Hammashuolto raskauden aikana

JiiPee

Vasta-alkaja
Hei! Neuvolan täti sanoi, että sekä äidin että isän olisi hyvä hoitaa hampaat kuntoon ennen vauvan syntymää emoticon  Jostain kuulin, että se olisi ilmaista molemmille (??), kun raskaudesta mainitsee. Onko teillä kokemusta tai tietoa asiasta? Mä saan tietyt toimenpiteet ilmaiseksi jo työterveyshuoltoni kautta, mutta mietin tuota miestäni, että pitäiskö meidän yhdessä varata ajat jonnekin... Tässä vaiheessa hammaslääkäri ei tule vielä kyseeseen, koska mulla on niin paha raskauspahoinvointi, mutta sitten kun olo helpottaa!
 
Samaa sanottiin kans meille neuvolassa.
En kyl oisi kuullut et ilmasta ois siltikään, oli tilanne mikä vaan. En sit tiedä jos työpaikka tarjoaa mut ei ainakaan noilla julkisilla ole yhtään sen halvempaa.
No meillä vaan sanottiin, että sinne vaan hammalääkäritarkastusjonoon ja myös suuhygienistillä kannatas käydä. Lähinnä tota miestä passaan kun hoidin aika hyvin ennen raskautta hampaat kuntoon.
Mulla on vaan se, kun piti vielä 2 visuria poistaa, ni lääkärin neuvosta ne siiretään siihen, kun vaavi on syntynyt. Onhan noitte poisto aika tukalaa hommaa ja sit viel ku tuntuu et joka pv on jos jonkinnäköstä oloa raskauden takia.
 
En mäkään oo kuullu että se on ilmaista, pitäs vaan päästä siis nopeammin. Täällä meillä jonot on sitä puolta vuotta-vuotta ja ajan saa suuhygienistille kuka tekee sen suunnitelman ja siitä sit heitetään sinne jonon jatkeeks eli mies sai ajan ens kesälle.. Ja pääs sinne suuhygienistille jonojen ohi viikossa. En sit tiedä miten muualla.

Ja tällä pääsee sittekin kun lapsi syntynyt, pitää vaan sanoa että on pieni lapsi kotona. 

Mulla on vielä yks viisaudenhammas mikä pitäs leikata ja meen sinne kyl vasta sitte ens kesänä kun en raskaana halua koko aika särkylääkkeitä syödä ja kolme jo otettu niin tietää kuin kipeetä se tekee :(
 
Ainakin ennen oli hammaslääkärissä käynti ilmaista odottajalle, en sitten tiedä miten nykyään. Mutta isälle se ei ole ilmaista, eihän isän hampaat vaikuta lapseen millään tavalla, mutta äidin taas vaikuttaa.
 
Miten ne äidin hampaat erilailla vaikuttaa kuin isän ? :D me just oltiin esikoisen hammashoitaja käynnilla ja sielä kyl sanottiin et molemmat pääsee jonon ohi ja molempien hampaiden on hyvä olla kunnossa + se karies testi.
 
Suun tulehdukset voivat aiheuttaa raskausaikana monenlaisia ongelmia. Ne saattavat altistaa raskausajan diabetekselle, lapsen syntymiselle ennen aikojaan ja alhaiselle syntymäpainolle. Pahimmillaan ientulehdus voi aiheuttaa keskenmenon.

Isän ientulehduksella ei taas ole äidin vatsassa kasvavalle sikiölle vaikutusta.
 
Juuniinii. Mä tarkotin/ymmärsin et sillon ku vauva on jo masusta pois kun sillonkin pääsee jonojen ohi.
 
Sitä mä en tiennytkään, että silloinkin pääsee jonojen ohi. Onko joka paikkakunnalla niin?
 
Mulle myös sanottiin ekalla käynnillä, että pitäisi taas käydä hammaslääkärillä. Meillä ei enää pääse edes jonon ohi, ja jonot ovat 6kk eteenpäin. Minä en siis ajatellut varata aikaa nyt ollenkaan, koska ei ole mitään vikaakaan hampaissa ollut. Saattaa tosin olla yksi reikä, mutta sen käyn sitten joskus korjauttamassa :D Eli siis, täällä ei todellakaan enää pääse jonojen ohi, saati että olisi ilmaista. Edes äidille siis. Ihan typerää. Ja jostain luin, että olisi hyvä käydä viimeistään toisen kolmanneksen aikana, koska loppuraskaudessa vatsa painaa jo niin paljon, että on hankala maata selällään. Mitenpä sinne ennen vauvan syntymää ehtisi edes
 
Meille annettiin neuvolasta lappu jossa oli yhteystiedot  että ilmoittautuu jonoon syyhygienistille mutta sinne pääsee nopeammin kuin normaalisti, ja maksaa normaalin hammaslääkäri maksun jonkun pari kymppii?! lapussa oli myös ohjeet ettei saa pestä hampaita ennen sinne menoa jne.

meille puhuttiin vaan tosta karieksesta ja pääsee ½ vuotta synnytyksen jälkeenkin.
tosin mieheni ei pääse kun olemme eri paikkakunnilta, muuten hänkin pääsisi nopeammin, ja kai edullisemmin?

menossa ollaan molemmat kuitenkin mutta ei olla vielä varattu aikaa :)
 
Espoossa pääsee ensiodottajat ilmaiseksi suuhygienistille ja sitten normaalihintaan jonoja kiilaillen tarvittaessa hoidattamaan havaitut ongelmat.
 
Täällä meilläpäin niin ihan pelkkä se hammastarkastus on ilmanen äidille,mutta ei todella minkään jonon ohi pääse. Esikoista odottaessa olin 6kk jonossa ja sitten pääsin tuurilla peruutus ajalle käymään.Muuten olisi saattanut mennä siihen asti,että kerkiää lapsi jo syntyy. :)
Niin ja jos hampaissa jotain olisi niin siihen pitäisi sitten varata erikseen aika ja se tietty sitten jo maksaa. Mä poistatin viime raskauden jälkeen 3 viisauden hammasta,kun mulla meni hormoonit ihan täysillä niihin viisaudenhampaisiin ja teki aivan pirun kipeetä. Nyt ei onneksi tarvii siitä kärsiä. :)
Mies kävi ihan itsekseen jossain yksityisellä tarkistuttamassa hampaansa.Onhan se tärkeää,että tuleva isukki tarkistuttaa myös suunsa tilanteen,koska aivan varmasti suukkoja jakaa kuitenkin pikkuiselle. :)
 
Ootteko kaikki saanu varattua ajat neuvolan suosittelemaan hammashuoltoon? Mä olin unohtanu koko homman!! Tänää aloin selailla noita ekakerran neuvolapapereita ja löysin sieltä lappusen aiheesta.. Tänää en enää ehtiny soittaa ku ajanvaraus just oli päättyny! Saakohan sinne ees täällä vantaalla helposti ajan? No ehkä se selvii, vähän vaa jännittää ku maanantaina toka neuvola, saankohan siellä hirveetä huutia ku oon unohtanu ton jutun!
 
Neuvolassa sillon mulle ainakin sanottiin et on ihan vapaaehtoinen juttu, eikä se sit kysellytkään mitään että oonko varaillu aikaa. Täällä Keski-Suomessa ainakin sain sen tarkistusajan kahden viikon päähän ja siellä sit keskusteltiin vauvan ja äidin hampaiden hoidosta ja anto hyviä vinkkejä tulevaan..oikein mukava käynti :) Tämä käynti oli ilmainen, mutta tulevat käynnit maksaa. Mulle siellä sanottiin et todellakin raskaana oleva pääsee jonojen ohi jos suussa jotain akuuttia mikä pitää hoitaa ennen synnytystä. Esim. mulla seuraava aika joulukuussa missä paikataan yks hammas ja siellä katotaan sit tarviiko jotain hoitaa vielä synnytyksen jälkeen. ...ja aika paikkakunta kohtasia taitaa nämäkin jutut olla..?! :)
 
Multa onneks otettiin ennen raskautta hammaskalustosta pari hammasta pois joista olis ehkä ollut vaarana tulehdus. Tuohon suuhygienistille pitäisi kyllä mennä, mut en oo vielä saanut aikaseks vaan :D
 
Oulussa pääsee aianki isä ja äiti jonojen ohi suuhygienistille ja hammaslääkärille. Suuhygienistillä kävin jo ja sain kuukauden päähän lääkäriajan. Tosi hyödyllinen käynti oli kyllä ja kerranki sai kattavasti tietoa hampaiden hoidosta! Ksylitolin käyttöä suositteli aterioiden jälkeen, koska sen on tutkittu myöhästyttävän vuosilla lapsen ensimmäistä reikää ja paikkaustarvetta. Sen bakteerin (mikäsenyoli...) lisääntymistä suussa edesauttaa kuulemma reiät, puhkeamassa olevat viisurit ja hammaskivi yms. että sen takia hyvä pitää suu kunnossa. Jonojen ohi pääsee siihen asti kun lapsi on puoli vuotia, eli sillon kun sitä bakteeria on mahdollista lapselle tartuttaa. Vielä ku sais tuon miekkosenki varaamaan ajan...
 
Sen verran haluaisin Rouva Nappulaa korjata, että reikiä aiheuttava bakteeri voi tarttua lapsen suuhun ihan missä vaiheessa vain, mutta tietyn ajan jälkeen suuhun on muodostunut bakteerifloora ja mutansbakteeri ei saa suussa ylivaltaa.

Eli puoli vuotta lapsen syntymän jälkeen tarkoittanee sitä, että vanhempien suissa olisi mahdollisimman vähän mutansbakteereja, kun suut hoidettu, ettei tartuntaa tapahtuisi, kun vauvalle alkaa hampaita tulla. Mutans tarttuu kovalle pinnalle, eli hampaattomaan suuhun mutans ei periaatteessa tartu.

Ja esim. viisureiden poisto on ihan turvallista raskauden keskikolmanneksella.

Hammashoito ei varmaan missään ole enää odottaville ilmaista, mutta jonojen ohi voi päästä. Jossain paikkakunnilla on joskus saanut "setelin" tietylle summalle, jonka on voinut sitten käyttää isä tai äiti purukalustonsa korjaamiseen, eli ilmaista ollut johonkin summaan asti.
 
juuri sitä tarkoitinki... että sen kuuden kuukauden jälkeen tartuttaminen on mahdollista ja siihen mennessä on aikaa saaha suut kuntoon. :)
 
Takaisin
Top