko kokoa suuremmat kuin normaalisti vai kuinka? En ole vielä liivejä mennyt ostamaan, kun en ole varma, että miten paljon maidon nouseminen rintoihin muuttaa niiden kokoa.
 
mun mielestä noita liivejä on todella hölmöä ostella etukäteen, koska tuo rintojen kasvu on yksilöllistä. Toki jos rahaa löytyy paljonkin ylimääräistä, niin mikäs siinä. Ite ostin sellaiset H&Mn hirvitykset, mitä käytän sairaalassa ja ihan ensimmäisinä päivinä. Ja kun kotiin pääsen, painun liiviliikkeeseen /sokkarille ostamaan kunnolliset. Mutta näin meillä siis..
 
Mä taas olen eri mieltä kuin katusutariini, ei se hölmöä ole... ainakaan omalla kohdallani. Ostin jo ajoissa imetysliivit ja hyvin menivät myös synnytyksen jälkeen. Toki voi olla, että toisilla ne rinnat paisuvat ihan hirmuisesti, kun maito alkaa synnytyksen jälkeen nousta. Eli kauheita summia ei ekoihin liiveihin kannata satsata. Lindexillä on hyviä liivejä, itse olen pärjännyt hyvin h&m:n liiveillä. Edelleen pätee se, että mikä sopii toiselle voi olla kammotus toiselle.

Synnärillä voi olla helpotus, kun on jo imetysliivit.. tavalliset liivit on hankalat imetystilanteessa. Mutta jos rinnat ei ole kipeät, meneehän se ilman liiviäkin. Mutta itselläni ainakin ekan kohdalla oli ihan toivotonta olla edes öitä ilman liivejä, nyt kolmannen kohdalla on kait jo rinnat niin rupsahtaneet, ettei mikään tunnu miltään(hieman siis liioittelun makua) niissä. [:D]
 
Mää ajattelin pärjätä imetyksestäkin vanhoilla tavallisilla liiveillä. Sairaalas tissit sit turpos ja vuoti kauheesti eikä mulla ollu ku nuo vanhat ja itkin että eihän tästä tuu mitään. Kotia päästyä kävin hakees lähikaupasta halvimmat kaarituettomat imetysliivit, mitä löysin. Olihan ne helpottavat päällä, vaan imetys oli hankalaa, tisureijät jotenkin vääris paikois tai sit mun värkit on liian pienet. Nyt nuo imetysliivit on jääny isoiksi ja olen palannut näihin vanhoihin. Kotona menee hyvin, kun voi kerralla heittää paijan pois ja nostaa olkaimen alas, vaan ei näissä imetettäs yleisil paikoil. Ei nuo tissit kipeet oo eiväkkä tukea tarvii, vaan kun tuota tihutusta on ruvennu olemaan ni sit ilman liivinsuojii ois paita aina märkänä.  
 
Lisa_89: Kannattaa ensisynnyttäjänä ostaa jonkunlaiset imetysliivit, mieluummin kaarituettomat toppimalliset sinne sairaalaan mukaan. Ne ei ole niin hyvät tuelta mutta niissä voi nukkua ja venyvät sen verran et ei haittaa kun/jos kuppikoko kovin muuttuu. Mulla on tämmöiset yötä varten (ja ostin noista isoimmat vaikka oon normaalisti b/c-kuppinen)

http://www.fanttinen.fi/drop-imetysliivit-p-828.html

mut esimerkkinä löytyy tosta halvemmat

http://www.fanttinen.fi/carefix-maternity-sleeping-p-827.html

Mulla itsellä on ollut tilanne aina se (neljä raskautta/viis lasta) että ympärysmitta on raskausaikana ollut isompi (esim. 85) mut imetysaikana pienempi (75-80). Ja kuppikoko on aluksi kasvanut paljon ja sit vähän pienentynyt maidontulon tasaantuessa. Varsinkin esikoisen kanssa kuppikoon muutos oli raju aluksi, ja olisin kyllä hajonnut jos ei ois ollut imetysliivejä mukana sairaalassa jo.

Nyt tän viimeisen kanssa mä jo tiesin miten mun varustus toimii, mut silti ostin kalliit liivit vasta vajaa kolmisen viikkoa synnytyksestä kun maidontuotanto oli tasoittunut.
 
Mulla kahdet Lindexin liivit, ostin alkuun vain mustat, koska paksu rasvainen alkumaito värjää valkoiset liivit ihan keltaisiksi. Pääosin olin ilman liivejä kotioloissa. Nyt myöhemmin ostin samanlaiset valkoiset, kun maito alkaa olemaan vetistä niin ei niin pahasti enää värjää. Tosi hyvät, pehmeät ja tukevat liivit. Ostin liivit aika loppuvaiheessa, kupin suuremmat kuin normaalisti ja rinnan ympärys 5cm isompi. Hyvin ovat sopineet, on aika suurikokoista mallia muutenkin.
 
Mulla suureni tissit usealla kupilla. Yhdet liivit olin ostanu ennen synnytystä ja ne ei mahtunu päälle... Piti sitten lähteä ostoksille kun sairaalasta pääsi <:)

Sairaalan mikähän lie fysioterapeuttikohan se oli sanoi muuten ettei imetysliiveissä saisi noita kaaritukia olla, ainakaan yöliiveissä.
 
Täällä ihan synnytysvalmennuksessa sanottiin että pitää olla omat imetysliivit ja liivinsuojukset mukana kun sairaalaan menee kun siellä ei niitä ole ja on varmasti mukavempaa sellaiset omistaa.

Mua inhottaa valmiiks ajatuskin siitä että jos joutuu nukkumaan liivien kanssa[8|] Tai tuskin se mikään pakko on jos haluaa sotkea lakanat[:D] En oo koskaan nukkunu liivien kanssa kun päivälläkin ne rupeaa jo kiristää (vaikka siis ihan oikean kokoiset on eikä mitenkään pienet jne) ja tekee tukalaa ja hikoaa että kotosalla mennään muutenkin aina ilman[:D]

Itse meinasin ostaa ihan normikokoa mukaan ja sitten sairaalasta päästyä isommat jos tarvii.
 
Mulla on kahdet Changen imetysliivit missä on kaarituet. Aika himmeää väittää ettei sais olla tukia, vielä sairaalan ihmiseltä [:-][8|]... Sen sijaan sen olisi kannattanut sanoa että jos on kaarituet, täytyy pitää huoli siitä että ne on tarpeeksi isot ne liivit. Kaarituet ei saa yhtään painaa rintaa jotta ei tule tukoksia.

Noi kaarituelliset on mun mielestä ihan parhaat liivit eikä mulla oo ollut mitään tukoksia.

Ja mulla ei oo mitään värjäymiä tullut valkoisiin liiveihin kun oon käyttänyt kestoliivinsuojia. Edellisten kanssa käytin kertakäyttöisiä ja ne kyllä päästivät välillä läpi.
 
onko kenelläkään kokemusta imetystopista, itsellä kun ei suuret rintamukset ole niin olen sitä toppia miettinyt jos se olisi hyvä ja kun en oikein noista liiveistä edellisen aikana innostunut kun olivat jotenkin vääränlaiset ja se reikä aina väärällä kohtaa ja vauvan suun tiellä(varmasti jotenkin väärää mallia/kokoa). Eli tarkoitan ihan ohkaisilla olkaimilla olevaa toppia josta olkain aukeaa kuten imetysliiveissäkin. Jos jollakulla kokemusta tällaisesta topista niin mistähän sellaisen saisi ostettua, netistä löytyi monen eri hintaisia mutta josko niitä löytyisi jostain kaupastakin ettei tarvisi netistä tilailla!?!
 
Kuulostaa kyllä aika oudolta tuo, että imetysliivit olis väärässä kohtaa/vauvan suun tiellä. Luulenpa todella, että sulla on ollut käytössä liian.. isot??.. liivit. No mutta imetystopista kysyit. Ite käytän liivejä ja toppeja ja varsinkin näin kesällä se toppi on todella kätevä, samoin öisin. Ite huusin huutonetistä parilla eurolla kpl, en tiedä mistä niitä oikeesti vois ostaa. Mutta kyllä, hommaa ehdottomasti itelles imetystoppi, suosittelen [:)]
 
Täytyy myöntää, että oon ihan käpy näissä asioissa. Mulle sanottiin, että H&M:ltä löytyy imetysliivejä, mut mä en löytäny ainakaan mamma-osastolta kuin sellaisia kaarituettomia toppeja. Että mikä tekee imetysliiveistä imetysliivit? Mä luulin, että sellainen luukku, jolla liivin voi avata imetystä varten... Siis imetysliivit olis sellaiset kuin Viimeisen linkissä... Kertokaa nyt joku tälle typerykselle, että millaisia liivejä sitä oikein pitää metsästää, että saa imetysliivit!
 
Yppy: Jos haluat kaarituelliset liivit niin KappAhlissa on ainakin suht halpoja. Tosin ne koot... Mä ostin sieltä yhdet (sillä hetkellä siellä isoimmat) ja ne tais olla kokoa 80D ja ovat kyllä aika pienet kupeista. Oli mustia ja valkeita. Changessa on kans vaan mustat ja luonnonvalkeat. Lindexillä tais olla jotain kaarilla mutta mulle ne ei käyneet... Siellä oli kyllä kaarituettomiakin, ihan tavallisten liivien näköisiä imetysliivejä.
 
en oikein noista liiveistä edellisen aikana innostunut kun olivat jotenkin vääränlaiset ja se reikä aina väärällä kohtaa ja vauvan suun tiellä(varmasti jotenkin väärää mallia/kokoa)


Minulle kävi juuri noin. Tissiä sai kaivaa ulos ja kun mulla muutenkin on aika pienet ni maidot valu aina liiviin reijän viereen. Imetykses tosiaan piti kangasta venyttää pois vauvan suun tieltä. Liivit oli kaarituettomat yhdenkoon venyvää mallia. Alussa mukavat kun rinnat oli pingoittuneet mut kun tissit rupes kutistuun ni isoiks jäivät ja avattavat kupit ikävästi kurtussa. Nyt käytän ihan normaalei liivei silloin harvoin kun jonnekin pitää mennä. Kotona tarraan paidan etumukseen liivinsuojat, jos sattuu oleen märempi päivä (niitä tulee aina vain harvemmin).

Ehee...tulipa kerrottua samasta asiasta toiseen kertaan [:D] *nolo*
 
mä pärjäsin koko sairaalassa olo ajan ilman minkäänlaisia liivejä. Kotona oli sitten kiva käyttää Changen kaarituellisia liivejä, joita taitaa olla vaan mustana ja valkosena ja sit vielä paremmat oli Bravadon imetysliivit,jotka ostin bebesistä. www.bebes.fi
 
Joku kyseli imetystoppeja. Mä ostin helmikuussa Lindexistä sellaisen topin, jossa on sama systeemi kuin imetysliiveissä. Muuten ihan jees, ainakin kotosalla, mutta jos pelkästään sen topin kanssa johonkin ulos vaikka lähtee, niin kannattaa olla tarkkana ettei se klikkausmekanismi yhtäkkiä petä. Silloin olet sitten tissi paljaana ihmisten ilmoilla. Vaikka mitä sekään toisaalta haittaa..
 
[:D] No joo, ehkä ihan hiukan nolottais...

Edit. Tää nyt ei mitenkään tähän aiheeseen liity, mutta kerran kyllä olin kaupassa reteesti puseron napit auki, tissiliivit vilkkuen. Siis vahingossa. Ihmettelin vaan, kun joku nainen mua kauheesti tuijotteli... Se tuli sitten noin vartin jälkeen kuiskaamaan, että hei, sulla on paidan napit auki. Olisin arvostanut, jos olisi vähän aiemmin kehdannut tulla sanomaan, mutta sanoipa toisaalta edes jotakin.. [:D]
 
Liitänpä tähän keskusteluun oman viestini toisesta ketjusta ja joidenkin kuukausien takaa. Mutta hyvää asiaa ja vinkkejä nimenomaan asiantuntijalta joita itse sain.

Itsellä kävi vähän aikaa sitten todella hyvä tuuri, kun sattui Triumphin alusvaateasiantuntija olemaan paikalla siinä liikkeessä jossa kävin. Ennen raskautta käytin 75B ja näin raskauden aikana olen alkanut käyttämään 75C. Tämä asiantuntija katsoi minua kertaalleen ja sanoi heti, että sinä tarviit ainakin D-kupin liivit. Ja tämä jo ennen kuin kerroin olevani raskaana (maha oli siinä vaiheessa viel suht huomaamaton takin alla.) No hän otti eri malleja ja niitä sitten sovitettiin. Täytyypä sanoa, että osa niistä liiveistä näytti mun silmään ihan sopivilta, mutta myyjä sanoi ettei missään nimessä. Että olisin ostanut liian pienet liivit. Normaalisti mun poviselle hän olisi myynyt 70E, mutta näin raskaana ollessa 75D. (Näissä siis suunnilleen sama kuppikoko.) Ideana siis se, että kun normaalisti liivit pitäisi ostaa niin, että niissä hakasissa on varaa kiristää, eli pitäisi olla tukevat liivit, kun hakaset on siinä ensimmäisessä kiinni, kun kangas venyy yms. Mutta näin raskausaikana on parempi, että siinä on sitten hölläämisen varaa, jos ympärysmitta kasvaa, eli että hakaset on alkuun siellä ihan viimeisissä hakasissa. Tärkeintä on kunnon raskausajan ja imetysliivien kanssa, että ne varmasti tukevat hyvin eikä saa kiristää tai puristaa yhtään mistään, ettei rintarauhaset ja maitotiehyet mene tukkoon. Ja mielellään sitten vielä mahd. leveät olkaimet, joka vie rasitusta selästä ja se rintojen välinen kangassuikale on hyvä olla kanssa korkeampi, kuin mitä ehkä normaalisti käyttäisi, sillä mitä korkeammalle se tulee, sitä paremmin liivit tukee rintoja. Samoin ehdottomasti täyskuppi antaa parhaimman suojan. (Lisäksi vaikeampi ostaa liian pienet liivit, sillä rinnat pursuavat ikävännäköisesti, kun ei mahdu kunnolla.) Saattaa kuulostaa ihan mummoliiveiltä, mutta Triumphilla löytyy ainakin ihan oikeasti nätin näköisiä liivejä näilläkin ehdoilla. Niin ja itselleni paras koko oli mallista riippuen 75D tai 75E! Iso yllätys siis ja varmasti ilman asiantuntevaa apua olisin itsekseni päätynyt liian pieniin liiveihin!

Imetysliivit tämä täti neuvoi ostamaan vasta n. 5 viikkoa ennen laskettua aikaa, koska silloin pystyy paremmin arvioimaan sen oikean koon. Siitäkin antoi vinkkejä, että ainakin alkuun kannattaa ostaa kaarituettomat liivit, ettei ainakaan purista mistään ja sitten myöhemmin voi ottaa halutessaan päiväkäyttöön kaarituelliset. Sellaisen vinkin vielä antoi, että imetysliivejä ostaessa sen kankaan tulisi jäädä siitä edestä vielä vähän ryppyyn, että sitten mahtuu, kun maito alkaa nousemaan. Alkuunhan rinnat on monesti ihan kivikovat ja turpoavat reilusti, mutta pehmenevät sitten muutaman päivän kuluessa.

Pääpointtina tässä on se, että kannattaa ihmeessä käyttää näitä asiantuntijoita hyväksi. Eihän niitä aina paikalla pyöri, mutta varmasti ainakin kalliimmissa paikoissa osaavat myyjät asiansa ja osaavat neuvoa oikeankokoiset ja malliset liivit joka tarkoitukseen. Ja eihän niitä kalliita liivejä tarvitse tusinakaupalla ostaa, mutta saat paljon arvokasta tietoa ja vinkkejä mihin kiinnittää huomiota, jotta osaa sitten ostaa oikeanlaiset liivit vaikka vähän halvemmistakin merkeistä. Itse olen ainakin todella tyytyväinen.

Tuohon viestiin voisin vielä lisätä, että hänen ohjeillaan ostin myös imetysliivit ja todella tyytyväinen olen ollut. Nämä on mallia Triumph Mamabel, on kuulemma aika väljä malli. Eli mullakin on sama kuppikoko kuin raskausaikana. Toki rinnat todellakin turposi ja oli todella pinkeät ja kivikovat maidon noustessa, mutta sittemmin ovat jo kivasti pehmenneet ja liivit antavat hyvän tuen. Ja jättipallona sekä nyt vähän maltillisemman rintavarustuksen kanssa istuivat todella hyvin. Isot avattavat luukut ja liivit pysyvät hyvin paikallaan eikä kiristä tai hankaa mistään. Vähän kalliimmat kuin H&M:n liivit, mutta ainakin hyvänlaatuiset ja tukevat sekä juuri imetykseen passelit. Lisäkommenttinä voisin sanoa, että ainakin mitä itse kiersin niissä tavallisemmissa liivikaupoissa, niin en yksiäkään sopivan kokoisia liivejä löytänyt. Että voisin olettaa useammallakin olevan tämä sama ongelma ja ehkä tulee helpommin ostettua liian pienet ja kiristävät liivit.
 
Täällä hankittiin aluksi yökäyttöön Carriwell Comfortit mitkä on erityisen mukavat yökäytössä mutta päivälläkin kotioloissa ("urheiluliivimalli" ja antaa myöden jos tissikoko vaihtelee vuorokauden eri aikoina)! Kotona en ole käyttänyt liivejä vaan toppeja vaan ja sinne väliin tunkenut liivinsuojan. Sitten keksin Glamourmumin imetystopit jotka on ihan huiput!!! Niiden alle ei tartte liivejä vaikka lähtis kaupoillekin ja on kivan napakat ja luukut hyvät! Suosittelen, Huutonetissä edullisempia kuin uusina... Bravadon liivit hankin myös jotka oli ihan loistavat mutta harmillisesti tyttönen päätti sitten lopettaa rinnalta syömisen joten niiden käyttöikä jäi lyhyeksi.

Onneksi mä en itse ostanut etukäteen muuta kun nuo Comfortit sillä mun kuppikoko ei juuri muuttunut. Nuo bravadot taisi olla S-kokoa eli aika samoissa mitoissa kun mun tavis rintsikatkin. Nyt imetyksen loputtua taitaa joutua sovittamaan yhtä pienempää kuppikokoa kuin mun entiset liivit [:@][:@][:@]
 
Pakko tulla pikakommentoimaan Maikkimaille... Toi kuppikoon pienentyminen on mulla ollut joka kerta väliaikaista. Toiveita on siis että rinnat palautuu entiselleen (ehkä ei ihan niin kiinteiksi mutta kooltaan) [:)].
 
Takaisin
Top