Helmikuun höpinät <3

Mä olen vihdoin saavuttanut ihanan keskiraskauden! Pahoinvointi ja närästys ovat olleet täysin poissa kolme päivää ja olo on kuin uudestisyntynyt. Tosin räkätauti on vaivannut, mutta sekin rupeaa jo helpottamaan, joten oikeasti alkaa tuntumaan siltä, että ekan kerran neljään kuukauteen olo on normaali.

Maha on kasvanut ja vauva potkii kovasti. Tulee ajateltuakin pikkuasukkia enemmän päivän mittaan, kun se aina välillä ilmoittaa itsestään. Tänään huomasin suihkussa myös että maitoa tulee, pari kertaa on aikasemminkin ollut sellainen hassu tunne tisseissä (esim tällä viikolla kun luin uutta Vauva-lehteä), mutta ekan kerran nyt ihan huomasin maidon. Näköjään aikasemmin alkaa kaikki, toivottavasti ei myös loppuraskauden krempat ja vaivat.

Joku valitti selkäkipuja (vai olikohan toisessa ketjussa?), yhä lämpimästi suosittelen hommaamaan raskaustukivyön. Ja tarpeeksi pienen, että on oikeasti tukeva! Mullakin taisi olla poikien kanssa se Anita-merkkinen ja Bebesin myyjä valkkas mulle siitä s-koon, vaikka mun normaali vaatekoko on L. Ja meni hyvin ihan raskauden loppuun. Nyt olen jostain syystä vielä välttynyt selkävaivoilta, vaikka pitkä seisominen saa kyllä selän väsymään.

Hemppa, noi hoitokuviot vaatii kyllä todella pohtimista. Mäkin olen sitä mieltä, että lapset kyllä viihtyvät paremmin kotona, päiväkoti on aina lapselle stressaavaa. Sen huomaa vielä meidänkn 5-vuotiaasta, miten rauhoittuu loma-aikoina. Tuttavapiiristä on myös hyvät esimerkit siitä, että tuommoinen 4-5-vuotiaskin saa ihan tarpeeksi virikkeitä kotihoidossa, kunhan nyt ei ihan vaan sisälle linnottauduta. Pari kertaa viikossa olevat kerhot on myös tosi hyvä juttu, silloin lapsi saa vähän vertaiskontaktia (ja toisaalta myös totuttelua äidin luota poissaolemisesta), mutta se on lapselle (ja kukkarolle) paljon kevyempi vaihtoehto. Mä luulen että meillä jos esikoinen saisi valita, niin haluaisi myös ensi vuonna jäädä kokonaan kotiin. Mutta siitä oltiin miehen kanssa yksimielisiä, että eskariin hän kuitenkin menee, jotta ei kokonaan tipu kaveriporukasta ennen koulun aloitusta ja toisaalta saa ehkä vähän lisää myös kouluvalmiuksia, melkoisen vauhdikas ja lapsellinen tapaus kun on (ja siis lapsellinen hyvässä mielessä, elää vielä vaan hyvin lapsen ruusunpunaista maailmaa :)).

Toisaalta, joskus saattaa olla lapsen edun mukaista olla päiväkodissa, siitäkin löytyy lähipiiristä pari esimerkkiä. Erityisryhmässä lapsen saama tuki saattaa helpottaa koko perheen elämää, kun motorisia ja sosiaalisia taitoja treenataan sopivassa ryhmässä.

Meillä päätös oli ehkä kaikista eniten talouden kannalta tehty, kun halutaan että kolmonen saa olla sinne 2-vuotiaaksi kotona. Kelan tuet pienenee liikaa ja toisaalta päiväkoti maksaa niin paljon enemmän kuin kerhot, että kakkosen on "pakko" jäädä kotiin.

Ah, hiihtolomaan ja rakenneultraan enää reilu viikko! Odotan ihan älyttömästi, josko pikkuinen suostuisi paljastamaan meille sukupuolensa. Kauhea hinku päästä ostamaan pikkuisia vaatteita, mutta neutraaleja ostelin jo ihan alkuraskausvaiheessa sen verran, että niitä en enää halua. Ihana myös päästä lomailemaan poikien kanssa, vaikka mies onkin töissä koko viikon. Päästään testaamaan meidän läheinen avoin päiväkoti, jossa sitten toivottavasti käydään paljon ensi vuonna (ja jonka yhteydessä on myös kerho, johon kakkonen menee, joten pääsen siitäkin hommasta vähän kyselemään).

Ihania masunkasvatteluhetkiä kaikille!

 
polli82: Itse olen ihmetellyt tuota, että muka Panadolia vain saisi syödä, kyllä esimerkiksi Buranan pakkausselosteessa lukee, että sitä saa syödä raskauden toisella kolmanneksella, muttei ensimmäisellä tai viimeisellä. Itse olen päänsärkyihini syönyt Ibumaxia, sen pakkausselosteessa lukee, että sitä ei saa syödä raskauden viimeisellä kolmanneksella, muulloin kyllä.
 
Jee! Raskauden puoliväli saavutettu! Olin tänään siinä normaalissa rakenneultrassa (aiemminhan kävin jo hätähousuna yksityisellä): Kaikki oli eloisasti liikkuvalla mukulalla edelleen hyvin. Poitsu näytti meille peukkua - on varmaan huomannut, että mutsi tarttee tsemiä neurooseihinsa.:-)

Uskaltaisikohan sitä nyt aloittaa huolettoman ja onnellisen odotusajan? Juuri nyt on ainakin aika euforinen olo!
 
mäki odotan jo kovasti rakenneultraa se on 5.3, viel pitää odotella, että sais kans ostella joko sinistä tai pinkkiä:D Edelleen selkä kipee 24/7 ja myös suppareita on ollu sairaalas oon joutunu ravaamaan, mutta onneksi palkinto ihana, kunhan malttais pysyä masussa.
 
Noihin hoitokuvioihin niin ihan oman lapsen parasta ajattelin sillä, että kahtena päivänä kävis päiväkodissa muutaman tunnin leikkimässä. Meillä ei oo ketään kavereita kenellä olis saman ikäisiä lapsia :/ Puistoissakaan ei ole välttämättä aina seuraa niin sais edes päiväkodissa seuraa samanikäisistä. Nytkin sieltä on löytynyt kavereita, joiden kanssa leikit sujuvat ja joita kysellään aamusin jos ei heti näy päiväkotiin mennessä :) Seurakunnan kerhoakin mietin, mutta jotenkin se ei vaan tuntnut omalta jutulta, kun näin harjottelussa millasta se on. Tämän hetkinen kelan opintotuki on pienempi kuin tuleva äitiys-/vanhempainraha mikä mahdollistaa ehkä päiväkoti maksut ensi talvelta. En usko ainakaan, että enempää maksettaisiin mitä nyt maksetaan kokopäiväsestä. Tietenkin pitää eka jutella päiväkodin kanssa onnistuuko tälläinen systeemi jne. Vielä ei ole päästöstä tehty vaan ihan sunnitelmissa vasta :) Voihan tässä käydä niinkin, että ollaan kolmisin sitten kaikki päivät kotona ja sekään ei ole huono vaihtoehto :)
 
 
Ovat hävinneet meikäläisen mieliteotkin kuin tuhka tuuleen...ainakin nyt toistaseks...kuten oireetkin..mutta toivon mukaan kaikki siitä huolimatta mansikalla hyvin :) onneksi kuitenkin tunsin tuossa pientä liikettäkin niin ehkä luottaa paremmin.
ei millään malttaisi odottaa ensi viikkoon, että pääsee neuvolaan kuulemaan sydäntä <3 onneksi on nyt tämä matka tässä, ni ehkä ei koko aikaa pyöri kuitenkaan noi ajatukset "oman navan ympärillä" ;) jotenkin enemmän pitäs kiinnittää huomiota syömisiinsä...lomalla kun ei oikein jaksa aina olla kovin tarkka...vaan karkkia ja muuta turhaa on mennyt aika roimalla kädellä verraten normi arkeen...
 

Heip! Päätimpä minäkin uutena hiukan kirjoitella, maaliskuun eka päivä on rakenneultra ja sukupuoli kiinnostaa jos vaan saa selvää :) maaliskuun puolessa välissä neuvola ja pistetään paperit kuntoon et saan äippäpakkausta hakea.
Ekaa meillä myös odotellaan joten ei mietintää vanhemmista sisaruksista.

eniten olen alkanut miettimään miten koira suhtutuu uutee tulokkaaseen, pelkän miehenkin kanssa oli sulattelemista kun alkoi kyläilemään ja muutenki haastavaa ollut pinseri-terrieri sekotuksen kasvatus :D lapsiin suhtautuu kyllä hyvi (1 v ja 3v leikittäneet usein kylässä) 

Ja toinen asia jota oon alkanut miettimään on painonnousu, kiinnostais kuulla paljonko muilla on mittari liikkunut, kuinka voimakasta pahoinvointia ollut, liikuntatottumuksia  jne ?

Itse lopetin tupakanpolton myös plussatessa (viime lakossa +6kg) koira liikuttaa 6km säännöllisesti päivittäin ja ennen raskautta laihdutin 15kg eli syön mielestäni terveellisesti, nyt 19+2 ja n. 5 kiloa noussut paino (250g viikossa neuvolan mielestä ok) olipas pitkä teksti

 
Mulla on nyt reilun viikon ollut pahoinvointi poissa, joten uskallan ehkä sanoa että se on loppu nyt :). Vihdoinkin. Ihan hirvittävä hinku päästä jumppaan, tosin en oikein tiedä millä tunnilla uskallan aloittaa, kun olen yli neljä kuukautta ollut täysin tekemättä mitään. Hiihtämään pitää ainakin tällä viikolla lähteä  poikien kanssa :).

Lomaviikko poikien kanssa edessä ja huominen saadaan viettää "aikuisten lomaa" miehen kanssa, kun viedään pojat tänään mummolaan yökylään. Huomenna iltapäivästä on rakenneultra, joten siitä kun lähdetään sitten kauppoihin pyörimään, niin toivottavasti saan ostaa jo jonkin pienen värikoodatun vaatteenkin :).

Olo on ihana, kun vihdoin jaksaa touhuta normaalisti ja untakaan ei tarvitse ihan kymmentä tuntia joka yö. Paino on yhä puolitoista kiloa miinuksella lähtöpainosta, mutta johtunee siitä, että herkut ei maistu yhtään. Ja annoskoot on pienentyneet, ilmeisesti mahalaukku kutistui tuossa pahoinvointiaikana. Viikkoja tänään 19+5, joten aika lailla puolessavälissä ollaan, jos tämäkin sektio tapahtuu sen noin viikkoa ennen laskettua aikaa :).
 
Takaisin
Top