Hampaita! :)

Riinu

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Aattelin avata ihan uuden ketjun tälle hammashommalle, kun tuntuu että yhdellä jos toisella niitä hampaita alkaa putkahtelemaan [:)] Ja todennäköisesti tulee olemaan asiaa paljon hampaista ja niihin liittyvistä asioista, jotenka tänne on sit helppo niitä kirjotella, eikä huku tonne muiden joukkoon [:)]

Eli meidän neidillä tosiaan yksi hammas napottaa alaleuassa [:)] Onneks ei oo vielä hoksannu, että niillä voi purrakin [:D] Mitenkähän, voiskohan niitä maissinaksuja jo antaa? Olis pikkuhampaalle hommia jo alusta lähtien [:)] Ja eikös ne suosittele, että alusta lähtien pitäs sitten sitä hampaidenpesua harjoitella? Ilman tahnaa varmastikin tää kantsii alotella..
 
Hampaillehan ei oo kai yleisestikään hyvästä, että koko ajan syö jotain. Meillä oli perhevalmennuksessa sellainen hamamshoitokerta, ja siellä tätä tähdennettiin. Kostea kylmä rätti tai ne viilennettävät purulelut kai olisivat kelpoja.

Mä kansa luulen,e ttä hampaita voisi olla tuloillaan. Kauheasti kuolaa koko ajan. Vaan ei vielä mitään näy... 
 
Meillä on kaks hammasta alas puhjennu, huomasin tuossa lauantaina ne :). Hieman oliki lauantaina kiukkua ilmassa, mutta muuten emmä ole kyllä hoksannu mitään. Toivottavasti muutki hampaat tulis yhtä kiltisti läpi ;):D.
 
Ei ole hampaista vielä tietoakaan - luojan kiitos. Olis mukavampi täysimettää, jos ne hampaat vielä vähän jaksaisivat siellä ienten piilossa pysyä [;)]
 
Meillä kuolataan jo ihan kunnolla,mutta ei hampaista tietoakaan. Sormet on kyllä suussa kokoajan,ja lelut menee suuhun yms. 
 
vkl tunsin jotain terävämpää alhaalla ikenessä ja tänään katsoin niin ien sieltä "rikki"
en olis kaivannut niitä vielä... [:D]

Mä en tosta hammastahna asiasta tiedä. Mies ei käyttänyt pojalla tahnaa ainakaan ekaan pariin vuoteen vissiin. Pesivät hampaat vaan vedellä ja sai fluoritabletteja...
 
Miten mulla ois semmonen tunne, ettei niitä fluoritablettei enää käytettäs? Elmexillä on olemassa vauvojen hammastahna, siinä on fluoria 500 jotain, aikuisillahan on 1450 yksikköä muistaakseni. Pieni herneenkokonen pallukka riittää. Meillä harjataan aamuin illoin, vauva osallistuu mielellään kun istuu sylis mun pestessä omia hampaitani ja hän pitää omaa harjaansa missä milloinkin. 
 
ok, emmä varma oo mut muistelisin et olis ollut tabletteja...
mut anyway.
Se miten mies ja exä on hoitaneet homman ei tarkoita miten me tullaan hoitamaan homma... [:D]

hahaa... kävin kattomas. Löyty fluorilette tabletteja. ja nyt muistan et pojat sai niitä aamuisin...
mut nyt siis molemmat pojat käyttää hammastahnaa hammaspesulla.
 
Mäkin muistelin että perhevalmennuksessa sanottiin ettei tahnaa vielä pienille, tahnaa voi alkaa käyttää kun lapsi oppii itse purskuttelemaan ja sylkemään.
Meillä näkyy ikenen läpi hampaat alhaalla, muttei ole vielä puhjennut.
 
Vilkasin nopeesti eilen Hyvinkään tarjoustalon hammastahna-valikoimaa ja siel oli monet 2-6 vuotiaille ja olikohan Elmexillä sit tahna joka oli 0 -vuodesta eteenpäin...
 
Meillä oli hammashoitajan tapaaminen kaksi viikkoa sit. Niitä tabletteja ei tosiaan enää anneta, ainakaan täällä. On vissiin mun saaman käsityksen mukaan muuttunut ihan lähiaikoina? Ja kaikissa lasten tahnoissa se fluorin pitoisuus ei välttämättä ole se 500ppm(vai mikä lie yksikkö), joten se on syytä tarkastaa vaikka kuinka tuubissa lukisi ikäsuositus..
Eikä tahnaa tarttisi vielä ekoilla hampailla, näin meille sanottiin. Että alkuun riittää ihan vesi.
 
Onhan se ihan järkeenkäypää että sitä tahnaa käytetään vasta kun lapsi osaa huuhdella sen pois suusta, eihän se aikuisellekaan tee hyvää sitä tahnaa syödä [:D]
Meille muistaakseni mainostettiin perhevalmennuksessa Nalle Puh hammastahnaa jossa oli fluoria just oikea määrä.
En kyllä kuollaksenikaan muista kenen valmistajan se oli.
 
Hei teillä kenen muksuille on jo hampaita tullut niin huomasitteko ennen hampaitten puhkeamista, että hieroi/raapi korviaan?
Meillä on alkanut nyt armoton korvien hierominen ja raapiminen mut ei vaikuta korvat kipeiltä.. [:-] Pitäsköhän varulta kuitenki käydä näyttään vai oisko hampaista kuten mies oli joltain kuullut..
 
Mulle sanottiin neuvolassa että se voi johtua myös siitä että lapsi on löytänyt omat korvansa [:)] Joa kans yhessä vaiheessa (ja vieläkin välillä) hieroo/raapii/repii korvia mutta ei oo hampaita näkynyt eikä ole ollut korvatulehdustakaan. Ne vaan oli uus kiva juttu mikä löytyi [:D]
 
Mä veikkaan kans että toi korvien harominen on vaan niiden tutkimista. Meilläkin nimittäin korvia hierotaan hyvin ahkeraan, mut kipeen olonen ei tyttö muuten ole. En tosin tiedä, että liittyykö se sitte hampaiden puhkeamiseen, meillä kun on yksi hammas puhjennut [8|] Enkä kyllä nyt näin äkkiä muista, että korvien harominen olis alkanu hampaan puhkemisen yhteydessä.
 
Onkohan meillä tulossa eka hammas, kun itkettää kovasti välillä. Sitten voi olla sylissä ihan rauhassa. Maitokaan ei rauhoita vaan imee muutaman kerran, kääntää päätä pois ja itkee ja taas. Illalla oli nukahtaminen hankalaa kun koko ajan heräili vaika aina välissä syötin uneen. Aamuisin on jo jonkin aikaa kitissyt unissaan ja heräillyt tunnin välein. On myös ollut viime päivinä aiemmin illala väsynyt ja saattanut eilistä lukuun ottamatta nukahtaa aikaisemmin. On myös heräillyt aiemmin.
On myös saattanut kuolata enemmän mutta en ole ihan varma. Jonkun aikaa on imettäessä ähissyt ja vääntelehtinyt. Viikon tai pari, ei joka kerta mutta välillä. Äitin sormen imeminen rauhoitti... ja jos vei huomiota johonkin uuteen niin rauhoitti.
Olen nyt vähän ymmällä... Mitään siellä suussa ei kuitenkaan näy. Ja tämä itkuisuus alkoi tänä aamuna. Toivottavasti ei muuten ole mikään kipeä.

Miten teillä on hampaat tulleet?
 
Meillä ehkä oli hiukka enemmän iltakitinää ja kuolaa valui runsaasti.. ei mitenkään edes kiinnitetty huomiota että hampaita olis tulossa, kunnes anoppi sitte ensimmäisenä hoksasi että alhaalla on 2 hammasta :) Toivotaan että loputkin tulee noin huomaamatta...
 
meillä ainakin miiuhoo huomasi kyllä kun kuolan tulo lisäänty. vaikka tuli sitä ennenkin aika paljon, mutta viime viikonloppuna sitä tuli kun vettä vaan.

mä en kyllä aio ainakaan heti alottaa hammastahnan kanssa harjaamista, harjataan kuitenkin. Neukkukin sano että kannattaa nyt ainakin odottaa kun menee hammashoitajalla käymään. pitäis sinnekkin se aika varata
 
Meille neuvolassa ei mainittu mitään hammashoitajalla käynnistä.... ollaan kyllä päivittäin harjattu hampaita ilman tahnaa, jotta tottuu harjaamiseen.. Hyvä että äitiyspakkauksessa oli valmiina se hammasharja kun nuo hampaatkin tuli niin yllättäen :)
 
Meillä kans on nyt viime päivät ja yöt ollu aika kitinäntäyteisiä. Varmaan lisää hampaita pukkaa [8|]
Tosi levottomasti nukkuu yöt, heräilee vähän väliä tosi itkuisena. Ei kiva [:'(]
 
Takaisin
Top