Bataatti!

Madie

Piirimestaruustason postaaja
Tämä voi olla supertyperä kysymys, mutta onko bataatti pilalla, jos siitä tirskuu valkoista nestettä (näyttää siis hyvin paljon maidolta) sitä pilkkoessa?
Aloin yhtenä päivänä tekemään bataatista sosetta pojalle ja oli sitten tällainen bataatti kyseessä. Yritin googlettaa, mutta mitään tietoa ei löytynyt. Heitin bataatin pois, kun en uskaltanut riskeerata, että tekisin lapselle pilaantunutta ruokaa.
Mutta jos joku siis tietää niin valaiskaa mua niin tiedän sitten, jos uudestaan osuu tällainen bataatti meille.
 
En tiedä mutta vastaan silti. Ainakin bataatin väri riippuu ilmansuunnasta, mistä tulee. Joskus on ollut kirkkaan oranssi ja joskus hailakka keltainen (luulin jo että koko ruoka oli pilalla, kun olikin niin väritöntä). Googlen ohjeissa oli, että bataatti pilaantuu helposti alle +10'C, eli juuri siellä jääkaapissa. Mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna tuo kuvailemasi neste on ollut ihan sitä bataatin omaa nestettä, niitä kun on mehukkaita ja vähemmän mehukkaita. Itse tarkkailen myös juureksen tuoksua ja kovuutta (siis jos sormi uppoaa johonkin mustaan ja limaiseen kohtaan, niin juures voipi olla ylielänyt).
 
On ihan normaalia, nimenomaan juuri sitä bataatin nestettä. Perunoistakin joskus pilkkoessa tulee maitomaista nestettä ja bataattihan on perunan sukulainen :) Jos neste on enempi kellertävää ja/tai haisee pahalta niin se on merkki pilaantumisesta, mutta pilaantunut vihanneshan kyllä on jo ulkoisesti melko epäilyttävän näköinen että veikkaan että semmoset jää monelta sinne kaupan tiskille..
 
Kiitos vastauksista :) Tuntuu jotenkin hurjalta, että on ihan tervettä, kun sitä tuli niin paljon.Mutta uskon teitä, kun muuten bataatti tosiaan vaikutti ihan hyvältä.
 
Minulle tuli mielenkiintoisen näköinen bataatti keittämisen jälkeen.
Kysytäänpä viisaammilta... Eli ensin muutama pvä sitten keitin bataattia parsan kanssa ja bataatti muuttui semmoiseksi hernekeiton väriseksi, ajattelin, että otti väriä parsasta...
No nyt sitten keitin porkkanan kanssa ja sama homma, vihreäksi meni...???

Onko siellä Suomessa minkä väriset bataatin kuoret? Täällä on kirkkaan violetit! Olen jotenkin kuvitellut bataatit semmoiseksi oranssin ruskeaksi tms...

emoticon
 
Täällä bataatti on oranssinväristä, en muista nähneeni violettia lajiketta missään. Mutta se violetti on kuulemma jopa parempaa ravintoarvoltaan kuin tavallinen oranssi!

Bataatin vihreäksi värjäytymistä ei ole mulla koskaan sattunut, mutta oonki keittänyt sitä vain erikseen tai kesäkurpitsan kanssa.
 
Joskus tulee valkoista, joskus ei. Luulen että se on tärkkelystä, perunaakin kun pilkkoo niin kaikki on valkoisena kun se perunan "mehu" kuivuu veitsen terään yms.

Harmi kun Suomesta ei löydy violettia bataattia! Mie oon syöny sitä vaaleamaltoista ja oranssia, mut olen myös kuullut että se violetti olis parasta :)
 
Takaisin
Top