Arki vauvan kanssa

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Osittaisimetyksellä ja vauva pysynyt terveenä. Itse sairastin todennäköisesti noron, mutta ei tarttunut vauvaan. Ei flunssaa koko aikana kellään. Influenssarokote otettiin molemmat miehen kanssa.
 
Täysimetyksellä (viimeinen kuukaus tosin maisteltu myös kiinteitä), influenssarokotteen otin ja pelkästään mies ollut kipeänä. :hilarious:
 
Meillä pikkuinen sai korvatulehduksen täysimetyksellä ollessa. Isommilla ollut flunssaa parikertaa, mut vain vauvalla korvatulehdus. Lieneekö vain niin pienet röörit vielä. Otettiin kaikki influenssapiikit, eikö influenssaa ole ollut.
 
Meillä oli 3kk osittaisimetystä ja sitten pelkkä korvike (4kk alkaen kiinteet myös). Otin influenssarokotteen synnytyksen jälkeen. Tyttö on sairastanut 3 kertaa.
 
Oliko täällä kenellä ja millaisia iho-oireiluja vauvoilla? Meidän pienellä huomasin eilen ihon väristä ryyhkää jaloissa, selässä ja vatsalla. Naamallakin ehkä muutama punertava näppy, mutta ne voi johtua myös runsaasta syljen erityksestä tai siitä että ruokaa menee aina muuallekkin kuin suuhun.. putsataan ne toki mahdollisimman nopeasti pois. En yhtään tiedä mistä ihon ryyhkäisyys johtuu =/ Että onko iho kuiva iho vaiko jotain ruoka-aineallergiaa.. osaako joku sanoa, miten nämä voisi erottaa toisistaan? Täällä on nykyään syöty lähes kaikkea laidasta laitaan, uusimpana makuna ehkä puolukka. Mutta samaan aikaan ruokien määrät ovat kasvaneet myös joten saattaakohan olla mikä vaan jos ruoasta johtuu..

Neljäs lapsi kyseessä ja ensimmäinen jolla jo tässä iässä iho-ongelmia ilmaantuu joten ihan oon ulalla nyt =D toisella lapsellani kyllä on kuiva ja herkkä iho ollut taaperoiässä, nykyään vanhimmalla lapsella ehkä kuivettuneempi. Kenelläkään ei sen kummempia allergioita ole ollut, joten niiden suhteen oon ihan tietämätön.
 
Meillä on mennyt ihon kanssa hyvin. Kananmunasta taisi tulla pieni lehahdus kaulan alle, kokeilen uudelleen viikon päästä oliko se sitä. Vaippa-alueelle on tullut jopa tulipunaista ryyhelmää, ja vauvaan sattui peseminen viikko sitten. Tämä siirryttäessä uudelleen kiinteiden maisteluun loman jälkeen. Nyt taas ei näytä ärsyttävän ihoa, kun on kiinteämpää papanaa vaipassa.
 
Atooppista ihottumaa ollut syntymästä asti. Välillä kauttaaltaan esim maha punaisena ja hilseilevä, välillä oikein kuivia läiskiä siellä täällä.
 
Mie ihmettelin kans kun mei tytölle on ilmestyny sellasii pieniä näppyjä sinne tänne. Mahassa, jaloissa ja käsissä on sellast, onks se nyt sitä ryyhkää kuten auringonkukka sanoi :) En tiiä mistä vois johtua ku ei se miusta ruoka-aineallergiaa ainakaan ole. Ihan kuin iho olisi kuiva. Rasvailen iltaisin sitä ja välillä myös päivällä. Neuvolas sano et iho voi reagoida jos oon esim vaihtanu pesuainetta mut vauvan vaatteet oon pessy samalla hajusteettomalla pesuaineella. Osa vaatteista mitä oon ostanu käytettynä ni niitä on aiemmassa kodissa pesty hajusteellisella mut en tiiä johtuuks siitäkää. Toivottavast menis ohi.
 
Joo meillähi sama pesuaine koko ajan ollu käytössä, käytetyissä käytetty muutakin ennen tänne hommaamista. Mutta näin ollu koko ajan joten se ei varmaan oo syynä. Pitää tarkkailla vähän tarkemmin tuota mitä syyään ja oireileeko mistään vahvemmin ja rasvailla vaan ahkerasti. Jospa syynä ois vaan ihon kuivuus ja jospa ohitte menis =)
 
Me ei otettu influenssarokotetta. Vauva ollut terve. Mulla oli vuorokauden mittainen noro. Vauvalle ei tullu siitä mitään vaikka imetin koko ajan. Täysimetys ja kiinteet aloteltiin n. 4.5kk iässä. D-tipat maitohappobakteerin kera mennyt 2 viikon iästä lähtien.
Atooppista ihottumaa on. Se alkoi noin 4kk iässä. Hoidetaan perusrasvoilla ja ruokavaliolla. Atopia ilmenee laikkuihottumana masussa ja sit poskissa. Nyt hyvä, mut välillä jostain sit ärtyy. Sit hoidetaan kortisonivoiteella kuntoon.
 
Onko hyviä vinkkejä miten saa vauvan nukkumaan omaan sänkyyn... Mikä teillä on toiminut? Meillä poju ens vkolla 7kk ja nukkuu mun vieressä yöt. Välissä sain nukkumaan ekan pätkän pinnikseen, mutta nyt ei enää sekään onnistu. Itku/ hermostuminen tulee joko heti tai hetken siellä pyörittyä. Ei auta silittäminen, tuttiä ei osaa syödä. Tissille nukahtaa viereen. Heräilee usein yöllä. Uskon että jos saisin omaan sänkyyn nukkumaan, niin nukkuis pitempiä pätkiä... Hyviä vinkkejä siis otetaan vastaan :)
 
En oo vielä asiantuntija edes oman muksuni kohdalla, mutta kokeilisin ensin irrottaa nukahtamisen tissittelystä. Sen alettua sujumaan kokeilisin aina silloin tällöin omaan sänkyyn rauhallisen lapsen. Meillä tyttö vaan yksi yö suostui nukahtamaan omaan sänkyyn, ja on siellä pääsääntöisesti nukkunut. Viereen otan, jos on esim. levoton varhainen aamu ja pitäis pikkuisen pitkittää heräämistä.
 
Mikä voittajafiilis ku sain tytön nukahtamaa omaa sänkyy vaik alku oliki huutoa. Laitoin itkuhälyttimen soittamaa tuutulaulua ja yövalon siihe ja sänkyyn. Tyttö katseli sitä ja rauhottui, lopulta sit nukahti itse :) Saattoi olla myös ihan vain hyvää tuuria, huomenna saattaa olla ihan eri juttu et ei nukahdakaan.

Mut kaipailisin myös vähän vinkkejä et millä ootte saaneet lapsen rauhoittumaan nukkumaan. Kun meilläkään ei tutti kelpaa ja silittelyt ei auta, syliin rauhoittuu mut kun sänkyyn laskee niin huuto taas alkaa. Yleensä oonki sit syliin/tissille nukuttanut mut haluisin päästä siitä ja opettaa toisen nukahtamaan itse.
 
Meillä on alusta asti vauva nukkunut omassa sängyssä. Joskus nukahtaa syliin syödessä, mutta usein laitetaan sänkyyn nukahtamaan itse. Hänellä on kattoon heijastettavat tähtivalot ja lisäksi laitetaan soimaan lasten virsiä unettavuuden takaamiseksi. :D Niin ja uniriepu, kun tuttia ei käytetä.
 
Haa, täällä tyttö sängyssään nukkumassa tällä hetkellä. Nukahti syliin ja laskin sänkyyn, heräsi kyllä siihen, mutta jatkoi nukkumista, kun sai pehmopossun käteensä.

Ei siis ollut tarkoitus omaan sänkyyn laittaa edes vielä nukkumaan, mutta en ollut ehtinyt avata meidän sänkyä, niin laskin tytön sitten sänkyynsä ja saa nyt nukkua siellä niin pitkään kuin vaan nukkuu. Loppuyöksi otan kyllä kainaloon, en varmaan edes osaa enää nukkua itsekseni, kun mieskin lähtee kohta töihin.

Edit. Ja tunnin nukkumisen jälkeen tytsy heräsi - ei kuitenkaan itkenyt, ähisi vaan, joten täällä me nyt ollaan molemmat saman peiton alla.
 
Muokattu viimeksi:
Mikä voittajafiilis ku sain tytön nukahtamaa omaa sänkyy vaik alku oliki huutoa. Laitoin itkuhälyttimen soittamaa tuutulaulua ja yövalon siihe ja sänkyyn. Tyttö katseli sitä ja rauhottui, lopulta sit nukahti itse :) Saattoi olla myös ihan vain hyvää tuuria, huomenna saattaa olla ihan eri juttu et ei nukahdakaan.

Mut kaipailisin myös vähän vinkkejä et millä ootte saaneet lapsen rauhoittumaan nukkumaan. Kun meilläkään ei tutti kelpaa ja silittelyt ei auta, syliin rauhoittuu mut kun sänkyyn laskee niin huuto taas alkaa. Yleensä oonki sit syliin/tissille nukuttanut mut haluisin päästä siitä ja opettaa toisen nukahtamaan itse.

Meillä on ihan sama, eikä keinoja vielä keksitty. Ei olla kyllä paljon yritettykään, kun on niin ikävää huudattaa toista uneen. Toivon, että aika auttaa ja jos ei auta, niin jossain vaiheessa täytyy tarttua härkää sarvista. Meillä tosin vauva nukkuu omassa sängyssä, mutta nukahtaa syliin tissille. Ja nukahtaa yöunille vasta 11 aikoihin. Jos esim. ysiltä yrittää laskea omaan sänkyyn, niin herää ja huuto alkaa.
 
Ja nukahtaa yöunille vasta 11 aikoihin.

Täällä kans yksitoista on melkein minuutilleen aina kello, kun tyttö nukahtaa. Nyt taitaa olla vaan niin lämmin ja valoisaa, ettei ole malttanut nukkua illan vikoja päikkyjä (puol ysin-ysin aikaan), joten on nukahtanut sit yöunille parikymmentä minuuttia aikaisemmin.
 
Meillä vauva (ja 2v) nukahtaa yöunille klo 22-23 välillä. Espanjassa kun oltiin niin yleensä klo 23 meni yöunille, eli Suomen aikaa klo 24. Matkan jälkeen oli vähän rytmi sekaisin, esim. eilen vauva heräsi yöunilta vasta klo 10.20. :grin Tänään pitää vauvakin herättää aiemmin, olisi neuvolassa oltava jo klo 10. Reissussa tytöt nukkuivat paremmin kuin kotona. 2v koko yöt läpi ja vauva heräsi joinakin öinä vain 2 kertaa. Sama meininki vauvalla jatkunut kotonakin, viime yönäkin taisi vain 2 kertaa herätä.

Mä just eilen mietin, että pitäisikö pinnasängystä hankkiutua eroon kun sitä ei kukaan täällä käytä ja se vie vain tilaa. :hilarious:
 
Mä otin raskausaikana influenssarokotteen ja täysimetys, vauva on ollut joitakin kertoja pikkuflunssassa. Mutta ei ole influenssaa ollut meidän perheessä. Meillä eniten kipeenä on 2-vuotias, vähiten minä ja mies.
 
Arabia meillä nukutaan myös omassa sängyssä mutta se sinne itekseen nukahtaminen on hankalaa :( Päiväunille kyllä nukahtaa itse omaan sänkyyn, joskus pienen kitinän jälkeen mutta yöunille ei o_O Et tähän mennessä kun on nukahtanut syliin/tissille niin on pitänyt hyyyvin varovasti laittaa sänkyyn ettei herää, jos havahtuu hereille niin saattaa alkaa huuto, ei tietenkään joka kerta vaikka havahtuukin hereille, joskus kitisee hetken vastalauseeks mut nukahtaa takas. Yritän nyt opettaa nukahtamaan vaikka sen tuutulaulun voimin. Pienempänä siis nukahti hyvin itsekseen mut 4kk tietämillä tapahtui jotain ja sen jälkeen on ollut tosi harvassa kerrat kun on itse nukahtanut :D
Miehestäkin vois olla apua täs nukuttamisessa jos antaisin auttaa mut jotenki hölmösti ajattelen et ite osaan paremmin, etenkin nyt viel enne ku tyttö osaa käydä taas itse nukkumaan . Miehel on kyl se vaikutus tyttöön et se rupee nauramaa ja hymyilemää ku isi yrittää nukuttaa :D

Miulle on nyt tullu myös se et jos pitäs tyttö laittaa pariks tuntii hoitoo jollekin et myös päästäs miehen kaa käymää vaik ravintolassa ni en joteki luota kaikkien hoitoo :oops: Nyt ku tyttö on alkanu vähä vierastamaa ni ei ihan kenelle tahansa kehtaakaa antaa. Mut esim miehen mummo ottais hyvin mielellään mut ku neiti alkanu painamaa sen verra ettei itsekää jaksa pitkiä aikoja sylissä pitää ni tuskin mummokaa jaksas hirveest sylitellä jos tulee sellanen tilanne.
Ehkä pitäs luottaa sit sen verra et käytäs vaik kaupassa ja kokeiltas mite hänel menee hoidossa :D

Kun olin tytön kanssa 3 viikkoa kahdestaan niin varmaan sekin vaikuttaa etten uskalla edes miehelle jättää siks aikaa et kävisin kaupoilla :oops:
 
Takaisin
Top