Imetys tuntuu vastenmieliseltä

Eihän sitä suositella ketään lasta täysimetettävän yli puolen vuoden ikään asti vaan viimeistään puoli vuotiaana (mieluummin vähän aikaisemmin) pitäis alkaa antamaan jotain muutakin, kun pelkkä maito ei enää ravitse riittävästi. Tässä on kuitenkin pieniä eroja ja vaivoilla tiettyjä herkkyyskausia, jolloin alkavat vasta syömään näitä muita ruokia enemmän. Me aloitettiin maitelut 4 kk iässä, mut ensimmäiset enemmän kuin 2 tl syötöllä alkoi maistua vasta joskus 5 kk jälkeen ja eräällä tutulla vasta 7-8 kk iässä. Näitä juttuja ei siis kannata liikaa suunnitella. Itse olin lisäksi ajatellut lopettavani imetyksen noin vuoden iässä, mutta pojalla todettiin 9 kk iässä maitoallergia, joka sitten helpotti kuitenkin parin kuukauden päästä, mut tavallinen maito ei alkuun maistunut millään, joten minua suositeltiin imettävän, että poika saa edes jotain maitoa. Sit kun sitä maitoa alkoi jo mennä, minun opinnot jatkuivat ja 6 vk päästä pojalla alkoi päiväkoti ja sehän on selvää, että monia isoja muutoksia ei pienen lapsen elämään kannata yhtä aikaa järestää. Annettiin pojalle pari kuukautta aikaa tottua päiväkotiin ja sitten lopetin imettämisen, kun poika oli 1 v 4 kk. Minua on imetetty 2 vuotiaaksi maitoallergian takia. Itse olen sitä mieltä, että kannattaa mennä lapsen ja tilanteen ehdoilla.

Julkisella paikalla tuli myös imetettyä. Minä en osannut käyttää harsoa ja poikakin hermostui sen käytöstä. Pakko ruokaa oli kuitenkin reissussakin antaa ja joissakin paikoissa oli vaan vessat niin likaisia, ettei niissä kehdannut turvallisuussyistä imettää. Itse päädyin sit valitsemaan aina nurkkapöydän ja kääntymään pois päin. Kyllä pienet ja helposti tehtävät asiat voisivat minunkin mielestä kaikki tehdä katseilta suojautumiseen, mutta sitten jos on jo vähän kääntyneenä pois päin, vastuu on katsojalla. Minun mielestä sen imettämisen ei tarvitse joka kerta olla mikään erityisen intiimi ja hieno hetki. Jos odottaa liikaa, saattaa joutua pettymään. Oma poika oli sellainen, et hänen pää pyöri koko ajan ja hän laski irti koko ajan ja maito vaan suihkusi ympäriinsä tai sit lapsi nukahti ja mä otin kännykän käteen ja selasin sitä :D
 
Takaisin
Top