Imetys ja paino

B

BabyHeart

Vieras
Vauva 3kk ja täysimetyksellä. Itselläni on koko ajan järkyttävä nälkä! Syön terveellisesti kaikkea ja koitan syödä usein pieniä annoksia. En syö karkkia tms. vaikka mieli tekisi, enintään kerran viikossa. Lenkkeilen päivittäin. Juon vettä...
Ruokavaliosta ja imetyksestä huolimatta painoa tulee lisää! Tippui synnytyksen jälkeen jo entiselleen, mutta nyt nousee...
Miten muilla, onko kohtalotovereita? Kaikki kun sanoo, että "syö kun kerta imetät ja paino laskee imetyksen aikana".
Miksi se sitten vaan nousee?
Kiitos jos joku vastaa :)
 
Minulla hiukan eri tilanne, mutta vastaan kuitenkin. Vauva nyt 8 kk, ekat 6 kk oli täysimetyksellä. Paino edelleen sama, kuin synnytyksen jälkeen. Lähtenyt ainoastaan heti ekan kahden viikon aikana vauvan paino ja istukan paino. Kaikki loput yli 10 kg on edelleen.

Syön normaalia kotiruokaa, juon vettä tai ruoalla maitoa ja käydään joka päivä lenkillä, plus kotona tietysti liikkeessä koko ajan. Uskon, että paino lähtee vasta kun imetys loppuu kokonaan. Kiinteiden mukaan tulo ei ole muuttanut mitään, paino edelleen tismalleen sama ja nälkä edelleen koko ajan. Toki vasta 2 kk syöty, eli määrät ovat vielä ihan minejä.

Se riippuu todella paljon ihmisestä, toisilla imetys laihduttaa, kun vauva syö ihmisen omia ns. ylimääräisiä jotka eivät ole elintärkeitä. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.Toisilla elimistö taas kerää vauvaa varten varastoja, jotka lähtevät kun vauva ei enää niitä tarvitse. Sitä en tiedä, mistä tämmöinen johtuu. Eli ainakaan niin kauan, kun imetät, ei mitään paino- tai ulkonäköpaineita  :)
 
En tiedä olenko ihan oikea ihminen vastaamaan, mutta kuten Enni jo kirjoittikin, niin toisilla imetys laihduttaa ja toisilla ei. Itsellä lähti raskauden jälkeen melkein heti kaikki raskauskilot pois, mutta nyt välillä paino on noussut kilolla/parilla ja meidän vauva on 3,5 kk ikäinen. Itse siis luovutan maitoa sairaalalle imetyksen lisäksi, mutta syön kyllä tosi paljon.
 
Mulla myös synnytyksen jälkeen paino laski heti, joapa 10kg alle lähdön, mutta olenkin reilusti ylipainoinen. Imetysaikana paino hilautuu tasaisen varmasti kohti alkuraskauden painoa :banghead: näin on ollut kaikkien viiden kanssa. Ja ei muuten ole paino tippunut myöskään imetyksen loputtua muuten kuin oikeesti töitä tekemällä:meh: toki mulla on myös kovin lyhyt väli raskauksilla ja pitkät imetykset, niin eipä siinä olisi paino ehtinytkään laskea... omat haasteensa lisää kilpirauhasen vajaatoiminta jonka hoitotasapainoa saa aina synnytyksen jälkeen hakea pitkään :meh:
 
Täysimetys lisää energiantarvetta noin leipäpalasen verran, eli ei kannata imetykseen nojaten syödä normaalia enempää. Vähän niin kuin raskaana ei kannata syödä kahden edestä. Eli suosittelen laskemaan kalorit, miten paljon syöt ja mikä on kulutuksesi ilman imetystä ja lisätä siihen päälle vain noin 200 kaloria.

Raskauden jälkeen hormonitoiminta on hyvin erilaista kuin ennen. Naisilla keho haluaa jättää rasvaa etenkin vyötärölle mahdollisen sikiön lämpösuojaksi. Harmillista näin!
 
Yhden hormonitoiminta suosii lihomista raskausaikana ja sen jälkeen, toisen hormonitoiminta taas tiputtaa kiloja raskausaikana ja sen jälkeen, vaikka aikaisemmin kilot eivät ole tippuneet millään. Tässä ei ole mitään absoluuttista totuutta, vaan kaikkien pitää itse katsoa, miten oma kroppa reagoi, ja miten se palautuu. Mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella.
 
Ennen raskautumista olin laihiksella. Painoin tuolloin alimmillaan 70 kiloa eli siinä ylipainon rajoilla. Raskautuminen toi hyvin hitaasti ja oikeastaan vähän painoa (3 kiloa rv 23 mennessä) ennenkö posahti raskausmyrkytys ja lopulta painoin pahimmillaan yhtäkkiä yli 80 kiloa. 7+ kiloa tuli tosi lyhyessä ajassa, reilussa kuukaudessa!?:wideyed:

Synnytyksen jälkeen ja imetyksen alettua painoin 74 kiloa. Nyt synnytyksestä on kulunut 3.5 kk ja painan 68 kiloa. Imettäessä olen huomannut että paino on laskuun päin, vaikka ei yritä mitenkään laihduttaa. Normaalia ruokaa ja herkkujakin tulee välillä popsittua kuten jätskiä. o_O Olen siis 2 kiloa kevyempi nyt kuin ennen raskautumista. Pumppaan maitoa 6x päivässä.

Ihan mukavaa jos paino on nyt hissukseen laskuun päin vielä jonkun aikaa. Olisi kiva painaa about 60 kiloa lopulta (ehkä vuoden lopussa), mikä oli laihiksella tavoitteena. Jollei imetyksellä niin jatkan sitten laihista ja lisään lenkkeilyä. :) Sitten ei voi myöskään enää syödä jädeä. :grin

Mulla on alkanu tulla tätä ylipainoa sen jälkeen kun täytin 30. :rolleyes: Sitä ennen en lihonut millään, paino oli aina 55-60 kiloa. Joku muutos tapahtunut elimistössä. Oikeastaan sillon kun aloitin masennuslääkkeiden syömisen niin siitä se lihominenkin taisi sitten lähteä. Enää en niitä sentään syö.
 
Takaisin
Top