Imetys ja töihin paluu

Rille

Piirimestaruustason postaaja
Vauva 8 kk ja kuukauden päästä pitäs töihin palata. :happy: Tarkoituksena on ainakin 1 v asti imettää, olisko täällä ketään joka olisi saman käynyt läpi ja osaisi vähän neuvoa mitä kannattaa ehkä jo etukäteen huomioida?

Eli siis: Miten valmistauduit että vauva pärjäisi yli 8h äidin poissaolon? Miten työhönpaluu sujui, entä imetys siinä samalla? Monestikko päivässä imetit? Pumppasitko maitoa että voisi sitä hoitaja antaa? Pumppasitteko töissä ollessa?

Kiitos jos jollakulla olisi tähän vinkkejä antaa, jonkun verran nimittäin stressaa miten tässä käy. :shy:
 
Muokattu viimeksi:
Mulla alkaa olemaan nyt kolme viikkoa takana kymmenen tunnin poissaoloja/päivä. Lapsi ottaa maitoa kolme kertaa, aamuin-illoin ja kerran yöllä. Ikää siis kymmenen kuukautta.

Me vähennettiin jo varmaan kuukautta aiemmin, että maitoa sai enää muun ruuan yhteydessä ja sitten pari viikkoa vain lämpimän ruuan kanssa ja ihan muutaman päivän ennen töiden alkamista kokeiltiin josko menisi päivä ilman maitoa. Ja hyvinhän se meni, rytmi oli kasassa. (Kun olisi maidon aika, on hyvä keksiä jotain muuta tekemistä, jotta tissi unohtuu. Meillä maito oli aina ruuan jälkeen, joten siitä oli helppo laittaa tyyppi vaan leikkimään.)
Pumppaamiseen ei mahiksia mulla töissä ole, enkä siihen rumbaan halunnut muutenkaan lähteä. Neuvolan mukaan kolme tehokasta imetystä vuorokaudessa riittää yli 6 kk vanhalle, jotta saa kaiken tarvittavan.
Eli päivällä juo ruuan kanssa vettä ja tissittelyt hoidetaan erikseen :)

Mä stressasin asiasta jo myös muutamaa kuukautta aiemmin, mutta ihan kivuttomasti meni koko homma. Koin, että näin pikkuhiljaa oli hyvä. Eihän se ole tisseillekään hyvä yhtäkkiä jättää useampaa imetystä välistä. Me ei siis nykyään edes vapaapäivinä oteta päivällä tissiä, jotta maidon määrä pysyisi arkirytmissä myös. Todella harvoin pyytää edes maitoa päivällä, yleensä kello alkaa siinä vaiheessa olemaan jo iltapuuhien aika kun tissin kaipuu iskee.

Tsemppiä sulle, varmasti sujuu hyvin! :)
 
Mulla oli tapana pumpata maitoa aina edellisenä iltana hoitoon mukaan. Sopivasti sai juuri sen verran, että nukuttivat tytön pitkille unille ulos rattaisiin (n. 80ml) Joskus enemmän, joskus vähemmän. Kotona imetin aamulla, työpäivän jälkeen ja illalla.
 
Hei kiitos hirveästi hyvistä vinkeistä! Pumpata olen itsekkin aikonut, ja tissiä ollaan vähennetty huimasti. Meidän takiaiselle ei ole ikinä pullo kelvannut, niin nyt ollaan myös opeteltu nokkamukia ja ihan tavallista mukia käyttämään. :rolleyes: Aika näyttää! :happy:
 
Takaisin
Top