Ehkäisy raskauden jälkeen

Mä vielä mietin otanko sen hormoni kierukan vai mennäänkö kumilla vuosi eteenpäin. Ei oo lopullista päätöstä lapsiluvusta vielä tehty. Th sanoi mulle että menkat pitää olla alkaneet,että sen voi laittaa ja ei sen takia kirjoittanut kierukka toiveesta mitään lääkärille. Lääkäri sit sano että ei mitään menkkoja tartte odottaa että voi sen heti laittaa ja kysykin että laitetaanko heti. En vielä ottanu kun ei miehen kans oltu asiaa loppuun sovittu. Hassua vaan,miten niin eri viestiä saa näistä asioista,vaikka luulisi että yhteinen linja olisi kaikilla näissä asioissa. Mutta eipä siinä mitään,vielä mietitään mitä tehdään
 
Mulle sanottiin, että kierukan voi laittaa vasta kun synnytyksestä puoli vuotta.
 
Niinpä,mistä näistäkään sitten tietää koska se on paras aika sitten ottaa jos näin on erilaisia mielipiteitä lääkäreillä ja terveydenhoitajalla kierukan laiton suhteen. Ja jos ottaa heti synnytyksen jälkeen,niin onko huonompi pysymään paikallaan kun sitten puolen vuoden päästä vai..
 
Mä en vielä laittais kierukkaa. Annan palautua raskaudesta kunnolla, ennen kuin aletaan sorkkia.
 
Ainakin meillä jälkitarkastuksessa lääkäri nimenomaan katsoo että paikat on hyvin palautuneet ja jos ovat niin noin 3kk synnytyksestä voi laittaa kierukan.
 
Okei,kiitos infosta. En siis aio kiirehtiä tuon kierukan kanssa vielä. Taidan odotella et synnytyksestä on se 6kk ennen kuin otan jos tulen päätökseen ottaa se.
 
Mie oon iha sekasi näistä ehkäsyistä et minkä ottaisin.. Koht ois jälkitarkastus ja oon koittanu kovasti miettii et mitä ihmettä sitä käyttäs. Ku pillerit ei sovi, kierukkaa en haluu, kortsutkaa ei oikee miellytä et varmaa mennää sit keskeytetyllä yhdynnällä. Miul oli sellane ehkäsyrengas aikoinaa, oli iha ok mut ärsytti ku piti ottaa seksin ajaks pois ni vei vähä fiilistä spontaanista seksistä ku rupeet ekan sörkkimää sitä rengasta pois ja sit laitat takas :grin Mies ehotteli sterilointii hänelle ku tää neiti taitaa jäädä ainoaks yhteiseks mut vaikkei meinata toista hankkii ni haluun säilyttää sen mahdollisuuden et jos kuitenkin joskus tullaa toisiin aatoksiin :grin

Katotaa sit siel jälkitarkastukses et mihi päädyn vai päädynkö mihikää. Ehkä otan sen renkaan sit jos en parempaakaa keksi. Mite joku ehkäsy voiki aiheuttaa päänvaivaa :grin
 
Minulle tehtiin sterilisaatio sektion yhteydessä. Lapsiluku täynnä meillä joten aivan paras ratkaisu oli meille etenkin kun nuista kokeilluista ehkäisystä mikään ei ole sopinut tai ei vaan muuten suositella käytettäviksi. Olen tyytyväinen ratkaisuun, eipähän tarvii ehkäisyä enää mietiskellä =)
 
Pakko kysyä mitä eroa on ehkäisyrenkaalla ja pillereillä jos kerta vain toinen sopii? Kun oon luullu että on ihan samaa tavaraa.

Lisäys: Niin itekkii tässä kovasti pohdin mikä ehkäisy. Mitään en sisälleni halua joten ei kierukkaa, pillerit taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi. Yhdistelmäpillerit ei käy migreenin vuoksi niin ehkä minipillereitä kokeilen jos kokeilun jälkeen ottaisi ehkäisykapselin.
 
Mulle laitetaan kuparikierukka ens viikolla. Jälkitarkastuksessa en yhtään tiennyt, että minkä ehkäisyn haluan (tai en haluaisi mitään, mutta pakko jotakin olla). Niin varattiin mulle aika silloin perhesuunnitteluneuvolaan, jossa päädyin kuparikierukkaan. Kysyin siellä kierukoista että kuinka pian voi synnytyksen jälkeen laittaa niin meinas että jälkitarkastuksen jälkeen voi...

Täälläkin mies on ehdottanut sterilisaatiota itselleen, ja sehän olisi aivan paras ehkäisymenetelmä kun mun ei tarvitsisi sitten käyttää mitään, mutta sitä meidän pitää vielä miettiä kaikessa rauhassa tarkemmin. Kokeilen nyt sitä kierukkaa ja jos se ei yhtään sovi mulle niin sitten katsotaan taas että mitä tehdään.
 
Sitä itsekin aloin tos miettimää ku perehdyin tarkemmin siihe renkaasee ja pillereihi et miks miu pillerit aikoinaan muutettiin renkaaseen jos on samaa tavaraa (en sillo miettiny asiaa) :wideyed: Ku pillerit aiheutti kovaa migreenii ni sillo lääkäri vaihto renkaasee. Kyl sitä migreenii itseasias oli silti mut ei niin usein ku pillereiden aikaa.
 
Renkaassa ja pillereissä on se ero, että Renkaassa hormonia on vähemmän, koska on suoraan limakalvokosketuksessa. Ei siis ole niin tujua kuin pillerit, näin minulle ainakin sanottiin kun vaihdoin pillerit renkaaseen. Olinkin siihen pitkään tyytyväinen periaatteessa, mutta nyt tuntuu etten halua mitään hormonaalista ehkäisyä, koska se tuhosi omat haluni täysin eivätkä ne ole vieläkään palanneet tasolle ennen hormonaalisen ehkäisyn aloittamista.
 
Pakko kysyä mitä eroa on ehkäisyrenkaalla ja pillereillä jos kerta vain toinen sopii? Kun oon luullu että on ihan samaa tavaraa.

Lisäys: Niin itekkii tässä kovasti pohdin mikä ehkäisy. Mitään en sisälleni halua joten ei kierukkaa, pillerit taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi. Yhdistelmäpillerit ei käy migreenin vuoksi niin ehkä minipillereitä kokeilen jos kokeilun jälkeen ottaisi ehkäisykapselin.

Jos en aivan väärin oo ymmärtäny nii eivät suosittelekaan yhdistelmäpillereitä jos imettää koska yhdistelmissä on joku hormoni joka erittyy maitoon ja ei oo hyväksi vaaville.
 
Niin yhdistelmäpillerit ei tietenkään ole nyt vaihtoehto muutenkaan kun imetän. Mites ehkäisyrengas imettäessä? Ei kai sitäkään silloin voi käyttää? Kuuluu samaan sarjaan kun kierukka, en haluu mitään ylimäärästä sisälleni :grin mut mietin vaan.

Ja sit tuli tyhmä kysymys mieleen, onko hormonaalisella ehkäisyllä mitään vaikutusta kuukautiskiertoon jos ei kierto ole käynnistynyt synnytyksen jälkeen? Kun haluisin olla mahollisimman pitkään ilman kuukautisia :hilarious: Toiveissa tälläkin kertaa reilu vuosi synnytyksestä ennen kun kierto käynnistyy, tällä kertaa kun ei ole lapsihaaveita niin olisi vaihteeksi toivottu tilanne.
 
En tullu ajatelleekskaa tota ehkäsyrenkaan käyttöö imettäessä, ei kai sitä voi käyttää jos normi e-pillereitäkää ei saa käyttää imettäessä. Mie taidan kokeilla niitä minipillereitä ku kai se jotai ehkäsyy pitää käyttää iha varmuuden vuoks. Vaik tätäkin neitiä saatii yrittää useampi vuos ettei se raskaaks tulo nii helposti miulla käy mut vauhtii ku päässy ni mistäs sitä tietää :grin
 
Ehkäisyrenkaassakin on tosiaan estrogeeniä, eli sitä ei suositella imetyksen aikana. Mun saamassa ehkäisyoppaassa kerrotaan estrogeenin voivan vaikuttaa äidinmaidon määrään ja laatuun.

Ei tuo ole IQ tyhmä kysymys. :) Ainakin kun hormonikierukasta puhuttiin niin jälkitarkastuksessa sanottiin että ekat 6 kk voi vuotaa miten sattuu. Perhesuunnitteluneuvolassa sitten sanottiin, että ei kaikilla vuotelut lopu 6 kk:n jälkeenkään. Mä sain siis sen kuvan, että vuotelut voi alkaa sillä hormonikierukalla nyt jo, vaikka muuten ei menkat vielä alkaisikaan... Mutta en tiedä minipillereistä ja kapseleista, vissiin voi aluksi vuotaa ja myöhemmin olla jopa niin, että menkkoja ei tule enää ollenkaan?

Mulla on jo valmiiksi runsaat vuodot, kuparikierukka saattaa lisätä. Saas nähdä! Toivon mukaan nyt pysyisi vuodot kokonaan poissa vielä joitakin kuukausia...
 
Hyvä tietää Belle, ehkä mie vielä jonkun aikaa oottelen ennen pillereiden hakemista.
 
Muokattu viimeksi:
Meilä mennää kondomilla.. en taho ylimäärä hormooneja ku raskaushormoonitki laitto pään iha sekasi.. ja mitää kovin monivuotista en taho ku ois se pikkusisarus toiveissa jossai vaiheessa :)
 
Minipillerit todnäk käynnistää vuodon ja saattaa vuodella koko aika pikkusen tai olla vuotelematta :D
Itellä aiemmin minipillereiden kanssa oli se, et menkat oli noin 2-3kk välein 2vk ja mielellään sen rytmin takas ottasin. Jos rupee vuotelee miten sattuu ni en ala.....
Ekat 3kk katon ja sit loppu
 
Otin ite kokeiluun minipillerit, kokeilen niitä ja jos ne sit aiheuttaa mitä sattuu vuotoja ni mietin jotai toista vaihtoehtoo sit.
 
Takaisin
Top