Imetys ällöttää?

MPOP

Kommentoinnin ninja
Hei! Onko täällä muita, joita ajatus imettämisestä ällöttää..?

Odotan siis esikoista ja viikkoja on tähän mennessä kertynyt 19+0. Mulle on tullut joku ihmeellinen ällötys imettämistä kohtaan. En ole kyllä ikinä ikinä IKINÄ pitänyt siitä, kun joku julkisella paikalla imettää ihan ilman mitään "suojaa".. En kyllä edes tykkää imetyskuvista yms., mua nekin lähinnä ällöttää. Nyt jos mietin, että olisi jo se vauva ja pitäisi imettää, niin mulla tulee lähinnä vaan semmonen jotenkin ahdistava ja ällöttävä olo.

Tämä on rasittavaa, kun kaikki kuitenkin olettaa, että tottakai omaa vauvaa imetetään. Haluaisin kyllä kokeilla, että jos se onnistuisi ja ei tuntuisikaan niin kauhealta kuin mitä se ajatuksen tasolla tuntuu..

Eli onko muita, joita imettäminen ällöttää? Entä onko asenne muuttunut vauvan syntymän jälkeen vai onko se edelleen ällöttänyt niin, että ei ole pystynyt imettämään..? Mieluummin sitten vaikka pumppaan maitoa kun oman jaksamisen ja mielenterveyden kustannuksella imetän itseni ihan hulluksi..
 
Et ole ainoa! Mulla ei oikeastaan esikoista odottaessa ollu mitään ennakkoluuloja, menin ihan avoimin mielin tilanteeseen. Mutta lapsen synnyttyä, kun piti alkaa imettämään, niin mua inhotti ja ällötti. Maito ei lähtenyt nousemaan ollenkaan ja silti piti vain yrittää. Mulla on tosi kookkaat rinnat (E/F kuppi) ja voit kuvitella minkälaiseksi ne paisui maidosta. Meidän pieni syntyi keskosena, joten pientä vauvaa oli myös vaikea saada rinnalle. Myöhemmin kotona alkoivat kivut. Maito paakkuuntui, eikä tullut hautomallakaan ulos, eikä pumppaamalla. Kärsin myös kovista kivuista. Ei siis mitään semmosta tottumattomuus kipua vaan tuntui, että rintakudosta vedetään ulos pienestä reiästä ja nännit verillä imetin. Kipu johtui kaiketi väärästä imuotteesta, vaan enpä saanut siihenkään mitään apua. Huusin kuin hullu jokainen imetys kerta. Lopulta mulla oli jo kamalia ajatuksia imettäessä, että heitän lapsen seinään ym. Siihen loppui minun imetys ja tyttö kasvoi pullolla ja hyvin kasvoikin.

No, nyt tämän toisen raskauden yhteydessä olen hirveän ahdistunut koko imetysajatuksesta. Mua kans ällöttää julki-imettäminen. Tai sama se, jos joku muu imettää mutta itse en siihen pystyisi, en edes kotona, jos on vieraita. Mulle imetys ei ole mitenkään auvoista ja ihanaa. Saman läheisyyden tai paremmankin olen kokenut, vaikka pullolla olen vauvani syöttänyt. En tiedä mitä teen tämän toisen suhteen. Kai minä yritän, koska en voi kiistää imettämisen terveydellisiä vaikutuksia liittyen lapseen ja myös itseeni (imetys vähentää rintasyövän riskiä ja auttaa painonhallinnassa synnytyksen jälkeen) mutta jos yhtään tuntuu, ettei onnistu, niin varmasti siirryn pulloon. Aion hommata pullot ja korvikkeet valmiiksi ennen vauvan syntymää.
 
Mua ällötti joskus nuorempana koko ajatuskin. Silloin tuli nännikorut ja silikonitkin otettua ajatuksella "jos ikinä lisäännyn ja se tissimaitoa saa niin pumpun kautta, miun tissiä ei kukaan ime, yäk." No, ikää tuli lisää ja ajatusmaailma muuttui. Tissit ei valitettavasti siitä leikkelystä toipunu. Elämä on...
 
Koko on 85G ja imetys on vaikeaa. Vauva tukehtuu tissiin jos ei toisella kädellä tue rintaa pois nenän edestä ja kodin ulkopuolella hävettää. Vauvan imuote on onneton ja rintakumia pitää käyttää, oikea lisäbonus imetysinhoon. 10v sitten lävistetyistä nänneistä maitoa valuu runsaasti mutta määrään se ei vaikuta. Sotkua tulee enemmän.
 
Itsekin esikoista odottaessa oli vähän samansuuntaisia ajatuksia. Kannattaa kuitenkin kokeilla imettää jos se ei nyt ihan ylitsepääsemättömän hirveältä tunnu :) mutta kannattaa muistaa että on uusi juttu kummallekin ja vaatii tosiaan harjoittelua. Heti ei kannata luovuttaa. Itse sain ison avun neuvolan imetysohjauksesta. Kun päästiin yli alkuhankaluuksista ( ei mitään maata mullistavaa ollut) niin alkoi imettäminen tuntua hyvinkin luonnolliselta. Rohkaisisin kaikesta huolimatta kokeilemaan imettämistä koska ei voi etukäteen tietää miltä se sitten itsestä tuntuu ja kannattaa rohkeasti hakea apua imettämisen eri pulmiin jos niitä ilmenee.
 
Takaisin
Top