HUHTIKUUN hulinat

Oon ihan hukassa kyllä kun rupee tälleen perehtyyn näihin asioihin oikein kunnolla.. :D Kirjottelen nyt tähän kun en löytäny äkkiseltään toukokuisilta imetysketjua erikseen.. Te ketkä olette aiemmin imettäneet, vinkkejä kaivataan! Onko maidonkerääjät ja rintapumput ihan höpöhöpö kamaa? Kannattaisko katsoo ensin että tuleeko sitä maitoa ees ja kuinka paljon ennen kun lähtee tommosta pumppua hankkimaan? Noi maidonkerääjät ei taida kalliita olla, että sellasen voi varmaan hankkia etukäteen. Sitten mietin myös imetystyynyä, tietenkin kaikilla on mielipiteensä ja yöllä ehkä tulee imetettyä makuultaan mutta onhan se päiväkin aika pitkä että pärjääkö esim. sohvatyynyillä ym vai onko imetystyyny ihan superhyvä?? Ei pitäs ruveta lukeen mitään kun iskee kauhee paniikki ennenkun vauva on ees maailmassa. :D
 
Esikoisen imetys oli kaikkea muuta kuin onnistunut vajaa 3kk, mut omalla kokemuksella kuitenkin pumppu oli jees, koska tällä tavoin lapsi sai kuitenkin äidinmaitoa vaikkakin pullosta. Maidonkerääjä oli kans varsin jees, koska mulla ainakin heru toinen rinta aina ihan hervottomasti kun toisesta pumppas/imetti. Imetystyynyä mulla ei esikoisesta ollut, mutta tällä kertaa saan semmoisenkin kokeiluun. Tyynyistä oli kyl apua silloin esikoisen kanssa jonkin verran.

Lisäks suosittelen liivinsuojia ja tissirasvaa :D
 
Emppuliina : oma kokemus imetyksestä jäi harmillisen lyhyeksi, mutta nyt kokemusta viisaampana meinaan onnistua paremmin. Sen kuitenkin huomasin että imetystyyny oli aika turha... tavallinen tyyny sängystä ajoi oikein loistavasti asian ja maidonkerääjää meinaan käyttää nyt tässä imetyksessä. Pumpun meinaan ottaa käyttöön vasta muutamien viikkojen päästä, kun on päässyt taas imetyksestä jyvälle ja näkee kuinka sitä maitoa tulee tai tuleeko ollenkaan.
Tottakai jokaisen pitää kokeilla ja löytää itselleen sopiva tyyli.
 
Imetin ekaa puoli vuotta ja tokaa vuoden. Mulla maidonkerääjät turhia, liivinsuojus imi jos vähän tiputteli. Pumppu (Avent käsikäyttöinen ja muutama pullo tutteineen) turhia, koska en herunut pumpulle. Pakkautuneen maidon lypsin käsin. Pumppu ja pullot varulta kaapissa nytkin. Ostan backup-purkin, kaksi korviketta mielenrauhaksi kotiin.

Kertakäyttöiset liivinsuojat. Olisi kiva kyllä jos olisi kuluneita flanellisia kestosuojia. Ruskovillan silkkivillaiset rinnanlämmittimet (kyllä, myös kesällä) olivat ihanat. Sopii myös isokuppisille.

Lansinoh-nimistä (apteekista) rasvaa rinnanpäille. Sitä tarvitsin alussa kotonakin, synnärillä hoidettiin myös sillä. Taitaa tulla nykyään tuubi ä-pakkauksessa. Vastaavaa lanoliinia ("villarasvaa") sisältävää rasvaa saa ihan marketin vauvatarvikehyllystä (esim. Medela). Eikö Bepanthenkin käy...? Ja imetyksen jälkeen voi levittää pari tippaa maitoa nännihoidoksi. Kipeytyneitä rintoja voi hautoa keräkaalin lehdillä. Siitä mulla ei ole kokemusta. Joku muu voinee valaista.

Imetysliivit. Kaarituelliset voi painaa, aiheuttaa tiehyttukoksen ja rintatulehduksen. Minä olen panostanut myös imetyspaitoihin (Boob, koska laadukas ja kestää kulutusta). Harjoittelin liinassa imetystä ja eri asentoja. Tyyny on mulle must istuessa. Imetystyynyllä vauvat olleet "tavallisesti" tai jalat kohti sen puolen kainaloa, jolta imetän (amerikkalainen fudis-tyyli).

Synnärillä neuvovat kyllä. Alku oli aika haastavaa, koska mulla on about G-kuppi kun maito nousee. Isoista rinnoista on se hyöty, että kun harjoittelee, voi samalta kyljeltä imettää kylkeä vaihtamatta kummasta tissistä tahansa. :D Toisaalta iso rinta voi olla vaikeaa pienen kunnolliselle imuotteelle.

Rintakumeja en ymmärrä. Ihan vierasta matskua.

Odotan imetystä ihan hirmuisesti. Tissithän mulla on jo alkaneet vuotaa, joten siksi aika konkreettisesti mielessä. Imetys on mun mielestä voitettava haaste ja tosi, tosi herkkä aihe. Synnytyskokemukset ovat olleet mulle aika hurjia (mm. kiiresektio, vaikeita toipumisia) joten olen älyttömän onnellinen, että olen saanut noinkin pitkiä imetyksiä onnistumaan hankalien alkujen jälkeen.
 
Kiitos vastauksista! Tietysti varmaan sairaalassa opastetaan ja neuvolasta kyselen myös, mutta ne kun on sitten sitä ns "oppikirjamatskua", täältä saa kuitenkin vähän tuoretta tietoa oikeesti toimivista jutuista. Vaikka tietenkin kaikki on niin yksilöllistä, mutta mielipiteitä on mukava kuulla kokeneemmilta. :) Enkä omista isoa rintavarustusta. :D Jostain ketjusta luin että maidon nouseminen voi olla aika hurjaa, ettei etukäteen ostetut imetysliivit mahdukkaan päälle mutta kai sitä ainakin yhet/kahet tarvii ostaa että pärjää alkuun. Menee sitten hakemaan uusia kun näkee miten ne turpoaa. :p Ja tosiaan kaikkia tarvikkeitahan voi myöhemmin hakea, mutta niitä suojia ja liivit nyt alkuun. Ja just bebanthenia tai muuta!
 
Piti vielä lisätä juurikin nuo kaalin lehdet!!! Mun tissit meni lakkoon täysin kun päästiin sairaalasta kotiin ja vauva huutaa nälkää vieressä (ja ei en ollut osannut varautua moiseen korvikkeella)ei auttanut pumppu tai suihkussa lypsäminen... sitten mies yöllä autolla abc 24/7 asemalle ostamaan kaalia :D
Kotiin kun hän saapui korvikkeen ja kaalin kera saatiin vauvale korviketta ja minulle kaalit kiiveihin niin johan alkoi tulvia :D

Nyt olen päättänyt että meillä on kaali kaapissa kun olen synnyttänyt :D ja korviketta tietty :)

Minulle sanottiin että bebanthenia ei saa käyttää nänneihin ellei sitten pese pois ennen kun vauva taas syö??
 
Joo, ehkä Bepanthen piti pestä pois? Miksiköhän? Kun sitä muuten voi laittaa melkein minne vaan.

Nania varulta ollut kaapissa.
 
Lansinoh oli se voide mitä synnärilläki suositeltiin käytettäväksi... bebanthen sisältää varmaan jotain mitä ei vastasyntyneelle suositella.
 
Kaali on joo ihan ehdoton :D Sen unohdin itsekin tässä. Korvikkeesta en osaa sanoa vielä et tuleeko ostettua kaappiin valmiiksi. Meillä ei esikoiselle käynyt kuin Nutrilon eli silloin kaikkein kallein mitä kaupasta sai :angry1
 
Mulle yksi kollega neuvoi, että kannattaa synnytyssairaalassa pyytää, että joku kätilö katsoo ja opastaa todella tarkkaan ensimmäisen imetyksen. Että vauva saa heti nännin oikein suuhun ja silleen. Hänellä oli jotenkin ikävästi asia huolimattomasti hoidettu, eikä imetys ole koskaan kunnolla onnistunut. Ajattelin kirjoittaa tämän toiveen synnytyssuunnitelmaani ja pyytää vielä erikseen. Mun äidillä ja siskolla on kyllä imetykset aina onnistuneet tosi hyvin, joten toivon ja oletan, että itsellänikin. Ja että maitoa riittää hyvin kuten heilläkin.
 
Imetystyynyä en oo koskaan kaivannut, rintapumppu (ihan perus käsikäyttönen Ainu käytettynä 6e) oli hyvä kun joskus myöhemmin olin hetken pois kotoa niin sai maitoa varastoon. Pari purkkia Nannia varuilta kaappiin. Lansinoh ja kaali. Liivinsuojuksia. En oikeen ymmärtänyt maidonkerääjän päälle enkä tarttenut rintakumia. Imetin yli vuoden, toivottavasti sujuu nytkin yhtä hyvin. Vikat 3kk maitoa tuli vain oikeasta tissistä joten olin ihan eriparia, kannattaa ostaa joustavat kaarituettomat imetysliivit :)
 
Kommentoiko ihmiset teidän mahaa "voi kun se on iso jo :eek: "??? Siis mä oon ihan raivon partaalla kun oikeesti tuntuu että KAIKKI on koko ajan että "no kuinkas iso se on ja joko sieltä tullaan maha edellä" Voi v**** suoraan sanottuna.. Ensinnäkään mulla ei edes ole iso maha, kun menee ihan normi takitkin vielä päälle. Ensi kuussa laskettu aika niin ehkä se maha nyt alkaa oleen jo iso? Oon aika pieni muuten että varmaan näyttää isolta juu mutta tarviiko sitä hemmetti aina kommentoida. En tiedä miks mua ärsyttää tämmönenkin asia näin suunnattomasti. Hormonit ;D
 
Mulla on niin iso maha ettei kukaan viitti ees kommentoida :p joskus ehkä 2-3kk sitten miehen pikkusisko totesi että "toi mahahan on ihan valtava" mutta mua se lähinnä nauratti. Mua ei jotenkin mahan koon kommentointi, sen silittely tai taputtelu tai kysymykset "joko se pian syntyy" haittaa ollenkaan, sehän vaan kuvastaa että muitakin kiinnostaa sun tila ja asioiden edistyminen :happy:
 
Siis itku, kuinka karsea pääsiäinen on ollut! :sad001 Juhlapyhissä ei vikaa, mut voinnissa! Mun maha on valahtanut alas sekä tuntunut nyt todella kireältä,pinkeältä ja raskaalta. Olo ollut todella tukala! :eek: Huomenna polikontrollissa nähdään sitten olisiko mini kääntynyt jo raivotarjontaan, sormet ja varpaat ristiin!
 
Kylläpä tota mahan kommentointia esiintyy tai just sen koon taivastelua :p Mulla kyllä onkin iso toi maha, että sietääkin taivastella, mutta ymmärrän kyllä senkin, että se voi tuntua tympeeltä jos kokoajan ihmetellään ääneen! Siitä mäkään en tykkää, kun välillä jotku rupee puhumaan vähä kuin vauvalle, että "voi hellanlettas, siinä se masu nyt on, tuituitui" :rolleyes: Koska vaikka nyt ollaanki isomahoja, niin ollaan me silti edelleen niitä omia itsejämme ja aikuisia ihmisiä :) Vauvamahat vaan saa ihmisissä aikaan jotain kummaa :wacky:

Mulla tyyppi eilen riehui mahassa pari tunti ihan taukoomatta ja tänään oikein tuntee kuinka on asetellut päätänsä tonne alemmas.. kai se kaivautui jo valmiiksi tonne lähtökuoppiin, vaikka lähtölaukaukseen onkin vielä viitisen viikkoa :joyful:
 
Mulla on aika pieni maha ainakin niin kaikki taivastelee et kyllä on pieni :D no ihan yhtälailla tänki kokonen maha ahistaa :)
 
Vihaan lässyttäjiä ja mahantaputtelijoita. Onneksi ei ole eka raskaus, ei tarvitse opettaa muuta maailmaa kohtaamaan mua raskaana. Tajusivat ekasta kerrasta, että mun sisällä kasvaa vauva, ei mikään masuasukki (puistatus-sana!). Ja mahan koosta ja muodosta kannattaa myös pysytellä hiljaa. En minäkään lässytä mahalle enkä vauvoille, ei tarvitse muidenkaan, etenkin kun kyseessä mun maha ja mun vauva. Ja se minkä muotoinen minä olen, ei kerro minusta eikä vauvasta yhtään mitään. Jos liikkuu mun reviirillä, kannattaa varoa: tämä haukkuva ja tiiine narttu myös puree ärsytettynä. Kiitos, hormonit!

Oma perhe sen sijaan saa kosketella, halia, pussailla mun mahaa ja höpöttää (eri asia kuin lässytys) vauvalle. Ihaninta on kun isommat lapset testaa vieläkö kädet yltää äidin ympäri.
 
Joo, siis voi hyvä luoja et kaikki mahantaputtelijat ja lässyttelijät sais viedä saunan taakse ja ampua! Yleensä ihmisille on riittänyt pelkästään katse joka kertoo lähinnä "jos haluat pitää kätesi irrota se vähän hemmetin nopeasti mun mahastani". Perheenjäsenet (mies ja lapsi) saa vapaasti taputella masua ja noin, sen kans kykenen elämään. Mut kuka tahansa muu... ei omista itsesuojeluvaistoa.
 
Takaisin
Top