Auton vaihto isompaan

viiviz

Jostain jotain jo tietävä
Millaisia autoja teillä on käytössä joilla useampi lapsi? Meillä nyt kaksi lasta ja pieni hatchpäkki ja isompi tarvis saada. Vaatimuksena mahtua kaksi istuinta ja koroke. Autoliikkeen myyjä meinas että Touran on ainoo sopiva mut se on niin ruma, ja kallis!
 
Meillä on farmari ja toinen auto on pieni kauppakassi :D Näillä tulemme todennäköisesti pärjäämään vielä toisenkin kanssa. Kolmen kanssa onkin jo vähä enemmän sumplimista. Mites Eiks chryslerillä oo Se iso malli? Voyager malliltaan... Farmari on kyllä ollu aika ehdoton meille kaikilla reissuilla Ym. Tavaraa pitää olla aina niin perkeleesti mukana :D
 
Meillä on Toyotan farmari (mallia en muista) ja se käy jo yhden lapsen kans pieneks. Vaunut mahtuu kyytiin juuri ja juuri ja turvaistuin vie hirveesti tilaa. Mies on tosi pitkä, niin se ei pysty istuu ollenkaan hanttimiehen paikalla, kun penkki on pakko pitää niin eessä, kun on se istuin takana. Tietty sit kun sen saa kääntää kasvot menosuuntaan, niin ei vie enää ihan niin paljo tilaa, mut kakkonen ehtii syntyy ennen sitä. Mies nyt jo vähä kattelee autoja..juur mietti jotain bmw:tä kun ne on tilavia, mut vanhemmis malleissa on se vika et ei saa penkkiä tarpeeks lähelle et tällainen tappiki pystyis ajaan :D ja ite oon muutenki enemmän japsiautojen ystävä..tai no, noi perheautot ei oo mun juttu.. Esikoista kun odotin, niin mulla oli vielä Prelude (urheiluauto), mut se myytiin pois kun oli turha pitää kahta autoo ja en enää mahtunu mahani kans sinne puolen välin jälkeen. :D
 
Paljoa sellainen bemu vie sadalla? Mulle tärkeetä ettei tankki oo heti kuiva. Mulla oli pieni Chrysler vei melki 15 sadalla voin vaa kuvitella kuinka voyaker vie..
 
Meillä on kaks mersua. Ei siis todellakaan mitään uusia ja kalliita vaan vanhoja käytettyjä ja halpoja. Molemmat entisiä takseja, joten hyvin pidettyjä yksilöitä. Vanhempi ainaki on jotain e-sarjaa, luulisin, et toi uudempiki on samaa sarjaa. Tossa uudemmassa (vm. -03) on ihan sairaan paljo tilaa sisällä. Takapenkillä mahtuu helposti istumaan meidän yli 170 senttinen neiti. Ja peräkonttiin mahtuu vaikka ja mitä. Oon tosi yllättyny sen tilavuudesta.

Molempiin saan (työn puolesta käytän) takapenkille kaks istuinta ja korokkeen ihan keveesti mahtumaan. Kulutus maantiellä manuaalilla (se vanhempi) 4,3l, automaatilla menee sitte helposti vähä päälle viis litraa. Kaupunkiajossa tietysti sitte vähä enemmän.

Nyt me joudutaan sitte vaihtamaan jompi kumpi auto, ku ei enää kauaa mahuta viien hengen autoon. Isäntä on jo katellu jotain jenkkiä, en ees muista mikä lie oli. Mut joku kuudelle rekisteröity. Minuun se ei tulis vaikuttaan mitenkään kummasti, ku siihen tarvis kuorma-autokortin, jota mulla ei oo. Jompi kumpi Mersuista menee sitte vaihtoon. Oikeestaan oisin valmis luopumaan tosta uudemmasta, toi vanhempi kun on jo sentään sisäänajettu, reilu 500000 kilsaa mittarissa :wink
 
Meillä on Kia ceed ja kaksi vanhempaa lasta tuollaisissa turvavyöituimissa ja vauva sitten kaukaloon. Tosin vanhin lapsi siirtyy sitten eteen kun vauva tulee (siitä saa sen turvatyynyn avaimella pois päältä) farmasia pakko olla kun mies joutuu töihin kuljettamaan ison läjän työkaluja eli takakontti on niitä aina täysi...
 
Uu Helmi mikä toi tilava mese on malliltaan? Pitäis kanssa löytää semmonen missä mahtuu oleen istuimia ja pitkiä ihmisiä ja tavaraa niin maan perusteellisesti..
 
Meillon 7 paikkanen 2012 vuoden toyota verso. Toi on kyllä ihan tilaihme. Ulkoapäin tila autoksi kompaktin ja sporttisen näköinen. Ovet aukeaa kunnolla isoksi. On korkeutta ja tilaa. Jokaisen penkin saa yksitellen ylös tai alas niin on hyvin modifioitavissa erilaisiin tarkoituksiin. Takapenkkien jalkotilojen alla lisää säilytystilaa. Tosi hyvä.

Lapsia ei oo kun yks mutta kun on koira joka vie kaks paikkaa nii normi farkku jäi vähä liian pieneksi. Aina jos lähetään lähetään käymään miehen tai mun vanhempien luona on pakko pakata hirvee määrä tavaraa kun asuvarät sen verran kaukana ettei yhen yön takia kannata mennä edes.
 
Mä uskon, että kunhan mun suku kuulee vauvauutiset, alkaa kauhea tenttaus tästäkin aiheesta. Normina kun tuntuu olevan, että ennen kuin edes ajattelee lapsia, pitäisi olla omakotitalo ja vakityö ja farmariauto.

Me ei kyllä ajateltu vaihtaa autoakaan, vaikka se on tosi pieni. Yritän ihan tosissani ajatella tätä asiaa, mutta en keksi kauheesti tilanteita, että meidän pitäisi saada vaunut mukaan. Mitä sellaiset voisi olla?

Hommataan mahdollisimman pieneen tilaan menevät rattaat sitten aikanaan, ja vaunutkin sellaiset, että saa purettua tarvittaessa pieneen tilaan. Mutta en ymmärrä, miksi niitä pitäisi aina olla ottamassa mukaan. Voisiko joku kertoa ensikertalaiselle?
 
Aaria, enpäs oo tätä ketjua käyny lukemassa, joten vähä kauan kesti... E 200 näytti rekisteriotteessa lukevan. Joten kait se sitte semmonen on. Ei oo farkku, mut peräkontti on toooosi tilava. Ja ikää on kuten myös kilometrejä, mut näin einiinkovinvarakkaalle ihan kelpo peli :)

Mamaanton, kukin taaplaa tyylillään. Auto aina tarpeen mukaan, ei meilläkään oo ikinä farmaria ollu ja ihan hyvin on pärjätty kaikkien kolmen vauva- ajat. Eihän niitä vaunuja tarvi toki autossa kuskailla, ellei niitä tarvi sielä, mihin on menossa.
 
Ei mekää noin isoa autoa muuten tarttettaisi mutkun molempien vanhemmat tosiaan asuu kaukana pienissä pitäjissä niin on pakko pakata aina koko omaisuus mukaan moneksi päivää; vaipat, vaihtovaatteet kaikille, koiran peti ja lelut ja eväät, lääkkeitä yms, kylmälaukullinen ruokaa, erimoisia kenkiä eri säihin samoin ulkoilivaatteet, rattaat, matkasänky, pojan petivaatteet and so on....ollaanki jo puhuttu että toinen lapsi ja sen kamat saadaan ehkä vielä jotenkin sullottua mukaan mutta sit jos joskus luoja suo ja kolmas saadaan niin sit on pakko ostaa katolle suksipoksi että sinne saa siirtää osan tavaroista.
 
Meillä on Skoda Octavia hatchback -03 ja Ford Mondeo farmari -04. Molempiin tulee mahtumaan hyvin kahden lapsen kanssa, tossa skodassakin tosi iso takakontti. Meillä myös asuu mun sukulaiset kauempana, reissatessa mukana ainakin yhdistelmävaunut, matkasänky, potta, kylmälaukku ja kolme matkalaukkua.
 
Meillä on citikan C5. Valtava auto, niin hyvässä, kuin pahassakin. Rattaat ja kolmen hengen mökkikamppeet kylmälaukkuineen mahtuu mukaan ilman erikoisempaa sommittelua. Sisätilassa löytyy leveyttä turvaistuimia ajatellen ja pituutta jalkatilaa ajatellen. Toisaalta kokoa tosiaan on myös ulkomitoissa eli ihan pienimmät parkkiruudut ei oo kovin mukavia. Muuten on ihan miellyttävä auto.
 
Meillä tällä hetkellä vaunuja (yhdistelmärattaita) tarvitaan mummolareissuilla. Mummolat kanssa kauempana, vähintään pari yötä ollaan. Kersa ei osaa oikein nukkua päikkäreitä muualla ku rattaissa. Pyörät on irrotettava, että ne mahtuu takaluukkuun ja muuta sinne ei sitten menekään.. Jalkatiloja on niin naftisti että turvaistuin ei voi olla kuskin penkin takana tai keskellä ja vauvan syntyessä ei toinen istuinkaan siihen oikein mahdu.. nyt ollaan jotenkin saatu sullouduttua kamoinemme kyytiin mutta mitään muuta ei tuu mahtuun, pakko siis vaihtaa jos meinaa reissata yökylään tai sitten pistää se boxi katolle, mut en tiedä ratkaisisko sekään turvaistuinongelmaa. Farkku olis jees ja se ettei tarvi noukkia, nostella ja rassata sekä ahtaa aina tuntikaupalla ja selkä vääränä :D
 
Mamaanton: jos lapsi ei osaa nukkua muualla päikkäreitä, niin vaunut on otettava mukaan joka kyläilyreissulle, jossa ollaan pidempään. Toki voi opettaa nukkumaan muuallakin, mutta se voi joskus olla haastavaa. Riippuu niin paljon lapsesta! :)
 
Meillä esikko oppi nukkumaan päikkäreitä sisällä omassa sängyssä vasta 1 v 3 kk ikäisenä, eli vaunut oli pakko olla reissatessa mukana. :) Ihan vastasyntyneenä toki nukkui ihan missä vaan.
 
Meillä onneksi ei auton vaihto ole hetkeen edessä, omien harrastusteni ja koiran vuoksi pihasta löytyy Volvo V70:happy:
Enempää en voisi olla tyytyväinen, edullinen pitää, ei ylimääräisiä huoltoja, syö vähän dieseliä ja vakaa ajaa.
Koira, vaunut ja matkatavarat mahtuu kaikki kerralla takakonttiin heittämällä:grin

Esikoista odotetaan mutta eiköhän tuo auto tule pihassa pysymään useaman vuoden joten kyllä sinne toinenkin lapsi sitten sopii.
 
Takaisin
Top