Helmikuun höpinät

Ok, kiitos vastauksista. Siitä on kyllä jo yli viikko kun laitoin hakemuksen, mutta täytyy käydä vielä vilkaisemassa tuolta sivuilta.
 
Pakkaus tilattu ja saatu :)
Itse otin tosi mielellään tuon 2015 pakkauksen, sillä värit miellyttävät ja rakastan pöllöjen kuvia :D
 
Mä en viiti odottaa vaan tilaan heti ku saan omat palkka-asiat laskettua äitiysrahaan liittyen. (Ei oo jaksanu...) Siinä kun käy kuitenkin niin että jos uus pakkaus on ihanampi niin rupee vaan vituttamaan ku ei se meille kuitenkaan ehdi vaihtua... En tiedä tekeekö kela joka vuosi saman määrän paketteja vai miten. Joka tapauksessa uskon että kun vuonna 2015 on syntynyt ennätyksellisen vähän vauvoja, niin nämä nykyiset pakkaukset kestää vielä kesäkuisillekin... :)
 
Te jotka olette hakeneet jo äitiyspakkauksen, haitteko samalla äitiysrahaa, vanhempainrahaa ja lapsilisän? Itse en oikein tiedä miten tuon vanhempainrahakauden pitäisin, onko mies välillä vanhempainrahalla kun minä olen vuosilomalla jne..? Mutta ilmeisesti vanhempainrahaa ei ole vielä pakko hakea? Eli nyt voisin hakea vain äitiysrahan, äitiyspakkauksen ja lapsilisän? Oonko ymmärtänyt oikein. :wideyed:
 
Te jotka olette hakeneet jo äitiyspakkauksen, haitteko samalla äitiysrahaa, vanhempainrahaa ja lapsilisän? Itse en oikein tiedä miten tuon vanhempainrahakauden pitäisin, onko mies välillä vanhempainrahalla kun minä olen vuosilomalla jne..? Mutta ilmeisesti vanhempainrahaa ei ole vielä pakko hakea? Eli nyt voisin hakea vain äitiysrahan, äitiyspakkauksen ja lapsilisän? Oonko ymmärtänyt oikein. :wideyed:

Näin mä ainakin ajattelin asian. Lapsilisää hain jo, mut äitiysrahan ja pakkauksen haen vasta muutaman viikon päästä, niin ehtii paketti tulla uuteen osotteeseen.
Tota vanhempainrahaa ajattelin hakea sitten lähempänä. Mulle on siitä vähän epäselvää se työn tekeminen. Kun sitä kysyttiin jo hakemuksessa, mut mä en tiedä jos vaikka teenkin satunnaisia vuoroja.. voiko ne ilmottaa kelaan aina kerran kuussa, vaikka nyt laittais hakemukseen, että en ole töissä tuon etuuden aikana.. hmmm!
 
Mä hain kaiken samalla. :grin Päätökset tuli jossain viikossa, mutta se on tietty aina paikkakunnasta kiinni. Pakkauksenkin sain jo, tosi kiva sisältö, vaikkakin mua naurattaa kun 1v 3kk tuleva isosisko sai siitä omaan käyttöönsä (ainakin) toppa- ja yöpuvun. :hilarious: Ei ole kovin iso sisko... :rolleyes:

Tänään lajiteltiin vanhoja vauvanvaatteita koon mukaan. Saadaan ne pienimmät jonnekin kaappiin sitten. :) Jossain vaan on vielä joitain, koska noiden vaatteiden joukosta ei löytynyt mm. perinteisiä kotiutumisvaatteita! :eek: Mulla on kaikille edellisille kolmelle olleet samat kotiutumisvaatteet, siis sisävaatteet, ja olisi kiva pitää perinne. :Heartred :happy: Mutta eiköhän ne löydy kun tarpeeksi pengotaan vaatehuonetta.

Lisäksi löysin tänään jo yhtä kangasta äitiyspakkauksen kaunistamiseksi ja vauvapesää varten. :) Vielä pitäisi päättää toinen kangas ja hankkia muutama pikku tarvike niin pääsisi ompelemaan.
 
Te jotka olette hakeneet jo äitiyspakkauksen, haitteko samalla äitiysrahaa, vanhempainrahaa ja lapsilisän? Itse en oikein tiedä miten tuon vanhempainrahakauden pitäisin, onko mies välillä vanhempainrahalla kun minä olen vuosilomalla jne..? Mutta ilmeisesti vanhempainrahaa ei ole vielä pakko hakea? Eli nyt voisin hakea vain äitiysrahan, äitiyspakkauksen ja lapsilisän? Oonko ymmärtänyt oikein. :wideyed:
Mun mielestä meillä neuvolatäti sano että kannattaa hakea vanhempainraha koko ajalle kerralla koska niitä päiviä voi sit myöhemmin muuttaa, mutta jos nyt jo ilmoittaa tietyt ajanjaksot kun mies pitää niin niitä ei ilmeisesti enää pääse muuttamaan. Eli jos ei ihan satavarmana ole tiedossa niin hae koko ajalle suoraan ja muokkaat niitä sit lähempänä. :) korjatkaa muut jos ymmärsin neuvolantätiä väärin. :D
 
Mulla on vielä mietinnässä että mitkä kuteet pakkaan siihen "sairaala laukkuun" mikä siis otetaan sit mukaan kun synnärille lähdetään. Meillä on ollut semmonen perinne että ne "kotiin tulo vaatteet" missä vauva tuodaan sairaalasta kotiin on sitten laitettu ihan erikseen säilöön (minne siis oon laittanut myös mm. ekan tutin, suosikki vauvalelun, ekan hammasharjan jne) ja nämä sitten saa minun vauva kun aikuiseksi kasvaa niin itselleen muistoksi :) Mulla on siis mun oma äiti tehnyt ihan saman mulle ja musta on ihana pukea nyt omia lapsia esim mekkoon joka oli itselläni päällä omilla yksi-vuotis synttäreillä :shy: Siks haluan tehdä saman nyt myös omille muksuille ja sen takia tää toinen neiti tarvitsee oman "kotiin tulo asun" :p Luultavasti se on tämä potkupuku + siihen sit hattua jneimage.jpg
 
(äitiys )ja vanhempainraha kaudella saa tehdä sunnuntaisin ja pyhinä töitä. Jos tekee arkipäivänä, täytyy ilmottaa silloin kelaan, jolloin lähtee 40% kyseiseltä päivältä veroa vanhempainrahasta. Mutta tosiaan sillon kun saa vuoron tietää niin ilmottelee.. Soittamalla kelan perhe-puolen asiakaspalveluun. Ja mulle hassusti sanoi kelasta puhelimessa 2011 kun tiedustelin näitä et jos et ehdi/muista ilmoittaa työpäivää arkipäivältä ni sitten et vaan muista :P Aika iso luotto.

Meillä ollu jokaiselle vauvalle kotiutumisvaatteet bodyä vaille samat (muistaakseni). Sen bodyn olen sitten säästänyt jokaiselle itselleen, tosin olen muutenkin käyttänyt sitä kun niin ihana ollut :) nyt tulee koko asu vauvalle eri kun olen ehtinyt laittaa edellisiltä isoimman osan vaatteista kiertoon siinä uskossa ettei enää tulisi uusia vauvoja.. mt eipä tuo haittaa kun muutenkin aikasemmat tyttöjä ja tää poika :) tosin taisi olla bodyä vaille unisex-asut niin olisi mennyt tällekkin!

ja BaBy2 nuo tossut on niiin suloset! :)
 
Ihania nuo ideat että antaa lapselle omaksi kotiutumisvaatteet! :Heartred
Meillä mies vaihtoi kotiutumisvaatteet vielä kotona, kun ajatteli että meidän 53cm pitkä poika ei millään mahdu 50cm vaatteisiin :grin
Osa vaatteista oli sitten 60/62 kokoisia ja minua hävetti kamalasti pukea ne pojan päälle. Lisäksi ei oltu tutkittu mistä turvakaukalon turvavyötä saa pidennettyä, niin kauhea kysely sairaalalta hoitajilta 'Auttakaa, tää ei onnistu!!! :grumpy:' :hilarious:

Nyt kun tietää mitä odottaa, niin pitää pakata kaikki valmiiksi turvakaukaloon. Varmasti pakko pakata jotain vaaleanpunaista mukaan, mutta ehkä varmuudeksi sitten unisex, jos sukupuoli vielä "muuttuukin" :grin
 
Ok. Jos nyt laittaa vanhempainvapaan alkamaan heti äitiysloman jälkeen niin voikohan sitä myöhemmin muuttaa, jos haluaakin pitää vuosiloman siinä välissä...? Pitänee kysyä Kela Kertulta :hilarious:
 
Minä ainakin pidin esikoisesesta vuosiloman vasta vanhempainvapaan jälkeen. Näin sai sitten siirrettyä sitä kotihoidontuelle tippumista ja mies sai pitää jotain isyysvapaita siinä samalla. :)
 
Luin just meidän vuosilomaohjeesta että meillä saa säästää vuosilomasta korkeintaa 12 pv/vuosi. Käytännössä tää tarkoittais mulla sitä että mun olis pakko pitää ensi kesän kesäloman 24 päivästä 12 päivää kesälomakaudella ja loput 12 päivää voisin säästää.... Mikäli mä ton oikein ymmärrän. Ei tää oo helppoo :wideyed:
 
Salmiakkilakritsi, ei voi koskee äitiys-/vanhempainvapaalla olevaa. Kannattaa kysyä vielä töissä, että miten on.
 
Me ajateltiin ikuistaa tää raskaus. Varasin tänään ajan valokuvaamoon ja suunniteltiin kuvaajan kanssa kuvia meidän pienestä perheestä. Halusin ite myös rakkaan koiran mukaan kuvauksiin ja mennään otattaa kuvia missä olen minä yksin, minä ja mies ja minä, mies ja koira. :) ja ehkä vielä sellaisia missä minä ja koira kahdestaan. Varattiin aika 4.4, eli viikoille 33+6.

Oon itse valokuvaaja joten tulee varmaa haaste olla luonnollisesti kameran takana, mut tää on vaa nii pakko ikuistaa! Onko muut suunnitellu samanlaista? :)
 
Mun miehen sisko on tosi hyvä amatöörikuvaaja joten kuvautan masuni hänellä sitten raskauden loppupuolella.
Huh.. eka ajattelin et koulussa väsyy, istuessa luennoilla.. mutta nyt ollu sellanen viikko et tunteja oli vaan maanantaina ja mä oon jo nyt kyllästynyt kotona olemiseen.. saa nähdä miten käy kun vko9 alkaen oon 7vko kotona eikä oo koulua ollenkaan (muut luokkalaiset on harjoittelussa) Täytyy keksiä jotain isompaa tekemistä.. ja on mulla onneks koultehtäviä mitä pitää tehdä.. :)
 
Pikkuoppilas tuijottelee vatsaa ja toteaa: "Kuule, kannattais vähän laihduttaa"
Minä: *naurua* "kyllä tämä maha tästä pienenee, kunhan vauva syntyy"
Pikkuoppilas hämmentyy: "ai, siellä on vauva. Nooh, heippa!"

Love my job! :D
 
Takaisin
Top