Asiaa imetyksestä

Imme

Päivystävä dosentti
Syysmammat 2018
Toukokuiset 2023
Ajattelin, josko saataisiin keskustelua imetyksestä. Itsehän ajattelin ennen vauvan syntymää, etten ota turhaa stressiä imetyksen onnistumisesta. Lähdin ajatuksesta, että onnistuu, jos on onnistuakseen. Kuitenkin nyt stressaan jatkuvasti maidon riittävyydestä ja imetyksen onnistumisesta. Olenpa jo parina iltana tirauttanut muutaman kyyneleenkin, kun olen varma, ettei vauva saa imetyksessä tarpeeksi ruokaa. Lisäksi meillä on edelleen hyvän imuotteen kanssa ajoittaisia ongelmia, joihin ajattelin tänään pyytää apua sairaalan imetyspoliklinikalta.

Tänne saa avautua imetyksen hyvistä ja vaikeammista hetkistä. Lisäksi ainakin itse arvostaisin hyviä imetysasentovinkkejä ja muita helpotuksia, jotka on teidän kohdallanne toiminut :)
 
Minä pidin imetystä asiana, joka yleensä onnistuu jos haluaa, ei tietenkään aina. Joten olen tosi pettynyt asian vaikeuteen. Vauva ei syö ollenkaan ilman rintakumej ja niiden kanssa pelaaminen on hankalaa, etenkin kun vauva syö koko ajan, lisäksi herkästi jää osa maidosta kumeen, mikä sitten valuu vauvan suunpielestä lopuksi, saattaa myös pulauttaa. Pitäisi yrittää imettää ilman, mutta tästä aiheutuu hurjat rintaraivarit ja muutenkin imetys vaatii vielä totuttelua kuminkin kanssa, kun vauva vasta muutaman päivän vanha. Ehkä yritän ensin kumeilla ja sitten kun niillä onnistuu hyvin, yritän päästä niistä eroon. Jos kumpikaan ei onnistu, pitää keksiä muuta. Minäkin ottaisin vinkkejä vastaan.
 
Täällä iskenyt hirveä imetyskipu. Vauvan imuotteessa ei pitäs olla vikaa, sitä tarkistettu ja suu on hyvin auki huulet rullalla kuten kuulukin. Sammasta on vauvalla suussa ja sitä hoidettu kohta viikon verran sitruunalla ja vichyllä ilman merkittävää apua. Rintoja polttaa myös imetyksen kälkeen ja välissäkin. Imettäessä tulee ensin alkuputaisun kipu mutta koko imetyksen ajan nipistää/ polttaa rintaa ja kovaa. Välillä itkua tuhertaen saa imettää.
Vauva kohta 3 vkoa.
 
honeli: testaa pystytkö huijaamaan vauvaa ottamaan paljaan nännin suuhun -> houkuttelet avaamaan suun ja aloittamaan imetyksen rintakumi sormessa ja sitten vaihdat äkkiä paljaan rinnan tilalle. Toimi aikoinaan esikoisen kanssa, kun kiukutteli eikä suostunut syömään tissiä. Alkoi vahingossa sitten syömäänkin ilman kumia. Tutillakin pystyy huijaamaan noin :)

Esikoisen aikaan imetyksen alkutaival tuntui haastavammalta kuin nyt toisen lapsen aikaan. Myös luotto maidon riittävyyteen on nyt isompi. Vaikka varsinkin iltatankkauksen aikaan tuntuu, että tissit on ihan tyhjät. Eilen illalla oli kiukkua, kun olisi pitänyt vain koko ajan saada lupsuttaa rintaa, vaikka molemmat oli tyhiksi syödyt moneen kertaan peräkkäin. Koitin antaa tuttipullosta korviketta, mutta ei suostunut ollenkaan ottamaan tuttipulloa suuhun. Eikä juonut korviketta muutenkaan. Tökkäsin tutin suuhun ja vauva nukahti heti. Arvelin, että ehkä oli vaan jäänyt imu päälle, vaikkei varsinaisesti nälkä enää ollutkaan. Maha ainakin pömpötti siten, että illalla oli maitoa saanut. Itse koen nyt haastavana sen, ettei vauva suostu syömään pullosta. Haluaisin silloin tällöin käydä ilman vauvaakin jossain ja mies hoitaisi syötöt pumpatulla maidolla. Pitänee kokeilla erilaisia tuttipulloja, jos löytyisi mieluinen. Esikoimen aikoinaan imi mitä tahansa tuttipulloa, joten nyt on erilainen lapsi tämä toinen :)

Imetys on ihanaa, mutta samalla myös haastavaa. Ja ajan myötä edessä tulee niitä tiheän imun kausia ja rinnasta kieltäytymiskausia jne. jne. Huoh :)
 
Meijän poju on tänään 4vk ja edelleen rintakumin kanssa imetän. Saattaa joskus vahingossa haukkasta rintaan kiinni ja imeä mutta kun tajuaa että kumia ei ole niin loppuu imu ja alkaa kitinä...
 
Meillä annettiin sairaalassa lisämaitoa ruiskulla, ettei vauva tottuisi pulloon ihan näin pian. Eli voisittehan pullon sijaan kokeilla hörpytystä tai ruiskulla ruokkimista...?

Jouduin ihan ensimmäisinä päivinä käyttämään rintakumia vasemmassa rinnassa, mutta juuri tuollein huijaamalla saimme vauvan imemään kyseistä rintaa myös ilman kumia.

Angii, oletko jutellut neuvolassa tuosta rinnan pistämisestä vielä imuotteen tarkistamisen jälkeen?

Onko teillä toiveita, kuinka kauan haluaisitte imettää vauvaa? Itse olin ajatellut 4 tai 5 kuukautta, mutta nyt imettävänä ihmisenä pohdin, kuinkahan tämä kroppa edes tuottaa niin pitkään maitoa. Sain onneksi perjantaille ajan synnärin imetyspoliklinikalle. Voin sitten jakaa vinkkejä täällä, jos sellaisia sieltä saan :)
 
Meillä meni eka viikko hyvin,neiti söi 3-4h välein ja nukkui tyytyväisenä muun ajan kun maitoa riitti jo silloin hyvin. Tosin puklaili tosi paljon. No,maito nousi ilmeisesti liian hyvin että vauva on välissä tukehtumassa. Tästä seurauksena vauva on alkanu kaventamaan imuotettaan ja imiessä on alkanu kuulua naksutusääni,siis niinkuin lehmien lypsykoneissa :D ja senpä seurauksena vetää ilmaa mahaan ku kaiken lisäksi on tosi ahne ja nälkäinen pitkien unien jälkeen. On alkanu siis tuo pierun pungertaminen nyt,vauva ähisee ja pusertaa ku rekkamies yöllä unissaan. Ei kuitenkaan ole asiaa juuri itkeny mut oon eilen alottanu cuplatonit jos se vähän helpottais toisen oloa. lisäksi oon yrittäny röyhtäyttää kesken syönninki,neiti vaan meinaa tulistua siitä hommasta. Varsinki jos kerkeää tissille nukahtaa niinku öisin yleensä käy. Oon kokeillu suihkutissihoitoa eli imettäny 2-3krt samasta tissistä, mut jotenki tulee semmonen olo ettei tuu ihan kylläiseksi joten on välillä ollu pakko sitä leporintaaki tarjota. Mitenköhän saisin sen imuotteen vielä korjattua... periaatteessa näyttää oikealta mutta jossainhan se vika on ku se naksutus kuuluu. Ei tosin kuulu läheskää joka imulla mutta yleensä sillon ku oikeen ahneesti imee.. kellään tämmösestä naksutuksesta kokemuksia?
 
Yritän vaihtaa kyllä välillä kumin pois tai aloittaa ilman, mutta tyttö vain pitää rintaa suussa eikä käy imemää, lähinnä käy itkemään ja pyörittelemään päätänsä. Minulla sisäänpäinkääntyneet nännit, mikä jo oma ongelmansa ja nyt aluksi tietysti myös rinnat ovat todella täynnä, joten vaikea saada varmaan kiinni isosta rinnasta. Aijon kyllä sitkeästi kokeilla kaikkea. Nyt tosiaan tuntuu, että jokainen imetyskerta on erilainen. Välillä syö vain muutaman minuutin ja pulauttaa, haluaa lisää aivan hetken päästä ja tämä toistuu monta kertaa. Sitten myöhemmin saattaa olla, että syö tyytyväisenä puoli tuntiakin, tosin lopuksi hieman pulauttaa maitoa, mutta tahti on rauhallinen. Tuntuu, että nuo lyhyet imetyshetket liittyy siihen, että imee hurjaa tahtia, tuleeko maitoa sitten liikaa, en tiedä. Itse haluaisin imettää varmaan siihen yksi vuotiaaksi, mutta aika näyttää miten käy.
Kiva lukea näitä toisten kokemuksia asiasta :)
 
Mä oon aina illalla valmis pistään pillit pussiin imetyksen osalta, kun tuntuu et vauva ei saa tarpeeksi maitoa tai kiukkuaa jotain muuta. Meillä on ilmavaivoja ja tänään tuo pieni on huutanut kurkkusuorana koko päivän, enkä enää keksi mistä ne vois johtua. Oon ihan loppu.
 
Meilläkin tämä päivä mennyt 1-2 tunnin syöttöväleillä :/ Toivottavasti olisi rauhallisempi yö kuitenkin tiedossa... Kamalaa raivoamista ollut myös, ei ole uni paljoa maistunut kuin sylissä. Mä tässä arvon et jaksaako hakea autosta siellä olevan Tupla-suklaan vai joko pitäisi aloittaa se maidoton ruokavalio. Ei näitä päiviä jaksa jos tulee monta peräkanaa. Pulloakaan ei huolinut nyt illasta sillä aikaa kun kävin jumpalla.

Meidän babylla on muuten tiukka kielijänne, ja imemiseen pitäisi siksi keskittyä paremmin, että ote pysyy hyvänä. TällIsinä päivinä ei ole babykään ollut rinnalla kunnolla ja ote on lipsunut, niin mennyt ilmaa vielä lisää mahaan. Ainakin siitä on kuulunut naksuntaa, mut en tiedä onko tuo sitten samanlaista mitä tarkoitit.
 
Muokattu viimeksi:
isle: tuo kertomasi kuulostaa tutulta, ihan kuin omasta kynästä. Multa myös tulee maitoa tosi reippaasti ja poika syö ahnaasti ja toisinaan liikaa ja sitten tuleekin valtavia pukluja ja kohta on taas nälkä. Ilmaa kertyy vatsaan ja vatsa toimii muutoinkin tosi usein. Meilläkin herra on kaventanut imuotettaan ja tosiaan välillä kuuluu tuota naksutusta. Imuotetta jos lähtee korjailemaan niin saattaa luopua rinnasta. Meillä on auttanut tuohon pulautteluun ja ilman kertymiseen se että imetän aika pystyssä asennossa ja hyvin harvoin niin että vauva olisi makuultaan. Ja väleissä kun on imenyt n. 5-10min ja irroittaa otteen niin otan pystyyn asentoon ja varovasti yritän röyhtäyttää ja monesti röyhtäiseekin, sitten taas 5-10min pystyssäpidon jälkeen lasken rinnalle ja katson haluaako vielä, yleensä imee 2-3x tuon 5-10min pätkän ja sitten on kylläinen.Aikaahan tuossa souvissa menee varsinkin yöaikaan ihan ruhtinaallisesti, mutta toisaalta se on pieni paha siitä että maito pysyy sisällä ja saa vähän röyhtäytettyä ilmaa ulos eikä ihan kaikki ilma jää mahaan pyörimään, Itse en ole hankkinut tuota cuplatonia vielä mutta mielessä on ollut että kysäisen nyt ens ma neuvolasta vähän neuvoa tuohon imetysasiaan ja kysyn cuplatoninkin aloittamisesta.
 
Hitsi kun sais JenniK tämä meijänki neiti röyhtästyä mutta toisinaan voi mennä puolikin tuntia ennenku rupee mitään nousemaan,joko se röyhy tai puklu. Onko mitään hyviä asentovinkkejä? :D kauheen ressin oon tästä imetyksestäkin kehitelly,ajattelin ensin et se on vaan että tissi suuhun ja sillä selvä!
 
isle: Mustakin tuntui vielä muutama päivä sitten tosi hankalalta tuo röyhtäyttäminen, perinteinen olkapäälle nostaminen kun harvoin tuottaa meillä röyhtäisyn, satunnaisesti toki sekin. Mutta meidän pojalla rauhallisesti nostaminen pystyasentoon vauvan selkä omaa rintaa vasten ja tuen pepun alta ja varovasti kädellä rinnasta (en mahasta vaan siis rinnasta kaulan alapuolelta)ja pidän pystyssä ja nojaudun hieman eteen ja taas hieman taakse ja taas eteen niin että poika on siis pystyasennossa ja kun minä nojaudun itse eteen istualtani niin poikakin nojautuu pystyssä hieman eteen ja tässä asennossa röykäisee monesti. Joskus saa pidempään pitää pystyssä eri asennoissa ja nostaa varovasti pystyyn, kääntää omia polvia vasten selälleen makaamaan suht pystyyn asentoon ja joskus röykäisy tulee näiden nostamisten lomassa. Mutta ehdottomasti toimivin meillä on tuo kun vauva on selkä omaa rintaan vasten pystyssä ja siitä tekee pieniä kumarruksia ja nojauksia eteen :) Kantsii kokeilla, eiköhän se asento missä sun neitisi saa parhaiten röyhtäisemään löydy vielä :) Enkä mäkään aivan joka kerta saa röyhtäisemään, mutta nykyään kuitenkin lähes joka kerta ja se on paljon sekin :)
 
Kiitos vinkistä,pitääpä koittaa tuommostakin asentoa. :) meijän neiti vaan meinaa aina hermostua ku yrittää röyhtäyttää,ei oo tyytyväinen siihen että on saanu maistella maitoa muttei vielä oo tarpeeksi kylläinen...
 
Vauvan vatsavaivoihin voi auttaa myös "pierujumppa" (vauvan polvia jumpataan hellästi masua vasten) tai hieronta, esim:
http://www.kaksplus.fi/lapsi/vauvan-vatsahieronta

Mulla tuntuu olevan suihkutissit -> ilmavaivoja vauvalla. Mä luin netistä että suihkutissien kanssa ei menisi vauvalla niin paljon ilmaa vatsaan, jos imettää takakenossa (esim natural breastfeeding hakusanoilla löytyy ohjeita) tai makuultaan. Näin se maito ei valu painovoiman vuoksi entistä vuolaampana vaan hieman hitaammin "vastavirtaan".

Kannattaa myös tutustua Imetyksen tuki ry. Löytyy nettisivut kuin myös facessa, paljon vinkkejä tai voi esittää omiakin kysymyksiä. Myös auttava puhelin kovaan hätään! :)
 
Käytiin tänään palleron kanssa imetyspoliklinikalla. Siellä vierähtikin mukavasti 1,5 tuntia, kun yhdessä harjoiteltiin imetysasentoja ja muutenkin juteltiin röyhtäyttämisestä jne. Meillä kuulemma imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja painoa kertyy hienosti. Nyt ollaan jo reippaasti yli syntymäpainon. Sain käynniltä varmuutta omaan imetykseen, mikä oli itselleni erityisen tärkeää. Lisäksi meillä poika on aika laiska syömään, joten sain muutaman vinkin siihen, kuinka vauva ei nukahtaisi rinnalle 10 minuutin syönnin jälkeen ja herää sitten taas vartin päästä syömään. Tänään olen saanut vauvan lisäksi nukkumaan omassa sängyssä (siellä tuhisee tälläkin hetkellä), joten ehkäpä tämä tästä vielä lähtee taittumaan :)
 
Islen teksti voisi olla kirjoittamani. Kolme kertaa putkeen samaa rintaa -metodi on helpottanut jonkin verran, mutta tuota naksuvaa nieleskelyä on päivittäin edelleen, kun tulvii. Voi krääh, ei tää imetys taida mikään läpihuutojuttu olla juuri koskaan :/
 
... Ja ihan kamalaa, kun vauva syötän perään itkee kipeää mahaansa, pulauttaa kaaressa tai on tukehtua siihen tulvivaan maitoon. Meillä tuo natural breastfeeding-asento tuottaa aika usein henkeen vetämisiä, vaikka ilmavaivojen suhteen taitaa parempi ollakin.
 
Ensin olin varma että maito ei riitä, ja nyt taas tajuan sen riittävän vaikka kolmen lapsen tarpeisiin. :grin Rinnat on jatkuvasti pinkeät maidosta :nailbiting: Aina sanotaan että se rasvainen maito on rinnan pohjalla, mutta meidän lapsi ei varmaan koskaan kerkeä sinne asti kun kupu on jo täynnä. Oon nyt yrittänyt syöttää pari-kolme kertaa samalta puolelta, jos rinta tyhjenisi siten paremmin. Silloin vauvelikin saisi ehkä sitä rasvaisempaa maitoa masuunsa.
 
Mulla on toinen rinta vielä pakkautumis tilassa. Toisessa tilanne helpottunut. Mulla on myös tosi paljon imetyskipuja eli ihan nännissä ja sit rinnassa, kun imettää. Sama oli esikoisen kohdalla. Välillä on kyllä ihan tuskaa. Mutta vielä täysimetyksellä mennään. Yritys on ainakin tonne 2 kk, toivottavasti mahdollisimman täysimetys, sitte voi siirtyä osittaiseen.
 
Takaisin
Top