Hankintalista ensimmäiselle vauvavuodelle

Nuubel

Sukkela juttelija
Elomammat 2017
Helmikuiset 2022
Seuraava kommentoida voi kopioida ja lisätä listaan, mitä pitää tarpeellisena.

+ = Olisi hyvä hankkia ennen syntymää
ÄP = Tuote on äitiyspakkauksessa
- = Ei välttämätön

Hygienia
Kylpypyyhe (ÄP)
Liivinsuojat (ÄP) kosteussululliset hyviä
Kynsisakset (ÄP)
Hammasharja (ÄP)
Digitaalinen kuumemittari (ÄP)
Talkki (ÄP) / Korvattavissa perunajauhoilla
Nännivoide (ÄP)
Hiusharja (ÄP)
Kondomit (ÄP)
Terveyssiteet (ÄP)
Kylpyveden lämpömittari (ÄP)
Kuolalappu (ÄP)
Harsoja (ÄP)
Harsoja n.20 kpl
Sinkkivoide
Bepathen
Lansinoh-lanoliinivoide
Ihoöljy /-voide
Kylpyöljy /-voide
Vanulaput
Vanupuikot
Keittosuolaliuos/-tipat
Rela+3D -tipat
Amme
Kylpytuki (-)
Ammeen liukueste (-)
Tutti
Tuttipidike
Aurinkolasit
Pyykinpesuaine

Vaatteet
5-6 vaatekertaa per koko:

Kietaisubody koko 50-56 (ÄP)
Kietaisubody koko 50-56 (ÄP)
Kietaisubody koko 50-56 (ÄP)
Jatkopalabody koko 62-68 (ÄP)
Jatkopalabody koko 62-68 (ÄP)
Body koko 62-68 (ÄP)
Body koko 62-68 (ÄP)
Body koko 62-68 (ÄP)
Body koko 68-74 (ÄP)
Potkuhousut koko 50 (ÄP)
Potkuhousut koko 62-68 (ÄP)
Potkuhousut koko 62-68 (ÄP)
Puolipotkuhousut koko 50-56 (ÄP)
Puolipotkuhousut koko 50-56 (ÄP)
Puolipotkuhousut koko 62-68 (ÄP)
Puolipotkuhousut koko 62-68 (ÄP)
Puolipotkuhousut koko 62-68 (ÄP)
Puolipotkuhousut koko 68-74 (ÄP)
Potkupuku 62-68 (ÄP)
Puuvillamyssy (ÄP)
Puuvillakypärä (ÄP)
Sukat koko 19-21 (ÄP)
Sukat koko 19-21 (ÄP)
Sukkahousut koko 62-68 (ÄP)
Töppöset kokl 19-21 (ÄP)
Puuvillatumput (ÄP)
Tumput (ÄP)
Välikerrosvaate koko 68-74 (ÄP)
Kevyttoppapuku koko 68-74 (ÄP)
Ulkohaalari koko 69-74 (ÄP)

Lelut
Unilelu (ÄP)
Ensikirja (ÄP)
Leikkimatto (-)
Lelukaari (-)

Vaipat
Kertakäyttövaippoja ja/tai kestovaippoja (+)
Kosteuspyyhkeitä
Vaipparoskis
Mukana kuljetettava vaihtoalusta

Kuljettaminen
Vaunut (+)
Turvakaukalo (+)
Kaukalopussi (toppavaatteita turvallisempi) (-)
Kantoreppu /-liina (-)

Syöminen
Ruokalappu (ÄP)
Tuttipulloja
Rintapumppu (-)
Imetystyyny (-)
Rintakumit
Maidonkerääjät
Korvike
Syöttötuoli

Nukkuminen

Vaavisänky (vuokrattavissa) (-)
Pinnasänky
Patja
Reunapehmusteet
Peite (ÄP)
Tyyny (ei alkuun)
Aluslakanoita (ÄP 1kpl)
Pussilakanoita ja tyynyliinoja (ÄP 1kpl)
Kosteussulkuja (ÄP 1kpl)
Itkuhälytin (-)

Muut varusteet
Peitemakuupussi (ÄP)
Hoitopöytä
Hoitoalusta
Sitteri
 
Muokattu viimeksi:
Käytetäänkö Suomessa siis edelleenkin yleisesti talkkia? Saksassa ainakaan ei suositella käytettäväksi, kun voi aiheuttaa astmaa. Jos siis pöllähtää ilmaan ja menee hengitysteihin vauvalla, niin sitten. Mulle esikoisen kohdalla kätilö sanoi et ehdottomasti ei kannata käyttää ja hyvin on ilmankin pärjätty. Sinkkivoide on aina punoittavaan ihoon auttanut.
 
Käytetäänkö Suomessa siis edelleenkin yleisesti talkkia? Saksassa ainakaan ei suositella käytettäväksi, kun voi aiheuttaa astmaa. Jos siis pöllähtää ilmaan ja menee hengitysteihin vauvalla, niin sitten. Mulle esikoisen kohdalla kätilö sanoi et ehdottomasti ei kannata käyttää ja hyvin on ilmankin pärjätty. Sinkkivoide on aina punoittavaan ihoon auttanut.

Ilmeisesti käytetään, koska se äitiyspakkauksessa on. Muuta en tuohon osaa sanoa, kun esikoista odota. Oli kuitenkin mielenkiintoinen tieto.
 
Hei kiitos Nuubel tästä aloituksesta! Odotan ensimmäistä enkä oo vielä hankkinut mitään - enkä oikein tiedäkään mitä kaikkea pitäisi hankkia. Tästä listasta tulee olemaan paljon hyötyä :cat:
 
Kiitos kattavasta listasta, esikoista odotellessa vielä vähän hukassa kaikesta mitä tarvii!
 
Itse käytin talkin sijasta perunajauhoja, kun sinkkivoide ei toiminut aina.. En tiedä sitten astman kannalta onko se sen parempi.? :dontknow
 
Jotenkin vaikea uskoa, että talkki tai muut jauheet itsessään aiheuttas astmaa, vaan sairauteen vaikuttais enemmän mm. perinnölliset ja pitkäaikaiseen elämäntapaan (esim. passiivinen tupakointi, home) liittyvät seikat. Yritin google scholarista etsiä tutkimuksia aiheesta, mutta en mielestäni löytänyt mitään vakuuttavaa. eli en olisi huolissani. tietysti tässäkin pätee se että yksilötasolla osa on toisia herkempiä.
 
Talkissahan on melko voimakas tuoksu, voisiko se olla linkki astmaan? Itse olen myös perunajauhoja käyttänyt vauvan ihopoimujen suojaamiseen hautumiselta helteellä..
 
Tai sitten se talkki pöllytessään voi aiheuttaa astmakohtauksen, jos taipumus on jo olemassa. En jotenkin usko, että se kuitenkaan sairautta saa puhkeamaan, ellei ihan ylenmäärin pöllyttele.
 
Talkki ja sinkkivoidehan on tarkoitettu eri asioihin, talkki pitää ihon kuivana ja sinkkivoide auttaa punoitukseen. Itse en kuitenkaan lähtisi talkkia laittamaan joka kerta, ihan vain tarvittaessa.

Ainakin 2014 pakkauksessa oli vain yksi harso ja niitä tarvitsee kyllä enemmän.
 
Meillä sinkkivoidetta on laitettu aina rikkinäiseen ihoon. Ja muuta ei olla ees käytetty. Ehjä iho ei ole mielestäni kaivannut mitään.

Ja noita harsoja menee. Mulla ollut 20 ja silti saa valkopyykkiä usein pyörittää. Niitä oli joka tuolin kulmalla ja sängyssä. Ja meillä ei kahella ekalla ollut mitään refluksia tms. Ihan normaali Puklailut vaan :)
 
Ja piti vinkata et joku kantoväline (reppu tai liina) tulee nyt kolmannen kohdalla jatkuvaan käyttöön. Ellei joku itsekseen viihtyvä synny :D on nimittäin jotain kotihommia pakko hoitaa (2 ja 3 veen syömiset esim.) Ja meillä huudot on loppunut repussa. Toinen oli vielä 1-vuotissynttärinsä manducassa kasvot minuun päin :wink liikaa jännitti vieraat.
 
Ja piti vinkata et joku kantoväline (reppu tai liina) tulee nyt kolmannen kohdalla jatkuvaan käyttöön. Ellei joku itsekseen viihtyvä synny :D on nimittäin jotain kotihommia pakko hoitaa (2 ja 3 veen syömiset esim.) Ja meillä huudot on loppunut repussa. Toinen oli vielä 1-vuotissynttärinsä manducassa kasvot minuun päin :wink liikaa jännitti vieraat.

Tänne jo hommattu kangas trikoista kantoliinaa varten sekä käytettynä reppu. Jos kantoliina on toimiva, voisin hommata myös kudotusta kankaasta liinan sitten, kun vauvalla on enemmän painoa.
 
Mä lisäisin tuonne kuljettamiseen kaukalopussin! Eli lämpöpussi jossa rei'ät turvavöille. Turvallisempi kuin toppapuku kun kangasta ei jää vöiden väliin (jolloin vauva voi kolaritilanteessa luiskahtaa vöistä).
Lisäksi oli tosi kätevä kun vaikka kauppaan tullessa tai jos autossakin tuli ajaessa kuumempi, tai jos saavuttiin kotiin ja vauva jatkoi hetken vielä unia kaukalossa sisällä, niin pussin sai vain avattua eikä lasta tarvinnut irroittaa vöistä ja riisua! Ja lähdöt oli helppoja ja nopeita kun pussi oli valmiiksi kaukalossa ja vauva vaan sisävaatteissa sinne
Meillä oli Eisbärchenin pieni fleecepussi ja oli tosi lämmin, ei kannata liian lämmintä ostaa... voi olla että joku muu materiaali ois vähemmän hiostava, mutta oli toikin silti tosi hyvä!
 
Talkin pölisemisestä oli tosiaan jotain juttua mediassa. Perunajauhot voivat joidenkin lähteiden mukaan puolestaan ruokkia hiivaa. Me ei olla tarvittu kumpaakaan. Sinkkivoidetta ärtyneelle iholle, hoitaa ja pitää myös kosteutta poissa. Bepanthen toimii moneen, samoin lansinoh (sekä rinnanpäihin että vauvalle). Kosteussululliset kestoliivinsuojat on mulle ihan must, niitä monta paria alkuun. Millaiset on äitiyspakkauksessa?

Imetystyynystä oon tykännyt, rintapumppua en oo koskaan tarvinnut, kun en sille herunut ja lypsin yhtä kätevästi käsin.
Kosteuspyyhkeitä meidän lasten iho ei oo kestänyt kuin ihan satunnaiskäytössä, enkä mielellään niitä käytäkään, kun on mahdollisuus vesipesuun.

Me ollaan vuokrattu kolmesti Vaavisänky, se on ollut ihan huippu alkuun.
 
Mä lisäisin tuonne kuljettamiseen kaukalopussin! Eli lämpöpussi jossa rei'ät turvavöille. Turvallisempi kuin toppapuku kun kangasta ei jää vöiden väliin (jolloin vauva voi kolaritilanteessa luiskahtaa vöistä).
Lisäksi oli tosi kätevä kun vaikka kauppaan tullessa tai jos autossakin tuli ajaessa kuumempi, tai jos saavuttiin kotiin ja vauva jatkoi hetken vielä unia kaukalossa sisällä, niin pussin sai vain avattua eikä lasta tarvinnut irroittaa vöistä ja riisua! Ja lähdöt oli helppoja ja nopeita kun pussi oli valmiiksi kaukalossa ja vauva vaan sisävaatteissa sinne
Meillä oli Eisbärchenin pieni fleecepussi ja oli tosi lämmin, ei kannata liian lämmintä ostaa... voi olla että joku muu materiaali ois vähemmän hiostava, mutta oli toikin silti tosi hyvä!

Lisäsin tämän listaan. Hyvä, että olet kokenut tarpeelliseksi. Löysin nimittäin tälläisen 8 eurolla kirpparilta ja mies oli vahvasti sitä mieltä, että ei me sitä tarvita. Mutta halusin, kun oli niin söpökin. Tosin kommenttisi perusteella taitaa olla vähän turhan lämmin. Arvioin kyllä, että kyseinen koko olisi hyvä talviaikaan ehkä pääsen ostamaan toisenkin. Vähän ohuemman :joyful:
 

Liitteet

  • IMG_20170428_081304.jpg
    IMG_20170428_081304.jpg
    65.2 KB · Katsottu: 63
Talkin pölisemisestä oli tosiaan jotain juttua mediassa. Perunajauhot voivat joidenkin lähteiden mukaan puolestaan ruokkia hiivaa. Me ei olla tarvittu kumpaakaan. Sinkkivoidetta ärtyneelle iholle, hoitaa ja pitää myös kosteutta poissa. Bepanthen toimii moneen, samoin lansinoh (sekä rinnanpäihin että vauvalle). Kosteussululliset kestoliivinsuojat on mulle ihan must, niitä monta paria alkuun. Millaiset on äitiyspakkauksessa?

Imetystyynystä oon tykännyt, rintapumppua en oo koskaan tarvinnut, kun en sille herunut ja lypsin yhtä kätevästi käsin.
Kosteuspyyhkeitä meidän lasten iho ei oo kestänyt kuin ihan satunnaiskäytössä, enkä mielellään niitä käytäkään, kun on mahdollisuus vesipesuun.

Me ollaan vuokrattu kolmesti Vaavisänky, se on ollut ihan huippu alkuun.

Lansinoh-voide on minulle uusi juttu, joten hyvä että tuli esille. Samoin kokemukset rintapumpusta. Olen miettinyt pitäisikö ostaa etukäteen. Jos käsinlypsäminen on joskus jopa kätevämpää, taidan mennä pumppuostoksille vasta tarvittaessa.
 
Lansinoh oli kyllä ihan ehdoton, mulla ainakin esikoinen söi tissit rikki heti synnärillä, ja ai että se sattui! Auttaa tosi hyvin, ja on kätevä kun ei tarvi pestä pois ennen imetystä. Ja täällä kans rintapumppu oli ihan turha kapistus, ostin myös etukäteen, mut jäi melkeinpä käyttämättä. Tosiaan sen vähän mitä pumppasin, sai vähintään yhtä kätevästi lypsettyä käsin. Talkkia ei tarvittu mekään, sinkkivoidetta silloin harvoin kun tarvitsi peppuun jotain laittaa :)
 
Takaisin
Top