Elokuun hölinät

Meilläkään ei ole merkillä mitään väliä. Vaikka tokmanni käy kunhan on vain omaa ja lapsen silmää miellyttävät. Ainoan kalliin merkki hankinnan olen tehnyt, nimittäin gugguun tupsupipon :grin
 
Mä oon kans hankkinut vaatteita sieltä mistä sattuu joku kiva löytymään, merkistä viis. Oikeastaan mua karmii ajatus siitä, että maksaisin 20€ koon 56 bodystä, koska siinä lukee joku Molo tms. Juuri esim Molo ja Mini Rodini eivät myöskään ole mun silmääni kovin nättejä. Ne kuosit ei vaan musta oo kovin lastenvaatemaisia. Suoraan sanottuna myös epäilen, että niiden trendikkyys perustuu johonkin ihan muuhun kuin siihen, että kaikki Suomen mammat yhtäkkiä olis alkaneet tykkää niistä printeistä :rolleyes:

Kaarin kanssa oon samoilla linjoilla tuossa, että pyrin kyllä (varsinkin isommalle) lapselle hankkimaan vaatteita, jotka eivät turhaan pistä erilaisuudellaan silmään. Tietysti sitten kun itse osaa vaatemakunsa ilmaista, mennään sen mukaan.
 
Joo Miitu just tuo sama "kato nyt!! Nyt se liikkuu!!" Ja sit ei mitään :D miten se voi tietää lopettaa sen liikkumisen pelkästä puheesta o_O

Ja ei ole merkeillä mitään väliä. Itse en ole juurikaan edes ostanut lapsille vaatteita kun meidän äiti on semmonen alehaukka ja kirppishirmu :D välillä sieltä tulee huteja mut ne vaan laitan sit takas kirppikselle.

En ole itse mikään kauhea shoppailija ja kiinnostunut vaatteista. Äiti osti mun vaatteet ainakin yläasteelle saakka kun ei vaan kiinnostanut. Eikä oikein kiinnosta nytkään. Siis lastenvaatteita olis kyllä ihana ostaa jos olis rahaa. Mut en tod rupee makselee täyttä hintaa vaatteista jotka on käytössä vaan hetken. Eli kirppiksiä kiertäisin itsekin jos ei äiti sitä hoitaisi :)
 
Muksuna pukeuduttiin aikapitkälti isosiskojen vanhoihin vaatteisiin ja nyt voin todeta että itse en olisi niitä kaupasta valikoinut. Mutta eipä mitään traumoja näköjään ole jäänyt :D tietenkin se aiheutti sen että ne muutamat vatteet mistä oikeasti piti, niin ne oli saatava aina päälle.
 
Esikoisella on molo kidsin toppapuku.. Vimman vaatetta nyt löytyy ku on saanu kangasta käsiin ni ite tehny. Muita kovin merkkivaatteita en nyt muista.. Vauvalle yks gugguu body käytettynä.
Oon vähä semmonen et sit "pitää saada" jotai huipulla olevaa, onneks nii kallista ettei lopen raski. Eikä nyt läheskään kaikki kuosit iske. Ja nyt on osaa jotenki ommella ni mieluummin ompelee ite sit. Mut ärsyttää ku on semmonen innostuja et pitää saaha jotai mikä on huudossa.
 
Mä oon ajatellut että sitä mukaa kun lapsilla on joku oma näkemys asiasta niin nuoremmatkin saa ainakin jotain valita itse itselleen. Ettei mee noin et pelkkiä isosiskojen vaatteita. Muutenkin on käynyt niin että ne mitkä oli kaikkein kivoimpia esikoiselle, ei sovi toiselle yhtään. Ne mitkä jäi käyttämättä esikoisella, onkin ollu tosi kovassa käytössä toisella.. on vaan niin eri malliset ja värisetkin tytöt ollu. Noista "hienoista" merkeistä mul on jopa vähän sellasta repulsiota.. en oo innostunu niihin liittyvistä 'oheisilmiöistä' niin ne vaatteetkin osin pistää vastaan. Ja monet on musta oikeasti myös huonolaatuisia eikä ees mitään kivan näköisiä.. ottakoot muut pikavippejä semmosten takia :p Mutta voisin jotain käyttää jos tykkäisin niin paljon et maksaisin, esikoiselle ostin yhden mr (ulko)haalarin siinä iässä kun ei haitannu ettei ne oo mitään leikkipuistokäyttistä (eli pienen) eikä toi merkki sanonut mulle silloim mitään kun en ollu perehtyny mihinkää "lasten trendeihin" :D
 
Muokattu viimeksi:
Sitä mäkin Moondance epäilen, että kaikkea muuta melua sieltä varmaan kuuluisi stetoskoopilla, mutta tuskin sydänääniä, ellei nyt satumainen tuuri kävis :D
 
Meillä on semmosta ryysyä käytössä lapsella, että huhhuh. Kirppikseltä ja kierrätyksestä kaikkea perus markettikamaa, lindex, H&M jne.
Ostan kuitenkin merkkiuskollisena nokian kumisaappaita, ei ole tarvinnut pettyä kertaakaan. Lisäksi postissa odottaa juuri reimalta paketti. Alesta ostin yhden koon isommat toppa-ja välikausipuvut. En koe reimaa kylläkään enää tänäpäivänä merkkivaatteeksi.
Mä en lapsena saanut koskaan valita itse vaatteita. Äiti osti kaikkea hirvityksiä ja sai kavereiltaan jotain tanttarytkyjä, jotka ei mahtunut äidille itselleen päälle, niin minä sain ne. Tosi kiva yläasteella kulkea jossain 45 v. tädin vaatteissa, jotka ei tietenkään istunu olkatoppauksineen lainkaan.
Omat teinit otan mukaan valitsemaan vaatteita ja jos ei löydy mieleisiä, niin ovat sitten mielummin ilman kuin että käytetään rahaa vaatteeseen, jota ei tule käytettyä. En halua, että joutuvat häpeämään vaatteitaan. Ovat saaneet osallistua vaatteiden valintaan heti kun sillä on ollut heille merkitystä.
 
Meillä on muuten kaikki vaatteet melkein henkkamaukkaa, mut toppahaalarit ja välikausihaalarit ovat aina olleet Reimateciä tai Molo kidsiä. Ihan vain haalarin teknisyyden takia ja sopinut malliltaan meidän neidille. Joten noista en tingi ja niihin "tuhlaan", muuten kyllä kaikki muut kirppari + hm :)
 
Meilläkin ulkovaatteet olleet myös reimateciä eikä ole tarvinnut pettyä eikä palella. Viime talvena oli didriksonin haalari, kun halvalla sai mutta oli huonon mallinen. Keväällä ostin polarn. O pyretin välikausivaatteet jotka onneksi menee vielä tänä syksynä ja pikkuveli perii ne aikanaan :grin
Lidliin tulossa muuten maanantaina kivan näköisiä vauvan vaatteita jotka olleet myös laadultaan hyviä.
 
^huomasin myös nuo Lidlin vaatteet ja ne housut näyttivät kivoilta. Pitää varmaan käydä katsastamassa ne :)
 
Minä myös huomasin Lidlin ihanat vaatteet ja ajattelin et täytyy laittaa mies ostoksille! :happy:

Meillä on tällä hetkellä kaikki ulkoiluvaatteetkin ym kirppikseltä/käytettynä. Mutta ei missään ryysyissä kumminkaan kuljeta. :)

Nykyään ostan itellenikin aika paljon käytettyä! Selailen jatkuvasti tori.fi, huuto.net ja fb kirppuja. Sitten kaupoista raaskin ostaa aina alennusten aikaan. Ei sillä etteikö olisi rahaa ostaa toisinaan mutta kun pääsee halvemmallakin. Jos ei ole mikään sellainen mikä olisi pakko saada heti niin oottelen mielumin josko halvemmalla lähtis. :)
 
Esikoiselle ostin vaatteet n. 1- vuotiaaksi asti kirppareilta ja alesta. Nykyään harvemmin tulee mentyä kirppareille, mutta alesta ostan edelleen lähes kaikki vaatteet. Nyt toiselle kierrätän pääasiassa esikon vaatteet, muutaman uuden olen lisäksi ostanut. Merkkivaatteita ei pahemmin löydy, paitsi joitakin Popin vaatteita ja parit Noshin housut ja nyt yksi body tulokkaalle :) neki alesta ja mitä olen merkkien omia facekirppuja seurannut niin aika hyvin käytetyistäkin maksetaan eli ei siinä kuitenkaan niin paljoa häviä jos vaan vaatteet ovat vielä hyväkuntoisia!
 
En mäkään näe mitään järkeä ostella kalliita vaatteita vauvalle tai taaperolle ainakaan uutena. Jotain Marimekkoa jne. olen löytänyt kirppikseltä, ehkä ulkoiluhaalariin voisin ajatella panostavani. Ovathan ne Vimmat ja Gugguut nättejä mutta hinta on ihan järkyttävä.
Isommalla lapsella sitten alkavat omat mieltymykset nostaa päätään vaatteiden suhteen ja silloin voi olla haastavaa löytää ihan kaikkea kirppiksiltä jne. mutta tuskin silloinkaan niitä kalleimpia merkkejä alkavat vaatia??

Lisätään nyt vielä, että ostan aika ison osan omistakin vaatteista kirpparilta, samoin kodissamme monet huonekalut ja tavarat ovat kierrätettyjä. Lähinnä meillä on kyse ideologiasta, mutta rahaakin säästyy siinä samalla ihan mukavasti!
 
Me ollaan kyllä niin köyhiä että tulee kyllä kaikki vaatteet ostettua kirppikseltä. Ja ollaan kyllä myös saatu paljon vaatteita, varmaan se 60-70%, niin ei tule sieltä kirppikseltäkään juurikaan osteltua. Mieli tekisi ostaa kaikkea ihanaa ja uutta kaupoista, mutta se hinta on onneksi hillinnyt. :) ja koska asutaan niin maalla että lähimpään kauppaan (tai kirpparille) missä myydään vaatteita on reilu 20 km, niin se myös hillitsee aika hyvin. Eli lähinnä fb kirpparit toimii mulla ostopaikkana, jolloin tulee myös osteltua aika maltillisesti.. Mutta varmaan sitten kun lapsi on isompi, niin tulee myös ostettua jotakin kaupoista.
 
Siiru, Tuo on totta että jos ei oo houkutuksia niin ei tuu ostettua. Ja monesti sinne kauppaan kun menee sitten tulee mieleen yhtä sun toista mitä haluais vaikkei välttämättä tarvitsekaan. Ja tosiaan niukassa taloudellisessa tilanteessa ei silloin kannattava hankinta.

Me asuttiin ennen kauppakeskuksen vieressä. (Oli meidän "lähikauppa") ja ramppasin siellä yhtenään.. Ostoksia ostoksien perään.
Nyt kun muutettiin, niin meiltä kaupoille on n 2km. Eipä oo tullut shoppailtua turhia. :grin
Ja todella maltilla mietin ostoksia juuri verkosta/nettikirpuilta että tarvitaanko varmasti. (Kun tulee toimituskulutkin päälle)
 
Meillä on vähä minkäki merkkisiä, moloa, Rodinia , gugguuta jne. löytyy jotku kaikilta. Mä panostan enemmän kuitenkin ulkovaatteisiin. Sisävaatteissa on merkkiä, merkitöntä ja eniten äidin ompelemia ihanuuksia. Ostelen melkein kaiken käytettynä, kengät pyrin ostamaan aina kuitenkin uutena mutta kierrätän perheen sisällä jos pysyvät hyvänä. Nyt vauvalle en oo ostanut ku newbie vaatteita käytettynä muutaman. Ja äiti osti eilen reiman untuvahaalarin talveksi.Gugguun pipon aijon hommata ja ehkä samiksen tolle 4vlle jos passaa toppavaatteisii sillä on kyl viimevuotiset gugguun pipot sopivia
 
Suosin kierrätystä ideologisista syistä. Kierrätys yksinkertaisesti kannattaa. Täytyy muistaa kuitenkin että jonkunhan ne kierrätettävät vaatteetkin on ostettava uutena. Pyrin ainakin itse omilla valinnoilla ostamaan laadukasta (jos uutena ostan), jotta jos joskus tavara/ vaate käy tarpeettomaksi itselle, niin jatkaisi se mahdollisimman hyväkuntoisena seuraaville. Minulle ei ole niinkään väliä ostaako vaatteet h&m :ltä vai jostain pienestä perheyritykseltä kuhan ostohetkellä jo tiedostaa esimerkiksi tuotteessa olevat materiaalit. Monesti olen miettinyt vaatekaapoissa olevia vaatteita jotka on tehty niin ohkaisista materiaaleista että selvästi ei ehjänä pysy ensimmäisen pesukerran jälkeen. Ketä palvelee huonosti tehdyt vaatteet?
 
Lomat lusittu ja palu sorvin ääreen. Laskeskelin että sellaiset 22 työpäivää jäljellä ennen äitiysvapaita, no huh huh!

Beben tarvikehankinnat etenivät onneksi loman aikana harppauksittain, sain siskoilta ja sukulaisilta periaatteessa ihan kaikki vauvakamat turvaistuinta lukuun ottamatta (se hankitaan tarkoituksella uutena). Ja toki vielä vaipanvaihtoalusta puuttuu. Nyt vaan pitäisi keksiä fiksuja säilytysratkaisuja, muovikassit lattialla eivät ole ehkä ihan se optimaalisin :D
 
Takaisin
Top