Harjoitussupistuksista

äskoo

Oman äänensä löytänyt
Onko teillä vielä ollut supistuksia? Kipeitä/kivuttomia? Miten olette kokeneet ne, haittaako elämää vai koetteko ne ihan normaaliin raskauteen kuuluvina?
Mulla on nyt ainakin viikon verran ollut kivuttomia supistuksia ja pari vähän kivuliaampaakin. Tai niin ainakin luulen että ne on niitä kipeitä supistuksia kun tosi ilkeeltä tuntuu mahassa ja selän puolella. Kivuttomia tulee ihan päivittäin ja varsinkin iltaisin, levossakin. Päivässä saattaa kymmenenkin olla. Välillä vatsa kovettuu kun nousen sohvalta tai käännän yöllä sängyssä kylkeä. Tosi kurjia, vaikkakin normaaleja ovat. Kävin eilen oikein lääkärilläkin puhumassa noista kun huoletti, että paikat alkaa aueta ja kirjoitti viikon sairasloman jos vähän helpottaisi kun lepäilee. Ei ollut kuitenkaan huolissaan mutta kai mun mielenrauhan vuoksi antoi vähän saikkua... Kohdunsuun tilanne onneksi hyvä, paikat kiinni ja kanavaa jäljellä normaalisti. Helpotti vähän omaa oloa, kun kuuli etteivät ainakaan tuhoa ole aikaiseksi saaneet :)
 
Mulla on jonkun verran supistuksia ja oli myös edellisissä raskauksissakin. Sit kun tulee kunnon supistus, niin se tekee jo kipeää ja joutuu pysähtymään ja hengittelemään. Mulla ei onneks rasitus saa juurikaan aikaiseks. Kyykkiminen ja kohdun töniminen laukaisee supistuksen sekä ne petipuuhat.
 
On ja paljon. Jotkut vähän kipeämpiä, aivan kuin kamalat kuukautiskrampit, ja toiset täysin kivuttomia. Tuntee vain kuinka alavatsa kiristyy ja jos sattuu olemaan pissahätä, niin ei kiva. Mutta ainakin mulla ne ovat kuuluneet normaalina joka raskauteen. Kyllä sen sitten tietää, kun tulee oikea supistus. (Vihasin, kun  mulle aina sanottiin noin ekan raskauden aikana, mutta oikeassa olivat: ne tuntuvat aivan eri sfääreissä kuin "pienet" vatsa- ja selkäkivut.. )
 
Miulla on ollut nyt tällä viikolla tosi paljon noita harjoitussupistuksia! Aikaisemminkin on ollut välillä, mutta eilen varsinkin oli tooosi tiheästi, niitä tuli osan aikaa päivästä varmaan alle 5 min välein. Koko ajan vatsa kovotteli ja välillä tosi kipeästikin! Mulla on onneksi huomenna neuvola, niin voi siellä sitten sanoa tästä. Tuntuu, että kaikki mahan koskeminen tai vauvan liikkeet aiheuttaa nyt noita harjotussuppareita. Osittain ne on niin kivuttomia, että niitä ei edes huomaa, mutta yleensä ne on mulla tuntunut semmosena tosi inhana kiristyksenä, ja välillä se kipu tuntuu vaan toisella puolella, onkohan se ollut edes supistus vai jotain muuta, kun toispuoleisena tuntunut?

Olen kyllä ollut aika stressaantunut ja välillä ahdistunutkin nyt.. JA VÄSYNYT! Se varmaan on aika iso osatekijä tässä.. Onneks mulla on ens viikko kokonaan lomaa, sit on enää joku kolmisen viikkoa ennen äitiyslomalle jääntiä! Ah ihanaa, kun tietää, että kohta ei tartte enää töihin raahautua väsyneenä. Vaikka pitäähän se sit ennen äitiyslomaa käydä sairaslomaa, jos ei millään jaksa töissä olla, mut katsotaan nyt ensin mitä toi viikon loma tekee. :)
 
Kovistussuppareita on todella paljon, kipeitä ja näitä "aitoja oikeita" ei onneksi vielä ole ollut. Vaikka ilkeitä ovat nämä harjoituksetkin. Tulee todella usein, monta krt päivässä, noustessa varsinkin esim sohvalta ja kumartaessa vatsa vetäytyy todella kovaksi hetkellisesti ja kiristää.

Neuvolassa sanoi ainakin että se on hyvä kun niitä harjoituksia tulee niin paikat valmistautuu synnytykseen niin se voi olla hyväksi sitten synnytyksen alkaessa että hieman on jo kohtu harjoitellut supistuksia.
 
Noi toispuoleiset supistukset ei välttämättä oo supistuksia ollenkaan.
Mulla on ollut kanssa tollasta tunnetta vatsassa suurinpiirtein samoilta viikoilta asti kun sulla mut huomasin sitten että myös vatsa on sillon toiselta puolelta isompi. Ajattelin että vauva selvästi työntää selkää tai peppua kohdunseinää vasten. Usein tää alkaa supistuksella ja sit jatkuu vauvan "tönimisenä". 
Perhevalmennuksessa sanottiin että vauva usein saattaa "antaa samalla mitalla takasin" supistuksen jälkeen, minkä takia supistus voi tuntua kestävän kauemmin kun mitä se oikeesti kestää.
Ja sit todettiin vielä neuvolassa että vauva on just sillain selkä seinää vasten siihen suuntaan miten mä aattelinkin. Niin se on nyt ollut jo viikolta 29 ja nyt sen asennon erottaa jo tosi hyvin. Aina supistuksien yhteydessä se pönkää ihan hirveesti ja itseasiassa aika paljon muutenkin. 
Mutta en tietenkään voi tietää onko sulla just samalla lailla kun mulla. En vaan oo kuullut että vois olle supistuksia vaan toisella puolella kun se on kuitenkin lihas mikä supistaa.
 
Mulla on kans ollut justiinsa tuollaista toispuoleista mahan kiristystä ja juurikin huomasin, että silloin toinen puoli on ikäänkuin tyhjä, eli siellä ei tunnu mitään. Mahan toinen puoli on ikäänkuin pingottuneena ja iso, kun taas toinen puoli tuntuu löysältä eli pakko olla vauveliinin jumppaliikkeistä johtuvaa :) Aiemmin kans luulin näitä hetkiä supistuksiks.
 
Joo, no hyvä tietää, että johtuu sitten, että vauveli on enemmän toisella puolella, mieki mietin, että miten se vois vaan toiselta puolelta supistaa, kun koko kohtuhan se yleensä supistaa jos on supistaakseen.

Ja huomasin eilen kyllä, että mulla on tuosta navan ympäriltä iho aika kiree ja vähän kipeäkin navan yläreunasta, kun siitä se napa on vähän työntymässä ulospäin, mutta sieltä navan alareunasta se on vielä siellä "sisällä" se napa, ettei oo kokonaan pullahtanut. Ei oo kyllä koko raskausaikana tää vauvan kasvu ja mahan venyminen tuntunu näin ilkeeltä. :oo

Mut onneks mulla on sit ens keskiviikkona neuvolalääkäri, niin siellä se sit vielä tarkistaa sen kohdunsuun tilanteen, ettei vaan oo mitään päässy aukeemaan/tapahtumaan tuolla alhaalla, välillä kuitenkin ilman mitään rasitusta tulee niitä kipeempiäkin supistuksia. :(
 
Supistuksia tulee aina jos olen syystä tai toisesta kumarruksissa pitkiä aikoja, nykyistä kuopusta odottaessa suppareita tuli ihan jo autolla ajamisestakin (vaikka autossani onkin ohjaustehostin joten en joutunut sitä mitenkään "pakottamaan" mihinkään suuntaan). Kipeitä eivät ole mutta ikävän tuntuisia, selvä merkki siitä että teen jotain mikä on kohdun mielestä typerää.

Mutta; esikoista odottaessani minulla ei ollut koskaan minkäänmoisia supistuksia.
Niinpä sitten rv 37+2 kun alkoi sattumaan kohdun tietämille oletin tyhmänä että harjoitussupistuksethan ne siinä vaan jylläävät. Sattui ihan vietävästi ja kipu hellitti hyvin lyhyiksi ajoiksi.

Sairaalasta käännyttivät kotiin "ei supistele, luulet vaan" ja sitten onneksi parkkipaikalta sain soitettua apua sen verran (ne kuuluisat suhteet !!)että minulle järjestyikin tarkkailupaikka sairaalasta. Muutama tunti tuon jälkeen verta lorisikin vuoteeseen ihan kiitettävät määrät, seurauksena hätäsektio. Istukan täydellinen irtoaminen.

Jos olisin ollut kotona istukan irrotessa niin sairaalaan en olisi hengissä ehtinyt, vauvaakaan ei olisi voitu enää pelastaa.

Sairaalan henkilökunta oli kauhuissaan, he eivät olleet kuulemma osanneet ajatella että olin oikeasti niin kipeä mitä sanoin. Ulospäin kipuani ei huomannut, kiitos vaan korkea kipukynnys taas tästäkin.

Joten, arvon naiset; jos supistelu oikeasti sattuu eikä hellitä missään asennossa kokonaan niin menkää sairaalaan ja pakottakaa ultraus tehtäväksi jotta istukan tilanne voidaan tarkistaa.

Voitte arvata että nyt kun vähänkin jostain suolen mutkasta nipistää niin tämä äitee istahtaa aloilleen kuulostelemaan että ei kai vaan ala mitään istukan irtoamisia tapahtumaan ja että meneehän se outo kipu pois pikaisesti.
 
Mulla oli kanssa viela muutama viikko sitten suppareita, jotka omasta mielesta kovasti muistutti niita oikeita. Puhuin sillon katilon kanssa ja han sanoi, etta jos ei tuu useemmin kun 3-4 tunnissa, niin ei tartte hataantya. Kehotti kuitenkin tarkkailemaan, etta jos tulee useemmin ja yltyy voimakkaammiksi, niin pitaa ottaa yhteytta sairaalaan.

Sanoi viela, etta jos lapsi lahtee syntymaan viikon 34 jalkeen, niin antaa sit tulla vaan.

Nyt mulla ei ookkaan supistellut samaan tapaan enaa, joten mieli on rauhottunut. 
 
Kiva, että jaoit ton Koala-mamma. Tietää olla tarkkana. On tää kaikki vaan niin outoo!
 
En ole vieläkään tuntenu supistuksia, mutta tuota toispuoleista kiristystä kyllä on ollut. Minusta se johtuu nimenomaan siitä, että vauva möyrii niin, että se painaa itseään toiselle puolelle, koska mahakin on aivan toispuoleinen. Hieman kun hieroo vauvan selkää niin kiristys loppuu.
 
Täällä on noita supistuksia ollut jo pitkän aikaa ja tulee varmaan jatkumaankin, tosin nyt ovat hellittäneet aika hyvin, mutta rasituksessa tekee välillä ihan kipeää.  Lääkärillä oon monta kerta joutunut käymään, mutta hänen mielestään supistelut johtuvat vain hyvästä kohtulihaksesta ? Eli on hyvä, kun niitä tulee, vaikka ovatkin inhottavia. Auttavat sitten kuulemma synnytyksessä. En sitten tiedä, mutta oon eri mieltä tämän kyseisen lääkärin kanssa siitä, että kipeät supistukset ovat vain hyvä merkki. Harjoitussupistukset on normaaleja joo, mutta kipeät ovat sitten asia erikseen. 

Terkka just viimeks sanoi, kun neuvolassa kävin, että ne joilla supistuksia on ollut pitkän aikaa, niin usein ne sitten loppuvat lähempänä laskettua aikaa ja sitten mennään kuitenkin yliajalle :D saas nähä..

Jatkuvat harjoitussupistukset voivat kuulemma johtua myös sitten hiivasta, joten kannattaa tarkistuttaa! Eli muita oireita ei sitten välttämättä olekkaan.

Täällä vauva viihtyy hyvin oikealla puolella vatsaa ja vasen tuntuu usein tyhjältä :) Niin sitä paineen tunnetta tulee toispuoleisesti aina, kun vauva vähän enemmän möyryää..
 
Siis mua jo ihan raivostuttaa nää supistukset!! Ovat onneksi kivuttomia ja lekurissa oon käynyt viimeksi tänään kun alkoi tulla ihan säännöllisesti noita muutamana päivänä muutaman tunnin ajan... Eivät olleet tehneeet mitään hallaa kohdunsuulle mikä on tietysti tässä vaiheessa hyvä. Ottaa vaan niin päähän kun ei tarvi juuri mitään tehdä kun jo supistaa... Välillä alavatsaa ja alapäätä vihloo supistuksen aikana mutta eipä sekään vaarallista näytä olevan kun eivät tosiaan ole paikkoja avanneet.
Multa on kans otettu hiivanäyte, klamydianäyte ja streptokokkikin on testattu mutta kaikki negatiivisia. Pissanäyte myöskin ok, joten kai vaan täytyy uskoa että joillakin vaan supistaa niin hemmetin herkästi. Onneksi ollaan jo näin pitkällä ja pian on kaikilla vauvelit sylissä! :)
 
Tänään neuvolatäti sanoi mahaani tunnustellessa, että sullahan supistelee! Olin että ai supistelee vai
Vauva oli aika eloisa ja potki tätiä lujasti ja täti sanoi, että joo-o, potkun jälkeen tulee supistus
Eli kyllä nuita supisteluja siis on täälläkin, en vaan ole tajunnu. Hassua :)
 
Olipa kiva että edes tässä vaiheessa pääsit lääkärille jonka ammattitaito tuntui luotettavalta ! Joskus tuntuu että lääkärit, vaikkakin tarkoittavat varmasti hyvää, pelottelevat varmuuden vuoksi jos eivät ole täysin varmoja. Meille raskainaoleville naisille on yksi kamalimmista jutuista mitä olla voi, mehän olemme sitten ihan huolissamme koko ajan jos meille sanotaan jotain pelottavaa.

Minä tulin tätä "nykyistä kuopusta" odottaessani siihen tulokseen että minun on aivan turha mennä edes tavalliselle gynekologille kun kaupungista kerran löytyy obstetrikkokin.

Hyvää raskauden jatkoa !
 
Täällä supistukset jatkuvat.. Nyt niitä on vielä tullu enemmän, ku oon ollu liikkeessä vähänkin enemmän, heti tulee jos reippaammin kävelee tai pyöräilee tai jotain touhuaa, esim. siivoaa. Välillä ihan kipeitäkin.. :( Mut noh, onneks ens tiistaina on neuvola, nii saa siellä sit ottaa puheeks. Oli kyllä tää syysloma ihan tervetullut, ku olin niiiin väsy, mut kyllä se mammalomaki sais jo tulla! :D Oon yölläkin välillä heräilly niihin supistuksiin, ei ne siis semmosia ihan mitään superkipeitä ole, mut sen verran että herättää. Onneks ei oo voimistunu mitenkää eikä oo ihan jatkuvana. Huonosti saan nukuttuakin niiden takia välillä.
 
Takaisin
Top