Ehkäisy ja jälkitarkastus

Ee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Oletteko ehtineet jo tätä miettiä? Minähän olen meijerin jo saanut sammumaan, joten odottelen tässä jännityksellä milloin alkaa ensimmäiset kuukautiset. Tuntuu kuin ne vaanisi nurkan takana koko ajan

Mulla on jälkitarkastus perjantaina, ja olen tässä pähkännyt ja pähkännyt että kierukka vai kapseli? Olin jo miettinyt että voisinkohan palata noihin yhdistelmähormonihässäköihin, mutta kroppa muistutti migreenistä heittämällä viime viikolla kunnon kohtauksen päälle, joten se niistä sitten.

Hei te viisaammat, mitenkä tämä nyt sitten menee? Kaiken maailman oppaissa sanotaan aina että lääkäri voi asentaa kierukan jälkitarkastuksessa, mutta miten se sen siellä asentaa? Onko niillä muka joku kierukkavarasto siellä? Olen ollut kuitenkin siinä uskossa että ainakin ei-synnytyksen-jälkeen saisi lääkäriltä reseptin kierukkaan tai kapseliin, joka ite haetaan apteekista ja sitten mennään asennusajalle.

Vähän se kierukka kuitenkin jänskättää, mulla on kohdunsuu aina ollut niin alhaalla että varmana tulee jotain probleemaa. Se on kyllä nyt vähän noussut raskauden ja synnytyksen jälkeen, kuin mitä oli ennen raskautta! Outoa o_O Ehkä se johtuu siitä kun olen lantionpohjanlihaksia jumpannut raskauden aikana kuitenkin :bounce Jaa-a... Tippuukohan se kohta :biggrin

Tähän vielä sen verran, että mitä siellä jälkitarkastuksessa OIKEASTI tapahtuu? Jos jotain olen foorumilla oppinut, niin eipä näissä neuvolalääkäreissä koskaan tapahdu kaikkea sitä mitä pitäisi tapahtua.
 
Mä mietin kuparikierukan ja hormonikierukan välillä. En haluaisi hormoneja, koska e-pillerit pahentaa mulla migreeniä ja mielialavaihtelua, mutta toisaalta kupari pahentaa menkkakipuja ja -vuotoa, ja niitä mulla on jo ennestään tarpeeksi. Eli neuvoja kuulisin mielelläni.
 
Joo tännekkin ehdottomasti neuvoja ja vaihtoehtoja ehkäisystä! e-pillerit ei mulle ole hyvä vaihtoehto, kun unohtelen niitä sitten ottaa. Ja jotenkin pelottaa tuo kierrukka! Entä jos haluankin toisen lapsen parin vuoden päästä?
 
Mäkin haluan varmaankin toisen lapsen parin vuoden päästä. Silloin kierukka käydään vain ottamassa pois. Viisi vuotta sitä saa pitää, mutta uskon että pitäisin vain noin 2. Silti tulisi edullisemmaksi kuin muu ehkäisy: kuparikierukka maksaa 40 euroa (saman verran kuin yksi laatikko pillereitä!) ja hormonikierukka 160 euroa. Toi hinta houkuttaisi kuparin suuntaan, mutta toisaalta 160 euroakin on pieni hinta monen vuoden ehkäisystä ja kivuttomammista, niukoista menkoista. Muutamalla ystävälläni on hormonikierukka ja ovat kehuneet kovasti. Heillä tosin ei ole lapsia eikä migreeniä.
 
Meillä on myös pohdittu tätä joskin jo ennen synnytystä, vielä ei petipuuhat ole mielessä käyneet kun vasta 3 päivää synnytyksestä :wink

Itse ajattelin aloittaa aiemminkin käyttämäni minipillerit aluksi ja jos toimii yhtä hyvin kuin viimeksi niin sitten se kapseli tai sitten hormonikierukka. En pidä hormonaalisista ehkäisymenetelmistä kun niissä on aina omat sivuoireensa, mutta kun kerran varmat päivät ei enää ole varmat (meidän varma päivä imee tissiä tuossa :D) ja kondomi on mitä on niin pakkohan se on taipua kun en ihan heti toista lasta halua eikä halua mieskään vielä. Nautitaan lapsista yksi kerrallaan :)
 
Mulle laitettiin esikoisen kohdalla jälkitarkastuksessa hormonikierukka. Ihan ok vehje, mutta aiheutti minulle kuitenkin kuivuutta ja tulehduksia. Migreeni pysyi aisoissa ja kuukautiset niukat - se ainakin oli plussaa :)
Reilun vuoden jälkeen otatin pois kun kyllästyin hiivaan ja jatkuvaan autiomaa kuivuutee limakalvoilla. Halusimme myös toisen lapsen.
Meilläpäin kierukka oli ilmainen kun synnytyksen jälkeen laitettiin. Asettaminen oli epämielyttävää, pois ottaminen nipisti vain vähän..
Suosittelen lämpimästi ainakin kokeilemaan! Monilla ystävilläni vain hyötyjä eikä mitään haittoja alun tiputteluvuodon jälkeen!
Eeevei: soita neuvolaan ja kysy onko niillä kierukoita varastossa ja voivatko laittaa samantien.. Jotain puhetta muistan omalla kohdallani olleen kuukautisista- asennus niiden aikaan on helpompi... Nyt en vain muista miten mulla silloin oli :)
 
Meilläpäin muistaakseni ton kierukan laiton kohalla on suositus että se laitetaan 6-9kk synnytyksen jälkeen, jotta kohtu on ehtiny palautumaan muotoonsa. Tääkin on niitä asioita mistä on niin paljon paikkakuntakohtasia eroja. Itelläkin ehkäsy hukassa. Hormoonit ei tuu kuuloonkaan ja jos mulla endo todetaan (gyne ennen raskautta väläytti sen mahdollisuutta), niin silloin ei käy kyl kuparikierukkakaan. Sen verran myös tuntuu olevan laskeumaa et ei siel kyl mikää pessaarika pysy, ettei sitäkää sit tuu ulkomailta tilattua ja kumithan ei kiinnosta.
Ja tuolta elokuisista huutelen :)
 
Kierukan ja pillereitten välillä arvon täällä minäkin. Tosin tämä iloinen yllätyslapsi saapui 5 vuoden suojaamattoman parisuhdekivan seurauksena, että ehkä seuraava ei heti tulisikaan (jos ollenkaan) vaikka ei mitään ottaisi. Mies on kuitenkin jo 40+ joten seuraava saisi tulla vaikka vähän nopeamminkin. Jos heti tärppää, niin se olisi kai iloinen yllätys... Ilmeisesti olen edelleen niin hormoonipöllyissä, että viisaat ratkaisut jää tekemättä :)
 
meillä ois tarkoitus odottaa 1,5-2 vuotta ja sitten yrittää saada toista lasta. Tällä kerralla nappas heti kun lopetin pillereiden käyttö, mut sehän ei tarkoita että niin tapahtuis seuraavalla kerralla. Mut olen paljon miettinyt että mitä ehkäisyä vois käyttää synnytyksen jälkeen.. se on niin vaikeaa päättää.. kaikilla keinoilla on plussat ja miinuksensa..
 
Tämä nyt ei oo vielä ajankohtaista mulle, mutta tulipahan heti tajunneeksi, etten ole edes ajatellut asiaa. Inhoan kaikkia ehkäisykeinoja, hormooneja ja kondomeja. Enkä kyllä ilolla odottele kuukautisiakaan. :D

Noh, eiköhän se terkkari ota nämä puheeksi viimeistään, kun ajankohta koittaa.
 
Mulla oli kuparinen kierukka molempien vanhempien poikien (8. ja 15v.) jälkeen. Toisen jälkeen viisi vuotta ja toisen jälkeen 8 vuotta. Se on melko huoleton vaihtoehto ja olen ajatellut laitattaa sen taas jälkitarkastuksen jälkeen. Minulla siitä ei ole ollut mitään muuta haittaa, kuin vähän runsaampi kuukautisvuoto. Ei mitään vaikutusta mielialaan tms. Se on niin helppo, kun ei tarvitse ajatella koko asiaa. Laittaminen ja pois ottaminen oli ainakin minulla kivuton. Neialle piti sanoa, että ei se mitään vaiks mies on jo 40+. Meillä isäntä on 50+ ja tämä kaveri sai nopeimmin alkunsa näistä meidän kolmesta:bounce.
 
Itselle tuntuu vähän vaikealta ajatella tuota ehkäisyasiaa. Kun tätä vauvaa meni yrittäessä 2,5 vuotta ja haluttaisiin seuraava vauva jo viimeistään parin vuoden päästä. Söin ennen vauvayrityksen alkua 5 vuotta e-pillereitä ja nyt en hormonaalista ehkäisyä halua, koska se vaikutti selvästi sekoittaen minun normaalin hormoonitoiminnan ja aiheutti varmasti osaltaan tuon pitkän yritysajan. Kondomit on myös ei. Neuvolan tädille kun juttelin tästä ehkäisyasiasta, niin hän sanoi, että jos seuraava vauva saa tulla mahdollisesti pikaisestikin tämän jälkern niin voitais olla ilman ehkäisyä. Kun muutakin häikkää vauvan saamisessa meillä on, että saattaa myös olla pitkä yritys seuraavan kanssa. No kerkiäähän tätä vielä jonkun aikaa pähkäillä..
 
Tällä hetkellä itellä fiilis että vaikka edellinen ei oo kerenny mahasta poiskaan haluaisin uuden vauvan :rolleyes: Joo, ne hormoonit.... Mutta siis aina halunnut useamman kuin yhden lapsen, ja mieluummin melko pienellä ikäerolla. Meillä yritystä oli tasan vuosi, eli ei ihan heti napsahtanu. Veikkaan että mennään kondomi linjalla, kattoo ny. Ja jos tulee ehdoton ei seuraavan vauvan suhteen ainakin toistaseks, niin sitten varmaan cerazette kehiin niin kuin oli ennenkin.
 
Meillä mies on sitä mieltä, että meidän lapsiluku on tässä ja haluaa "katkaista piuhansa". Musta se tuntuu niin lopulliselta, vaikka itsekin (ehkä?) samaa mieltä lapsiluvusta. Mutta kun ei sitä sitten tiedä parin vuoden kuluttua.. Kondomilla ollaan menty tähän asti, tämä siis toinen raskaus reilun kolmen vuoden sisään, joten eihän ne pitkiä pätkiä ole olleet. Olishan se aikamoista mennä kondomilla seuraavat 20v, jos nyt niin kauan kestäis ennen vaihdevuosia.. Mä en luota itseeni pillerin muistajana ja kierukoita en itseeni haluaisi. Aiemmin mulla oli hormoniehkäisyt kiellettyjäkin verisuonta painavan kasvaimen tähden. Nyt kun se on leikattu pois, ei se olisi este.
Mut silti tuntuu nuo hormonijutut sellaisilta ei-ei. Siskoilla on jostain tietystä pilleristä nousseet maksa-arvot myös huimasti, en nyt muista, mikä versio kyseessä.
Piuhojen katkaisuun saattaa olla vaan aika pitkä jono, vuosia siis. Että toisaalta tulishan siinäkin jo sitä harkinta- (ja keskusteluaikaa...). Mies täyttää 40, pitää itseään sen verran "vanhana". Hmm.
 
Mikä se nyt on se kapseli? Minuakin jotenkin epäilyttää kierrukka, kokoajan jokin esine sisällä, hui!
 
Mulla on ollut käytössä aikasemmin nuvaring, ja siihen haluaisin palata, sillä se on hyvin mutkaton, huoleton ja siinä on vähemmän hormoneja kuin esim. pillereissä. Kuitenkin, onkos se nyt niin, että yhdistelmäehkäisyä ei saa imettäessä käyttää?
 
Mua kiinnostaa joko kierukka tai kapseli siksi että ne hormonipitoisuudet ovat niin matalia, ja molemmat sisältävät vain sitä keltarauhashormonia, joten migreenikin sanoo ok.

Kierukassahan se vaikutus on erittäin paikallinen joten ainakin toivon että se olisi kaikkein lievin? Mutta mua silti vähän arveluttaa että sellainen värkki on kohdussa ja voi sieltä tipahtaa ja jotain narujakin siellä sotkemassa :biggrin

Jostain syystä ihon alle tuleva ehkäisykapseli tuntuu turvallisemmalta, kun se on sitten siinä käsivarressa ja voi vaikka joka päivä tarkistaa että onhan se varmasti siinä paikallaan eikä lähtenyt seikkailemaan niinkuin kierukan pelkään tekevän :laughing002 Ihme pelkoja!

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaal...a_ja_seksin/raskauden_ehkaisy/ehkaisykapseli/

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaal..._suloja_ja_seksin/raskauden_ehkaisy/kierukka/
 
Meillä oli käytössä viimeisimpänä ehkäisynä juurikin tuo Mamsin mainitsena Nuvaring. Käytöstä kylläkin on vierähtänyt ennen raskautumista 4 vuotta, mutta en koe, että tuo ehkäisyrengas olisi ollut syyllinen siihen, sillä kumminkin saatiin neljä keskenmenoa aikaiseksi tuona aikana. Itsestä se oli helppo ja miellyttävä käyttää ja sivuvaikutukset oli olemattomia ainakin itsellä. Aikaisemmin pillereitä kokeillut ja pää meni niistä ihan sekaisin eli ne on ehdoton ei meillä. Varmaankin tuohon Nuvaringiin palataan kunhan sen aika on.
 
Meillä käytiin eilen keskustelua miehen kanssa tosta ehkäisyasiasta. Mulla on aurallinen migreeni minkä takia ainoat ehkäisykeinot mitä saan on: Minipillerit, kierukka ja tai kapseli. Jee :D Minipillerit sekotti mun kierrot ihan totaalisesti, eli ei enää niitä. Kierukka kuulostaa pelottavalta ja kapselin kanssa en pystyis elämään tietäen et mun käden sisällä on esine. Etenkin kun se kapseli tuntuu tunnustelemalla iholla. (Kävin joskus pari vuotta sitten hakemassa sen minipilleri reseptin ehkäisyneuvolasta, tuli keskusteltua kaikista niistä mahdollisuuksista ja niillä oli sellanen kapselin esittely läpyskä mistä sai tunnustella miltä se tuntuisi käsivarressa :S )
Päädyttiin kondomiin. Ollaan tosi huonoja käyttämään niitä mutta toinen lapsi on jokatapauksessa jossain vaiheessa tervetullut. :D kysyin mieheltä eilen että mitä jos tulisinki raskaaks nyt, se vaan sano että "no ilman muuta pidetään". Jaha, mä kun en halua heti olla raskaana niin kai se on pakko opetella laittamaan se kondomi paikalleen.
 
Meillä käytiin eilen keskustelua miehen kanssa tosta ehkäisyasiasta. Mulla on aurallinen migreeni minkä takia ainoat ehkäisykeinot mitä saan on: Minipillerit, kierukka ja tai kapseli. Jee :D Minipillerit sekotti mun kierrot ihan totaalisesti, eli ei enää niitä. Kierukka kuulostaa pelottavalta ja kapselin kanssa en pystyis elämään tietäen et mun käden sisällä on esine. Etenkin kun se kapseli tuntuu tunnustelemalla iholla. (Kävin joskus pari vuotta sitten hakemassa sen minipilleri reseptin ehkäisyneuvolasta, tuli keskusteltua kaikista niistä mahdollisuuksista ja niillä oli sellanen kapselin esittely läpyskä mistä sai tunnustella miltä se tuntuisi käsivarressa :S )
Päädyttiin kondomiin. Ollaan tosi huonoja käyttämään niitä mutta toinen lapsi on jokatapauksessa jossain vaiheessa tervetullut. :D kysyin mieheltä eilen että mitä jos tulisinki raskaaks nyt, se vaan sano että "no ilman muuta pidetään". Jaha, mä kun en halua heti olla raskaana niin kai se on pakko opetella laittamaan se kondomi paikalleen.


Mcgonnor, mulla on sama lähtötilanne, oon aika monta pillerimerkkiä kokeillut eikä mikään niistä ollut hyvä :BangHead Ei enää niitä, jompi kumpi värkki on pakko kelvata :biggrin
 
Takaisin
Top