Etinen istukka

Riida

Puuhakas puhuja
Onko täällä muita kohtalotovereita keillä on todettu istukan tulevan kohdunsuulle. Miten se on vaikuttanut odotukseen? Onko vuotoja ollut paljon? Siirtyikö pois ajallaan?
 
Itsellä todettiin nyt toista odottaessa rakenneultrassa että istukka tulee kohdunsuulle. Sanoi silloin ohi mennen, että jos vuotaa niin sitten suoraan äitiyspolille tarkastukseen. Alkuraskaudesta miulla oli vuotoa esiintynyt, ja todettiinkin sen johtuneen varmasti tuosta. 

3 viikkoa sitten alkoi runsas vuoto keskellä yötä ja lorahteli kunnolla verta pitkin yötä. Aamulla soitin sairaalaan ja pääsinkin tutkimuksiin. Todettiin istukan reunan tulleen kohdunsuun päälle. Miulta kiellettiin saunominen ja kylpeminen, kaikenlainen rasittaminen. En saa nostaa tai kantaa mitään paria kiloa painavampaa ja pitäis vaa lepäillä koko ajan. Kävellä sentään saan ja autoa ajaa. 

Sit se olikin vuotamatta muutaman viikon kun sit taas viikonlopun ajan tuli pieniä määriä aina aamulla, mut sit päivän aikana ei mitään. Kävin sit tutkittavana ja lääkäri totesi, että reuna on yhä siinä suulla ja kontrolli on nyt sit torstaina. Samat ohjeet jatkuvat, eli mitään ihmeitä en saa tehdä.

Oon jonkin verran googletellu kokemuksia, mut ois kiva kuulla täälläkin, et millaisia kokemuksia tällaisesta etisestä istukasta on?? :) Miten se on vaikuttanut odotukseen ja raskauteen, entä synnytykseen?
 
Mulla todettiin nyt tämän kakkosen kanssa etinen istukka kans np-ultrassa viime perjantaina. Lääkäri ei siinä ultratessa sanonut siitä sen enempää, muuta kuin että edessä on. No, kaksi tuntia ultran jälkeen aloinkin yhtäkkiä vuotaa rajusti verta, nousin autosta ylös ja housuihin holahti 2-3dl verta kerralla. Olin ihan paniikissa ja olin ihan varma että nyt meni kesken vaikka aamulla ultrassa kaikki oli ollut hienosti. Soitin sairaalaan, josta sanottiin että eivät ota näin vähillä viikoilla ilman lähetettä vastaan, mene päivystykseen...just....varasin sitten uuden ajan ultraan yksityiselle iltapäiväksi, jossa toinen lääkäri ultrasi ja näytti kaiken olevan hienosti. Itkin ja tärisin vaan siinä sängyllä kun olin niin helpotunut! Tämä lääkäri selitti tuon istukan paikan ja että siitä johtuu, sanoi että näitä on odotettavissa kun istukka nousee kohdun kasvaessa ja aina sitten irtoaa jostakin vähäsen. Sanoi kans että pitäis levätä aina jos vuotoa tulee, ja tosiaan välttää tuota nostelua - helppoa kun esikoinen 18kk ja 14,5kg haluu koko ajan sylkkyyn =/ saunomisesta se ei sanonut mitään mutta päättelin itse että ei välttämättä tee hyvää.

Mua huolettaa se, että entäs jos istukka irtoaakin niin paljon, että vauva ei saa enää kunnolla verta =( pakko päästä neuvolaan seuraan noita sydänääniä vähän tiheämmin. En pysty millään odottamaan kuukautta käyntien välillä nyt, kun liikkeet ei vielä tunnu!! Lääkäri sanoi, että aika pitkään se istukka sieltä nousee kohdun kasvaessa, rakenneultrassa nähdään sit paljonko on noussut siihen mennessä. Toivottavasti nousee pois kohdunsuun päältä, en millään haluaisi sektioon =(
 
Toivottavasti siulla tosiaan istukka Tirri nousee hyvin pois siitä kohdunsuulta. 

Miun tilanne on nyt se, että se on noussut. Tosi pitkään siinä oli lähellä ja marginaalisesti ja aiheutti runsastakin vuotelua. Oon tässä raskaudessa sen 7 viikkoa jo viettäny sairaalassa makaamassa. Pieni sai viikolla 26 kortisonipiikit, mut vielä on pysyny tuolla sisällä. Aika raskas raskaus on takana kaikkine käänteineen. Koko ajan on tarkkailtu pienen vointia tarkasti ja onneksi kasvu on mennyt keskikäyrillä.

Nyt istukka on noussut jo ylös ja saan alakautta synnyttää, mutta vuotelu ei vieläkään oo kunnolla ohitse. Joku kalvo aiheuttaa yhä herkästi vuotelua ja koko loppu raskauden täytyy ottaa iististi. Heti jos enempi vuotaa on pakko mennä sairaalaan tarkastukseen ja muutenkin seuranta käyntejä melkeinpä viikon välein. Oon vasta muutaman päivän ollu kotona ja toivon todella et saisin nyt loppuraskauden olla kotona ja menisin seuraavan kerran sairaalaan sitten synnyttämään tuon pienen! :)

Toivon todella Tirri, että siulla tilanne korjaantuis paremmin ja nopeemmin, ettet tällaiseen joutuis mihin itse oon joutunu! :)
 
Voi hurja Riida, aikamoinen raskaus on sulla ollut! Mutta hienoa että istukka on noussut tarpeeksi =) toivon kovasti että se mulla nousee myös!
 
Takaisin
Top