Emätintulehdus raskauden aikana

September

Jostain jotain jo tietävä
Minulla todettiin tänään, rv 16+0 kunniaksi, lievä hiivatulehdus ja jokin emätintulehdus. Flagyl-testi, jolla diagnosoidaan pikatestinä bakteerivaginoosi eli epäspesifi sekaflooran aiheuttama tulehdus, oli negatiivinen. Valkovuotonäytteessä näkyi hiivaa 1+ verran ja valkosoluja peräti 3+ verran. Hoidoksi Canesten-puikko (kerta-annos) ja Dalacin-kuuri (7 iltana voidetta emättimeen).

Olen koko tähän astisen raskauden ajan valitellut silloin tällöin tunnetta siitä, että olisi joku tulehdus. On ollut välillä kutinaa ja välillä kirvelyä, valkovuoto on ollut välillä normaalia ja välillä superrunsasta, välillä keltaista ja limaista. Varhaisultran yhteydessä tehdyssä sisätutkimuksessa paikat todettiin puhtaiksi ja diagnoosi oli kuivat ja herkät limakalvot. Niskapoimu-ultrassa kohdunsuu näytti hyvältä, valkovuotoa todettiin runsaasti mutta tulehdusta ei testattu.

Viime viikolla yhden päivän kestänyt ruskea vuoto säikäytti. Neuvolasta tuumasivat, että on normaalia. Vaadin lääkärintarkastuksen ja sain ajan vasta ensi viikolle. Pohdiskelin ja googlailin mahdollista tulehdusta omin päin, ja huolestuin, kun luin että näillä viikoilla ja tästä eteenpäin keskenmenon, kohtukuoleman ja ennenaikaisen synnytyksen riski lisääntyy hoitamattomien emätintulehdusten yhteydessä. Käväisin siis yksityisellä tarkistuttamassa tilanteen. Kohdunsuuhun tulehdukset eivät onneksi ole vielä vaikuttaneet, mutta... mielenrauhasta loputkin taisi mennä. Mistä tietää, että tulehdus menee ohi kuurilla? Sehän voi jatkua oireettomanakin :-( Vähän jäi myös epäilyttämään, mikä tuo emätintulehdus on, jos ei bakteerivaginoosi. Voisiko olla streptokokki?

Onko muilla ollut tulehduksia? Mitä oireita on ollut, miten on diagnosoitu ja miten on hoidettu? Ovatko uusineet helposti?
 
Mulla juuri paripäivää sitten loppui tuo dalacin kuuri emätin tulehdukseen, olen viikoilla 7+4 ja nyt oman mielenrauhani takia menen torstaina uudestaan lääkäriin tarkistuttamaan tilanteen, kun huolestuttaa et miten tuo asukki voi tuolla mahassa.
enää ei ole oireita, joita oli : Rusehtavan/punertavan/ kellertävä valkovuoto...ei muuta!
Kuulemma voivat uusia helposti, joten siksi menen tarkistuutamaan tilanteen ja kysymään asiasta.
 
Takaisin
Top