Ennenaikaisuus

Episma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elomammat 2017
Onko täällä kellään ollut aiemmissa raskauksissa ennenaikaisuuden uhkaa tai lapsi syntynyt ennen täysaikaisuutta?

Mulla ekassa raskaudessa alkoi kipeät supistukset rv35 mut syntyi vasta rv41+1. Toisessa alkoi rv32 mut syntyi rv38+4.
Kolmannessa kipeät supistukset alkoi rv26 ja jouduin pitkään olemaan vuodelevossa. Välillä meni estolääkettä ivnä ja jouduin olemaan jopa pää alaspäin makuulla. Kohdunsuu alkoi aukeamaan jo noin rv28. Onneksi kuitenkin poitsu pysyi kuin pysyikin mahassa ja syntyi vasta 36+6 että muutama päivä oltiin sokeriseurannassa mut muuten kaikki hyvin. Mutta oli se henkisesti ja tietty fyysisestikin ihan kamala koettelemus.

Nyt pelottaa todella että jos sama sairaalaralli taas tulee kohdalle että miten siitä tulee selviämään.
Onko muilla seuraavaa/seuraavia raskauksia seurattu tarkemmin?
Mulle sanottiin jo ekassa neuvolassa että tullaan seuraamaan tiiviisti tilanteen kehittymistä ja jos rupeaa tulemaan ongelmia niin täytyy olla vielä herkemmin yhteydessä neuvolaan. Ja sypelle meen koska se raskausaika sekä synnytys jätti kyllä jälkensä.
 
Meillä tyttö syntyi sen kuukauden etuajassa. Silloin en ollut neuvolassa käynyt 5viikkoon! Joka minusta oli uskomatonta, kun oli kuitenkin jo loppupuoli raskaudesta menossa. Neuvolakäynnit oli jouduttu perumaan/siirtämään (mitä tapahtuu paljon meidän neuvolassa) ja aina siirrettiin eteenpäin ja kyseltiin vain vointi puhelimessa.. mutta eihän silleen voi nähdä mikä tilanne siellä alhaalla on.. Synnytystapa-arviokin jäi sitten tekemättä..
Vähän olin ärsyyntynyt myös silloin, kun tyttö oli meillä teholla ja neuvolasta soitetaan milloin hän tulisi kotikäynnille..
Tässä raskaudessa toivon, että serantaa tehtäisiin pikkusen tarkemmin..
 
Meillä on 5 lasta joista 4 on keskosia. Keskoset syntyneet rv 30+4 - rv 33. Mulla menee vedet liian aikaisin ja joudun vuodelepoon. Viikko pystytty yleensä estelemään jonka jälkeen tulehdusarvot on nousseet ja synnytys pitänyt käynnistää. Tätä raskautta tullaan seuraamaan äitiyspolilla ja n. Rv28 laitetaan kortisonipiikit.
 
August, onpa kurjaa et tuollai siirrellään. Eihän ite sitä tilannetta voi mitenkään tietäkään. :sad001

Junibea, oho onpa tuokin ikävä että noin ajoissa vedet menee. Mutta onneks meillä on Suomessa mahtava tää lääketiede ja voi jotain tehdä pienen hyväksi jo ennen syntymääkin. Ootteko joutunu pitkiä aikoja olla sairaalassa kun noin ajoissa ovat syntyneet?
Mulla tuon kolmannen kans meni vedet 36+5 ja sit yöllä alko kunnon supistukset, siitä 2h18min ja kaikki oli ohi.
 
30+4 syntyneen kanssa meni 7 viikkoa. 33 syntyneen kanssa 3 viikkoa. Muut siltä väliltä.
 
Onko teille kellekään tehty konisaatiota eli kohdunkaulan sähkösilmukkahoitoa papa - tuloksen seurauksena? Mulle on ja oon kuullut et se voi aiheuttaa ennenaikaisuutta kun kohdunkaula vähän lyhyempi hoidon vuoksi. Onneksi tämä tmp tehty vain kerran. Nyt odotan esikoista. Vähän hirvittää onko tällä vaikutusta ennenaikaisuuteen.
 
Takaisin
Top