Imetys ei onnistunut, hirveä olo...

Vieras
Elikkäs olen kohta 3kk tytön äippä, lapsi on minulle ensimmäinen. Tyttö syntyi kuukautta liian aikasessa, mutta oli kuitenkin 2740g.
Ajattelin aina että imettäisin lastani 2 vuoteen asti, koska minusta imettäminen on todella hieno juttu, ja olen juuri sellainen ihminen joka ei imettämistä häpeile, päin vastoin. Julkisella paikalla nykypäivänä hävettää antaa tuttipullosta, mieluummin imettäisin itse.
 
Mutta jotain tapahtui... Aluksi maitoa tuli niin paljon, että pystyin pakastamaan sitä.
Maitoa valui rinnasta, toista rintaa en imettänyt laisinkaan, kun vauva sai tarpeeksi jo yhdestä rinnasta.
Sitte PAAAM, jotain sattui, imetin kummatkin rinnat vauva oli max. 30min tyytyväinen ja alkoi itkemään. En aluksi tajunnut, että hän itkisi nälkää. Kun illalla aloin miettimään, että vaippa ei ole kastunut päivän aikana laisinkaan. Soitin äidilleni, että mitähän nyt pitää tehdä, hän neuvoi että kokeile lisistä, että pakkohan vauvan on saada ruokaa.
Annoin sitten illalla lisäruokaa ja vauva joi melkein 2dl, joka oli aika hurja määrä kun vauva oli tosiaan 3 viikkoa vanha.
No aloin sitten antamaan imettämisen lisäksi aina lisäruokaa.

Kun menin 1kk neuvolaan, terveydenhoitaja vain sanoi että "rinta täyttyy 30min puolet, joten sinun täytyy vain vaihtaa rintaa aina puolen tunnin välein"
Tein niinkuin hän neuvoi, onhan hän kuitenkin ammattilainen ja tietää varmasti asiat.
Nooo, se minun imettämishomma meni aika hulluksi sitten, katsoin illalla master chefin, sitten jonkun tanssiohjelman ja elokuvasta puolet eli imetin 3 tuntia, aina vaihtelin tissiä. No sitten vauva nukahti rinnalle ja olin että "onpa hieno juttu nyt onnistui jess" mieheni sanoi " meinasitko aina imettää 3 tuntia putkeen että vauva on tyytyväinen, sinä itse väsyt tuohon hommaan ajan mittaan".
No, puoli tuntia vauva nukkui ja alkoi taas huutamaan nälkää.
Eli ei kyllä minun kohdalla onnistunut tuo tissin vaihtaminen puolen tunnin välein.



Viikkoja kului ja sitten oli 2kk neuvola, aloin itkemään siellä ja sanoin että imettäminen ei onnistu. Tuntui että olin epäonnistunut äitinä, pelotti että minut tuomitaan, oli aivan hirveä olo! Tein siellä sen masunnustestinki ja sain siitä kyllä todella monta pistettä.

Ensi viikolla vauva täyttää 3kk, ja en imetä enää ollenkaan, viikko sitten alkoi kuukautiset ja sen jälkeen kun pumppasin niin juuri ja juuri sain pullon pohjan peitettyä, ja siihenkin kului puoli tuntia. Pumppasin aina 3h välein, öisinkin, jotta maidon tulo lisääntyisi, mutta se ei auttanut ollenkaan. Tein myös monesti päivän aikana niin että riisuin itseni ja vauvan, jotta se lisäisi maidon tuloa ja vauvan halua imeä: vauva halusi kyllä kovasti imeä, mutta minun rinnat ei vaan täyttynyt.
En tiedä mikä meni vikaan, en ole juonut ja tupakan polton lopetin silloin kun sain tietää olevani raskaana. Luin että juominen voi häiriinnyttää imetyksen joten en ole yhtään ottanut ettei niin vaan kävisi ja silti kävi näin...

Välillä tämä homma tuntuu todella pahalta,
en ymmärrä miksi minulle piti näin käydä.
Jotku ei halua imettää ollenkaan ja heillä tulee maitoa,
mutta miksi minulla ei tule kun se olisi ollut minulle niin tärkeää?
 
Minulla on maito loppunut molempien lasten kohdalla hyvin pian. Esikoista imetin 3 viikkoa ja kuopusta 4 viikkoa, ja maito loppui kuin seinää. Ne viikot mitä imetin, maitoa riitti oikein hyvin, mutta en tiedä mikä sen teki että vain loppui. 
Äitini kertoi, että häneltä on maito loppunut kaikkien lasten (8) kohdalla noin kolmen viikon päästä. 
Olisin itsekkin halunnut imettää pidempää,. mutta minkäs teet kun ei vain maitoa tule.
Nyt tätä kolmosta odottaessa olen jo asennoitunut siihen, että maito loppuu taas aikaisin, joten en ota enää paineita. onhan se kiva että isä saa osallistua myös syöttöihin.. jos siis tästä jotain hyvää pitää hakea :)
Ja hyvin ne pulloruokitut lapsetkin kasvaa, eikä meillä ainakaan sen kummemmin olla sairasteltu, vaikka korvikkeita onkin saaneet :)

Sen olen myös kuullut, että olut saattaisi saada maidon nousemaan, ei kuulemma ykkönen niin hyvin, mutta kolmos olut. En tiedä kun en ole kokeillut.
 
Mallas on se kaljassa mikä auttaa eli ykköskaljaa tai kotikaljaa nassuun. Tässä muutamia juttuja lisää:
- rinnan kevyt hierominen
- rinnan lämmittäminen suihkulla, kauratyynyllä yms.
- runsas juominen ja riittävä ruoka
- imettäminen tiheästi, muutaman tunnin välein. Mahdollisesti maidon lypsäminen käsin tai koneella.
-paljon ihokontaktia vauvan kanssa

Mutta jos ei onnistu niin ei onnistu eikä siitä pidä itseään syytellä. Se vauva kasvaa kuitenkin ihan hyvin korvikkeella :)
Jos saatte toisen vauvan tulevaisuudessa niin voit yrittää uudelleen imettämistä jos se silloin onnistuisi mutta ei tressiä.

Niin ja vauvathan ns "asuu" tissillä alussa kun "tilaa" lisää maitoa että ei siitäkään tarvi tressata :)
 
Mulla kolmannen lapsen kanssa imetys vasta alkoi sujumaan, kahden vanhemman lapsen kanssa imetin osittain ehkä 3vko... siitä ei vaan tullut mitään, kun nännit ei ole "töröt" vaan melkeenpä sisäänpäin kääntyneet, eli vauva ei millään saanut niistä kunnolla kiinni, varsinkin kun tissi oli kivikova ja jalkapallon kokoinen maidon määrästä :D ja sitten ne olivat tietty vielä ihan verillä siitä väärästä imemisotteesta ja kaupan päälle tuli rintatulehdus, on siis tullut jo jokaisesta imetysyrityksestä! Noh, tämä kolmas kerta onnistui jo, vauva sai tissit kunnolla suuhun ja maito tuli uloskin, MUTTA kun vauva täytti 2kk ni maidon tulo loppui ku seinään...!?! se vaan loppui. no mä en sitä niin stressannut ku olin jo kaks lasta pulloruokkinu, olin tyytyväinen että mun tissit toimi, edes sen 2kk :) katotaan kuinka käy tämän seuraavan kanssa....
 
Onpa kurjaa, että imetys ei onnistunut...:(
Mutta lisää vinkkiä imetyksen edistämiseksi:
- Riittävä lepo (eli levätä niin paljon kuin tilanne sallii, sehän ei välttämättä kauheasti kyllä salli...:/ )
- Sarviapilakapselit tai mammatee (luontaistuotekaupasta saa). Myös ykkösolut toimii, kokeiltu on.
- Imetysmaratonit vauvan ensimmäisten elinviikkojen aikana. Ilman niitä "maitotilausta" ei tule ja maito loppuu aika varmasti suht pian. Kysynnän ja tarjonnan laki. Siinä joutuu joksikin aikaa sitoutumaan aika lailla 24/7, mutta ainakin minusta se oli sen arvoista.:)

Tsemppiä imetysasioiden kanssa painiskeleville!!!<3
On kurjaa, jos ei toiveistaan huolimatta pysty imettämään. Mutta imetys ei onneksi ole hyvän äidin mittari.<3
 
Pitää myös muistaa juoda riittävästi. Itse join aina imetyksen jälkeen tuopillisen vettä ja yleensä pienemmän lasillisen aina kuin menin kraanan ohi. Jostain muistan lukeneeni että myös kalkkitabletit saattaisi auttaa.
 
Pitää myös muistaa juoda riittävästi. Itse join aina imetyksen jälkeen tuopillisen vettä ja yleensä pienemmän lasillisen aina kuin menin kraanan ohi. Jostain muistan lukeneeni että myös kalkkitabletit saattaisi auttaa.
 
Tiedän tunteen, kun haluaisi kovasti imettää mutta siitä ei sitten tulekaan mitään. Joskus niin kuitenkin vaan käy, eikä siihen ole aina selvää selitystä. Tiedän myös, miltä tuntuu syöttää vauvaa pullosta julkisesti, varsinkin jossain missä on muita äitejä vauvoineen.

Toivottavasti mielialasi kohenee pian. Tiedä, että olet tehnyt juuri niin kuin kuuluu, itsesyytöksille ei ole tarvetta. Vauva saa läheisyyttä pulloruokinnastakin, voihan pullolla syötettäessäkin pitää vauvaa rintakehää vasten ja katsella vauvan silmiin. Omalla kohdallani poitsu alkoi killittelemään minua syödessään vasta, kun aloitin pulloruokinnan, sitä ennen se tuijotteli tissiä... Jostain luin, että vaikka pitkä imetys on onnistuessaan se paras vaihtoehto, jo kuukauden imetyksen terveysvaikutukset näkyvät vielä 14-vuotiaana (en tiedä mihin ikään asti lapsia oli tässä tutkimuksessa seurattu).

Olet paras mahdollinen äiti lapsellesi. Koitit imettää ja jatkoit yrittämistä tilanteessa, jossa moni muu on jättänyt leikin sikseen paaaljon aikaisemmin. Ole ylpeä siitä että teit sen minkä tilanteessasi pystyit, ja nauti vauva-ajasta. Ajan myötä alat muuten nähdä myös pulloruokinnan hyviä puolia. On ihan kiva viipyä kaupoissa muutaman tunnin kun isä hoitaa lasta, kavereiden tapaamisesta (ilman vauvaa) puhumattakaan. Ja se, että tiedät tasan tarkkaan paljonko lapsesi on syönyt/juonut, on joskus todella tarpeen.
 
Moi,

Ymmärrän tuntemuksesi, mutta muista että eihän tämä sinun vikasi ole eikä sinun todellakaan pidä tuntea yhtään syyllisyyttä. Pulloruokintavauvat ovat ihan yhtä iloisia ja terveitä ja sinä olet vauvan tärkein henkilö ja varmasti upea äiti, tuli maitoa tai ei. Nyt häntä pystyyn ja hymyä, olet ihana äiti juuri sellaisena kuin olet, nauti ihanasta vauvasta ja oikein paljon hymyä sinne!
 
Takaisin
Top