Atooppinen ihottuma?

Miljamilja

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Jouluäidit 2020
Mulla on itsellä atooppinen iho ja neuvolassa sanottiin että mahdollisesti periytyy myös tulevalle vauvalle. Osaako joku kertoa miten todennäköistä tämä on? Tai onko jollain itsellä atooppista ihottumaa ja onko lapsellekin tullut? Toivoisin kovasti ettei lapsi joudu kärsimään ainaisesta ihottumasta ja kutinasta niin kuin minä.
 
En kyllä osaa sanoa kuinka todennäköistä on, että lapsesi perii sulta atooppisen ihon. Mutta varmaan neuvolan täti on siinä oikeassa, että sellainen mahdollisuus on. Meidän tytöllä (1 v 5 kk) on lievästi atooppinen iho. Huomattiin siinä vaiheessa, kun tyttö oli n. 4 kk. Mitään allergioita hänellä ei ole ainakaan vielä huomattu. Poskien ja jalkojen iho kuivuu varsinkin talvella tosi helposti ja kuivia läiskiä saattaa olla muuallakin kropassa. Viime aikoina on kuivuutta ollut myös polvitaipeiden vieressä.

Mulla on itselläni ollut aina kuivumiseen taipuvainen iho ja miehellä oli kuulemma lapsena samanlaista lievää atooppista ihoa kuin meidän tytöllämme. Miehelläni se muuttui vauva-ajan jälkeen pelkäksi taiveihottumaksi ja vähitellen meni itsestään ohi. Eli meidän tapauksessa on ilmeisesti kyse perinnöllisyydestä.

Osaisikohan neuvolalääkäri vastata sun kysymyksiin? Tai voisiko jossain Allergia- ja astmaliiton sivuilla olla tietoa asiasta?
 
Joo, se voi periytyä lapselle, suuremmalla riskillä jos molempien vanhempien suvussa on atooppista ihottumaa.
Just jossain lehdessä oli juttu tutkimuksesta, että jos äiti alkaa kaksi kk ennen synnytystä syömään probiootteja ja jatkaa imetysajan, niin se vähentäisi lapsen riskiä saada atooppinen ihottuma (tämä siis, jos mahdollista että vanhemmilta periytyisi). En tiedä, mutta ajattelin kokeilla jos siitä olisi mitään hyötyä :)
Meillä kanssa esikoisella lievästi atooppinen iho.
Mulla on vain kuivuuteen taipuva tosi herkkä iho, mutta miehellä on ihottumaan taipuvainen, ja jostain syystä sit lapsi sai voimakkaampana kuin meillä oireilee. Voihan tilanne vielä muuttua kun ikää tulee, ja usein niin käykin. Toivottavasti tää tuleva säästyisi kokonaan ihovaivoilta.
 
Kiitos molemmille vastauksista! Meillä ei ole kummankaan suvussa kellään kuivaa tai atooppista ihoa paitsi minulla sitten meidän kaikkien edestä.. Mä oon alkanut syömään maitohappobakteereja, kun niiden tosiaan pitäisi vähentää periytymisen mahdollisuutta.
 
Oikohan ollut niin, että jos molemmilla vanhemmilla on atooppinen iho periytyvyys on 70% luokkaa... En muista miten on, jos vain toisella.

Omilla vanhemmillani ei ole atooppista ihoa ja neljästä lapsesta olen ainut joka sen sai.

Minä ole kalaöljyä syönyt raskausaikana, kun senkin jossain väitettiin vähentävän riskiä lapsen saada atooppinen iho. tiedä sitten. Nykyään tulee noita myrkkyjä ja muita niin paljon kaikkialta.
 
Jep, omega 3 -rasvahapoista on usein apua atoopikoille ja tuo raskausaikana käytetyn mustaherukkaöljyn suotuisa vaikutus lapsen ihoon on osoitettu Turun yliopistossa tehdyissä tutkimuksissa.

Minulla puhkesi atopia vasta päälle kolmekymppisenä kun taas siskon lapsella se ilmeni jo pienenä vauvana mutta on sittemmin rauhoittunut. Jotain sukurasitetta tässä on, koska mun (ja siis myös siskon) isä on atoopikko. Mun tapauksessani iho-ongelmia aiheutti nähtävästi myös aikuisella iällä uudelleen pintaan pulpahtanut vehnäallergia. Kummasti on kutina rauhoittunut ja ekseemat jääneet pois kun jätin vehnän pois ruokavaliosta ja aloin syödä kalaöljykapseleita.

Siskolle suositeltiin tuota mustaherukkaöljyä, jota hän käyttikin säännöllisesti toista lastaan odottaessaan. Kuopuksella ei ole esiintynyt yhtään atooppista ekseemaa, joten joko öljy on ollut avuksi tai perintötekijät ovat osuneet paremmin kohdalleen, mene tiedä. Ainakaan noista öljyistä ei ole mitään haittaa! Ihon hoitoon siskon esikoiselle suositeltiin puhdistusta Humektan-perusvoiteella ja se on ollut oikein toimiva ratkaisu. Pesunesteistä ainakin Lactoline on tutussa atoopikkoperheessä hyväksi koettu.
 
Täällä koko porukka atoopikkoja ja minä ja mies vielä kala-allergikkoja... pojan atopia oli tosi paha pienenä, mutta nyt koululaisena jo iho on tosi kaunis. Välillä pientä läikkää ilmestyy, mutta tutuilla voiteilla aina katoavat.
Mun vanhemilla ei ole atopiaa, papalla oli psoriasis, mutta en tiedä tosiaan ketään jolla olisi ollut varsinaista atopiaa. En osaa sanoa onko psori ja atopia edes sukua toisilleen...
Miehen suvussa on jokusia atoopikkoja.

Poikaa odottaessa pyrin saamaan omega 3:sta riittävästi, mutta ei se ainakaan häntä auttanut... saas nähdä, miten nyt seuraavan käy.
 
Mulle neuvottiin odotusaikana syömään maitohappobakteeria, jotta atopian riski lapsella laskisi. Mulla itsellä paha atopia, mutta miehellä loistava iho, joten mahdollisuudet oli 50-50. En tiedä auttoiko nuo maitohapot, muttei pojan ihon kanssa ainakaan vielä (5kk) ole ollut mitään ongelmaa. Toivottavasti ei tulekkaan :) meillä on psoria paljon suvussa, mutta olen perheestäni ainoa, jolla ihon kanssa ongelmia.
 
Mä oon myös kuullut tuosta, että raskausaikana syöty maitohappobakteeri saattaa ehkäistä tai ainakin vähentää lapsen atopiaa/allergiaa. Kahden nuorimman odotusaikana olen niitä siis syönyt, ajattelin ettei siitä haittaakaan ole. Myös vauvana ovat maitohappobakteereja saaneet. Ja ainakaan vielä ei näillä kahdella iho-ongelmia ole ollut, kun taas kahdella vanhemmalla atopiaa on. Voihan olla sattumaakin, mutta mistäpä tuon tietää.
 
Onko täällä enään elämää?
Mulla eikä miehellä ole ollut atooppista ihottumaa (tietääkseni), mutta vauvalla nyt on. Onko täällä muita joiden lapsella on atooppinen iho? Mikä on auttanut / ei ole auttanut?
 
Meidän lapsilla on atopiaa ja mistä meillä on hiukan apua on ilmankosteus pitää sisällä olla vähintään 30% , rasvata pitää vähintään 2xpvä ja pahimpaan aikaan myös kortisoni 1% rasva täsmä hoitona... niin ja aurinko :wink testasin kaikki kookosöljyt rasvaukset, omegojen ja maitohappobakteerien lisäyksen ruokavalioon ja ei toimi... vaan rasvaus:sad001 ton meidän 10kk neidin iho on pahin! Sen kaa saatiin tehdä aikamoinen salapoliisi työ että löydettiin hänelle sopiva rasva:/ onneksi löydettiin sopiva ja nyt siihen resepti niin saa rasvat halvemmalla!
Itsellä kanssa atopiaa mutta jos saan ihon pidettyä hyvänä niin rasvaukseen riittää kookosöljy suihkun päälle...raskaus pahentaa vaivaa:sad001 nytkin iho ihan tulessa vaikka aurinko alkaa jo lämmittää...
 
Mulla ja kahdella lapsella viidestä on atooppinen iho. Meillä paras rasva on ollut 100% sheavoi! Saatiin heittää apteekin kalliit rasvat ja kortisonivoiteet mäkeen! Sheaa ollaan laitettu siis kun iho on ollut tositosi pahana ja perusvoiteena ceridalin lipogeeli.
 
Sheavoi paransi myös mun halkeilevat kantapäät parissa päivässä! Mikään muu rasva ei ole siihen pystynyt ja olen kokeillut varmaan pariakymmentä erilaista.
 
Zeni mistä oot ton sheavoin ostanut? Sitä vois nyt kesällä kokeilla kun iho lapsosilla muutenkin parempi:)
 
Takaisin
Top