Harjoitussupistuksia?

Ensisynnyttäjä89

Silmät suurina ihmettelijä
Raskausviikko 21 alkoi juuri ja heräsin viime yönä siihen, kun vatsaa väänsi. Ensiksi ajattelin, että vatsa on vain sekaisin ja kävin vessassa. Vatsa oli kyllä löysänä, mutta hyvin vähän tuli ulos. Ajattelin, että ehkä se oli siinä. Mutta sitten se vääntäminen jatkui... Ja jatkui... Ja jatkui... Ja joka kerta ravasin vessassa, mutta edelleenkään juuri mitään ei tullut ulos. Näitä "kohtauksia" tuli noin 30-60 min välein, eli aina kun olin nukahtamaisillani, taas väänsi. Nyt kello on hieman yli 16.00 ja nämä jatkuu edelleen, mutta nyt asiaa tarkemmin mietittyäni tunne kieltämättä muistuttaa hieman kohdun supistuksia kuukautisten aikaan (kohdistuu alavatsaan kohdun alueelle). Usein mulla on ollut jonkin verran vaikeuksia erottaa kuukautissupistukset ja sekoileva herkkä suolisto toisistaan, mutta eikö suoliston pitäisi näin raskauden aikana sijaita jo hieman ylempänä? Mulla on myös aina vatsa mennyt löysäksi kuukautisten aikaan (toki tällä ehkä enemmän tekemistä senaikaisten hormonien kanssa) ja mietinkin nyt, että voiko nämä olla jonkin sortin harjoitussupistuksia? Luin, että harjoitussupistusten ei pitäisi olla kipeitä, mutta kyllä näiden aikaan joutuu hieman keskittymään. Kipu ei ole mitenkään viiltävää tai kovaa, mutta sellaista, kuin joku vääntäisi kevyesti sisuskaluja ja hetken joutuu vaan olemaan. Eli samanlaista, kuin kuukautisten aikaan. Tarkoitus olisi soittaa neuvolaan huomenna, mikäli tämä vielä jatkuu, mutta ajattelin kysellä kokemuksia myös täältä :)
 
Mulla ei oo valtavasti kokemusta kun tää on eka raskaus mutta pari kertaa jos oon rasittanut itseäni on tullut pientä menkkamaista kipua alavatsaan joka on toistunut muutaman kerran, mutta ei tosiaan oo ollut kovin kivuliasta, niin kuin sulla @Ensisynnyttäjä89 tuntuu olevan 🤔 hyvä että pääset neuvolaan puhumaan.
 
Neuvola ei vastannut, mutta jätin omalle hoitajalle tekstiviestin asiasta. Tuntemukset helpottivat yöllä ja sain nukuttua koko yön hyvin, mutta aaltomainen kipu alkoi taas tänä aamuna uudestaan. Erona kuitenkin se, että kipu siirtyi ylemmäs kohdun yläpuolelle ja muuttui polttavaksi, joka viittaisi enemmänkin närästykseen. Närästys ei haittaa, kunhan vauvalla olisi kohdussa kaikki hyvin.
 
Huutelen sivusta. Harjoitussupistuksissa koko kohtu menee kovaksi. Voi olla täysin kivuton tai tuntua jonkin verran epämiellyttävältä. Jos kipu on vain alavatsalla, eikä kohtu mene kovaksi, kyse ehkä jostain muusta.
Kohdussa tuntuu sen kasvaessa kaikenlaista, myös kuukautiskipumaisia tuntemuksia. Ne huolettaa ja hyvä kun saat jutella neuvolaan asiasta. Minulla tässä kolmannessa raskaudessa, joka on loppusuoralla, on ollut sekä kuukautiskipumaisia tuntemuksia, että närästystä, kaikkea voi olla ihan normaalissakin raskaudessa. Mutta toki kannattaa tarkistaa jos huolettaa ja olo on kummallinen.
 
Sain neuvolatädin kiinni ja hänkin kyseli, että meneekö koko vatsan seutu kovaksi. En osannut varmana sanoa, ei ehkä. Laittoi lähetteen sairaalaan ja tänään käydään tsekkaamassa, että kaikki on varmasti OK. Nämä on tosiaan outoja tuntemuksia, kun välillä tuntuu kuukautismaisilta supistuksilta, välillä siltä että pakki olisi sekaisin ja välillä närästykseltä. Mene ja tiedä, mutta lääkärissä se ehkä selviää...
 
Hyvä, että pääset lääkäriin. Tuntemuksia on vaikea välillä eritellä, vaikka olisi useampi raskaus takana, saati ensimmäisen kanssa. Jospa siellä kuitenkin kaikki olisi hyvin.
 
Lääkärissä käyty, kaikki hyvin. Epäili, että kyseessä on joku pöpö/virus, joka aiheuttaa vatsanväänteitä. Lämpöä oli lievät 37,3, kun mun normaali lämpö on 36,6 paikkeilla. Eli seuraillaan vaan, jos nää loppuisi itsestään.
 
Tulin myös huutelemaan, että harjoitussupistuksissa tosiaan kohtu kovettuu ja näillä viikoilla kohtu on jo kuitenkin niin iso, että tunnet mahdollisen kovettumisen kyllä kädellä vatsan päältäkin, jos on vaikea muuten tunnistaa. Itsellä myös helposti tulee närästystä ja suolisto-oireita ja vaikka on neljäs raskaus menossa, niin monesti silti menee vähän aikaa pohtiessa ja stressatessa, että mikäköhän kipu tai vatsanväänne on milloinkin kyseessä. Onneksi pääsit näytille!
 
Joo, neuvojen myötä itsekin päättelin, että kyseessä tuskin on harjoitussupistukset. Kipu vaihteli paikasta toiseen eikä koko vatsa kovettunut, vaan tunne kohdistui aina johonkin yksittäiseen kohtaan kerrallaan.
 
Joo, neuvojen myötä itsekin päättelin, että kyseessä tuskin on harjoitussupistukset. Kipu vaihteli paikasta toiseen eikä koko vatsa kovettunut, vaan tunne kohdistui aina johonkin yksittäiseen kohtaan kerrallaan.
Kuulostaa kyllä tosiaan joltain muilta vatsanväänteiltä kuin harjoitussuppareilta. Toivottavasti ovat jo helpottaneet! 😊
 
Takaisin
Top