Huimauksesta ja muusta

Soniaa

Silmät suurina ihmettelijä
Kirjoittelin tänne joskus ennen joulua muistaakseni viimeksi ja tässä välissä ehti mennä muutama viikko ihan mukavasti jopa tämän raskauden kanssa. Pahoinvointi loppui joskus viikolla 21-22, ruokahalu on edelleen kateissa mutta olen tottunut jo tavallaan siihen ja koitan syödä sentään jotakin, en kuitenkaan mitään mättöä tai herkkuja, vaan edelleen terveellistä ja monipuolista ruokaa. :D Nyt menossa siis viikko 28 ja mikä hassua painoni on edelleen pienessä laskussa mutta normaalia korkeamman painoindeksin vuoksi en jaksa olla huolissani. Miten muilla painonnousu tai -lasku? Ja mitä mieltä olette henkilökohtaisesti siitä, jos paino ei nouse raskauden aikana lainkaan?

Sitten tuosta otsikon lupailemasta huimauksesta. Nyt ollut jo useampi päivä putkeen eräänlaista asentohuimausta(?) eli makuulle mennessä ja noustessa sängystä pyörii aivan järkyttävästi silmissä, enkä edes liioittele. Myös pari kertaa olen jo rojahtanut selälleni sänkyyn takaisin, kun huimaus on ollut niin kovaa. Tätä esiintyy siis vuorokaudenajasta ja edellisestä ruokailusta riippumatta. Hemoglobiini oli viikolla 23 mitattuna neuvolassa 110, joten käskivät ostaa obsidania, kun normaalisti arvoni ovat olleet 130-140 ja tuo 110 tuntui jo tekevän minulle huteraa oloa ja sydämentykytyksiä. Obsidania en ikäväkseni muista vaan joka päivä ottaa. :/ Johtuisiko siis tämä huimaus ihan vaan alhaisesta hemoglobiinista? Myös verenpaineet on olleet tämän raskauden aikana välillä melko matalatkin mutta se toki on vaan hyvä juttu. :D

Lisäksi olen miettinyt onko muilla ilmennyt raskauden edetessä pidemmälle, että kurkku olisi jotenkin kokoajan kuiva? Niin kuin olisi flunssassa ja janottaisikin, sellainen outo sekamuoto. Pyrin juomaan 2 litraa vettä joka päivä mutta välillä tuntuu, että ei sekään riitä. Lisääntyykö tarvittavan nesteen määrä siis raskauden edetessä vai onko tämä nyt jokin merkki jostain? Esim. Raskausdiabeteksesta? Sokeriarvoja mittaan kotona, rasitukseen en ole päässyt pahoinvoinnin vuoksi mutta aikeena käydä nyt kun se loppui. Kotona sekä paastoarvot että tunti syönnin jälkeen ovat olleet todella hyviä.

Mielipiteitä ja ajatuksia kaivataan siis, neuvolaan en ihan heti olisi soittamassa, kun ei tämän vakavammasta ole kyse. :)
 
Kyllä ,mun korvaan kuulostaa siltä, että varmin osoite keskustella ja kysellä asiasta on juurikin tuo neuvola. Sieltä osaavat varmasti neuvoa ja saat apua jos tarvitsee.

Mitä kuitenkin tulee tuohon aiheeseen, niin mullakin esiintyy huimausta mut luulen sen johtuvan niska&hartia jumista, joka nyt aika pahana päällä. Fysioterapeutilla kävin eilen, joka availi pahimmat jumit mut silti huimaa. Kroppa alkaa vaan näköjään tässä vaiheessa olemaan loppu raskauteen.lisääntynyt paino +muut muutokset alkaa näkyä kehossa muutenkin kuin ulospäin. mulla rv 30 menossa.saa nähdä kuin loppu on kun tästä vielä mennään muutama viikko eteenpäin.

Alhainen verenpainehan nimenomaan voi aiheuttaa voimakastakin huimausta. tiedän kokemuksesta kun olin lukioikäinen.Kärsin myös itse kuivasta kurkusta ja silmistä eikä asiaa auta kämpän kuiva huoneilma. pitäis varmaan roudata huoneilmankosteuttaja varastosta käyttöön ja pestä ja juivattaa enempi pyykkiä kämpäs.
 
Mulla on tuota huimausta juurikin herätessä ja välillä pitkin päivää, itsellä helpottaa kun juo vähän jotain mehua tai muuta sokeripitosta ja pyrinkin päivässä juomaan mehuja pitkin päivää pikkaden kerrallaan
 
Mulla myös huimausta päivittäin, mutta ei kovin häiritsevänä. Aamusin huimaa vähän pidempään kun verenpaineet ja sykkeet laskee nukkuessa niin alas.
Munkin mielestä kannattais olla yhteydessä neuvolaan. Sitä vartenhan ne siellä on.
 
Pitänee ottaa puheeksi kun tulevat neuvolasta kotikäynnille parin viikon päästä. Mulla ei ikävä kyllä juominen tai syöminen helpota tätä huimausta, ainoastaan se, että ottaa rauhallisemmin. Eli nousee hitaammin ylös ja hengähtää ennen kuin nousee seisomaan. Olen aika vauhdikas ihminen, joten pitää jotenki totutella ottamaan iisimmin. :D Ja varmaan ne veriarvot pitäisi mitata uusiksi, jospa ne silloin kotikäynnillä ottavat pika-hemoglobiinit.
 
Näin hoitajan ammatissa työskennellessä ja oma kohtaisesta kokemuksesta, osaan sen verran sanoa että huimaus, sydämentykytykset ym johtuu alhaisesta hemoglobiinista. Kannattaa melkein obsidanin sijasta ostaa imeytyvämpää nestemäistä rautaa, itse käytin Iron Vital F:ää ja parissa viikossa Hb nousi 129ään, 98sta. :) Ja ei aiheuttanut ummetusta mitä obsidan aiheuttaa, jos ei imeydy kunnolla ja jos vähänkään kärsii jo valmiiksi raskauden aiheuttamasta ummetuksesta. Kannattaa kokeilla, ei siitä haittaakaan ole! :wink
 
Äidiksipian, miten kun tossa iron vital f:ssä on vaan 20mg rautaa vuorokausiannoksessa ja obsidanissa on 100mg, mulle sanoivat neuvolassa kun tyttöä odotin ja obsidan tuli ulos ja olin tuota ostanut, että ei sillä pysty rauta arvoja nostamaan mutta on hyvä lisä alottaa heti raskauden alussa, ettei rauta arvot pääse tippumaan, niin täytyykö sitä ottaa sit enemmän päivässä kun suositeltu annos vai miten sait sillä nousemaan vai onko se vaa sit kiinni siitä kuinka alas rauta arvot on ehtony tipahtaa? Mäkin mielummin sitä haluisin käyttää, niin siks kyselen :)
 
Mulla varsinkin alkuraskaudessa huimas ihan hirveesti, johtui alhaisesta verenpaineesta. Nyt on tasaantunut tuo huippailu, vaikka verenpaine edelleen matala. ehkä oon vaan tottunut. Koita syödä ja juoda tasaisesti, mulla se oli ainakin pahinta silloin kun oli ollut kauan syömättä ja myös verensokerit oli alhaalla.
 
Melko yksilöllistä varmaan sitten on, obsidan ei itelle vaikuttanut taas mitenkään, juuri huonon imeytymisen takia. Kokeilemalla selviää mikä on itselle paras vaihtoehto. Ja en lähtisi enemmän ottamaan vuorokaudessa kuin sen 20ml nestemäistä, siitä kuitenkin imeytyy kaikki. Kuin taas obsidanista imeytyy osa ja osa tulee sitten ulos eli toisin sanoen voisin väittää että siitä ei kyllä koskaan sitä 100mg imeydy kehoon :confused:
 
Toisilla rauta imeytyy paremmin ja joillain esim. nestemäinen rauta nostaa hemoglobiinia paremmin.
Joissakin valmisteissa rauta on helpommin imeytyvässä muodossa, sen vuoksi mg ei tarvitse hipoa taivaita.
Kokeilemalla selviää.

Rauta yhdistettynä c-vitamiiniin tehostaa raudnan imeytymistä. Maitotuotteita ja kahvia olisi hyvä välttää raudan nauttimisen yhteydessä, koska ne puolestaan blokkaa rautaa imeytymästä.
Kupari toimii raudan parina.
 
Varmaan sit mulle sanonut juurikin sen talia että tiesi mun käyttävän maito tuotteita paljon ja että juon kahvia, mulla kyllä oli hemppa niin matalalla että joudun tippaan lopulta, sekin voinut sit vaikuttaa
 
Oli eilen äitini kanssa myös puhetta aiheesta ja hän kertoili samaa, ettei rautalääkkeet kaikilla vaan imeydy kunnolla, vaikka välttäisikin maitotuotteita yhtäaikaa lääkkeenoton kanssa, mitä teenkin. Eli otan mehun tai veden kanssa lääkkeen enkä heti ennen tai jälkeen ruokailun niele tablettia, kun ruoalla monesti maitoa käytän, joka estäisi sitten imeytymisen. Ummetusta ei mulla ole ollut ennen lääkettä eikä aikanakaan, oikeastaan paremmin toimii aineenvaihdunta aamulla, jos edellisenä iltana on muistanut ottaa tuota obsidania. :D

Ja joku vinkkaili niistä syömisistä ja juomisista, niin näistä ei ole mulle ollut apua, syön kasviksia, marjoja ja hedelmiä pitkin päivää ja juon vettä tai laimennettua täysmehua samalla, joten tuskin verensokereista kiinni on mun tapauksessa. Hemoglobiini on todennäköisesti aiheuttaja siis. Pitänee tutkia tuota nestemäistä rautavalmistetta. Kiitos vinkistä! :)
 
Ainakin pitäisi välttää selällään makaamista. Tällöin kohtu ei paina niitä isoja verisuonia. On ollut vaikeaa opetella kyljellään nukkuminen ja oleskeleminen.
Mulla oli suun kuivumista joskus rv20 paikkeilla, mutta meni kyllä sitten ohi.
 
Mä sain ekan huimauskohtauksen tänään, jipii... Aamulla kylkeä kääntäessä maailma kieppui ympyrää... Koko päivä mennyt tässä huilatessa, ei tahdo vieläkään pysyä kahdella jalalla kunnolla pystyssä. Päivällä koitin syödä jotain, mutta uloshan se tuli... Nyt saanut pikkuhiljaa taas syötyä jotain. Omalla kohdalla veikkaan matalaa verenpainetta, koko raskauden ajan ollut sitä, mutta nyt vasta tuli tollasia oireita.
 
Mulla oli edellises raskaudes ’hyvänlaatunen asentohuimaus’ ja nyt oon odottanu kauhulla tuleeko tässä raskaudessa. Se oli niin ku ois humalassa ollu. Huimas, vaikka oli makuullaan ja vaan käänsiki päätä sivulta toiselle! Se oli kyl hirveetä.
 
Takaisin
Top