Hankinnat vauvalle

Mä oon ettinyt pinnasänkyyn reunapehmustetta, verhoa ja pussilakanaa ja löysinkin kivat, mutta siihen ei saa enää mistään reunapehmustetta :(. No myyjältä sain hyvän vinkin; tilasin pussilakanan ja kaksi verhoa ja aion ommella toisesta verhosta päällyksen johonkin halpaan reunapehmusteeseen. Nyt kesälomalla onkin aikaa! Eilisen päivän vietin poistaen keijukais boordeja vaavin tulevan huoneen seinältä, kyllä siinä olikin hommaa!
 
Meillä ei ole hankintoja juurikaan tehty. Yhdistelmärattaat sain edullisesti kaverilta, muutaman vuoden vanhat. Samaiselta kaverilta sain ison kassillisen vaatteita edullisesti. Matkasängyn ostin jo monta kuukautta sitten, kun oli tarjouksessa. Miehen sukulaiselta ollaan saatu leikkimatto ja kantoreppu.

En ole oikein edes päässyt ostelufiilikseen vielä. Meillä on tuleva lapsenhuone rempassa nyt ja sitten kun se valmistuu, lähdetään ostamaan tarvikkeita. Pinnasänky saadaan myös miehen sukulaiselta ja toivottavasti keinutuoli, joka mun mielestä on aivan pakollinen lastenhuoneessa.   Meillä huone rempataan sellaiseksi, että se sopii sekä pojalle, että tytölle. Muutenkin aion välttää perus poika- ja tyttövärejä, varsinkin sitä vaaleanpunaista. Vaatteita tuskin ostetaan, kuin pari kappaletta näin alkuun. Sitten, kun hieman se kasvu alkaa hidastumaan, niin voi ostaa uusiakin vaatteita.

Tämmösiä aatoksia mulla hankinnoista.
 
Ihanaa!
Käytiin juuri hakemassa matkarattaat, Ora Jovi Io:t musta/beiget.
Mä oon viettänyt netissä ja kaupoissa aikaa etsien sopivia, halusin ehdottomasti yhtenäisellä työntöaisalla ja että meidän Brio Primo kaukalo menee kyytiin esim. kauppareissuja ajatellen. Eikä se ainakaan haitannut että tuo värikin miellytti... pojille kun on paljon vähemmän valinnanvaraa värien suhteen mun mielestä. Tosin tuo olis sopinut kummalle vaan.
Ja lisäksi vaavin huone on nyt maalattu!
Lisäksi ostettiin tuttipullojen mikro steriloija.
Vaunut on periaatteessa tilattu, toivottavasti tulee sillä värillä kuin halusin. Knorr Babidoo Nizza -yhdistelmät suklaa-pilkut värisenä. Ne tulee varmaan ensi kuussa. 
 
Kiva lukea, että muutkin "Hamstraa" jo tavaraa.. Itse olen ostanut uutena turvakaukalon telakalla, sain tosin muutamalla kympillä töistä kun oli mallikappaleena. Vaatteita on iso kasa ja ajattelinkin niitä ruveta pesemään pikkuhiljaa. Osa vaatteista kirpparilta, osta siskoilta. 

Tunnen oloni jotenkin turvalliseksi kun "omistan" viisi isosiskoa joilla neljällä on lapsia. Pinnasängyn saan siskolta, samoin hoitopöydän. Äiti on luvannut ostaa vaunut koska on ostanut muillekkin. Yhdeltä siskolta saan upouuden sitterin.

Huomenna Ikeaan etsimään vaatekaappia vauvalle. Minä en kelan lappuja ole vielä saanut, unohdin taas tänään niitä neuvolasta pyytää. Mun neuvolatäti on hiukan hajamielinen ja hölmö. Hänen piti antaa ne jo kuukausi sitten..

Ooon tehny hiukan listaa mitä pitäis hommata. Olen aika hamstraaja kaikessa, mutta tässä jotain:

- Turvakaukalo
- Pinnasänky
- Vaunut
- Hoitopöytä
- Sitteri
- Vaatteita 50cm-->
- Kuumemittari
- Kylpyamme
- Vaippoja
- Kosteuspyyhkeitä
- Talkki
- Sinkkivoide
- Kosteusvoide/-öljy
- Tutteja
- Tuttipulloja
- Rintapumppu
- Pesuaine/-öljy
- Pulpulilappuja
- Pumpulipuikkoja
- Rintaliivin suojuksia
- Imetysliivit
- Harsoja
- Kynsisakset
- Vauvalle pari omaa pyyhettä
- Lasinoh-voide
- Bebanthen
- Tuttipullon pesuharja
- Pinnasängyn reunapehmuste
- Liinavaatteita
- Peitto ja "tyyny"
- Soiva lelu sänkyyn, on sillä varmaan joku nimikin ei nyt tule mieleen.
- Harja (saa karstaa hyvin irti)

Odotan siis esikoistani.. Tuossa listassa on paljon turhaa, mutta itse koen tarpeelliseksi :)

Aurinkoista päivänjatkoa.. :)
 
Meillä vauva on ensimmäinen meidän suvussa ja juuri ja juuri toinen miehen suvussa, joten kaikki joudutaan hankkimaan uutena. Eilen tilattiin pinnis ja sille patja, joka on tähän mennessä isoin ostos. Ollaan ostettu myös seuraavia: 

-BabyBjörn kantolaukku
-Mothercaren hoitolaukku 
-Ikeasta hoitopöydän pehmusteet ja niille päällisiä 
-Käärimisliinoja
-Pyyhkeitä sekä pesuun että kuivaamiseen 
-Kestovaippoja eri koissa ja kertakäyttöisiä 1 paketti ensi alkuun 
-Leikkimatto 
-Vaatteita tarpeeksi kaikissa eri koissa 
-Pikkujuttuja: Tutteja, hiusharjan- ja kamman, kynsisakset, nenäsuihkepullon...

Hankintalistalla on vielä hoitopöytä, turvakaukalo, vaunut ja vuodevaatteet. Mietin vielä, tarviiko rintapumppua, pulloja ja pullojen steriloijaa, joten nuo hankinnat siirtyy myöhemmäksi. Olen myös ajatellut ostaa kaikki hygieniajutut (talkki, shampoo, jne) vasta myöhemmin sekä ammeen sitten kun joku kiva sattuu vastaan. 


 
Mä löysin aivan ihanan nettikaupan; www.artecom.fi ja sieltä tilasin suloisen korisängyn kehtojaloilla vaavin ekoiksi kuukausiksi, se tulee meidän makuuhuoneeseen ja pinnasänky jää suosiolla vaavin huoneeseen odottamaan, ei se ois varmaan kovin hyvin mahtunutkaan. Ja lisäksi ihanan mobilen ja sortsiasun, joka tosin menee vasta ensi kesänä...
 
Me käytiin tänään täydentämässä hankintoja vauvalle. Ostettiin pinnasänky & siihen patja, hoitoalusta ja unipussi. Aiemmin on siis hankittuna vaunut sekä turvakaukalo ja sitteri.
Eli isoimmat hankinnat alkaa olla hoidettu, toivottavasti ainakin...! Pientä kamaa on varmaan vaikka kuinka ja paljon mitä pitäisi osata miettiä, mutta näin ensikertalaisena homma on ehkä edelleen hakusessa, pitäisi varmaan alkaa tekemään jonkinlaista listaa aina kun tulee jotain mieleen...

 
Täällä tähän mennessä valmiina

 - kehto
 - pinnis
 - kaukalo
 - hoitopöytä
 - vaunut
 - vanna
 - sitteri
 - itkuhälyttimet
 - puuhamatto tosin haluaisn toisenlaisen vielä
 - lakanoita yms. petivaatteita
 - vaatteita 56-62 cm suurin osa
 - kuvioharsoja :)
 - tutteja pari, tuttipulloja
 - puruleluja yms. krääsää
 - pehmosoittorasia

 Täytys vielä vaikka mitä hommata!
 Sanokaas mitä kaikkea rasvoja(?)  ja sen sellasta  kannattaa hankkia valmiiksi?
 Käyttökokemuksia mitkä parhaita?



 
Nyt oon hankkinut:

-Pinnasängyn, sen maalasinkin jo
-Yhdistelmävaunut, työkaverilta iha uuden veroset
-Turvakaukalo telakalla, uutena
-Hoitopöytä semmonen jossa kolme laatikko alla, työkaverilta
-Hoitoalusta
-Vaatteita on jo niin paljon että pakko blokkailla ylimääräisiä pois, muutama uutena loput siskoilta tutuilta ja kirppikseltä
-Liinavaatteita, siskolta
-Sitteri
-Vaatekaappi johon sain juuri hyllyt, siskolta
-Vaippojakin sain työkaverilta

Ja tietysti äippäpaketin kamat on saapuneet vihdoin..

Miehen veljeltä pitäisi hakea vielä mobile sänkyyn ja pinniksen reunapehmuste.

Ainut iso mitä puuttuu on amme. Sitten enää pikku krääsää vain. Nyt voi jo niitäkin ostaa kun sai hoitopöydän niin saa kaikki tavarat paikalleen
 
Susan, kokemusta ei oo vauvan mömmöistä, mutta oon kuullu että Lansinohia kannattaa hommata, jos nännit hiertyy imetyksestä. Ja sinkkivoidetta on paljon kehuttu vauvan voiteena! Joku kehu Liberon perusvoidetta myös hyväki vauvalle..?
Talkin voi korvata halutessaan perunajauholla. :P
 
Oletteko aikeissa ostaa rintapumppua? Itse kuulin kehuja että jos ostaa niin ehdottomasti kannattaisi hankkia moottorilla (ei käsikäyttöinen)? Olen ajatellut jättää hankinnan synnytyksen jälkeen kunhan näkee alkaako maitoa tulla...

Toinen juttu, itkuhälytin, onko tähän hyviä vinkkejä? Mietin että miten hälyttimet kestää pakkasta talvella. Hinnoissakin tuntuu olevan tosi paljon eroja, vinkkejä kaivataan? 
 
Olen kuullut monelta tutulta, että rintapumppu kannattaisi olla heti alusta asti olemassa. Jos maito nousee hyvin nopeasti eikä vauva kaikkea jaksa heti imeä niin rinnat voi olla tosi kipeät, jolloin pumppaus helpottaa ja saa talteen maitoa vaikka pakkaseen.
 
Hui, miten pitkällä muilla on jo hankinnat! Meillä on vasta yhdistelmät (joiden kaupanpäällisinä sain lämpöpussin, ostin käytettynä kaverin kautta) ja vaatteita sekä äitiyspakkaus. Parin viikon päästä, kun saadaan vauvan huone valmiiksi, shoppaillaan sänkyä ja hoitopöytää. Lomalla ostelen sitten kaikki voiteet ja vaipat yms, tarvikkeet mitä ensimmäisten kuukausien aikana tarvitaan.

Olen miettinyt toppapukuasiaa. Pitäisikö lokavauvalle hommata pienempi toppapuku, kuin mitä se äitiyspakkauksessa tullut puku on? Koko 68-74 on kuitenkin aika iso. Ainakin Lindexin nettikaupassa on myynnissä jonkunlainen haalari kokoa 62. Vai tarvitaanko sitä toppista alussa ollenkaan? Riittääkö, jos laitan vauvalle lämpimästi päälle esim. vanuhaalaria tai villavaatteita, jos käytän vaunuissa ollessa kuitenkin sitä lämpöpussia? Pussin edellinen omistaja kehui sitä paljon ja se vaikuttaakin tosi lämpöiseltä, pehmeältä ja kaikin puolin mukavalta. En haluaisis jäädyttää jälkikasvuani vaunuillessa, muttei se ylikuumentuminenkaan varmaan kivaa ole...
 
Mä en oo ostanu viel tälle vauvalle yhtikäs mitään :O
Toppapuku olis hakusessa sellanen ihana ticket to heaven baby suit mallia, josta saa hihan- ja jalansuut käytettyä ni ei tartte töppösiä ollenkaan. Esikoiselle hommasin sellanen 62 kokoa mut nyt laitoin sen myyntiin ja ois tarkotus hommata 56 kokosena.. Se äitiyspakkauksen haalari on kyl tosi iso...
 
Nyt meillä alkaa olla aikalailla kaikki, pieniä puutteita ja yksi iso eli itkuhälyttimet.
Kasassa on:

- yhdistelmävaunut
- pinnasänky (+peitto, tyyny, lakanat)
- sitteri
- leikkimatto
- kylpyamme
- turvakaukalo
- hoitopöytä + hoitoalusta
- rintapumppu (käsikäyttöinen)
- leluja (pehmoleluja, uniriepu, purulelu jne.)
- kirjoja (pahvisia ja kankaisia ensikirjoja)
- vaatteita 50-74cm (eniten 62-68 kokoa)
- sukkia, myssyjä, tumppuja
- tuttipullo
- pari tuttia
- perusvoidetta, öljyä ja muita ihonhoitojuttuja
- kestovaippoja reilusti
- kuvioharsoja
- rintaliivin suojia

Ja tietysti kaikki mitä äitiyspakkauksesta tuli. Aikomus on vielä se itkuhälytin hommata, matkasänky myös.. ja sitten kertakäyttövaippoja, koska en aio käyttää pelkästään kestovaippoja. Tuttipulloja on vasta yksi, pari varmaan pitää vielä hommata.
Mä oon ihan innoissani hankkinut kaikkea.. suurinosa on käytettynä ostettua. Uutena oon ostanut jotain pientä kuten harsot, tutit ja tuttipullot (harva kai niitä käytettynä ostaakaan). Vaunut on ostettu uutena kun oli niin edulliset. Muuten oon ostanut kirpparilta ja huuto.netistä. Ja ammeen oon saanut.

Mä ostin pienemmän toppapuvun, 62cm:n nallepuvun löysin kympillä tarjoustalosta :D
 
Ei syksyksi ainakaan välttis tarvi toppapukua, jos ei mikään ennenaikanen talvi iske. Laittaa vaan just vaikka villaa ja vuorellisen fleecehaalarin, sit jos on vielä peitto/peittoja paksuudesta riippuen vaunuissa tai mikä parempi, se lämpöpussi niin luulis pienen tarkenevan. Aika nopeasti se vauva todnäk kasvaa siihen ÄP-pukuun.
Ite oon huutonetissä/kirppiksillä seurannu, että jos tulee edullinen ja kiva pieni toppis vastaan niin uhraudun ostamaan sen, mutta meil on noita vuorellisia fleecehaalareita kaks, joten niilläki pärjää (halpoja ja ylisöpöjä, hyväkuntosia kirppislöytöjä!).
 
Takaisin
Top