Hampaista

Meille sanottiin eilen neuvolassa, että hammastahnaakin kannattaisi ruveta käyttämään. Se oli mulle ihan yllätys, olin kuvitellut, että vasta joskus sitten yksivuotiaana. Neuvolan suositus kuitenkin oli, että pieni sipaisu tahnaa hammasharjaan, niin lapsi tottuu sen makuun. Kuulemma ainakin Elmexillä on näin pienille sopiva tahna.
 
Kyselin tuossa taannoin hammaslääkärissä käydessäni (ennenku pojalle oli tullutkaan hampaita) että miten sen harjauksen kanssa sitten kun niitä tulee; aloitetaanko heti ja käytetäänkö tahnaa jne. Sanoivat että voi aloittaa heti harjaamaan jotta tottuu siihen, mutta tahnaa ei tarvita alkuun. Eli ei liene pakollista mutta saa käyttää.

Kamalaa, pakko myöntää että me ei olla edes harjattu noita kahta hammasta mitenkään aktiivisesti! :sad001 Harjaako kaikki muut muksun hampaita joka päivä? Tarttis vissiin ryhdistäytyä asian kanssa ja ottaa tavaksi harjata vaikka iltapesun yhteydessä.
 
Säännöllisen epäsäännöllisesti harjataan vaikka hampaita on jo 6... Pitäisi ottaa iltarutiineihin, mutta... äippä on laiska ja unohtelee liian usein :sad001
 
Meillä isä harjaa hampaat iltaisin, ja on siinä hyvin säännöllinen. Minäkin olen tsempannut, joten melkein joka aamu ne hampaat on harjattu. Neiti rakastaa hammasharjaa, mikä helpottaa muistamista. :)

(Mulla jää nyt tästä ketjusta iso osa näkemättä, kun noi mainokset tulee tohon päälle, enkä saa pois. :mad: Ehkä johtuu osin siitä, kun käytän iPadiä, mutta en mä pöytäkoneellekaan pääse.)
 
Me ollaan onnistuttu ottamaan harjaus ilta- ja aamurutiineihin. Tai siis "harjaus", lähinnä se harja käy suussa näyttäytymässä ja sitten pieni kieli työntää sen ulos :p
 
Meillä kun sitä harjaa yritetään repiä väkisin omiin käsiin.. pitää varmaan ostaa pojalle oma :)
 
Minä teen niin, että harjaan ensin ne hampaat, ja sitten annan harjan oman käteen. Ajattelin, että on ihan hyvä, jos oppii tykkäämään hampaiden harjauksesta. Nyt neiti osaa jo odottaa vähän, että minä olen ne kaksi hammasta jotenkuten harjannut, sitten huutaa innoissaan, kun tietää saavansa harjan omaan käteen. :)
 
^ meillä sama systeemi, mutta mukula ei kyllä malta yhtään odottaa, vaan samaan aikaan työntää harjaa kielellä ulos ja repii sitä omaan käteen. Pojat :rolleyes:
 
Meillä harjataan myös, vaikka se ainut hammas ole vielä kasvanut edes täyteen mittaansa :D Tyttö tykkää sählätä harjan kanssa, siinä sivussa saan hoidettua aamu- ja iltapesut ja pukemiset ilman että ipana kiemurtelee koko ajan.
 
Ma harjaan aina kylvyn yhteydessa eli 2 krt viikossa. Muuten en ikina muistaisi, mutta nyt kun tuo hampaiden harjaus on osa kylpyrutiineja ja harja samassa korissa kylpytuotteiden kanssa, niin nyt muistetaan.
Meillakin poika pelleilee sen harjan kanssa ja haluaa omia sen itselleen.
 
Pojalla on nyt kaksi etualahammasta ja kaksi etuylahammasta (kuin majavalla) ja sen lisaksi ylhaalla sivuilla toisella puolen kaksi nysaa ja toisella puolen yksi samanlainen pikkuinen. Nyt olen huomannut kaksi todella raivostuttavaa asiaa:

1. Poika lyo yhteen yla- ja alahampaitaan, koska molemmat ovat siina edessa samalla kohtaan. Kuuluu vain klank, klank, klank...

2. Se inhottavampi. Hampaiden narisuttaminen yhteen. Tuossa yksi paiva oikein saikahdin, etta nyt silla on suussa jotain sinne kuulumatonta, mutta hampaathan ne vaan oli. Sellainen maailman inhottavin aani, kun se "puree tyhjaa". Tosi ilkeen kuulosta, nirsk narsk. Voi luoja.
 
Meillä tehdään ihan samaa, varsinkin unissaan! Tosi raivostuttavaa kuunnella just tota nirsk narsk kun yrittää nukkua :eek:
 
No nyt se tulee! Eka hammas :excited001 Johan niitä legoja on odoteltukin.

Ien on alhaalta rikki ja sormeen tuntuu terävän naskalin pisto. Viime yönä sitten oltiinkin kahden tunnin välein hereillä ilmeisesti tämän hammasasian takia ja toissayö oli myös levoton. Aika nopeesti poika kyllä syliin rauhottui, joten pahin on ehkä vasta edessä. Toivon mukaan helpottais kuitenkin pian... :smiley-angelic001

Kohta päästää :brushteeth
 
Hih, no ei tarvinnut laskea kun niitä on pyöreät nolla, mutta pääasia että poika painaa 12kg :laughing021

Välillä harmittaa että näitä hampaita tulee näin nopealla tahdilla, mutta toisaalta hyvä että tulevat nyt kaikki niin ei tarvitse sitten päiväkoti-ikäisenä niitä hampaita itkeä. Meillähän nukutaan yöt edelleen kahdella syötöllä, niin ei mua paljon hetkauta jos niiden välissä on vähän kitinää hampaiden takia (tai vähemmän nyt kun jos olisi jo tottunut kokonaisiin öihin ja sitten tulisi takaisin tähän). Mutta on tuo niin hassun ja suloisen näköinen noiden hampaiden kanssa :Heartred
 
Me kaytiin pari paivaa sitten laakarissa ja sekin kommentoi, että tuleepas sille nopeasti hampaat. Nyt on putkahtanut jo 8. hammas! Eli siihen etuylahampaiden eli majavahampaiden viereen on tullut yksi hammas. Ihan spagetin mentavalla raolla tietenkin!
Nyt noista 8:sta hampaasta nakyy leveesti hymyillessa 5 hammasta! :)
 
Oho! Kohta siellä Espanjassa hammaslääkärit alkavat kertoa, että suomalaisten äitien lapsilla kasvaa hampaat muita nopeammin. :grin
 
Takaisin
Top