Imetys yleisillä paikoilla

Mrs.S.

Oman äänensä löytänyt
Usein näkee lehdissä otsikoita, että imettävää äitiä paheksuttiin ravintolassa.
Siksi haluaisin luoda keskustelua siitä, että mitä kukakin on mieltä.
Onko sopivaa, että äiti imettää lastaan ravintolan ruokapöydässä tai vaikka junassa/bussissa? Vai pitäisikö mennä ravintolassa vessaan imettämään?
Itselleni tulee ajatus, että söisitkö itse vessassa?
 
Mun mielestä imettäminen julkisilla paikoilla on sopivaa. Minkä takia pitäisi mennä johonkin piiloon vauvaa ruokkimaan? Enkä ymmärrä sitä, että vähäpukeiset naiset on kyllä ok mutta vauvan ruokinta ei...
 
En minäkään haluaisi itse syödä tai imettää julkisessa vessassa. Olen imettänyt julkisesti, harson kanssa tai käyttänyt pukeutumista näkösuojana, kun en halua olla itseni vilauttelija kuitenkaan, vaikka lapsen ruokkiminen onkin luonnollista ja olennainen osa vauva-arkea.
 
Ne lehtiotsikot ovat pienen vähemmistön meteliä, enemmistölle asialla ei ole mitään väliä ja imettää saa missä vaan. Keskustelupalstoilla tämä on usein trollien lempiaiheita provoiluun, koska tällä saa herätettyä vaikka minkälaisen sodan.
 
Itse olen useamman kerran imettäny vauvaani julkisella paikalla ja riippuen kuin paljon porukkaa ympärillä pörrännyt olen käyttänyt huivia ettei ihan kaikki näy. Junassa, ravintolassa, kahvilassa ja puistossa ainakin on tullut imetettyä. En usko että kukaan on edes huomannut tai ainakaan noteerannut meitä millään tavalla. Paikallisessa ikeassa oli oma pieni nurkkaus/"koppi" jossa vai imettää mutta muuten tarpeen vaatiessa kyllä ruokin vauvan missä vaan ellen pääse helposti esim. autoon.
 
Olen imettänyt lastani ravintolassa, kaupassa, junassa, ehkä bussissakin... Kyllä siinä aina vaatetta ja harsoa on niin että näkyy hyvin vähän jos ollenkaan. Vauvan pääkin on siinä edessä niin että rintaa näkyy vähemmän kuin rintaliivimainoksissa. :wink Paljon melua tyhjästä siis kun ei imettävän äidin rinta edes näy. Ja rasittavaa melua onkin. Miksi ihmeessä vauva ei saisi syödä yleisellä paikalla?

metysnurkka on kyllä siitä aika mukava, että saa vauva syödä rauhassa. Meidän poikaa ainakin vähän häiritsi jos oli hälinää ympärillä kun oli tissillä. Kohutut imetysnurkkaukset on siis mielestäni oikeastaan kiva juttu, mutta ei siksi että saataisiin äiti ja vauva pois muiden silmistä vaan jotta vauva saisi ruokarauhan. Siis siinä tapauksessa että paikka on mukava. Vessassa imettäminen nyt on mitä tyhmin ajatus.
 
Jos on mahdollisuus käyttää erillistä imetykseen varattua tilaa tai rauhallista nurkkausta, käytän mielelläni. Jos ei, vauvan täytyy saada ruokaa sijainnista huolimatta. Kohteliasta on minusta kuitenkin yrittää imettää muut huomioon ottaen ja tarvittaessa käyttää esim huivia/harsoa suojana. Imetys on luonnollista ja täysin hyväksyttävää missä vain, mutta ei ne paljaat rinnat kuulu minusta edes siinä tarkoituksessa julkisesti näkyville. Joku vauvakahvila tai imetystukitapaaminen ovat asioita erikseen.
 
Imetän silloin kun vauvalla on nälkä, siellä missä vauvalla on nälkä. Keskellä Prismaa, kahvilassa, ravintolassa, kylässä, keskellä pyörätietä, kaupungin keskustan kadulla jne. Käyttäisin siihen tarkoitettuja paikkoja vauvan ruokarauhan vuoksi, jos sellaisia olisi jossain. Toistaiseksi en ole vielä nähnyt yhtäkään.

Käytän normaaleita imetyspaitoja, joissa paidan saa auki yläosaa nostamalla ja pelkän rinnan näkyville. En ole mitään suojaa koskaan käyttänyt.

Minun puolesta kaikki saa syöttää lapsiaan haluamallaan tavalla, missä vain, ei häiritse. Jos jotakuta häiritsee, silloin hän tuijottaa ja voi mennä itse muualle syömään. En minäkään sano, että hänen ruoan mässytys tai keiton ryystäminen häiritsee, mene muualle syömään.

Jos lapsen ruokkiminen ei ole jossain soveliasta, minunkin täytyy siellä asiointi/käynti lopettaa kokonaan. Vauva kun ei syö pullosta ja syö tunnin välein, niin ilman häntä en pääse postilaatikkoa pitemmälle.
 
Imetin ja imetän siellä missä vauva ilmoittaa olevansa nälkäinen, oli se sitten ravintolassa tai perhekerhossa. Vessaan en mene, ällöttävää! Käytän imetyspaitoja ja toppeja ja tarvittaessa peiton rintaa harsolla, suihkutissien takia harso kun on muutenkin käsillä. Koskaan en ole saanut negatiivisia kommentteja, usein etenkin vanhemmat (yli 70v) tulevat ihastelemaan vauvaa eivätkä edes tajua minun imettävän ennenkuin ovat ihan lähellä.
 
Hienoa, että lastaan imettävät äidit eivät vierasta paikkaa eikä aikaa. Pieni vauva ei todellakaan ymmärrä sitä missä se nälkä iskee. Vessa on todellakin iljettävä ajatus syöttää lasta. Eihän meistä kukaan muukaan syö vessassa.
Vauvan ruokkiminen on maailman luonnollisimpia asioita.
 
Takaisin
Top