Ensimmäinen lapsi, muutto yhteen ja tuet

DanielaJ

Silmät suurina ihmettelijä
Täällä odotellaan ensimmäistä lasta, vasta heinäkuussa laskettu aika.
Lapsi tuo mukanaan isoja muutoksia elämään ja arkeen, joita nyt pohdinkin, että mitä kaikkea tulee muuttumaan.

Suunnitelmissa olisi muuttaa lapsen isän kanssa saman katon alle, oltaisiin avopari. Tässä olen muutenkin solmussa tulevien etuuksien kanssa, mitä saan, milloinkin ja kuinka paljon. Rahan kanssa on aina ollut tiukkaa. Olen ollut työttömänä heinäkuusta ja elän kelan ja sossun etuuksilla. Työttömyyspäiväraha, asumistuki ja sossusta vielä hiluja päälle toimeentulotukea, ei näillä nykyisilläkään rahoilla juhlita tai ylimääräisiä ostella.

Suurin huolenaiheeni onkin nyt, mitkä tuet jäävät pois ja mitä tulee tilalle, kun lapsi syntyy ja muutamme yhteen miehen kanssa? Asumistuki ja toimeentulotuki ainakin jäävät pois, koska miehellä on sen verran hyvät tulot. Työttömyyspäivärahaa en saa samalta ajalta kuin vanhempain-/ äitiyspäivärahaa, mutta entäs sen jälkeen?

Eniten tässä huolettaa, että jäänkö pennittömäksi miehen tulojen vuoksi, pitääkö hänen alkaa elättämään minut ja maksamaan minunkin laskuni? :eek:

Kuulisin mielellään kokemuksia ja faktoja samassa tilanteessa olevilta tai olleilta, miten pärjää ja ajaako yhteenmuutto minut pennittömäksi?
 
Lapsen synnyttyä saat kotihoidon tukea, elatusapua ja lapsilisää. Olen kuullut ettei yhteenmuutto kannata, siis taloudellisesti tukien kannalta. Joku muu osaa varmaan tarkentaa :)
 
Äitiyspäiväraha tulee tietysti lapsen synnyttyä, se lasketaan mun mielestä sun tapauksessa vuoden 2013 verotustietojen mukaisesti, eli rahan pitäisi olla hyvä! Äitiys ja vanhempainpäivärahan jälkeen jäät kotihoidon tuelle, jonka aikana voi hakea työttömänä mun mielestä ainakin liitosta ansiosidonnaista joten luulis työttömän saavan muitakin tukia silloin.. Enempää en osaa kertoa, Kelan ja sossun maailma on mulle täysin vieras :/
 
Lapsen synnyttyä saat kotihoidon tukea, elatusapua ja lapsilisää.
Pakko tämä korjata; kotihoidontukea saa äitiyspäivä/vanhempainrahan jälkeen jos ei mene töihin. Eli 3kk äitiyspäiväraha nimikkeellä, jonka jälkeen nimi muuttuu vanhempainrahaksi.
Elatusapua tuskin avopuolisosi maksaa, onhan teillä (oletan) yhteiset rahat.
Lapsilisä alkaa lapsen synnyttyä seuraavana kuukautena.

Mulle on jääny epäselväksi voiko saada kotihoidontukea ja työttömyyspäivärahaa yhtä aikaa. Tähän saa varmastiki vastauksen Kela-Kerttu sivulta tai ihan suoraan soittamalla/verkossa omilla sivuilla kysymällä.
 
Takaisin
Top