Ihanakamala imettäminen

Mutta kun mulla on seki ongelma tässä, että en saa pumpattua. Vaikka kuin yritän ja yritän niin ei sinne pulloon tuu ku korkeintaan 20 ml yht. kummastaki rinnasta sen puolentunnin aikana ku oon yrittäny pumpata!
Neuvolassa puhuin tosta imettämisen hankaluudesta niin kehoittivat vain soittamaan imetystuki ry:n puhelin numeroon. Sieltä kuulemma mielellään tulisivat neuvomaan ja ohjaamaan ihan kotiinki asti. Mutta jotenki mä oon vaan niin orjallinen etten saa soitettua..
Tiiän, että koen sen tilanteen ahistavaksi jos tänne tulis joku outo ihminen mua neuvomaan miten imetetään..
 
Melela oletko kokeillut eri rintapumppuja? Mulla oli alux aivan kauhea kammo noita sähkökäyttöisiä vastaan ja sen käyttäminen sattuikin hirveesti. Sitte käytinkin ensin käsikäyttöistä ja kun se alkoi sujua siirryin sähköpumppuun, jota ilman en vois nyt olla. Aivan melettömän kätevä vehje. Itselläni on Ainun sähköinen pumppu ja Emman käsipumppu, joka on myös toimiva, mutta tällä pumpattavalla määrällä mä vain pumppaisin koko ajan, jos en ois siirtyny sähköpumppuun. 
Meillä imetys sujuu hyvin, vaikka sairaalassa ne olivatkin "varmoja" ettei meidän poika voi millään kunnon otetta, kun mun nännini olivat kuulemma huonot. No en suostunu ottamaan niitä rintakumeja, vaikka ne niitä olivat ihan koko ajan tyrkyttämässä ja ihan oikeasti asentamassa mun tisseihini ja mun piti vain repiä niitä veke, että minä en halua! Halusin kokeilla ensin ilman ja kuinka ollakaan, poika kyllä sai otteen ja emme ole rintakumeja käyttäneet! 

Tiedän, että on takuulla rasittavaa, jos imetys ei suju toiveiden mukaisesti. Meillä poika saanu onneksi vain pari rintaraivaria ja niissäkin olin ihan toivoton. Itseni mielestä imetys sujuu parhaiten, kun istun sohvalla jalat ylhäällä ja poika sylissä. 

Toivottavasti melela imetys alkais teilläkin sujua ja ota ihmees yhteyttä sinne imetystukiryhmään, eihä niiden kanssa tarvi olla sit toistamiseen yhteydes, jos eivät ole mukavia, mutta ainaki kannattaa yrittää, sillä itse koen saavani imetyksestä paljon. Tykkään hirveesti mun ja pojan yhteisistä hetkistä, niin ja hyvänä puolena, saan viel tässä vaiheessa mässäillä, vaikka en paljon liikukaan kun tuo imetys kuluttaa kivasti :D 

Tsemppiä sulle ja toivottavasti tulee paljon onnistumisen hetkiä! Ja ilman muuta saat raahata sitä tyynyä mukana, ihan takuulla kaikki aattelee siitä vain hyvää, että ompa tunnollinen äiti, kun aattelee poikaansa nuin paljon!! 
 
Mulla on 2 erilaista pumppua. Toinen on Aventin ja toinen on Ainun. Aventin pumpusta tykkään enempi, tai tykkäsin :P

Nyt oon tässä muutaman päivän aikana sinnillä harjotellu imettään ilman imetystyynyä. Tosin apuna on ihan tavallinen tyyny, mutta kuitenki.. Jotenkuten onnistuu imetys normaaliin tapaan ettei Benjamin oo kainalossa, mutta mieluiten kuitenkin imetän juurikin niin. Kyläreissuilla sitten voin imettää edestäpäin.
Nyt kun B on kasvanut ja jäntevöityny, se onnistuu ehkä sen takia helpommin. Helppoahan se ei toki vieläkään oo.
Päätin, että yritän jaksaa edes 3kk asti imetystä, sit pikkuhiljaa alan enempi antaan pullosta. Tulee varmasti vaan niin järkyttävä morkkis itelle siitä, mutta ehkä seki helpottaa ajan kanssa. Tuo korvike on edelleen hiukan mulle semmonen mörkö ! Kiitos siitä imetysvalmennuksen pitäjälle.
Mutta haluan, että B kasvaa ja voi hyvin. Siksipä pystyn suht hyvällä mielellä juottamaan sille pullosta korviketta kun oma maito ei riitä.
Yöllä tapahtu sellasta mitä ei oo ennen tapahtunu, että B vaati kummastaki tissistä syödä. Hirvee huuto alko ku toinen tisu tyhjeni. Ennen on riittäny et oon syöttäny vaan toisesta yöllä. Päivällä syö aina molemmista.

Monesti tulee mietittyä kuin kamala äiti oon, ku suunnittelenkaan imettämisen lopettamista... Vaikka tiiän, että silti oon maailman paras äiti mun pojalle <3 :)
 
Musta melela sä olet tosi hyvä äiti, kun sä pohdit kaikkea tämmöstä. Mulla on tuttuja, jotka on imettäny vain pari viikkoa, kun maitoa ei ole yksinkertaisesti sitten enää tullutkaan ja niidenkin muksut on hyvin kasvanu eikä ole saanu mitään allergioita. Ja onhan kaikki korvikkeet suunniteltu niin, että vauvat saa niistä kaiken tarvitsemansa, elikkä ei niiden käytöstä tarvitse potea huonoa omaa tuntoa. 

Tärkeintä on se, että vauva ja ÄITI voivat hyvin, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Itse ainakin olen sitä mieltä, että vauvan hyvinvoinnin kannalta on parasta se, että äiti voi oikein hyvin. Tällöinhän äiti jaksaakin ottaa vauvan parhaiten huomioon. 

Jaksamisia sinne 
 
Musta melela sä olet tosi hyvä äiti, kun sä pohdit kaikkea tämmöstä. Mulla on tuttuja, jotka on imettäny vain pari viikkoa, kun maitoa ei ole yksinkertaisesti sitten enää tullutkaan ja niidenkin muksut on hyvin kasvanu eikä ole saanu mitään allergioita. Ja onhan kaikki korvikkeet suunniteltu niin, että vauvat saa niistä kaiken tarvitsemansa, elikkä ei niiden käytöstä tarvitse potea huonoa omaa tuntoa. 

Tärkeintä on se, että vauva ja ÄITI voivat hyvin, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Itse ainakin olen sitä mieltä, että vauvan hyvinvoinnin kannalta on parasta se, että äiti voi oikein hyvin. Tällöinhän äiti jaksaakin ottaa vauvan parhaiten huomioon. 

Jaksamisia sinne 
 
Hei miten pitkään teidän imetyssessiot kestää? Meillä Valto on nyt 10 viikkoa ja vieläkin syödään helposti kolme vartia...

Tuleeko jossain vaiheessa asiaan joku muutos? Nyt ei oikeen viitsi lähteä mihinkään pidemmälle kun se on aika pitkä aika kököttää lastenhoitohuoneessa tai sovituskopissa imettämässä:)

 
Meille on vakiintunu semmoinen 10-15 min imetysaika (vaipanvaihtoineen), riippuu vähän miten nälkäinen S on. Jos on semmoinen perusnälkä niin yhden tissin tyhjennyksellä pärjää, joskus taas sudennälkään tarvii molemmat rinnat ja silloin tietty menee pidempään.

Imettäminen sujuu sitä helpommin mitä isommaksi S kasvaa, imutehoa riittää ja itekin oon oppinu tulkitsemaan vauvaa, että milloin hän on saanu mahansa täyteen. Alkuunhan meillä saattoi mennä parikin tuntia kun alettiin ruokailla...

 
Meillä meneen nykyään n. 30-40min. Yleensä B syö molemmista tisseistä. Jos vaan toisesta nii aika on sillon lyhkäsempi..
Iltasin tosin joudun antaan vielä lisämaitoa, niin sitten vierähtää helposti tunti ruokailussa...
 
Meillä syö yleensä 10 minuuttia, mutta illalla saattaa viihtyä tissillä kolmekin varttia. Öisin ehkä 5 minsaa. Imetän vaan yhdestä rinnasta kerrallaan, paitsi joskus jos rinta on jäänyt puolityhjäksi niin ensin sen loppuun.
 
Meillä menee maksimissaan kans tuo 10 minsaa. Alussa puoli tiimaa. Nyt on keksiny alkaa pällisteleen ympäri huonetta nänni suussa :) Venyttää kyllä niin tosissaan. Tai sitte vaan kielellä lipsuttaa ja hymyilee niin makeasti :)
 
Hih, sama meillä: silmät sojottaa takaviistoon ja nänni vaan venyy :) Ja sit kun kesken tuon "lipsuttelun" ottaa pois rinnalta niin voi mahoton miten osaa pieni ihmisen alku näyttää loukkaantuneelta :)
 
täällä syödään 5-15min. Yleensä menee se kymmenisen minuuttia. Aluks tyttö söi tunnin, onneks ei enää.
Ja täälläkin nänni suussa katsellaan ympärille :D
 
Heikottaako muita imettäviä? Mulle tulee välillä imetyksestä tosi heikko olo. Ihan huimausta ja pahaa oloa... Yritän juoda ja syödä itse tarpeeksi, mutta aina ei ehdi!
 

Meillä syödään yleensä tosi nopeesti, ehkä 5-10min mutta joskus saattaa vauva viihtyä ns huvikseen siinä vielä :)

Onko naadjalla hemoglobiini kohdillaan, jos olis siitä?? 

Miten tietää jääkö se tissi puolityhjäks vai tyhjäks??? 

 

Taas tuntuu että maito loppuu.... On se nyt kumma..ensin on ongelmana suihkutissit ja sitten että loppuu! Just pumppasin TUNNIN ajan ja saldo vaivaset 40ml!!! No joo, määrä ei vielä tarkota mitään, tiedetään mutta jotenkin onnettomalta tuo tuntuu. 

Oon nyt yrittäny oikein tankata juotavaa, siis juoda paljon vettä ja kotikaljaa jotta maitoa tulis taas kunnolla. Taidan nyt ottaa tavaksi pumppaamisen josko sitä alkais pikkuhiljaa tulla taas enemmän kun kerta kulutuskin sitten lisääntyy.. 

 
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=119

iinekselle :). Mä mietin myös aina jossain välissä tota maidon riittävyyttä. Ite en myöskään saa pumpattua kuin max. 40ml, mutta vauva kasvaa keskikäyrällä. Sellaisen perusvinkin neuvolan täti sanoi, että jos kakkaa tulee, niin maito riittää. Ja muutenkin, jos vauva on tyytyväinen, niin kaik on ok! Minkä ikäinen teidän vauva on? Ainakin 6vk:n, 9 vkn ja 3 kkn kohdalla tulee tiheän imun kaudet, kun vauva tilaa lisää. Silloin voi tuntua, ettei mikään riitä.
 
Mullakin tulee joskus lievää huonoa oloa imettäessä, sellainen aalto. Usein alkuillasta, liittyy varmaan liian vähään syömiseen. Ja aina janottaa kun imettää vaikka ois just juonut. Mulla hemglobiini jälkitarkastuksessa ihan ok.
 
Mulla sama homma! Tulee pahaolo ku imettää ja kauhee tarve juoda, vaikka just olis juonut. Monesti myös heti imetyksen jälkeen taas unohtaa juomisen, kun paha olo kaikkoaa saman tien kun imetys loppuu. Mulla oli hb jälkitarkastuksessa 160, mikä viittasi kuulemma juuri kuivumiseen. Tosin silloin paino tuli alas aika huimaa tahtia ja nyt oma paino on taas alkanut nousemaan
:(, ei kiva...
Meillä imetys kestää yleensä 10-20min, 10min/tissi. Esikoisen kanssa imetys taas kesti tuon 30-40min. En tiedä, oliko vika imiässä vai maidon riittämättömyydessä. Tällä kertaa tuntuu kaikki natsaavan kohdallee.
 
Mullakki illasta lötömmät tissit, mut tuntuu silti riittävän. Imetykses menee ehkä pidempää.. Luulen et johtuu vaan väsymyksestä ja iltaisin mulla ainakinälkä.
 
Hui, mikähän ihmeen maitotissi mä sitten olen, kun pumppaan pari kertaa päivässä vähintään 150ml ja sitten Leevi viel syö sen minkä jaksaa. Loput saan aina pakastaa. Elikkäs maitoa tulee aika hurjasti. Pumppaaminen ei silti kestä kuin max 15 minsaa, eli n. 200-300ml tulee siinä ajassa, ku ensi pumppaan toisen tissin ja sitten toisen. 
Leevi syö yleensä noin 5 minsaa ja sitten se on kylläinen. Välillä se kyllä hermostuu, jos en ole pumpannu hetkeen ja maitoa tulee turhan lujaa. Silloin oikein huvittaa ku Leevi yrittää kääntää päätään pois ja maitoa vain suihaa naamaan :D

No mutta tsemppiä kaikille, tärkeintä on että vauvat saavat syödäkseen.
 
Takaisin
Top