Ferritiini

Veve

Näppärä viestien naputtelija
Heips! Olen siellä täällä keskusteluissa lukenut siitä että niin kauan kun yrittäjillä on ollut matala ferritiini, niin ei ole tärpännyt, mutta pian kun saanut ferrit nousuun, on myös tärpännyt. Itsellä erittäin matala ferritiini, ja kaipaankin nyt kokemuksia siitä että onko ferritiinien nousuun saaminen auttanut tärppäämiseen?
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli ferritiinit toukokuussa 19. Aloitin heti mittauksen jälkeen syömään rautalisää ja kesäkuun alussa tärppäsi. Kesäkuun lopussa kontrollimittauksessa ferritiinit 33. Voi hyvin olla että tärppi oli vain sattumaa... Yritystä ennen tärppiä n. 5 kk.

Niin tai näin, jatkan rautalisää toistaiseksi raskaanakin. 🤔
 
Mulla oli ferrit vaan 11 vuosi sitten viime keväänä ja nyt plussanneena ja neuvolaan yhteyden ottaessa mennään mittaamaan uudelleen sekä hemoglobiini että fer ensi viikon alussa.

Oma anemia liittyy autoimmuunisairauteen. Eliminaatioruokavalio plus adaptogeeniravintolisät auttaa pitämään oireet onneks 90% poissa mutta näköjään rauta ei vaan meinaa ihmeytyä kunnolla..
 
Muokattu viimeksi:
Täällä ferritiini 42, mutta aloitin silti kuurin. Jostain luin että yrittäville ihannearvo olisi 50-70. Saas nähdä vaikuttaako tuo raudan syöminen mihinkään. 🤔
 
Heips! Olen siellä täällä keskusteluissa lukenut siitä että niin kauan kun yrittäjillä on ollut matala ferritiini, niin ei ole tärpännyt, mutta pian kun saanut ferrit nousuun, on myös tärpännyt. Itsellä erittäin matala ferritiini, ja kaipaankin nyt kokemuksia siitä että onko ferritiinien nousuun saaminen auttanut tärppäämiseen?
Mulle ainakin auttoi!
Lisäksi söin tuplavahvaa foolihappoa ja kalaöljykapseleita.
 
Mä sain nyt uudet tulokset plussauksen jälkeisissä kontrollilabroissa ja mun ferritiini noussu viime keväästä vaan kolmella pykälällä, eli nyt 14 😩.

Hemoglobiini 127, mikä sentään ihan hyvä arvo
 
Muokattu viimeksi:
Minulla ferritiini nousi alkuraskaudessa 14->n.33 2 kuukaudessa kun söin rautaa (sider-al -merkkistä). Hemoglobiini laski selvästi siinä välissä. Seuraavaan mittaukseen oli ferritiini laskenut takaisin ja hemoglobiini noussut. Nyt loppusuora raskaudessa ja ferritiini pysynyt alhaalla koko loppuajan.
Raskausaikana on aika vaikea nostaa ferritiiniä. Jotkuthan saa infuusion, sen saaminen taitaa olla paikkakunnasta ja lääkäristä riippuvainen. Itse toivon, että rauta pääsisi nousuun kun imetys alkaa joskus pikkuhiljaa vähenemään.
 
Mä sain nyt uudet tulokset plussauksen jälkeisissä kontrollilabroissa ja mun ferritiini noussu viime keväästä vaan kolmella pykälällä, eli nyt 14 😩.

Hemoglobiini 127, mikä sentään ihan hyvä arvo

Ei valitettavasti ole, sekin on varmaan valheellisesti koholla, koska hengitys on yksi tärkeimmistä elimistön tehtävistä, ja siihen ohjataan rautaa niin kauan kuin sitä suinkin riittää. Sä tarvitsisit suoraan infuusion, noita arvoja on vaikea, ellei mahdotonta, suun kautta otettavalla rautalisällä nostaa raskauden aikana. Mutta koska julkinen tuijottaa vain ja ainoastaan hemoglobiinilukemaa (joskus poikkeusellisesti, jos on hyvin pahoja oireita), et infuusiota saa.

En halua pelotella, mutta noin alhaisella ferritiinillä on mahdollista, että vauvankin rautavarastot jäävät vajaiksi, ja se saattaa konkreettisesti näkyä aikanaan esim. huonounisuutena, kunnes rauta noin vuoden ikään mennessä nousee, mahdollisesti jo aikaisemmin, jos vaje ei ole kovin paha.

Oletko siis syönyt rautalisää koko tämän ajan?
 
Joo, aloitan tänään tuon SiderAlin ja käyn keräämässä nokkosta varastoon et voin syödä koko talven. Floradixia olen syönyt jonkun aikaa ja vuoden aikana pari rautakuuria. En koko ajan oo syönyt rautaa kun vointi on ollut muuten niin hyvä 🤔.

Minulle kerrottiin että en varmaan saa infuusiota kun siinä on anafylaktisen riski. "Onneks" mua erityisseurataan autoimmuunisairauden takia tavallista tiiviimmin ja on tosi hyvä hoitava gynegologian erikoislääkäri niin se antaa jatkohoitoarvion varmaan tässä rauta-asiassakin.
Ei valitettavasti ole, sekin on varmaan valheellisesti koholla, koska hengitys on yksi tärkeimmistä elimistön tehtävistä, ja siihen ohjataan rautaa niin kauan kuin sitä suinkin riittää. Sä tarvitsisit suoraan infuusion, noita arvoja on vaikea, ellei mahdotonta, suun kautta otettavalla rautalisällä nostaa raskauden aikana. Mutta koska julkinen tuijottaa vain ja ainoastaan hemoglobiinilukemaa (joskus poikkeusellisesti, jos on hyvin pahoja oireita), et infuusiota saa.

En halua pelotella, mutta noin alhaisella ferritiinillä on mahdollista, että vauvankin rautavarastot jäävät vajaiksi, ja se saattaa konkreettisesti näkyä aikanaan esim. huonounisuutena, kunnes rauta noin vuoden ikään mennessä nousee, mahdollisesti jo aikaisemmin, jos vaje ei ole kovin paha.

Oletko siis syönyt rautalisää koko tämän ajan?
 
Minulla ferritiini nousi alkuraskaudessa 14->n.33 2 kuukaudessa kun söin rautaa (sider-al -merkkistä). Hemoglobiini laski selvästi siinä välissä. Seuraavaan mittaukseen oli ferritiini laskenut takaisin ja hemoglobiini noussut. Nyt loppusuora raskaudessa ja ferritiini pysynyt alhaalla koko loppuajan.
Raskausaikana on aika vaikea nostaa ferritiiniä. Jotkuthan saa infuusion, sen saaminen taitaa olla paikkakunnasta ja lääkäristä riippuvainen. Itse toivon, että rauta pääsisi nousuun kun imetys alkaa joskus pikkuhiljaa vähenemään.

Tätä samaa rautavalmistetta minullekin on nyt määrätty. Jännä että hB laskenu sitten samalla ku ferrit nousseet 🤔.

Mut hienoa että toi rautavalmiste auttaa, toivon mukaan toimisi mullakin!
 
Täällä ferrit 72 ja hemoglobiini 141 nyt keväällä.
Lääkärit erittäin tyytyväisiä, vuosi yrittämistä eikä vielä plussaa.
 
Tätä samaa rautavalmistetta minullekin on nyt määrätty. Jännä että hB laskenu sitten samalla ku ferrit nousseet 🤔.

Mut hienoa että toi rautavalmiste auttaa, toivon mukaan toimisi mullakin!
Toi on kyllä huoleton rautavalmiste, kun ei tarvitse miettiä kellonaikaa tai mitä sen kanssa syö. Kunhan vaan muistaa ottaa sen. Eikä suolisto-oireita. :thumbs-up:
 

Itse käytän Nutriworks Iron WorXiä, ja oon tarvittaessa ottanut sitä 2-3kpl päivässä. Joudun syömään rautaa ympäri vuoden, jotta ferritiinit pysyy kunnossa.
 
Takaisin
Top