Ennenaikainen synnytys

Voisin nyt tähänkin vastailla kun pitkästä aikaa olen lukemassa :)

Mulla tuli rv 26+4 kivuliaita supistuksia monta tuntia ja viimein lähdettiin naistenklinikalle tarkistuttamaan tilanne, kun supistuksia tuli 2-5min välein. Kaikki mahdolliset testit tehtiin ja käyrillä makoilin jonkin aikaa. Sisätutkimus tehtiin ja kohdun suu oli onneksi pysynyt kiinni. Ultrassa kaikki näytti olevan hyvin ja vauvan painoarvio oli silloin 850g eli ihan normaali ja lapsiveden määräkin oli normaali :)

Nyt olen rv 32+2 ja eilen neuvolassa kätilö tutki hetken masua ja totesi että taitaa olla lapsivettä liian vähän koska vauvan piirteet näkyy liian selvästi vatsan läpi selinmakuulla, eli näki selvästi missä on peppu ja missä pää jne. Heilutteli myös masua ja sanoi että lapsivettä siellä on, mutta ei tunnu olevan normaalia määrää. Neuvolasta laittoivat lähetteen kätilöopistolle jatkotutkimuksiin joten tässä nyt sit mennään päivä kerrallaan, kutsua odotellessa :)

Soitin tänään kättärille, koska olin hieman huolissani tuosta veden määrästä, että voiko vauva hyvin siellä jos lapsivettä ei olekaan tarpeeksi, mutta rauhoittelivat sitten puhelimessa, että jos kätilön mielestä vettä olisi ollut hälyttävän vähän, olisi mut lähetetty samantien kättärille eikä kotiin odottelemaan kutsua :)
Liikkeitä kuitenkin käskivät seurailla ja jos en parin tunnin aikana tunne niitä 10 liikettä per tunti, niin sit heti käymään.
 
Yötä..[:)]

Tulin tänne nyt hieman vierailulle tuolta syyskuisista.. [:D]
Osui niin silmään tuossa etusivulla tää aihe..
Mulla meinas kans pikkuinen syntyä jo viikoilla 29+1.
Olin edellisellä viikolla ollut ultrassa(pe) ja siellä lääkäri sanoi kaiken olevan erittäin hyvin ja kohdukaulaa jäljellä yli 3cm, mutta hieman oli pehmentynyt joten sanoi että vois hieman hidastaa tahtia. [;)][8|]
Siitä iloisella mielellä lähdin viettämään juuri alkanutta kesälomaani ja ajattelin että nyt vain nautin elämästä. Noh, kestihän sitä nautintoa sen 2 päivää kunnes su-ma välisenä yönä heräsin aivan hirvittävään kipuun. Säikähdin tosissani ja pomppasin sängystä ylös ja juoksin vessaan.
Oksetti kovasti ja muutenkin mahassa kiersi joten siinä sain miettiä kumman pään tökkään eka pönttöön.[:'(][:'(]
Maha kovettui muutaman minuutin välein ja supistukset oli todella kipeitä. En saanut kunnolla henkeä ja kipu vain yltyi. Mies jo kyseli että joko mennään synnyttään??!!! Onneksi hän oli tullut juuri töistä kotiin! [:)]
Siinä hetken vielä kärvistelin ja haukoin henkeä ja itkin kunnes nöyrryin ja sanoin miehelle että nyt mennään.
Matkalta mies soitti svo:lle että ollaan tulossa sinne nyt.
Perille kun päästiin niin suoraan käyrille ja tehtiin kaikki testit ja pääsin heti siitä kans lääkärille joka ultras ja totes sitten että sairaalavaatteet päälle ja suoraan osastolle. Sain supistustenesto lääkettä ja vauvan keuhkoja kypsyttävät kortisonipiikit. Sitten jo mentiin osastolle. Jouduin liikkumiskieltoon ja ainoastaan vessaluvan sain. Niillä helteillä se oli kamala kokemus kun edes suihkuun eivät päästäneet enkä juuri saanut ees istua...[&o] Olivat valmiina myöskin hätäsektioon jos olis ollu tarvis. [&o] Onneksi ei ollu!![:)]
Olin siis jo auki kahdelle sormelle ja kanavaa oli enää vähän reilu sentti. Tämä kaikki tapahtui siis viikonlopun aikana. Painoarvio tuolloin tytöllä oli 1300g.
Makoilin sitten viikon päivät sairaalassa ja jonka jälkeen jouduin olla kotona viikoille 36 vuodelevossa. Oli harvinaisen kauhea kesä..[:@][&:][:(][:'(]

Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Viikoilla 39+6 syntyi terve pikkuinen tyttö [:)][:)][:)]
Tuolla se ähisee sängyssään. :) <3 [:)][:)]
 
Kiva Amanda kun kävit kertomassa tarinasi. Niin olen kuullut, että monet vauvat, jotka ovat meinanneet tulla ennenaikaisesti, saattavat mennä sitten kuitenkin jopa yli sen lasketun ajan. Mä sain eilen lääkäriltä sairaslomaa äitiysloman alkuun ja siihen asti, että vauva on täysiaikainen, pitää olla levossa ja välttää fyysisen rasituksen lisäksi kaikkea stressiä. Lääkäri oli ihana ja sanoi, että nyt pitää vaan ajatella, että kaikki menee hyvin ja vauvalla ei ole mitään hätää (ei vaikka syntyisi jo aiemmin). Joten nyt pötköttelen kotona ja kieltäydyn stressaamasta mistään ja yritän vaan luottaa siihen, että hyvin kaikki menee.
 
Suze: Onnea matkaan! [:)]
Ja kaikille muillekkin kovasti tsemppiä loppuodotukseen! [:)]

 
Takaisin
Top