Arki vauvan kanssa

Meillä on ollut apteekin rasva Novalan sellanen sininen puteli paras. Muut ei oo tehonneet,mutta tuolla pysyy aisoissa. Edelleen joutuu 5v:n rasvaamaan talvella joka aamu ja ilta. Kesällä aurinko helpottaa onneksi ja kaikki ihottumat katoaa. Talvi on niin tymeetä aikaa,kovat pakkaset pahimpia
 
Keskimmäiselläni on atooppista ihottumaa. Hänelle riittää nykyään kun joka ilta rasvaa ihon Miniderm-perusrasvalla. Kesäaikaan ei tarvitse rasvailla kun silloin pysyy iho hyvänä. Kortisonivoidetta käytetään, jos iho on mennyt niin pahaksi, että perusrasva ei auta. Nyt ei ole pitkään aikaan tarvinnut sitä, en tiedä onko tytön atooppinen iho alkanut helpottamaan iän myötä, vai onko syynä se, että nykyään muistamme joka ikinen ilta rasvata.

Vauvalle tuli jokunen viikko sitten toiseen silmäluomeen jotakin punaista. Kävin näyttämässä lääkärille kun se silmäluomi oli turvonnutkin ja yhtenä aamuna rähmi vähän. Lääkäri oli joku venäläinen tms ja hän meinasi, että kyseessä voisi olla atooppinen iho. No en usko että oli kun luomi oli myöhemmin sen näköinen, että siinä oli joku näppy. Silmätulehdus ei kuitenkaan ollut kun se valkoinen osa ei ollut punainen ja silmä ei vuotanut eikä ihmeemmin rähminyt. Silmäluomi on vieläkin pikkuisen punainen. Tänään neuvolassa th sanoi sen ehkä olleen hormoninäppy. :confused005
 
Meidän 4kk poju on nyt kaks viimesintä kertaa itkenyt/ huutanut koko kylpysession ajan. Ennen tykkäs kovasti ja polskutteli tyytyväisenä. Onko muilla ollu samantyyppistä? En ymmärrä mistä tämä johtuu. Meillä alkaa vauvauinti keskiviikkona. Saa nähdä meneekö itkuksi sekin...
 
Meidän 4kk poju on nyt kaks viimesintä kertaa itkenyt/ huutanut koko kylpysession ajan. Ennen tykkäs kovasti ja polskutteli tyytyväisenä. Onko muilla ollu samantyyppistä? En ymmärrä mistä tämä johtuu. Meillä alkaa vauvauinti keskiviikkona. Saa nähdä meneekö itkuksi sekin...

Oletko huomannut että vauvan iho olisi kuivempi? Onko vauva repinyt itselleen haavoja? Käytätkö öljyä kylpyvedessä? Ainakin jos lapsella on kuiva iho niin vesi aiheuttaa kirvelyä. Meillä tytön selkä ei näytä kuivalta, mutta kun sitä koskettaa niin tuntuu tosi karhealta. Saa tosiaan joka aamu ja ilta rasvailla ihan kunnolla koko tytön.
 
Meidän 4kk poju on nyt kaks viimesintä kertaa itkenyt/ huutanut koko kylpysession ajan. Ennen tykkäs kovasti ja polskutteli tyytyväisenä. Onko muilla ollu samantyyppistä? En ymmärrä mistä tämä johtuu. Meillä alkaa vauvauinti keskiviikkona. Saa nähdä meneekö itkuksi sekin...
Mullakin tuli mieleen,että onko vauvan iho päässyt esim. Vaippa alueelta hautumaan? Meidän pojalla oli joskus tullut yöllä kakat housuun jonka huomasin vasta aamulla. Pojan pippeli oli sen jälkeen punainen ja arka ja juurikin kylvyssä käynti sattui pari päivää. Rasvailin bebanthenilla ja annoin ilmakylpyjä niin pian helpotti.
Tyttö aikoinaan alkoi pelkäämään vaahtoa kylvyssä ja sai ei millään suostunut ammeeseen,mutta silloin hän oli melkein vuoden ikäinen. Jospa vauvasi alkaisi pian taas nauttia kylvyistään entiseen tapaan :)
 
Voikohan vauvalla olla alle kolmen kuukauden iässä jonkunlaista eroahdistusta? Viikonloppuna tytölle ei kelvannut kenenkään muun syli kun mun. Lattialla kun oli niin viihdyttäjäksi kyllä kelpasi isikin mutta kiukku tuli jos joku muu otti syliin ja kun pääsi mun syliin niin rauhoittui samantien.
 
Kiitti vastauksista! En ole ainakaan huomannut ihossa mitään. Ollut koko ajan tosi hyvä meidän pojulla... Täytyy tarkastella tilannetta ja vaippa-aluetta. Tosin itku on alkanut jo ennen ammeeseen laskemista eikä ole kylvyn aikana loppunut. En ymmärrä... No, täytyy toivoa että on vain joku vaihe.

Niin ja öljyä ollaan kylpyveteen muutama tippa aina laitettu.
 
Voikohan vauvalla olla alle kolmen kuukauden iässä jonkunlaista eroahdistusta? Viikonloppuna tytölle ei kelvannut kenenkään muun syli kun mun. Lattialla kun oli niin viihdyttäjäksi kyllä kelpasi isikin mutta kiukku tuli jos joku muu otti syliin ja kun pääsi mun syliin niin rauhoittui samantien.

Meillä ollu tätä jo pari viikkoa.. kaikkien muiden syli saa kauheet raivarit aikaan. Muu seura kelpaa, sängyllä, sohvalla, sitterissä tai lattialla.. mut jösses jos joku muu ottaa syliin.
Kuulunee siis ikään..? :grin

Mileim + tyttö 3kk 17pv
 
Meidänkin tyttö on samanlainen,että vaan äidin syli kelpaa. Jos menen suihkuun,niin tyttö huutaa isänsä sylissä eikä kelpaa tutti tai hyssyttelu ja jutustelu. Sitten kun itse otan tytön syliin niin huuto loppuu. Välillä käy mies ihan sääliksi kun kaikkensa koittaa ja mikään ei kelpaa. Mutta näin se on mennyt jokaisen kanssa,lähenpänä vuoden ikää on lapsista tullut sitten isin bestiksiä ja isin perään kysellään koko ajan :)
 
Meillä ainakin vierastusitkut on saaneet mun äiti ja miehen siskon mies. Selkeästi poika tunnistaa tutut ihmiset eli mut, isänsä ja veljensä, meillä kyllä siis kelpaa myös iskän syli mutta mun mies kyllä aika paljon hoitaa ja sylitteleekin poikaa. Ja tosiaan turvallisesta sylistä antaa leveät hymyt tuntemattomillekin mutta vieras syli ei ole hyvä juttu, alkaa etsiä katseellaan mua.

Ja voi että kun tuon pikkuisen kanssa voi olla jo ihan oikeasti vuorovaikutuksessa; esikoinen ohjeistaa pienintä vieressä potkimaan ja pienin aloittaa sitten ihan hirmuisen potkimisen, hyvä ettei jalka lähde irti :hilarious:
 
Meillä ei ole ollut havaittavissa vierastamista, viihtyy hyvin sylissä kuin sylissä ja alusta asti on tykännyt olla muuallakin kun vaan äitin sylissä, paitsi milloin halusi olla vaan tississä koko ajan :D
 
Myös meidän tytöllä tuli pari viikkoa sitten ekat vierastusitkut äidilleni ja veljelleni. Ei kyllä olisi tarvinnut vielä... Oltiin ajateltu miehen kanssa mennä ensi kuussa elokuviin katsomaan yksi leffa (Beauty and the Beast - Kaunotar ja hirviö, kyllähän tämän Bellen pitää se nähdä heti :wink:grin) ja lapset olisivat mummun luona hoidossa sen aikaa. Olisi vauvan eka kerta jonkun muun kuin äidin tai isän hoidossa. :nailbiting:
 
Mä tuolta lokakuisista kurkin tätäkin kuuta, kun poika syntyi 6.11. Meillä oli tuossa tammi-helmikuun vaihteessa just toi tilanne, ettei kenenkään muun syli kelvannut kuin mun. Huusi isänsäkin sylissä, vaikka just oli sille naureskellut vaipanvaihdossa. Me tehtiin niin, että istuttiin paljon kolmistaan sohvalla ihan lähekkäin ja isä silitteli vauvaa. Ja että isä puhui paljon vauvalle ja vauvan vieressä mulle ( vauvalle puhutaan helposti eri äänensävyyn) kun meillä usein se puhe laukaisi itkun. En tiedä mikä lopulta auttoi, mutta se meni jokatapauksessa nopeasti ohi, alle viikossa. Samaan aikaan tuli muidenkin vierastamista, mutta suurin osa meni sillä ohi, että vauva sai ensin mun sylissä tarpeeksi kaukaa jutella henkilön kanssa tarvittavan ajan ja jos vauva ei selkeästi rentoutunut, ei edes yritetty vaihtaa syliä. Meillä se oli joku vaihe siinä 3 kk kohdalla.
 
Hei viisaammat,kertookapas onko korvatulehduksessa olevan vauvan syöttäminen makuultaan ok vai voiko se estää korvan parantumista? En huomannut asiaa kysyä lastenlääkäriltä. Tähän saakka olen imettänyt yöllä kyljellään,mutta aloin miettimään pääseekö maito valumaan korviin ja pitäskö yölläkin syöttää sylissä pystyasennossa.
 
Mies tuli kolmen päivän työreissulta ja vähän pelkäsin, että noinkohan tuo tyttö vierastaa isäänsä, kun jotkut sanoo pienen unohtavan päivässä parissa ihmisen, jota ei näe.

Katin kontit, tyttö oikein nauroi ääneen isänsä nähdessään eikä olisi ollut mun sylissä olleenkaan, jos näki isin jossain vaan kitisi ja "änännnännää" niin kauan, että pääsi miehen syliin, josta sitten tapitti mua hyvinkin tyytyväisenä ja ilmeellä "tästä en muuten liiku ihan hevillä mihinkään!".

Tuossa ne nyt ottaa päikkäreitä sohvannurkassa. :Heartred
 
Meilä on kans tyttö alkanu viihtymää isin kanssa. Toki äitiäkin tarvitaan.. välil pitää kattoo isiä hyvän matkan päästä äitin sylistä mut sit se alkaa pikkuhiljaa vääntää itteesä isin suuntaan.

Mä olin jo iha varma et noiden suhde tulee olemaa tosi huono ku tuntu et vauva vaa itki suuri piirtei ku vaa näki isäsä ja isiä kiinnosti enemmä puhelin ja telkkari. Mut ku sanoin miehelle et se on sen tehtävä muodostaa se suhde tuohon lapseen ni nyt ne jo höpsöttelee yhessä :)

Yks päivä hyvä ettei itku päässy ku kuuntelin keittiössä ku isi ja tyttö höpötteli. Tyttö välil iha kiljahteli isille :) :Heartred
 
Meiän tyttö tykkää isästään ihan hirveesti! Aina rauhottuu isänsä syliin ja nauraa kun näkee isin. Tykkää kyllä mustakin mutta jos ollaan molemmat paikalla niin isin syli on se ykkönen. Meillä mies hoitaa yösyötöt silloin kun niitä sattuu joskus vielä olemaan ja iltaisin puuhaa tosi paljon tytön kanssa että mä saan omat kädet vapaaksi ja voin rentoutua ja ottaa vähän omaa aikaa. Oikeestaan nyt kun ajattelee niin me hoidetaan vauvaa aika tasan puoliksi, mä hoidan 6-18 ja mies 18-6 :) iltaisin saadaan vielä yhteistä aikaa kun tyttö menee 22 aikoihin nukkumaan omaan huoneeseen.
 
En kestä kun tuolla tytöllä on niin kiire päästä liikkeelle :eek: hihkuen seurailee siskoaan ja yrittää päästä luokse. Ihan ei oo kuitenkaan taito vielä hallussa ja pääsee vaan muutamia senttejä eteenpäin. Ei kai nyt kolmikuukautisena tarvisi niin kovasti vielä yrittää.

Kauan teillä muilla viihtyy vauva lattialla kerrallaan? Meillä ihan maksimissaan 20min. Ja silloinkin haluaa koko ajan nähdä mut.
 
Meillä neiti virkeänä viihtyy erittäin hyvin leikkimatolla, jopa yli tunnin on hassutellut. Toki siinä välissä isi tai äiti on ollu mukana leikkimässä pieniä hetkiä.
 
Takaisin
Top