Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Senni_

Piirimestaruustason postaaja
Joulumammat 2016
Heippa kaikki marraskuiset=)
Mitä muilla jotka ei jo vauvakuumeile uutta vauva on ehkäisynä?
Meillä lapsiluku täynnä ja olen nyt menossa tällä viikolla laitamaan mirena hormonikierukka ja hieman jännittää mitäköhän sivuoireita tuo? Ja onko se laitto ihan kauhea? Onko sen jälkeen vuotoja jatkunut kauankin?

Senni_ esikoinen 2v ja kuopus 10kk
 
Meillä on ehkäisynä kondomit. Ei kovin kiva vaihtoehto mutta en halua mitään hormonaalista ja kuparikierukkakaan ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Menkat on tarpeeksi runsaat muutenkin ja varmaan joskus reilu vuoden päästä annetaan mahdollisuus kolmannelle lapselle... ehkä.
 
Meillä lapsiluku täynnä (4 lasta) ja sterilisaatio tehtiin sektion yhteydessä. Enkä ole katunut hetkeäkään, vaikka vauvakuumeen tiedän menevän ja tulevan.

Hormonikierukka minulla oli toisen ja kolmannen välissä. Sen laitto ei muistaakseni ihan mahdoton juttu ollut vaikkei ne toki mukavia ole. Mutta poisotto jäänyt ikävästi mieleen.. tk:ssa ei edes onnistunut (langat kadonneet kauas) joten otettiin pois keskussairaalassa, sielläkin tais olla pari eri lääkäriä.. Sattui ihan pirusti.

Kierukka otettiin ennen aikojaan pois, koska se oletettavasti aiheutti minulle pahan aknen (naama täynnä isoja/kipeitä hormonifinnejä) ja itsetunto kohisten laski.. Sen jälkeen kasvot ovat parantuneet hipihiljaa ja vaikka finnejä puskee edelleen niin se määrä on kyllä huomattavasti pienempi. Toki ei aina voi tietää johtuiko se siitä, mutta silti.. otin sen pois.
Eräälle kaverillleni tämä samainen kierukka toimii taas tosi hyvin, ei ole oireillut millään lailla.
 
Kuparikierukka. Laitto ei sattunut paljon ollenkaan, vaikka epämukavaahan se oli. Mulla ei ole vielä menkat alkaneet, joten vuotoja ei ole ollut jälkivuodon jälkeen. Mulla on normaalisti runsaat kuukautiset ja katsotaan kuinka käy tämän kuparikierukan kanssa. Annoin tälle mahdollisuuden kun ei se välttämättä lisää vuotoa ja tämä houkutteli mua eniten. Onhan nämä kuukaudet tähän asti olleet ihan huippuja kun menkat eivät ole vielä alkaneet ja hormoniton ehkäisy ei tee sivuoireita. Mutta jos kuukautiset alkavat olemaan liian runsaat niin menee kyllä mietintään ehkäisy uudestaan.
 
Miulla on minipillerit ja ne sopii itselle tosi hyvin. Ainut miinus et naama kukkii, tosin sekin on tässä 6kk käytön jälkeen vähän tasoittunut. :)
Uusittava ois resepti tammikuussa, mutta meinasin, että jospa ehtisin ostaa vielä tammikuussa 3kk satsin ja en uusisikaan sit, vaan sais toinen tulla.. no, hyvin paljon riippuu oonko saanut töitä, koska rahaa on ennen toista jostakin saatava ja suurempi asunto.
Pillereillä mennään siis niin kauan ennen kun saa se sisarus tulla.
Normaalit yhdistelmät ei minulle sovi, ne aiheuttavat aurallisia migreeneitä ja todella rajuja. En haluu itelleni mitään kapseleita tai kierukoita ja kortsu ei oo kauheen kiva, ni näin sit. :)
 
Joskus käytin yhdistelmiä mutta aiheuttivat rajuja mielialan vaihteluita. Ekan muksun jäljeen otin aikanaan kuparikierukan ja silloin toimi ihan ok. Joten tokankin jälkeen päädyin samaan, mutta sitten aiheuttikin sellaset 7 pvän niagarat aina ja lopulta tuli puoliksi pihalle ja otettiin pois, keskeytetyllä pelattiin. Ja sitten kun tarkoituksella yritti lasta niin en raskautunut ollenkaan. Nykyisen miehen kanssa ei ollut mitään ehkäisyä käytössä ennen marraskuista kuten ei ollut uuden raskautumisen välissäkään. Nyt on harkinnassa sterilisaatio synnytyksen jälkeen.
 
Takaisin
Top