Ennenaikainen synnytys

youngwoman

Satasella mukana keskusteluissa
Onkos muilla tammimammoilla ollut tarvetta ajatella tälläistä?
Itselleni pelko tuli ajankohtaiseksi nyt maanantaina rv28+4 kun alkoi tulla supistuksia. Olin ollut monta päivää kovassa kuumeessa ja oksennellut yms. ja olen muutenkin sairastellut raskauden aikana paljon. Tällä kertaa monen päivän kova sairastelu alkoi aiheuttaa supistuksia jotka olivat kyllä kivuliaita.
Supistukset alkoivat illalla ja lähdimme päivystykseen. Selitin siellä koko tilanteen ja minusta otettiin paljon kokeita ja testejä ja lääkäriä jäimme odottamaan. Lääkäri kertasi tilanteen ja koitteli vatsaa joka aiheutti minulle kipua ja homma oli sitä myöden selvä. Naistentautien polille siitä lähdettiin sitten suoraan ja siellä tutkittiin lisää. Onneksi lapsi ei kuitenkaan ollut syntymässä. Kohdunsuu oli kiinni ja kaikki näytti hyvältä. Vauvan painoarvio oli 1050g [:)] Supistukset olivat kuitenkin kovia ja jouduin jäämään yöksi tarkkailuun ja sain lääkettä supistuksien loppumiseksi. Viimeinen kivulias supistus tuli klo 3 yöllä mutta sen jälkeen laantuivat. Seuraavana päivänä lääkäri tutki minut ja totesi että lääkkeeksi ei ole muuta kuin lepoa ja runsas juominen ja pääsin kotiin seuraavana päivänä puolenpäivän aikaan.
Tämä pelästytti minut kyllä pahan päiväisesti ja tietty pieni pelko on että supistuksia alkaisi tulla uudestaan tai että lapsi syntyisi aikaisemmin kun jo tässä vaiheessa on tullut tälläistä.
Ei kuitenkaan voi kuin toivoa että hän pysyisi nyt siellä kasvamassa vielä tammikuuhun asti jolloin on laskettu aika[:)]
Itselläni ei ole kyllä ollut helppoa koko raskausaikana, tuntuu että aina on jotakin vaivaa ja sitten kaikki tälläinen vielä siihen päälle. Mutta sen voimin jaksaa kun tietää että kyllä odotus vielä palkitaan lopussa!
Onnellista odotusta kaikille mammoille[:)]
 
Voi hurja! Voin kuvitella, että tuollainen on säikäyttänyt pahanpäiväisesti. Osasiko lääkäri sanoa mistä tuo voisi johtua? Onneksi kuitenkin oli "väärä hälyytys" ja vauvalla kaikki hyvin. [:)]   Toivottavasti saisit nyt nauttia loppuraskaudesta kaikessa rauhassa ilman ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
 
Itse olen myös miettinyt, että mitäpä jos Napero ei pysykään loppuun asti masussa, vaan kiirehtii ulos etuajassa. Rauhoittava tieto lienee se, että raskauden ollessa näin pitkällä vauvalla on jo 90 %:n mahdollisuus selviytyä hengissä, jos vaikka tulisikin jo. Mieheni on syntynyt keskosena 5 viikkoa etuajassa, kun taas itse olen syntynyt 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen (kuten myös sisareni). Jostain luin, että tämäkin olisi perinnöllistä ja ilmeisesti juuri äidin puolelta periytyvää.
 
Onnellista odotusta kaikille mammoille minäkin toivottelen! [:)]
 
Hui kauhistus! Otsikon perusteella tulin tuolta helmikuisista kurkistelemaan. Onneksi ei vauva päättänyt tulla vielä ja jatkaa kasvamista. Jaksamisia ihan hurjasti!

Itseäni rupesi tämä asia pohdituttamaan, kun luin Lily Allenin menettäneen lapsensa (oliko viime viikolla) kuudennella raskauskuulla [:(] Oli ihan järkyttävää luettavaa, kun tiedän, että hänellä on takana jo yksi aikaisempi keskenmeno (vissiin "suht" alussa) ja haluaisi kovasti perustaa perheen [:(]

Toivotaan kuitenkin, että täällä pysyy kaikilla vaavit masussa ihan loppuun saakka ja syntyy terveitä lapsukaisia!
 
Kuullostaa aika pelottavalle. Onneksi vielä päätti pysyä kasvamassa lisää. Parasta olisi vielä pysyä pitkän aikaa vaikka kuinka alkaisi raskaana olo tympimään.

Meillä mies on syntynyt raskausmyrkytyksen takia aikaisemmin, aivan kuten veljensäkin kun taas itse synnyin reippaasti yliaikaisena (äiti sai jo itse päättää milloin synnyttää).

Toivottavasti selvitään kaikki ilman pahempia ongelmia.
 
Mä oon vähän samaa asiaa jännittänyt tässä, juuri tuonne neuvolahöpinöihin kävin kirjoittamassa, kun ollaan tänään oltu Kätilöopistolla tutkimuksissa supistelujen takia. Mies on syntynyt keskosena viikolla 33, itse oon tullut maailmaan muutamaa päivää ennen laskettua aikaa.

Onneksi kaikki näyttäisi olevan ok, kohdunkaula ei ole vielä lyhentynyt liiaksi ja vaikka kohdunsuu onkin pehmentynyt, niin on kuitenkin ilmeisesti vielä kiinni. Loppuviikko saikkua ja toivottavasti sillä saataisiin supistelut loppumaan.

Mulla ei siis varsinaisesti kivuliaita supistuksia oo tullut, mutta viikonloppuna supisteli jatkuvasti ja säännöllisesti ilman että lepo olisi auttanut ja olo oli todella epämukava. Supistusten väli on pahimmillaan muutamia minuutteja ja kesto minuutin luokkaa. Lääkäri veikkasi, että vauvan pää painaa tuolla alhaalla niin, että se aiheuttaisi supistukset. Niin kauan kuin ne eivät kypsytä kohdunkaulaa, asian pitäisi kuitenkin olla ok.
 
Lääkäri arveli minun tapauksessani olleen kyse siitä että olin sairastellut niin paljon ja monta päivää ja huonolla syömisellä ja juomisella joten olin myös jonkun verran kuivunut että se olisi alkanut aiheuttaa kivuliaita supistuksia. Onneksi on nykyään kaikki hienot lääkkeet siihenkin että supistukset saatiin loppumaan. Tippa oli siellä koko yön kädessä ja nestettä meni paljon ja sekin paransi oloa huomattavasti. Nyt vain kotona pitää huilata ainakin tämä viikko jotta paranee kunnolla ja siitä katsotaan sitten eteenpäin :)
 
No hui! Ei täällä nyt mitään noin hurjaa oo ollu! Mutta kyllä parina päivänä oon jo ajatellu et sen sairaala laukun voisin pakata valmiiksi. Töissä tulee aika tuhteja supareita jo ja neukku tädin tutkimuksiakin häiritsi sen verta että antoi maanantaille lääkäri ajan ja sanoi että nyt sit otat todella rauhassa ettei pahene. Välillä (töissä, et kotona kun on rauhassa ei tuu) suppareita tulee jonkun tunnin ajan jonkun 10 min välein välillä tiheemminkin.. mutta ei ne ainakaan tunnu varsinaisesti kipeiltä vaan lähinnä vaan tuntee ne hyvin selkeesti. VÄhän meinaa huolettaa kanssa mutta mäkin ajattelen että vaikka se päättäiskin tulla niin olisi kuitenkin hyvät mahdollisuudet selviytyä. Ja koska ne on aika selkeesti rasituksesta riippuvia niin en sillei ole huolissaan. Vähän jännää se maanantai et jos se keksiikin et on jotain muutoksia ja ne johtuu noista suppareista niin kyllä ois itsesyytökset aika kovat..kun tosissaan en tahtonu rahan takia ottaa saikkua vielä ja vaan pari työpvä edessä ennen sitä lääkäriä. 
 
Mä mietin tänään tuolla odottaessa, että taidan alkaa pakkailla sairaalakassia ja pestä vauvanvaatteita, jahka kotia pääsen. Meillä on nimittäin kaikki vielä levällään, vaatteet pesemättä, vauvan sänky laittamatta, tavarat levällään ja paljon asioita hankkimatta. Mutta tulipahan nyt herätys, että ei tässä enää loputtomasti ole aikaa kaiken järkkäämiseen. Ensimmäinen koneellinen vauvanvaatteita pyörii tuolla nyt. [:D]
 
Minullakin on ollut välillä sellaisia mahan kovettumisia ja pieniä tuntemuksia rasituksen yhteydessä tai jälkeen mutta ei muuta kummempaa. Nyt ennen tätä tapahtumaa olin ollut kotona reilun viikon muutenkin enkä edes töissä ja supistukset alkoivat illalla ja pahenivat siitä aika äkkiä todella kivuliaiksi joten niitä ei kyllä voinut olla huomaamatta. tietääpä ainakin vähän millaista kipua odotettavissa sitten kun se hetki koittaa [:D]
Itselläni huomenna normaali lääkäriaika joka viime neuvolakerralla sovittu ja siellä varmaan vielä mietiskellään tätä juttua ja tutkitaan kaikki varmaan vielä kertaalleen :)
Mutta vauva pitää kyllä omia potkunyrkkeilyharkkoja useasti päivässä joten eipä hänellä hätää :)
 
Täällä on pyörinyt ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuus mielessä lähes koko raskauden ajan monestakin syystä.

Ensinnäkin on "sukurasite". Sisko synnytti viikolla 34, äiti sai molemmat meidät ajoissa, mummi on synnyttänyt kuukauden ajoissa... Joten ón hyvin mahdollista, ettei tässäkään tapauksessa vauva viihdy loppuun saakka masussa.

Ja sitten on nämä kaikki vaivat. Alussahan mulla oli ne verenvuodot, joissa menetin lähes litran verta... (keskenmenoiksihan niitä luultiin, vaan ei ollutkaan...) Kunnon supistukset alkoi jo viikolla 18 ja olin sitten vähän saikullakin niistä.

Ja nyt vauva on jo asettautunut ihan lähtökuoppiin ja supistuksia tulee melkoisen usein, joten...

Mutta toivon, että lapsonen viihtyisi vielä AINAKIN kuukauden mahassa, mieluummin toki laskettuun aikaan saakka.[:D]
 
Kuulin tänään, että mummo on saanut kaikki lapsensa noin kuukauden etuajassa, ja sekä äiti että anoppi ovat jo sitä mieltä, että meille tulee joulukuun vauva. Ja tänään oli ekaa kertaa kivuliaita suppareita, onneksi vain muutama, mutta kyllä ne pisti miettimään. Kyllä mä oon ehtinyt jo hermoilla, että meillä ei oo kaikki valmista vauvaa varten ja jos nyt pysyisi masussa ainakin joulukuulle. Ja lopputulos on sitten tietenkin se, että menee parilla viikolla yliaikaiseksi. [:D] Tosin se olisi ihan hyvä vaihtoehto.
 
olipa hyvä että löysin tän viestiketjun! [:-]

mulla on kanssa alkanu mielessä pyöriin ennenaikanen synnytys, kun rupes eilen tuleen kivuliaita supistuksia, mikä tottakai pelästytti. ja ihan paniikissa tottakai olin, kun mies oli vasta palaamassa vknloppu reissultaan kotiin. nytkin mielessä pyörii, että pitäiskö alkaa kattoon sairaalakassia kuntoon.. mutta siitähän ei synny mitään muuta kun kamala kaaos, jos pikkunen päättää alkaa syntymään piankin, kun kaikki on vielä niin vaiheessa.. [&:](vauvan huone, tavaroiden hankinta, jne...)

viikkoja nyt kasassa 29+1 ja soittelen tänään neuvolaan ja kyselen että mistä mahtaa johtua.. ite kyllä arvelen liiallista rasitusta ja kun ei oo kerenny tarpeeks lepäileen, mutta onhan se toki syytä tarkastaa kun jäädä vaan arvaileen.[8|]
 
Heips! Ajattelin vihdoin rekisteröityä sivuille kun näköjään tulee käytyä päivittäin. Katsotaan osaanko käyttää tätä foorumia[:)] Mulla oli eilen ylimääräinen lääkärikäynti, jonka varasin kun supistuksia (kivuttomia) on tullut viimeaikoina aika runsaasti, varsinkin iltaisin. Tuloksena olikin sitten 3vk sairaslomaa ja siitä suoraan äitiyslomalle. Kohdunsuu pehminnyt ja kohdunkaulan pituus lyhentynyt 2 senttiin. Viikkoja mulla nyt siis 31+2. Onneks ollaan jo näin pitkällä, mut kyllä vähän koville otti jäädä töistä yhtäkkiä pois kun olin asennoitunut et vielä 3 viikkoa olisi jäljellä. Nyt tietysti huolestuttaa, et mitä jos lähtee paikat aukee ja pikkuinen lähtis syntyy etuajassa. Lääkäri kyllä lohdutteli, et saattaa vielä mennä yliaikaiseksikin, et ei voi koskaan tietää, mut siltihän sitä murehtii, et mitä jos. Ja minkä verran tässä nyt sitten uskaltaa olla liikkeessä, kun ei täyttä vuodelepoa kuitenkaan määrätty. Vaunujakin pitäis vielä lähtee metsästää ja kotona tehdä kaikenlaista...
 
Noniin, sitä ollaan taas lähdössä synnärille päivystykseen. Syynä epäilys lapsiveden lorahtamisesta. Eilen illalla nimittäin valahti noin desi kirkasta nestettä, joka ei ollut pissaa eikä valkovuotoa. Kauhea huoli, että onhan pikkuisella kaikki hyvin. [&:] Onneksi oli sympaattinen ihminen langan päässä kun soitin päivystykseen ja siellä lohdutteli, että vaikka kyseessä olisi lapsivesi, niin ihan "turvallisilla viikoilla" ollaan jo. Tänään siis 32+5.
 
Hei Klementine! Me ollaan samoilla päivillä menossa, mulla on tänään 31+2. Eilen illalla hoksasin itsekin että niitä supistuksia (kivuttomia) oli mulla tullut pitkin päivää aika runsaasti ja melkein koko illan lähes yhtäjaksoisesti. Myös tänään aamusta lähtien tullut. Ja se on kyllä selkeä muutos aiempaan. Heti tuli mieleen sun viestistä että pitäisköhän tässä käydä iteki tarkastuttamassa tilanne, ettei vaan olis käymässä samalla lailla...[&:] Voihan olla ihan turha pelko, mutta jos sullaki oli käyny noin ihan yllättäen niin.... Lääkäritutkimus oli viimeksi muutama viikko sitten (rv 27) niin ehtiihän tietysti 4 viikossa tapahtua kaikenlaista. Hmmmmmm.....
 
Moikka! En tiedä kaipasitko Sadepilvi mitään neuvoja asiaan, mut itse olin ainakin huojentunut että tuli varattua tuo lääkärinaika, kun edellisestä oli jo 6 vk. Ja seuraava olisi ollut vasta kuukauden päästä. Tietää nyt sitten levätä enemmän ja ottaa iisisti. Eli ei muuta kuin soittelemaan neuvolantädille et varaa sulle lääkärin[:)]

Näköjään tässä vaiheessa sitä vaan voi tapahtua kaikkea "jännää" ja yllättävää, kun h-hetkeä kohti mennään. Tsemppiä vaan Suzelle! Itellä varmaan iskis tossa kohtaa totaalinen paniikki, enkä tajuais edes mihin alkaa soittelee. Pitää ehkäpä laittaa isolla synnärin numero johonkin näkyville... Oon tässä miettinyt et miten osais rentoutua ja ottaa iisisti, kun alkaa pirusti jännittää. Entisen työkaverin kommentti oli hyvä kun eilen kerroin, et jouduin sairaslomalle: "Ihanaa, nyt saat sitten rentoutua ja alkaa valmistautua" Niin kai pitäis. Ja osata myös nauttii tästä loppuvaiheesta. Tammikuun lopussa voi jo olla haikea fiilis kun ei oo enää isoa masua, eikä yöunista tai omasta ajasta tietoakaan[:D]
 
No joo, Kättärillä todettiin että enää ei ainakaan lapsivettä vuoda, mikä on hyvä asia. Ottivat pissanäytteen ja vauvan sydänkäyrän ja laittoivat kotiin. Nyt pitää seurata omaa oloa ja ottaa heti yhteyttä, jos tulee tulehdusoireita, kuten kuumetta, alavatsakipua tai pahanhajuista vuotoa. Riski on siis siinä, että jos tuo eilinen vuoto oli lapsivettä (kuten mun mielestä todennäköisesti oli) niin kohdunkalvossa on reikä, josta pöpötkin pääsee sisään. Yritän tässä olla ajattelematta koko asiaa, monet itkut olen jo ehtinyt itkeä kun olen niin huolissani pienen puolesta. [:(] Ja kukaan ei puhunut mitään siitä, voinko mennä normaalisti töihin enkä itse asiasta tajunnut kysyä eli sairaslomaa eivät kirjoittaneet. Mutta fakta on se, että en kyllä tältä huoleltani ensinnäkään uskalla lähteä mihinkään kotoa ja toiseksi en kykene tekemään mitään järkevää, joten työnteosta ei kyllä tule mitään. 
 
Suze: ei kyllä kannatakkaan mennä töihin, aika jännä että eivät kirjoittaneet saikkua kun jo vähemmästäkin yleensä kirjoitetaan... yritä levätä ja koeta olla stressaamatta...

jipii meillä alko koiralla juoksut ja tänään viimenen päivä töitä ja jään lomalle!!! koiralle olin laittamassa juoksu pöksyjä jalkaan niin alkopa kivasti supistaa kivuliaasti... en saanut itseä oikastua ylös kun ramppas ihan todella mahaa... auts! meni onneksi nopeeeta ohi... :) ei kun töihin vaan vielä vähäks aikaa.. :D Mulla vissiin jotenki aukee noi paikat tuolla hävyn alueella nyt tosissaan kun tuntuu koko ala pää niin hellältä ja kävelyki on sellasta niinku seuraavana päivänä ratsastuksen jälkeen... ei oikeen kärsi ku on kipee ihan ku mustelmilla
 
Aika hurjaa suze..paree vaan maata ku ehdoin tahdoin lähtee töihin riehumaan.. ja lucky87 mulla kans häpy alueet ihan hellänä ollu jo jonkun aikaa..tuntuu tosi inhalle..
 
Takaisin
Top