Huhtikuisten höpinät

Mä en oo vieläkään kertonut töissä Confounded Face Oon pienessä yrityksessä suht hankalasti korvattavassa asiantuntijatehtävissä ja jännittää kertominen kovasti. Toisaalta tiedän että mitä aiemmin kertoisin, sitä enemmän jäisi aikaa valmistautua mun poisjääntiin. Sit vaan jotenkin vieläkin miettinyt sitäkin et entä jos jotain vielä tapahtuukin raskaudelle ja töissä aloitettais hirmuiset järjestelyt ihan turhaan.
 
Joo, kyllä se meilläkin ihan kvtessissä lukee, mutta ilmeisesti tätäkin on mahdollista tulkita omalla tavallaan. Onneksi kuitenkin luottamusmies on ja häneltä sai nopeasti varmistettua vastauksen.

Itse kerroin melkein heti kun tiesin että vauvoja on kaksi. Pyysin että pääsen lähiesimiehen kanssa juttelemaan ja kerroin että tarvitsemme uuden perehdytettävän mun paikalle ja tulen siitä tässä jossain kohtaa jäämään pois. Kerroin sitten tilanteeni ja sen etten osaa sanoa kauanko töissä olen, koska muuttuvia tekijöitä on nyt normaalia enemmän.

Mutta siis... Jos kyseessä olisi ihan normaali raskaus en todellakaan olisi vielä kertonut Beaming Face With Smiling Eyes ehkä joskus joulukuussa olisin asian tuonut esille.
 
Joo kyllä se ihan tuolla työsopimuslaissa on, Luku 4, 8 pykälä: "Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella." Eli tätä ei voi mikään tes saatika yritys itse omilla käytännöillään kumota.

Lääketieteellisen tutkimuksen määritelmästä on myös oma lakinsa ja kyllä neuvolakäynnit siihen kategoriaan menee, ei tarvitse olla siis esimerkiksi pelkästään lääkärin käynnit. Lääketieteellistä tutkimusta on raskauden kulun seuranta käyttäen erilaisia menetelmiä, kuten painon seuranta, verenpaine, hemoglobiini, sykkeiden kuuntelu ja sf-mitan seuranta.
 
Mäkään en ole vielä kertonut työnantajalle, vaikka tiedän että korvaava työvoima olisi helpompi järjestää mitä aikaisemmin kertoisin, mutta kun luin että kahta kuukautta ennen lomalle jääntiä riittää, niin on jäänyt kummittelemaan mieleen ja olen ajatellut että joskus joulun tienoolla tai jos alkaa selkeästi näkymään ennen.

Olisi tavallaan tehnyt mieli vilauttaa ekaa ultrakuvaa pomolle kun tulin sieltä yhtenä päivänä suoraan töihin kuvat laukussa ja ollaan aika hyviä tuttuja, melkein kavereita/ystäviä kun jaan paljon kantovastuutakin paikasta tekemällä eniten vuoroja hänen jälkeensä ja eniten kaikista palkoillisista.

Mies kuitenkin oli sillä kannalla että kerrotaan kaikille myöhemmin. Ja tavallaan on tuntunut hyvältä pitää asia omana tietona muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta mahdollisimman pitkään.

Kaikki neuvolat sun muut olen järjestänyt työajan ulkopuolelle.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top