Diabeetikoita joukossa?

Saini mitä sen aloituksen kanssa sulle tuli? Lääkäri soittaa pe ja meinas et voi sen reseptin puhelimessakin laittaa. Vähän jänskättää kyllä.... 21.4 on sit rakenneultra.... mulla ylityksiä paastoissa ja sekä aamupalan jälkeisissä.
 
Suositeltu tapa aloittaa metformiini on että alkuun muutamana päivänä illalla ottaa 1tabletti ja sit muutaman päivän päästä lisätä aamuun 1tabletti. Ainakin tää oli mun annostus. Metformiini vaatii vähän totuttelua kun toimii rasvasiepparin tavoin. Toisin sanoen suoraan mitään kainostelematta: 6-8tuntia eka tabun jälkeen heräsin järkyttävään vatsakramppiin ja sai ihan juosta vessaan totaalityhjennykselle :sad001 ja se kramppauksen määrä ja kipu. Toisena yönä sama toistui. Sitten kun se tasaantui nii ja lisäsin aamutabletin nii sama toistui ekan aamutabletin jälkeen. Helpotti kyll sen jälkeen mutta sen verran ilkeältä se herätys tuntui :/ Ne kyll varoittaa siitä ja apteekissa ainakin
 
Mulla oli ainoastaan paastoarvo hyvä sokerirasituksessa. Mulla metformiini ollut pcohon käytössä jo ainakin vuoden ajan, annos ennen raskautta 4x500mg muutettiin raskauden aikana 2x500mg ja jatkan tietääkseni koko raskauden ajan.
Sokereita mittaan toisena viikkona 4xaamupaasto ja toisena viikkona yhtenä päivänä joka aterian jälkeen. Arvot ollut nyt koko ajan kunnossa, oisinko 5 viikkoa mittaillut.
 
Eilen juttelin neuvolassa myös tosta tabletti hoidosta, ja nyt mietityttää vielä enemmän. Neuvolasta sanovat et voisin kysyä sitä insuliinia, et jos sais suoraan sen. Edellisessä raskaudessa kun se oli ja ei olut mitään ongelmia. En todellakaan halua mitään vatsa kramppeja :sad001 täytyy kysyy kun lääkäri soittaa perjantaina.
 
Minä kävin tänään neuvolassa. Paastoarvot on olleet n. viikon koholla, muut arvot normaalit. Sain vielä "armonaikaa" kolme päivää kokeilla ruokavaliolla. Jos ei onnistu, saan lähetteen KYSille hakemaan iltainsuliinit. Tablettihoitoa ei edes ehdotettu. Kuulemma eri juttu, kun asiasta kysyin. Eli nyt kokeiluun iltapalaksi rahkaa ja pilttiä, munakasta tai keitettyjä munia. Ja yöllä rahkajuomaa nautittavaksi. Jospa näistä joistakin olisi apua :happy:
 
Pajon sulla muumimamma5 on ollut nuo paastoarvot? Mulla on perjantaina neuvola ja vähän jännittää mitä sanovat. Flunssakin on juuri päällä mikä ei varsinaisesti helpota asiaa.
 
tiittiäinen, paastoarvot on heitelly 5,6-6,0 välillä. Usein on ollu 5,6 eli ei ole paljosta kiinni. Pissa oli puhdas niin sen vuoksi ei ollut vielä kauhian huolissaan ja antoi armonaikaa :) Onko sinulla heitellyt arvot paljon?
 
Eipä ne juuri heittele. Tasaisessa noususuunnassa ovat. 5.0-5.2 on tavallisia lukemia tällä hetkellä. En tosiaan ole vielä(kään) päässyt sinne sokerirasitukseen kun tämä pahoinvointi on vielä aika mahdotonta varsinkin aamuisin. Mutta kyllähän siellä kiinni jää heti kuin vain menee. Olenkin nyt pikkuhiljaa yrittänyt karsia ruokavaliosta turhia hiilareita mutta vähän se vielä on hankalaa kun kaikki ruoat oksettaa.
 
Kätilö soitti tänään ja kysyin et jos en aloittaisi tabletteja, lääkärin luvalla sain aloittaa insuliinin. Tänään pistetty eka satsi 12 yk, kirveli vaan niin vietävästi jalkaa pistäminen. Jos paastot ylittyy yli 5.5 niin joka kolmas päivä pitää itse nostaa kahdella yksiköllä. Toivotaan et arvot alkaisi nyt tokenemaan. Viikon päästä soitto aika kätilölle.
 
Aloitin eilen pitkävaikutteisen insuliinin pienimmällä mahdollisella eli pistän vain 2yk. Seurailen vaikutusta paastoon kolme päivää, jos ei auta nostan 4yk. Nostelen annoksia 2ykllä niin kauan kun löytyy oikea yk. Kätilö soittelee ensi viikolla kuinka sujuu.
 
Täällä taitaa taas olla tabletit tulossa, kun paastot pysyy ruodussa mut aterian jälkeen nousut.. Viikko aikaa säätää ruokailuja ja sitten puhelimitse katsotaan taas että miten jatkot että alkaako lääkitys vai pärjääkö ruokavaliolla.
 
Täällä paastot jatkaa nousemista, nyt jo raja-arvoja hipoen :banghead:. Nyt kaikki hyvät vinkit kehiin iltapalan suhteen! Onko jotain erityisen hyväksi koettua? Uskoisin että ongelmani ei varsinaisesti kyllä ole se iltapala vaan se paaston pituus. Menen nukkumaan jo seitsemältä illalla niin toki paastolle tulee mittaa. En vaan haluaisi alkaa yöunista tinkimään ensimmäiseksi...
 
Täällä 8 tunnin paastoaika, jos se ylittyy alkaa arvot nousta. Minua on auttanut, kun syön iltapalaksi ruispalojen täysjyväleipää kinkulla/kalkkunalla ja kananmunalla eli mahd. paljon proteiineja. Insuliini vain tukena, ruokavalio pääosassa. Jos heräät yöllä vessaan nappaa suuhun jotain esim pähkinää tai tomaattia, näin paastoaika lyhenee :) Kokeilemalla eri juttuja löydät varmasti sinulle sopivan kikan. Tämä on aikamoista kikkailua. Tsemppiä!
 
Kertokaa mitä syötte päivän aikana? Tuntuu että itse puputtaa samaa koko ajan, alkaa jo kyllästyttämään.
Jos saidi hyviä ideoita eri aterioille.

Mulla sokerit pysyny hyvänä koko ajan kotiseurannassa mutta nyt on ruvennut paino nousemaan tosi kovaa vauhtia, se jos joku hirvittää.
 
Syön n. 3h välein. Kaikilla aterioilla yli puolet lautasesta salaattia tai kasviksia, muuten ihan tavallista ruokaa. Leipää syön vain aamulla ja iltapalalla. Keittoruuat meinaa tehdä tiukkaa ilman leipää, mutta korvaan sen yhdellä näkkärillä. Suklaaholistina on ollut vaikeaa olla syömättä herkkuja, välillä sortunut ja se on kyllä näkynyt seuraavan aamun paastoissa. Paino on vielä ollut laskusuuntainen, mutta nousuaikakin koittanee vielä.
 
Mä syön kasviksia joka aterialla, viljat on pelkkää ruista tai täysjyvää. Perunaa hyvin vähäb. Täysjyväpastaa ja riisiä, yleensä kanan kanssa jossain muodossa.

Hankalinta on keksiä aamupalalla ja välipalalle jotain järkevää.
 
Tuoreita marjoja himoitsen paljon, ei vaan oo kotimaisia vielä tarjolla :shifty:

Kiisselit ois hyviä,mutta tekisin ne sokeriin joten ei hyvä. Rahka ei uppoo enää yhtään, menee mahakin sekaisin rahkasta. Maustamaton jogurtti taas sopii paremmin tai vähäsokerinen. Puurot nostaa taas verensokeria liikaa, täytyy sekin unohtaa.
Kiitos vinkeistä kuitenkin :smug:
 
Kiitos hyvistä vinkeistä! On tämäkin kyllä kun aamupaastot ovat korkeampia kuin aterian jälkeiset arvot! Ei taida kroppa ihan oikein toimia :shifty:
 
Sain tänään ajan tayssiin radin takia. Kutsussa kerrottiin, että on diabetes-kätilöille sekä gynekologiselle hoitajalle aika, why?! :D siis en ymmärrä tota gynekologista hoitajaa.. Harmi vaan sattu oleen RU täsmälleen samaan aikaan ja samana päivänä, mutta terveystalolla... Täytyy siirtää tota tayssin aikaa..
 
Takaisin
Top