Auringolta suojaaminen

Pingu94

Näppärä viestien naputtelija
Miten te suojaatte lapset auringolta? Viime vuonna ei ollut asian kanssa ongelmia, kun lapsi ei liikkunut. Oli helppo olla varjossa. Tänä kesänä pitäisi sitten pitää taaperon iho suojassa. En pidä ajatuksesta kemikaaleista pienen iholla, mutta helteillä lapsi läkähtyy jos on pitkät hihat ja lahkeet.
 
Aurinkorasva, lasit ja hellehattu/lippis. Normaalit kesävaatteet, shortsit ja t-paita. Minusta se on lapsen kidutusta jos lapsella pitää pitkiä vaatteita ja umpikenkiä, eihän niissä aikuinenkaan pysty olemaan hetkeäkään. Lapsi kuitenkin liikkuu vielä paljon enemmän.
 
Mäkin puen pojalle t-paidan ja shortsit, kotipihalla saa painella vaikka nakupellenä. Rannalla suojaan ihon uv-asulla ja niskan suojaavalla lakilla. Jalassa voisi varmaan pitää sukkia, niin voi leikkiä rantavedessä ilman että jalkaterät palavat.
 
Meillä leikitään ja ulkoillaan mahdollisuuksien mukaan varjossa, oleskellaan sisällä/suojassa kuumin aika 11-15, suojaavat vaatteet (meillä ei lapset ole varman koskaan käyttäneet ulkona hihattomia paitoja/mekkoja), aurinkolasit, kasvot ja niskan suojaava päähine ja lisäksi aurinkorasva. Pihan ollessa varjossa, saavat vaatteita vähentää vaikka ilkosilleen, mutta muuten käytetään hyvin pitkälle suojana (pitkähihaisia ja -lahkeisia) vaatteita, sekä niitä umpikenkiä. Hikoilu ei ole yhtään niin vaarallista kuin auringon uv-säteily.

Päiväkodissa ei aurinkorasvaa suostuta laittamaan, joten siellä olemme kieltäneet lyhythihaisten ja -lahkeisten vaateiden käytön ulkona aurinkoisella säällä. Valitaan lapsille vain mahdollisimman ohuita ja hengittäviä, sekä mielellään väljiä vaatteita, missä voivat ulkoilla. Harmi, että lasten tulee kuuma, mutta kesä nyt on vain sellainen. :)
 
Kuopuksen suojaamme ensisijaisesti vaattein. Samoin 3,5-vuotias on jonkin verran pitkissä vaatteissa, erityisesti päiväkodissa, jossa rasvaa ei aktiivisesti lisätä. Ohuet, väljät vaatteet eivät mielestäni kauheasti hiosta. Rannalla kuopuksella on käytössä uv-uikkari, jossa on pitkähköt lahkeet ja puolipitkät hihat. Paljaaksi jääville kehon osille laitamme fysikaalista aurinkorasvaa, isommille lapsille puolestaan lapsille suunnattua apteekin hypoallergeenista aurinkorasvaa. Päähän tietysti hatut ja silmiä suojaamaan aurinkolasit.
 
Meillä lapsella on aurinkosuojavaatteita, sekä pitkähihaisia paitoja että housuja, lierihattu ja lisäksi pellavaisia paitoja ja housuja. Vaikka on hikoilee helposti, niin ei niillä kuuma tule sen enempää kuin shortseillakaan. Kengät on hengittävät umpikengät.

Silti on pakko poskiin laittaa aurinkorasvaa, koska on helposti palavaa laatua, vauvana oli punainen tukka. Olen vaihdellut kahden eri tyyppisen rasvan välillä.
 
Meillä lapsella on aurinkosuojavaatteita, sekä pitkähihaisia paitoja että housuja, lierihattu ja lisäksi pellavaisia paitoja ja housuja. Vaikka on hikoilee helposti, niin ei niillä kuuma tule sen enempää kuin shortseillakaan. Kengät on hengittävät umpikengät.

Silti on pakko poskiin laittaa aurinkorasvaa, koska on helposti palavaa laatua, vauvana oli punainen tukka. Olen vaihdellut kahden eri tyyppisen rasvan välillä.

Mistähän saisi taaperolle pellavavaatteita? Ne ovat mukavia, itse ainakin olen muunlaisissa ihan lämpöhalvauksen partaalla.
 
Mistähän saisi taaperolle pellavavaatteita? Ne ovat mukavia, itse ainakin olen muunlaisissa ihan lämpöhalvauksen partaalla.
En kyllä osaa neuvoa. Meillä on tallessa sisarusten vanhat (siis lähes antiikkiset) vaatteet ja lisäksi pari lahjaksi saatua, jotka on ulkomailta tuliaisia.
 
Peittävien vatteiden ja lasien lisäksi "luomurasvat" käytössä eli juurikin nämä fysikaaliset rasvat. Perusmönjää en käyttäisi itsellenikään. Näitä saa nykyään ihan normi Prismasta/cittarista.
 
Lippis/hattu ja aurinkolasit päähän ja fysikaalista aurinkorasvaa näkyvälle iholle. Fysikaaliset rasvat on pienempi paha kuin palaminen tai kemialliset mömmöt. :) Pojalla on sen verran pitkät hiukset että niskaa ei tarvitse erikseen suojata ellei hän halua hiuksia kiinni (yleensä ei halua). Meillä on kuumilla keleillä shortsit ja t-paidat käytössä. Jaloissa on lenkkarit ihan jos siksi että shandaalien käyttö on joka kesä kariutunut siihen että niihin menee hiekkaa, mikä on ollut lapselle iso ongelma.
 
Minä olen vähän eri mieltä siitä, että pitkähihaisissa vaatteissa lapsi (tai aikuinen) läkähtyy. :) Monissa kuumissa maissahan suojaudutaan auringolta nimenomaan vaatteilla: väljät, pellavaiset (tai esimerkiksi puuvillan ja pellavan sekoitusta), vaaleat vaatteet suojaavat hyvin ja ovat vilpoisat päällä. Tottakai trikoo tai keinokuitu hiostaa helteellä, mutta oikein valittu väljä materiaali ei. Kun lapsi oli taaperoikäinen, meillä pysyteltiin päivän polttavimman auringonpaisteen hetki sisätiloissa ja muuten ulkoiltiin em. kaltaisissa vaatteissa. Ostin jostain alesta Kinderitin pellavahousuja useammat ja KappAhlissa oli ainakin jossain vaiheessa väljiä pellava-puuvillapaitoja. Lapsi näytti ehkä vähän hupaisalta pellavaunivormussaan, mutta oli ainakin hyvin suojattu eikä hikoillut noissa kuteissa yhtään sen enempää kuin pikkuriikkisissä hellevaatteissakaan, vaikka onkin melkoisen ”kuumaverinen” ja hikoilee helposti.
 
Vauvalla suojana vaan ohuet pitkähihaiset/lahkeiset vaatteet ja pahimman paahteen välttely. 3v käyttää rasvaa, mutta pyrin ensisijaisesti suojaamaan vaatteilla ellei oo liian tukalaa. Tärkeitä suojia myös semmonen lierihellehattu ja aurinkolasit
 
Takaisin
Top