Hampaiden pesemisestä

Meillä hampaidenpesu onnistuu hyvin (reilu 2-vuotias siis). Alkuun oli hieman hankalampaa, kun halusi itse "harjata" eikä äiti tai isi saanut auttaa.. Nyt tehdään sillä tavalla, että neiti saa ensin itse harjailla, jonka jälkeen äiti tai isi pesee hammaspeikot pois. Suun huuhtelu onnistuu myös hyvin.
 
Me tehään tällä hetkellä -syystä että olen raskaana ja ison masun kanssa en jaksa pitää poikaa sylissä, eikä poika vielä itse malta seistä paikallaan hampaiden pesun ajan- niin, että aamu- ja iltapuuron jälkeen pestään hampaat siinä syöttiksessä istuen.:) Se helpottaa hommaa vähän. Pojalla on kaks harjaa, toisen saa omaan käteensä ja toisella minä harjaan hampaat. Välillä ei tahtois antaa pestä, mutta tuollai istuallaan voin pitää pojan toista kättä paikallaan toisella kädelläni(näin estän sen, että poika nappais harjan mun kädestä) ja saa ees jotenkuten pestyä pojan palikat.:P 
Pojalla tuntuu vähän olevan samaa yökkimis-herkkyyttä kuin mullakin. Joten en väkipakolla pese, mutta koitan selittää siinä samalla pojalle, että "täytyy pestä hampaat, ettei hammaspeikko vie niitä blaablaa";). Ja sit suostuttelen sillä, että saa täysxylitolinamin hampaiden pesun jälkeen.
Nii ja sit oon koittanu tehä siitä hampaiden pesusta kivan jutun. Joskus laulan samalla kun harjaan, enkä piä mitään kiirettä, että nyt-pitää-saaha-hampaat-äkkiä-pestyä. Jos näyttää, että heppu ei oo niin yhteistyöhaluinen niin annan sen hetken leikitellä harjan kans ennen kuin yritän taas. Ja välillä vähän hupsutellaan harjailun välissä.:)
Saa nähä miten sujuu sitten kun aletaan seisten pesemään, ai apuva...:D
 
Minäpä nyt annan omat vinkkini ja kokemukseni tähän. en halua ottaa kantaa kenenkään tottumuksiin ja tapoihin, vaan kerron miten meillä on tehty ja miten toimitaan.

alusta asti ( siis kun ensimmäinen hammas puhkesi suuhun) on hampaat pesty JOKA ilta. Ei olla kysytty pestäänkö vaan ne pestään. Minä tai mies pesee ensin ja vasta sen jälkeen poika ( nyt 2 v. 4 kk) saa pestä itse. Jos antaisin itse pestä ensin, ei takuulla antaisi pestä enää.

En tosiaan ole kysellyt että kuka pesee ja pestäänkö. Välissä itkettiin ja huudettiin, mutta joka kerta pestiin. Pidän lasta sylissä naamat vastatusten tai lapsi on pää kainalossa. Istullaan on hankala nähdä lapsen suuhun vaan pitkällään on kaikista helpointa. Selitän lapselle, että ensin alahampaat ja sitten ylähampaat ja lopuksi vielä edestä.

Aamulla lapsi saa pestä ihan itse.

Tahnaa laitetaan sipaisu ja sen verran lapsi saa niellä ja ei tarvitse huuhdella pois.

Harja nyt voi noin pienellä näyttää suttuiselta ja harjakset harottaa, se on ihan normaalia. Mahdollisimman pehmeä harja ja kevyt ote.

Ja määrätietoisuutta vaan, sinä päätät pesusta, ei lapsi.

Toivottavasti näistä olisi apua, terveisin, Suuhygienisti :)
 
Meillä tyttö 1,5v käyttää ensin itse hammasharjaa suussa=pureskelee. Tämän jälkeen istuu joko potalla tai sylissä ja laulan jotain laulua samalla kun harjaan. Jos tämä ei toimi, tulee iskä pelleilemään lelulla tai päristelemään jalkapohjia tms. ja näin "harhauttaa" tyttöä hampaidenpesun ajan.
 
Meillä poika istuu Stokken tuolissa valjaat kiinni. Joskus avaa suunsa, jolloin saa miekkailtua ehkä alahampaat (yks veto). Tän jälkeen suu pysyy yleensä kiinni, jolloin harja vaimolle ja minä painan hellästi alahuulesta, jotta saadaan alahampaat harjattua (jollei sitten jo onnistunut) ja sen jälkeen ylähampaille sama juttu. Ei poika hirveesti protestoi. Ja kovasti sitte kehutaan.:):angelic:
 
Meillä myös sujunut hampaiden pesu ihan mukavasta. Ikää pojalla 1v.8kk. Silloin kun homma aloitettiin, piti vähän "taistella", eli käytännössä kunhan sai vain lopetettua harjaamisen niin, ettei kokenut saavansa sitä loppumaan omalla venkoilulla, vaan että minä päätin asiasta :D Siitä asti sujunut mukisematta. Yleensä läträä samaaan aikaan läträä vedellä, leikkii kylpyankalla tai vastaavaa (vaikkei siis aina kylvyssä ollakkaan niin ankka on lavuaarin reunalla).
 
Takaisin
Top