Hankintoja vauvalle :)

pikku_m

Satasella mukana keskusteluissa

Ajattelin aloittaa tämmöisen aiheen kun näin saman aiheen jossain muualla ja ajattelin, että meillekin tämmöinen ;) ja oikeastaan myös siksi kun meidän perheessä mä olen täysin huumassa ostelemassa kaikenlaista vauvatavaraa ja mies yrittää rauhotella, ettei näin alkuvaiheessa kaikkea kannata hankkia... Varsinkin kun anoppi oli sanonut, ettei pitäisi hirveästi tavaraa hankkia etukäteen kun voi tuoda huonoa onnea :S Niin ajattelin, että miten teillä muilla: onko tullut jo hankittua jotain uudelle tulokkaalle vai kenties lähes kaikki jo valmiina?
 
No mullahan on isken kans kauhee ostovimma, mut oon saanu itteeni jarruteltua, tosin ennen tietoa edes raskaudesta tai sen yrittämisestä olen aina ostellut jotain kivoja vaatteita jos olen nähnyt. Ja nyt sitten löysin ihanat yhdistelmätvaunut ja hoitopyödän ja jarruttelin ja sanoin miehelle ettei kannata kyllä vielä ostaa, mutta se oli sitä mieltä että voihan ne ostaa ja jos jotain käy niin pääseehän niistä sitten eroon. Joten tänään kävin hakemassa vaunut kotia. :D Me saadaan aika paljon mun veljen perheeltä turvakaukalosta lähtien joten omaksi huoleksi ei jäänyt kun vaunut ja hoitopöytä. :) Ja kyllä mä muutaman vaatteenkin tänään ostin.... :D
 
Meille hankittiin jo esikoiselle koliikkipulloja,kun kumminkin niistä tulee vähemmän ilmaa vatsaan kuin normipulloista :) Myös matkasänky hankittiin lisäpohjan kera sängyksi.Ja kun neiti kasvoi niin otimme lisäpohjan siitä pois. Mielestäni parempi kuin pinnasänky koska neiti ainakin kova potkimaan ja hakkaamaan itseään sänkyyn. Reunat kumminkin niin pehmeät ettei satu :) Ja kaikenlisäksi näppäräkin kun jos lähtee esim.jonnee reissuun niin saa pieneen tilaan sen autoon.turhaan hankkii monia sänkyjä :) Vauvanvaatteita saatiin mun äitiltä kasapäin kun teki pari vuotta sitten iltatähden,myös sitteri ja hoitoalusta saatiin sieltä.kavereiltanikin olen saanut tosi upeita lastenvaatteita ilmaiseksi.Tulevaa lasta varten tarttee hankkii vaan uuden sängyn sekä sisarusrattaat. :)
 
Mä olen huutonetistä ja kirppareilta hankkinut kestovaippoja ja vaatteita. Huutonetistä myös just ostettiin Brion vaunut. Kovasti yritän hillitä itseäni, etten osta ihan kaikkea mahdollista jo nyt, mutta olen kyllä myös järkeillyt, että parempi ostaa juttuja tässä pitkin matkaa kuin kerta rysäyksellä just ennen kuin vauva syntyy - tää rahan meno levittyy sitten pitkälle ajalle niin se ei tunnu niin paljolta :)
Saadaan kanssa sellainen perintöpinnasänky, jossa jokainen sukuun vuoden 1965 jälkeen syntynyt vauva on nukkunut ja äidiltä saan minun ja siskon vanhoja vaatteita kunhan ne löytyy autotallin uumenista. Miehen äiti on kuulemma säilyttänyt miehen vauva-aikaset vaatteet kanssa, että sieltä on tulossa ihan tosi-retroa kun mies on syntynyt -71 :D
 
ei sitten niin mitään uutta ole tullu hankitua..kolmelta edelliseltä lapselta on kyl kaikenlaista tallessa..vaatetta,hoitopöytä,pinnasänky,ja brion tuplavaunut..noitten tuplien lisäksi ostan vaan kuomurattaat joita ei ennestään ole..on kätevämmät ottaa mukaan ku tuplikset ja tän hetken kuopuskin on vauvan synnyttyä jo siinä iässä ettei tarte vaunukyytiä kaupungilla tms.  Cittarissa oli carenan suht isoilla pyörillä olevat kuomurattaat et jos ne hakis sieltä pois..hintaki ois passeli mun kukkaron nyöreille.Ainua vaan et tolle mein tän hetken pienimmälle pitää jatkettava sänky ostaa ni vauva pääsee pinnikseen köllimään synnyttyään..nii onhan siinäki sitte rahanmenoa. Aijuu ja ostoslistalla on muutes myös sitteri. Näkyyhän noita hankintoja olevan vaikka jo 4 tulossa.
 
Hirvee polte olis rueta laittaa vauvan vaatekaappi kuntoon. Vaikka järki sanoo että ei vielä ja entäs jos se onkin tyttö, ei jää paljon esikoiselta käyttökelpoisia vaatteita värin suhteen pienen tytön kaapin täytteeks. Mut ois kiva päästä hypistelemään niitä ihania pieniä vauvanvaatteita.
Mitään ei olla vielä ostettu eikä varmasti ostetakkaan ennen rakenneultraa. Joskin vaipparoskis on ehdottomasti ostoslistalla nyt uuden tulokkaan myötä. Esikoiselle  ei ostettu ja nyt kun esikko on 10kk, alkaa vaipat haista niin järkyttävälle että sitä roskista tarttis jos nyt ostaa. Mut en oo vaan saanu aikaseks.

Ja kai se tuplat täytyis kans ostaa, vielä vähän pähkäillään, ostetaanko vai ei. Ja jos ostetaan, todennäköisesti ostetaan käytetyt.
 

Meillä ei kyllä oo mitään hankittu. 

Esikoinen tosiaan kohta sen 10kk, jää siltä kaikki. (:

Ainoa mitä pitäs hankkia on sisarusrattaat, sekin on vielä ehkä.. Ne kyllä jää vähemmälle käytölle, joten ne hankitaan sitten käytettynä. Aiotaan myös jättää esikoiselta yhdistelmät ja matkarattaat. 

Sänky varmaan tarttee ostaa, mikäli poitsu ei nuku vielä sillon isossa sängyssä.. Jos sieltä nyt tyttö olis tulossa niin täyty kyllä ostella vaatteita, meillä aika poika voittosia nuo vaatteet jostain kumman syystä. :D Toki voidaan tytölläkin käyttää sinistä bodya tms, mutta olis se kiva saada vähän hepeneitäkin ostaa.

 
Kovasti olen katsellut käytettyjä turvakaukaloita. Emme haluaisi laittaa rahaa uuteen, kun joudumme seuraavan istuimen ostamaan tuplana, molempiin autoihin omat. On vaan vaikea tietää minkä merkkistä turvakaukaloa hakee... Joten mielelläni otan vastaan suosituksia... =) Ilman telakkaa/ telakan kanssa jne...

Pinnasängyn saamme, siihen ostin patjan juuri pari päivää sitten. Pakko oli pikkuiselle yövieraalle saada äkkiää patja. Kirpputorilta löysin kissaverkon, se oli ihan pakko ottaa. (se miten se toimii käytännössä onkin ?, mutta luulen pian ettei meidän kissan kanssa sitä edes tarvita, mutta tulipa ostettua)

Muuten olen yrittänyt hillitä osteluja, mutta se ei aina ole helppoa...

Lilypie Pregnancy tickers
 
Telakka on kätevä JOS se toimii. Kannattaa testata telakkaa ensin autoon ennenkuin ostaa. Olimme ostamassa telakkaa Britax-turvakaukaloon ystäviltämme joille se ei sopinut (heillä on mersu). No se ei sopinut meidän autoon (toyota avensis) eikä toisen ystävämme autoon (volvo). Lapsi jäi kamalaan asentoon... Niskat olisivat olleet ensimmäisessä kovemmassa jarrutuksessa poikki. Luimme netistä ja huomasimme ettei telakka sopinut monen muunkaan merkkiseen autoon. Kyseessä siis Britaxille sopiva telakka.

Ja monet ovat huolissaan ostaessaan käytettyä kaukaloa tai istuinta että jos sillä onkin kolaroitu.
Mieheni on ajanut kolarin ja kolaroidut istuimet otetaan pois autoista, eli ei kolaroituja istuimia ole myynnissä. Ne on poliisin toimesta otettu pois.
 
Me haettiin hoitopöytä viime viikolla. Se onkin ainut konkreettinen tavara mitä ollaan vauvalle hankittu. (Tällä hetkellä se toimittaa tv-tason virkaa makkarissa!)

Tuntuu vähän että maalaa piruja seinille kun näin varhain aletaan haalia tavaraa, turvakaukalo saadaan sukulaiselta, samoin sänky ja syöttötuoli. Niitä en vielä suostunut raahaamaan meille asti, sanoin että haetaan kaikki sitten kerralla, myöhemmin.
Mieli tekisi kyllä jo ostella vaikka ja mitä, mutta peruspessimistinä en uskalla emoticon
 
Mä ostelin esikoista odottaessa kirpparilta tosi paljon unisex vaatteita, jotka käyvät sekä tytölle, että pojalle. Nyt kun tiedämme, että tulokas on tyttö, jotain pinkkiä ja muuta hepenettä pitää hankkia. Aikas paljon on noita poikein vaatteita myös, jotka ei käy tytölle.
 
Pikkuisen olen vauvalle unisex vaatteita ostellut, mutta mies on vielä toppuutellut. Kaupoissa on niin ihania vauvan vaatteita ja nyt vielä alet menossa. Ukkeli lupasi, että tokan ultran jälkeen aletaan kunnolla kattelemaan ja investoimaan emoticon meillä,kun ei ole mitään valmiina (esikoista odotellaan). Kummankin äidit eli tulevat mummelit meillä on innoissaan kaikkea hankkimassa. Onneksi on vielä aikaa tehdä hankintoja, koska puolessa välissä mennään eli rv.18. Masun kasvua täällä vielä odotellaan (mutta ostin jo ekat mammahousut)
 
Ohhoh! Esikoinen tulossa ja meillä ei oo vielä käynyt mielessäkään että pitäis alkaa mitään ostelemaan...! Tosin muutama mun vanha neulottu nuttu yms. on ollut jemmassa jo viimeset 15 vuotta kun en ole raskinut poiskaan heittää. Niin ja parit housut oon joutunut ostamaan kun vanhat ei mene enää jalkaan :D

Johtuu varmaan siitä et raskaudesta ei vielä tiedä kuin pari henkilöä meidän lisäksi ja itekään ei oo vielä ihan orientoitunut tähän uuteen elämäntilanteeseen. Eiköhän niitä "tarjouksia" rupee tippumaan käytetyistä vaatteista, rattaista yms. kunhan tieto odotuksesta tulee julki. Ollaan kuitenkin 3-kymppisiä niin monet ystävät ovat jo lapsensa tehneet....Mut saas nähä. En kyllä aio hankkia yhtään mitään ennen kuin raskaus on vähintäänkin puoli välissä.

 
Hei! Jos jollain tarvetta niin meillä olisi myytävänä Emmaljungan cerox-rattaat mukaan tulisi hoitolaukku, quardrolift, sadesuoja ja jalkapeite. ostettu kesällä 2010
 
Mä hain tilaamani dopplerin tänään postista.

Tsukutsuku- ja viuhviuh-äänien innoittamana uskaltauduin ostamaan tänään jopa neljä unisex-bodya!

Yhdistelmävaunut olen jo valinnut, mutta en toki vielä ostanut. Mulla ei onneksi ole paljon valinnanvaraa, sillä mun talon hissi on niin pieni, ettei sinne mahdu kuin kaikkein pienimmät yhdistelmät.

Olen myös katsastellut hoitopöytiä ja pinnasänkyjä, samoin turvakaukaloita.

Siinä kai ne kalleimmat kertahankinnat on?

Mä en (valitettavasti) ole ollenkaan kirppari- tai huutonetti-ihmisiä.
Olen elämäni aikana ostanut tasan yhden neuleen kirpparilta. Senkin lahjoitin muutaman pitokerran eteenpäin.
Minä siis ostan kaiken uutena.

Laskeskelin tuossa, että nuo kalleimmat hankinnat + pesutorni (välttämätön) tulevat maksamaan yhteensä yli 2.000 euroa, YÖK!
 
Lyhykäisyydessään nyt vklla 13+3 on tullut hankittua vaan yks alle 6 euron suomivärit omaava body kokoa 62 tulevalle juniorille. Toisekseen Ruotsista tuomani Beatles body (sain serkkuni vaimolta näiden lapsien melko käyttämättömät ja uudet juuri syntyneen vauvan vaatteet) on varmaan vain lähes puolet koosta 62.. eli Ruotsista saamani muovipussillinen vaatteita ei välttämättä edes mahdu vauvalle päälle, ellei ole keskonen, pidempää aikaa. Ja jos syntyy noin 3,5-5 kiloisena, niin tuskin mahtuu ekan viikon jälkeen päälle lainkaan. Siinäpä hankintani esikoiselleni kokonaisuudessaan.

Raskaana olevat kaverini (hieman pidemmällä raskaudessaan) ostelevat jo aivan urakalla kaikenlaista tuleville toisille ja kolmansille vauvoilleen. Lisäksi he ostavat tietenkin lisää vaatetusta jo isommille lapsilleen. Vaikka he hankkivat jo urakalla kaikenlaista lapsilleen, niin heidän mielestään minun on turha hankkia mitään varsinaisesti vasta kun hieman ennen synnytystä ja kuulemma äitiyspakkaus sisältää kaiken olennaisen jolla pötkii pitkälle. Tietenkin onhan sekin fakta, että tuskin kukaan sukulainen antaa lahjoituksensa rahana vaan eiköhän ne ostele kaikenlaista tälle mun ensimmäiselle. Onhan se ihan kivaa toisaalta.

Tutustuin tässä kuukausi sitten ruotsissa vieraillessani aivan mahtavaan suomalaiseen Norjassa tänä päivänä asustelevaan naiseen. Hänellä on kolme lasta joista nuorimmat kaksi ovat kaksoset. Ensinnäkin tämä ystävätär käski liittyä tälle ko. palstalle, missä tulevat/nyk. äidit pitävät yhteyksiä ja jakavat raskauskokemuksensa. Toisekseen vaihdettiin tietenkin yhteystiedot ja olen kertonutkin aina välistä raskauskuulumiset hänelle. Hauskinta oli hänen toteamuksensa esim. siitä, että kannattaa unohtaa vanhojen tätien manailut ja lausunnot siitä ettei lapselle saa hankkia mitään ennen tämän syntymää. Hänen mukaansa tulee nauttia raskauden eri vaiheista juuri shoppailemalla urakalla ja rakentamalla lapselle tulevaisuutta jo plussauksesta synnytykseen saakka. Siinähän sitä oppii jo paljon ja nauttii ihan eri tavalla raskaudesta. Toinen hyvä kasvatuksellinen neuvo tuli siinä, että kun laittaa lapsen nukkumaan, kun itse valvoo, ei koskaan saisi jättää lasta täysin hiljaiseen - sillä sitten lapsesta aina vanhukseen saakka tuo ihminen tulee nukkumaan vain hiljaisessa - neulakaan ei saa tipahtaa. Eli eikun imuria vähintään hurisemaan, tiskejä tiskaamaan, lattiaa luuttuamaan, tv päälle - hieman normia hiljasemmalle - pälisemään kavereiden kanssa naapurihuoneeseen, huristelemaan autolla junnun kanssa jne. Nice. Täytyy myöntää, et siis nää mun raskaana olevat kaverit varmasti haluaa pelkkää hyvää mulle, kun sanovat etten tarvia mitään vielä ja enhän oikeestaan mitään ole ostanutkaan - vielä. Mut oikeasti mun mielestä tuo Norjassa asuva suomalaisnainen kuvasi todella hyvin mun tunteeni läpikotaisin: Mitä enemmän niitä hankintoja tekee ja mitä varhasemmassa vaiheessa - sitä nopeammin siinä kaikessa varmana tulee elämään mukana.

Jaahas. Mitäs mä vielä täällä pölötän? Eikun shoppaamaan miehen kanssa heti kun hän palaa työreissultaan toiselta puolen Suomea. :)

Ainiin vielä yhden vinkin näihin hankintoihin vauvalle liittyen.. tämä Norjan frendini vinkkasi, että kannattaa ihan ekana käydä tsekkaamassa Suomessa läpi kaikki vaunut, ja etsiä ne parhaimmat hinnasta välittämättä. Tämän jälkeen kannattaa suunnata USA:n, tai Saksan vauvanvarustemarkkinoille. Sieltäpäin maailmaa saa kuulemma ne Suomessa julmetun kalliiksi tuomitut rattaat paljon halvemmalla ja kyllä pelittää. Jos jollain näistä shoppailuista kokemusta, ois kiva kuulla lisää! :)

Eikun rattoisia hetkiä vauvan varusteiden hankintojen suhteen kaikille!
 
Sen mä kyl sanon. et äitiysavustusakkauksen vaatteet on ihan älyttämän isoja niillä ei kyl mitään vastasyntynyttä pue. Sen olen myös huomannut et valmitajilla on paljon eroja kokojen suhteen. Esim Lindexin vaatteet on peiniä, ja tutan vaatteet ovat isoja. Ihan vain vertailuksi mun esikoinen on nyt n. 74 cm pitkä ja käyttää Lindexin 80cm vaatteita kun taaas tutan kokoa 68 menee vielä hyvin.
 
Itse en vielä ole ruvennut mitään ostelemaan uudelle tulokkaalle - odottelen sinne rakenneultraan nyt ensin ja katotaan kumpi sieltä on tulossa. Nimittäin jos on taas tyttö, niin sitten tuskin juuri mitään uutta ostan, koska vaatetta on siskojen jäljiltä niin paljon jo varastossa ennestäänkin, mutta jos nyt vihdoin sattuisi tulemaan poika niin sitten kyllä käyn shoppaamassa jotain kivoja vaatteita.

Muita kuin vaatteita en joudu hankkimaan, kun kolmannelle ostin käytetyt vaunut jotka pelittää ihan hyvin vielä ja kaikki kantoliinat jne on isompien lapsien jäljiltä odottamassa jo. Ehkä kestiksiä uusin jonkun verran sitten lähempänä syntymää (eli ostan todennäköisesti lisää pieniä harsoja ja neulon parit pienet villapöksyt, mutta siinä se)

 
Oon kyllä vissii pikkasen innostunu, koska enää ei periaatteessa puutu ku se ite vauva. :D Ja pitäs kai alkaa tota huonetta remppaamaan että sais laiteltuu tavaroita paikalleen. :) Yks stressi ainaki vähemmän ku ei tarvi miettiä tavaroita ym. :)
 
Takaisin
Top