Heinäkuu!!!

VOIH RiikkaTe!
kylläpäs kuulostaa tutulta toi miehen käytös! oon huomannu, että vaikka teenkin aina melkeen kaikki kotityöt itte, ni nyt näin raskausaikana on välillä niin herkillä, että itku tulee jos mies on vienyt vaikka roskat...Mut meilläkin se menee yleensä niin, et miehen vapaapäivänä ei tuu mieleenkään siivota/tehä ruokaa ym.. Kyl se niin jurppii! varsinki ku ite hikoilee töissä masun kanssa!
 
Huomenna töihin eli kesäloma on sitte ohi.... 2 kk pitäis yrittää jaksaa töissä ennen äitiyslomaa. En ehtiny saada äitiyspakkausta ja syntymättömän lapsen vakuutuksen kanssakin on "vaikeuksia"...
Mun äitiyskortissa lukee ihan ekan varhaisultran kohdassa (tehtiin muistaakseni rv 9+4) että "Hematooma istukan alla". Sen takia mulla oli vuotoa ensimmäiset 3 raskauskuukautta pari kolme kertaa viikossa... nyt ei oo ollu mitään toukokuun alun jälkeen. Torstaina tuli vakutuusyhtiöltä postia että sen takia halutaan lisää potilastietoja.. Ainut vaan että mä tiän että siitä ei oo mitään missään..sillon ultrassakin sen sanottiin olevan oikein pieni ja että jos pahasti vuotaa kannattaa välttää liikuntaa..... Saa nähä saadaanko pojalle vakuutusta raskausaikana.
Seuraava lääkäriaika on 3.8 ja vastaus vakutuusyhtiöön pitää lähettää 8.8 mennessä.. Haluan kyllä hoitaa tän ennen sitä joten pitänee ens viikolla soittaa neuvolaan asiasta.

Helle on vieny jo hermot... ei voi olla ulkona siten kuin vois n. 20 asteen lämmössä. Mun puolesta sais jo viilentyä. Töissä on viileä ilmastointi joten saa nähä tarkeneeko siellä edes T-paita päällä. Pitää käydä sitte välillä ulkona lämmittelemässä.
 
Mullakin on toi vakuutusjuttu vielä vaiheessa, mä en ensin meinannu hakea sitä ollenkaan ja sit viikkoa ennen kuin oli vika päivä hakea sitä niin hain kumminkin. No koska laitoin siihen yhden kyllä vastauksen (ollut raskausmyrkytys 1998), niin sieltä soittivat että tarvitaan kopio neuvolakortista. Minä sitten faxasin sen töistä perjantaina ja päätös vakuutuksesta tulee sitten joskus... Nyt ne varmaan sulkee kaiken mahdollisen korvausten piiristä pois.
 
Ihan uskomatonta, että täällä siirryttiin viikoissa jo ihan uusille kymmenluvuille. Rv 30 alkoi tänään..!!
Ja että elokuu alkaa jo ENS VIIKOLLA! Hui...
Kovin on energinen olo edelleen, hieman enemmän kyllä väsyttää taas eli huomaa että on alkanu viimenen kolmannes, mutta päivällä jaksaa kyl edelleen touhuta vaikka kuin ja supistuksetkin on lähes tulkoon hävinny!=)
 
Meillä alko eilen rv31 ja voin kertoa, että alan olla kyllästyny töissä oloon.. ei vaan toisaalta kehtais hakee sairaslomaa, ku ei periaattees oo mitää syytä.. paitsi noi nilkat, jotka on aina työpäivän jälkee enemmän väsyneet ku minä ite :D täl hetkelläkii mun vaa tekis miel maata sohvalla ja tuijottaa telkkaria (jos sieltä tulis jotaa katottavaa...) - kai tää alkaa vaa olee jotain yleistä väsymystä pikkuhiljaa.
 
Kävin sitte tänää kuitenki lääkärissä näyttämässä nilkkoja, jotka oli kyllä viime yönä palautunu lähes normaaliksi, ja kerroin, että iltaa myöten turpoaa aika kiitettävästi ja töissäkin alkaa niitä hieman pakottamaan.. varauduin muutaman päivän sairaslomaan, mutta suureksi yllätykseksi lääkäri kirjottikin 5 viikkoa eli äippäloman alkuun en valita, koska jalat on joka viikko ollu väsyneemmät töitten jälkeen ja oma työmotivaatiokin hieman lopussa.. mittas paineet -> ok ja huomenna pitää viel aamulla viedä pissa labraan..
Nyt sitte onkii aikaa lepäillä (malttaako?) ja jossain vaihees vois alkaa enemmän hypistelee ja pesemää noita vauvan vaatteita
 
Oi ku kiva Sipa, kannatti siis käyä lääkärissä! Hyvää saikkua ja perään äippälomaa nyt sitte!! emoticon

Blääh, mie oon saanu jonkun sortin flunssan, ko on tullu huuatettua auton ilmastointia liian kovalla. emoticon Me ei nimenomaa tarkotuksella kovin kylmällä pietä sitä ilmastointia (aina vähintään 20 astetta), mutta nytte ko on ollu niin kovat helteet ni se on saanu pöhissä vähän turhan kovalla. Sen siittä sitte sai, sitä ollaan räkätauissa...:/ möy..

Meiän Napero se on alkanu reagoida musiikin soittamiseen masuun ihan selkeesti!  Se on tänään pitäny hieman hiljaisemman päivän, ko eilen se taas mylläs koko päivän. Ei oikein tahtonu ruveta touhuamaan vaikka koitin töniä sitä. Mutta nytte ko laitoin kuulokkeet masulle ni johan alko tapahtua. :D hähhää...<3
 
Oletteko siskot huomannu tämän päivän iltalehtien etusivun uutisen? Niissä meinataan -ainaki toisessa- että helteet jatkuu lokakuulle... emoticon Oivoi, joudutaanko me masujen kans koko loppuraskaus kärsimään/nauttimaan helteistä??
Aika melkosta jos kesä venyy niin pitkäksi... Vaikkei mulla itellä oo mitään näitä lämpimiä kelejä vastaan sinänsä kun ei oo ees turvotusta tms. Mutta monelle tekee tiukkaa...emoticon
 
Tää Suomen kesä on kyl jo niin outo, ei kyl talvikaan kylmäks jättänyt..

Mä sain taas lääkärinajan huomiseks.. Pää on särkeny yli viikon koko ajan. Pyörryttää ja yöt supistaa niin ettei nukkumaan pysty. Viel pitäis pystyy olee tän viikon lisäks kaks viikkoo töi ni sitten alkais mammaloma.. Töissä ei vaan pysty olemaan ku koko ajan joutuu olee jalkojen päällä ja yrittää palvella asiakkaita. Olen kaupassa töissä osastolla kodin ja kodintekniikan osastoilla.. Aika epämukavaa jos joku haluaa telkkarin ostaa ja sitä pitää nostella, puhumattamaan jostain hellasta tai pesukoneesta...

Rv 29+4
 
Helteiden myötä on ollut turvotusta jaloissa ja käsissä. Lisäksi olen nyt kesäloman jälkeen toista viikkoa töissä (istumatyö) ja istuminen alkaa iltapäivästä sattua tosissaan mahaan. Pitää nousta vähän väliä seisoskelemaan. Töiden jälkeen maha on piukea kuin mikä (harjoitussupistuksia ?).
 
Mä kans katsoin lehtiotsikon, että lämpimiä riittää lokakuulle asti.. ja mä kun olen odottanut viileitä syksyilmoja jo monta viikkoa.. ei ollut kiva uutinen ollenkaan.

Ette arvaakkaan kuinka mielelläni mä jäisin jo lomalle.. mutta reilu kuukausi on loman alkuun ja on vaan pakko kestää. Tuli vielä ihan täysi elokuu ja sielä on 8 päivän työputki, ilman vapaa päiviä. Valmiiksi jo koko elokuu ahdistaa.. se tulee olemaan niin henkisesti kuin fyysisestikkin rankkaa.. en kyllä ole yhtään varma, jaksanko ihan loppuun asti vai onko pakko hakea jossain kohtaa sairaslomaa..

Nyt vaan kaikille niille jotka koittaa jaksaa töissä, TSEMPPIÄ! :)
 
Oi, minun puolesta helteitä saisikin vaikka jatkua sinne lokakuulle. Oon tässä asiassa varmaan vähemmistössä, mutta vaaditaan aika paljon kuumuutta ennenkun minun sietoraja tulee vastaan. Oon ihan pienestä asti viihtynyt saunassakin vaikka kuinka hyvin ja suuttunut ihan tosissaan jos saunaan ei joskus päässytkään kun olisin halunnut.

Nytkin ku meillä töissä on ollut asteet 30 ja 40 välillä muut valittaa enemmän kuin minä. Ja vaan ihmettelevät etteikö sinulla tuon lämpöpatterin kanssa ole muka tukalaa. No ei ole! Toki olisi töissä sentään mielyttävämpää vähän viileemmässä, mutta kyllä mä tuollaisen lämmön kestän. Ja sitäpaitsi ei siellä valittamalla viileempää tule.

Sairauslomista, itse olen ansennoitunut niin että olisin äitiysloman alkuun asti töissä. Tietysti ainoastaan, jos terveys sen sallii ja se on täysin turvallista. Mutta toivoisin pystyväni siihen. Mulle on jo pitkän aikaa monelta taholta annetu ymmärtää kylläkin että saikulle vaan jos vähääkään tuntuu siltä. Neuvolantäti sanoi, kun kelan lappuja täytettiin, että kannattaa ottaa loma alkavaksi 30 arkipäivää ennen kun ainahan voit jäädä sairaslomalle aikaisemmin jos siltä tuntuu, ja ei mee sitten lomaa hukkaan toisesta päästä. Olin ihan että häh. Itse kun olen tottunut ajattelemaan työnantajan parasta vähän liiankin, niin vähän outo ajatusmalli... mutta joo. Tottelin silti ja jäin toivomaan ettei saikkua tarvita. Vaikka nyt oon varma että neuvolasta sitä ainakin saa.
Lisäksi monet sukulaiset tuntuvat joka kerta mainitsevan mahdollisesta sairauslomasta ennen äitiyslomaa, kun lomalle jäännistä tulee puhe. Ihan kuin se olisi jotenkin melkeen varmaa. Toki työni on henkisesti raskasta ja päivät ja työmatkat pitkiä, mutta ainakin vielä voin mainiosti. Mitään ongelmia ei ole ollut, joten jotenkin hassua puhella sairaslomista...

On tietenkin mahdollista että loppuraskauden väsymys ja ongelmat tulevat päälle yhtäkkiä arvamatta ja minun positiivinen asenne osoittautuukin tietämättömyydeksi.

En nyt tällä ota tietenkään kantaa muiden sairauslomiin, tai siihen miten kukin katsoo parhaaksi. Kaikilla kuitenkin erilainen työ ja tilanne...

Voimia kaikille, jotka ei niin helteistä välitä, en kuitenkaan usko että niitä ihan sinne lokakuulle riittää. Mun mielestä nyt jo tuulesta ja ilmasta voi aistia syksyn olevan tulossa =) Ja kaikki ketkä tuntee tarvitsevansa lepoa ja sairaslomaa niin pitäkää päänne! Tiedän tapauksen, jossa hälyyttävistä merkeistä huolimatta äiti ei jäänyt lepäämään vaan jatkoi raatamista, tuloksena aivan liian aikaisin syntynyt pikkuinen, joka kuitenkin selvisi... mutta parempi olisi tietysti ollut jos olisi saanut olla masussa vielä hetken pidempään. Ja se olisi varmaan toteutunut, jos äiti olisi kuunnellut kehonmerkkejä...

Nautinnollisia kesäpäiviä kaikille! emoticon

 
Olen Anskulaisen kanssa hyvin paljon samaa mieltä sekä helteistä että sairaslomista! Ymmärrän kuitenkin olevani vähemmistössä, joten turha kai huudella, kuinka hyvä ja mukava olo itsellä on ollut koko raskauden ajan ja on nytkin viimeisen kolmanneksen alettua. Ympäristö kyllä ihmettelee, eikö kuumuus ja iso maha ole kamalan tukala yhdistelmä. No ei ole, vaan ihana <3

Äitiysloman alkuun on enää kuusi täyttä työviikkoa, ja yrittäjä kun olen, työt tulevat tavalla tai toisella jatkumaan vielä pidempäänkin ja alkamaan taas uudelleen paaaaljon ennen kuin 4 kk:n äitiysrahakausi on ohi (meillä lapsosen isä jää vanhempainvapaalle 6 kk:ksi). Kuuntelen kuitenkin erittäin tarkkaan kehon viestejä ja vauvan olotiloja, joten ylipuurtamista ei tarvitse pelätä. Oman kunnon täytyy nykytilastaan romahtaa kyllä todella radikaalisti ja yllättäen, että minun tarvitsisi edes ajatella sairaslomaa (eli yritystoiminnan ja siten tulojen lakkauttamista ajaksi x), mutta jos niin käy, olen siihen totta kai valmis. Lapsen etu ja oma terveys menevät AINA etusijalle.

Vaikka itse voin hyvin, tiedän kyllä, ettei kaikilla ole yhtä ihana tilanne. Pääasia, että kukin kuuntelee itseään ja vauvaansa ja tekee ratkaisuja sen mukaisesti! 
 
Mulla on ollu myös hirmu helppo raskausaika, edelleenkään ei ole vaivoja vaikka menee jo rv 30. Mutta kuten Pikkuakka sanoit ni ei oo viittiny hirveesti huuella siitä, kun harvalla asiat menee yhtä helposti..emoticon Ja etenkin kun oon saanu olla pois töistä toukokuusta asti ni oon päässy helpolla. Pystyn nauttimaan helteistäki ihan normaalisti..

Ja komppaan siinä, että on tärkeää kuunnella oman kropan viestejä. Mulla ainaki antaa helposti merkkiä, jos tulee liikaa rasitusta ja oon sitte levänny niin paljon kun siltä tuntuu. Rv 15 lähtien alko supistukset mutta viime viikkoina ne on vähentyny, melkein loppunu, vaikka olen touhunnu yhtä paljon kuin aiemminkin. Kun oon koittanu tehä kaiken mahollisimman helpoimman kautta, esim kauppareissulla vien ostokset kärryllä auton viereen, ettei tarvi retuuttaa painavia kasseja (se aiheutti supistuksia sillo ennen puolta väliä).

Toivottavasti saadaan kaikki pitää vauvamme masussa mahd pitkään, ettei kukaan synnyttäis monia viikkoja ennen LA:a. emoticon
Ja jokaselle jaksamista ja iloista mieltä omaan tilanteeseensa. :) Koitetaan nauttia tästä masuajasta, tää on kuitenkin niin lyhyt aika ja kohta on masua ja vauvanpotkuja ikävä.. Vaikka onhan se ihanaa saaha se oma nyytti syliin. :)

Täältäki hyvää kesää kaikille!!:):)
 
Voi rakkaus, meiän Naperolla on eka havaittava HIKKA!!! emoticon emoticon (29+3) Mie oon niin oottanu, että koska...! :):)
 
Se hikka oli sellasta tasasta, rytmikästä naputusta. Vähän niinko ois tuntenu oman sydämen lyönnit masun läpi, mutta ei voinu olla sitä kun välillä "jäi lyönti välistä" eli tuli lyhysiä katkoja väliin. Ja ei ollu muutenkaan ihan niin tasasta se rytmi. :P
Aattelin ensin, että kuin se vauva nyt siellä nuin kevyesti osaa paukuttaa, kädellä varmaan rummuttaa. Mutta sitte napsahti lamppuun valo mun päässä ja tajusin, että tää on varmasti hikka!emoticon Se oli kyllä jännän tuntusta :P Ihanaa!!<3 Joku oli kuvaillu sitä niin, että ihan ku joku "koputtais" masun sisäpuolella; se on aika osuva kuvaus kyllä!!!=)
 
Mulla kans ei oo mitää valittamista tän olon suhteen, mitä nyt vähän turvottaa illasta mut ei pahasti. Eilen kävin mustikassa ja tänään vadelmia poimimassa :) mansikat ostinki valmiiks poimittuna..Mutta on kyllä  Ihanaa ku illat pimenee ja saa nukuttua paljon paremmin ku ei oo valosaa! jotenki ootan nii syksyä vaikka eihän ne vesisateet jatkuvasti oo mitää kivoja.. Tosta vauvan hikasta ni en vielä oo huomannu täs raskaudes :)
 
Susan: Olen kovin pahoillani puolestasi! Sinulla on varmasti rankkaa nyt. Itselläni ei ole sama tilanne, mutta olen silti vauvan kanssa yksin ainakin ensimmäisen vuoden. Jos haluat keskustella enemmän, lähetä yksäriä!

Enää kaksi kuukautta ja hieman alle 3 viikkoa laskettuun aikaan. USKOMATONTA. Raskauden alussa tuntui, että yhdeksän kuukautta on ikuisuus, mutta voi kuinka nopeasti aika onkaan vilahtanut!

Minä menen vielä töihin, keikkatyötä kun on niin voi tehdä sen verta kun jaksaa. Tilanne pakottaa tekemään töitä lapsen syntymänkin jälkeen, äitiyslomalla ainakin päivän tai pari viikossa. Onneksi asiat tuppaavat selviämään samalla kun aika juoksee.

Olen käynyt ratsastamassa nyt muutamia kertoja hevosellani, vaikka alunperin ajattelin etten mene selkään kun olen raskaana. En toki ole ollut yksin, vaan aina ystävän kanssa jos jotain tapahtuu. Olen saanut melkoisesti kritiikkiä ja rupesinkin miettimään että olenko huono äiti kun teen näin? Luotan kuitenkin hevoseeni ja hallitsen sen. Hepan selkä kun on melkein ainoa paikka jossa pystyn oikeasti rentoutumaan.
 
Takaisin
Top