alkuraskaus pelonsekaisin tuntein... :/

hallansuru

Satasella mukana keskusteluissa
oon raskaana 6+5 ja syke näkyi ultrassa yms.mutta pelkään silti kun takana kaks kertaa km:(

laskettu aika ois 4.2.2013 mutta se varmistetaan viel sit myöhemmässä ultrassa.toivon vaan et tää sit pysyy mukana :) syön opamox lääkettä lääkärin luvalla mut jotenki pelkään et se tappaa alkion :O voiko siin niin ees käydä? :/

olin kyl onnellinen kun kuulin et kaikki nyt kunnossa.ed raskaudessa ei ollut sydäntä ollenka kehittnyt :/
 
hei,
tiedän tunteen, itsekin samalla mielialalla hieman täällä odottelen ja menossa 6+1 tänään. kuten sinullakin minulla on takana km marraskuulta ja suppareista päätellen maaliskuulta. onneksi sinulla ultrassa näkyi sydämensyke jo, itellä ei ole tässä paikassa mahdollisuutta päästä niin helpolla mihinkään ultriin ku tk on retuperällä ja terveydenhuolto muutenkin on mitä on.
mikä tuo opamox on? no jos lääkäri antoi luvan niin ei pitäisi olla huolta sitten. toivottavasti saat helmikuussa käärön syliin ja kerrohan kuulumisia aina kun jaksat :)
 
olen myös itse teidän kanssa samassa tilanteessa. kirjoitinkin asiasta jo tuonne oireiden puolelle mutta ihan sama juttu mullakin, kolmas raskaus vuoden aikana ja kaks KM aikaisilla viikoilla. en ole neuvolaan enkä ultraan vielä ikinä päässyt ja nyt alkuviikon verestävä vuoto pelästytti oikein kunnolla että taasko? vuoto loppu ja kivut eivät alkaneet joten edelleen raskaana mutta pelkään niin kamalasti että taas sama kaava toistuu. Yritän olla positiivinen ja ajatella tämän kestävän tällä kertaa loppuun asti, mutta kai se on joku itsesuojeluvaisto tms kun varautuu niihin huonoihin uutisiin, se on aina niin hirveän rankaa käydä läpi. Tuplatarrasukat siis meille kaikille ! Mulla eka neuvola juhannuksen jälkeen tiistaina. Nyt vain päivä kerrallaan ja suurempia murhehtimatta... (jos vain pystyy)
 
hallansuru: lääkäri kyllä varmasti tietää, voitko syödä opamoxia vai et. Älä siitä ainakaan huolehdi. Voimia odotukseen.
mimael: annettiinko sinulle KM:n takia jo nyt sit aika vai onko siellä aina noin aikaisessa? Minulla eka neuvola vasta ens kuun puolessa välissä viikolla 10
 
hallansuru, itsekin tuulimunan ja kohdunulkoisen kokeneena ymmärrän tuon suuren huolesi. Mutta niistä raskauksista joissa sydämensyke on jo todettu on jo yli 90% varmuus, että jatkuu. Vaikka se on vaikeaa niin koita hieman rentoutua ja uskoa vakaasti siihen että nyt se vauva teille annetaan :) Tsemppihalit. 

Itse jännitän vielä, eka ultra keskiviikkona...
 
Mä sitten taas olen ihan luottavaisin mielin enkä keskenmenoa osaa pelätä koska meillä ensimmäinen lapsi kuoli kolme tuntia syntymän jälkeen eikä sitä osattu ollenkaan etukäteen aavistaa, syy selvis vasta ruumiinavauksessa. Mutta älkää nyt pelästykö, on hyvin harvinaista. Mutta onneks meidän uusi vaavi oli syntyessään niin hyvässä kunnossa että sai heti 10 apgar-pistettä niin tuo luottamusta myös tähän raskauteen.
 
kiitos kaikille vastauksistanne! oli lohduttavaa kuulla tuo et jos syke näkyy niin keskenmenon riski ei oo niin suuri enää :) jotenki pelkään  et lääkkeillä pilaan kaiken.pakko syödä kun voin huonommin ilman niitä.opamox(niille jotka ei tiedä)on rauhoittava lääke, jotain bentso lääkettä siis.otan paniikkihäiriöön ja unettomuuteeni sitä.

toivotaan parasta teille kaikille ja myös minulle että vauva syntyy ja terveenä <3

kiitti kun vastailitte.kohtalotoverit aina osaa lohduttaa ja rauhoittaa mieltäni :) kertokaa tekin kuulumisianne välillä.
 
Hippu: joo KM historian takia se neuvola vähä aikaisemmin, toki olen itse ollut varmasti heidän silmissään riesa. Aina soitan samaan paikkaan ja varaan ekaa neuvola-aikaa ja sitten soitan ja perun, ja taas soitan ja perun ja nyt kun soitin ne jo taitaa tietää pelkän äänen perusteella kuka taas niitä rienaa =). Ajattelivat varmaan että parempi ottaa minut vähän aikaisemmin sisään etten ihan lopullisesti sekoa tän kaiken myllerryksen keskellä =)
Hallansuru: oon samaa mieltä että on mahtavaa kun on kohtalotovereita ja vertaistukea. jotenkin sellaista todellista oppia ja neuvoa sekä kokemuksia eikä vain tuota kirjaoppia ja virallista tietoa.
Kuulumisista sen verran että täällä yhtä hermona kun ennenkin. yritän rentoutua etenkin henkisesti ja ajatella positiivisesti mutta jos huomiselle päästään, se on pisimmälle edennyt raskaus tähänmennessä. toki se ei riitä vaan se terve vauva olisi tietenkin se päämäärä mutta jotenkin nyt lohduttaisi päästä ennätyspitkälle ja sitten vielä sinne neuvolaan. Kovasti mietin jokaisen vatsan nipistelyn ja tunteen, myös vähäinen pahoinvointi tavallaan harmittaa, aina jännittää nouseeko ne hormonitasot vai ei. pääkipua, turvotusta ja tuo vatsan nipistely, siinäpä ne. ei pahasti väsytä eikä palella eikä tissit ole kipeät eikä muuta. Toivon ihan hurjasti että pääsisin näistä kriittisimmistä ja ratkaisevimmista päivistä. Tarrasukkia meille kaikille edelleen!
 
vertaistuki on korvaamaton :) itsellä ei omassa asuinpaikassa sitä löydy niin onneks on nettiyhteys.
mimael: nuo oireet joita sulla on kuulostaa tutuilta joten yritä vaan rentoutua. itellä vaihtelevast oireita, välillä enemmän välillä vähemmän. ite joudun odottaa lääkärille ja ultraan pääsyä niin kauan kunnes on taas varaa mennä lääkäriin ku olin tuossa aiemmin kipee ni meni rahaa lääkäriin ja lääkkeisiin, meil ei ol neuvolaa täällä :(
 
Tänään heräsin taas menkkakivun tapaisiin tuntemuksiin, joita on ollutkin tässä silloin tällöin pitkin viime viikkoa. Mut nyt vessapaperiin tuli sitten vähän verta :( Tätä ennen ei oo tullut yhtään ja nyt olis 5+0. Siitä on ehkä pari tuntia, vielä ei oo tullut enempää. Meneeköhän tämä nyt kesken? ;( Ei tuo ainakaan hyvältä näytä... eiks valemenkatkin tuu yleensä jo aiemmin, kuin vasta nyt? Ja sänkypuuhissa ei olla oltu, mikä vois ton selittää.

Mut en voi varmaan kuin odotella, alkaako se vuoto :( Ja jos ei alkaisi, joutuisi pelkäämään, että ultrassa näkyy kuollut tyyppi. En jaksaisi kestää nyt mitään keskenmenoa, varsinkaan kun tätäkin plussaa odotettiin se 10+ kuukautta ja kohta olisi ollut ne tutkimuksetkin edessä :(

Toivottavasti teillä muilla on parempi juhannus.
 
oon lukenu että joillain on valemankat tullu viikon myöhässä normiajasta, voithan käydä ostaas cb digin ja kattoo mitä näyttää eli näyttääkö normia eli 3+ sulla vai pienempää viikkomäärää. nyt ku teil juhannus ni voip olla hankalaa päästä minnekää paitsi päivystykseen ja jos sinne meinaa niin pitää kyl liiotella kipumäärää ja vuotoa mut tarkotus pyhittää keinot kuten vanha sanonta menee :)  kuitenkin toivon tarrasukkia ja vauvaliimaa sinne kaikille että kaikki menee hyvin. vuoto voi olla myös ihan viatonta, etinen istukka esim voi aiheuttaa myös vuotoa jos on lähellä kohdunsuuta tai hematooma kohdussa.
 
elenna: Älä vielä vaivu epätoivoon! Minulle neuvolassa sanoi, et voi tulla verta vähä alkuraskaudessa, VARSINKIN jos pitäis olla kuukautiset. Eli ymmärsin, et myös muulloin voi tulla. Ja minun sukulaisella tuli menkat puoliväliin raskautta! Jos ei kipuja tai paljon verta (esim. siteellistä) niin kaikki voi hyvinkin olla kunnossa. Oon niin pahoillani, et joudut nyt tuota miettii :( :(  Ja olet niin alussa, et ihan hyvin voi olla vuotoa "normaalisti". Minä olin samoilla viikoilla ku mulla vielä tuli sellaista ruskeaa tuhrua vaikka olis menkkojen pitäny olla jo aikoja sitten.
 
Kiitos Hippu ja Gatusa, että ehditte rohkaisemaan näin juhannusaattoaamunakin.

Verta ei oo vielä tullut enempää. Mut oon tässä varautunut siihen, että km saattaa olla tulossa...todennäköisimmin vuoto kai alkaisi sitten lähipäivien aikana..? Voihan toki olla, että kaikki on hyvinkin. Päivällä tuli vielä tosi huono ja voimaton olo, mut sain kumminkin lähdettyä juhannuksen viettoon ja sitten olo paranikin huomattavasti. Eikä juhannuskaan mennyt pilalle :) Tuntuu, että raskaus muuttui nyt epävarmaksi enkä voi iloita siitä ja toki huolestuttaakin, mutta niitä muutamaa veripisaraa itkin kyllä tarpeeksi jo aamupäivällä. Kumpa kaikki olisi sittenkin hyvin. Ikävää on se, kun pitää pelätä, että jos vauvanalku on nyt "kuollut" mutta jäisikin sinne eikä tulisi ulos :S

Niin ja aamulla meinasin tehdä testin, mulla on samoja liuskatestejä, joilla sain 4+2 aivan haalean haamun (ja digillä raskaana 1-2). Oli silloinkin siis aika matalat nuo hcg-tasot.

Ultrassa käyneille: Suomalaisen vauvakirjan mukaan "jos 7.viikolla varhaisultrassa kaikki on ollut hyvin ja sydämen syke näkynyt, keskenmenon todennäköisyys on enää 0,5%". Eli ei varmaankaan tarvitse murehtia, ketkä ootte nuo hyvät uutiset saaneet!
 
elenna: toki itsekin olen täällä "epätietoinen" kun en ole mihinkään ultraan mennyt, et onko siellä tosiaan joku elossa mun mahassa, mut muuta et voi kuin luottaa siihen. Jos siellä on vauva, se voi paremmin kun minä voin paremmin ja jos siellä ei olekaan, niin ei siihen etukäteismurehdinta auta :/ Toivon, että kaikki teillä hyvin. Uskonkin niin :) Samoin kuin omassa tapauksessani. Jospa ne raskausoireet sen sullekin paljastaa ennen kuin pääset ultraan asti! Kun kirjoitit tuosta sykkeestä ja todennäköisyydestä niin kyllä jo odotan ultraa. Haluaisin  tietää varmaksi missä mennään ja mitkä on todennäköisyydet.....
 
Hippu, kiitos rohkaisuista edelleen! Niin, samassa jamassahan me monet tai kaikki tässä ollaan. Se taitaa kuulua tähän alkuraskauteen... Onko sulla jo ultran ajankohta tiedossa? Mulla olisi vielä 3,5 viikkoa neuvolan ultraan.. jos vuotoa tulee lisää, niin vois varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoa. Mutta en mä ehkä pelkän ton aamuisen takia soita, jos se siihen jää. Oot ihan oikeassa, että turha etukäteen on murehtia. Uskotaan ja toivotaan, että sinunkin mahassa on kaikki hyvin! Yritän samaa omallakin kohalla ;)

Lueskelin kyllä äsken rohkaisevia keskusteluja tästä aiheesta. Monilla oli ihan turhaan säikäyttänyt tuo alkuraskauden vuoto.
 
nyt vaan lepäilet ja otat rauhallisesti, hermoilu ei auta asiaa ainakaan. vaikka  tuo onkin helpommin sanottu kuin tehty, omasta kokemuksesta voin sanoa tosin sillo kävi niin et yhtäkkiä alko vuoto ku lähin sairaalast verikokeist ja maaliskuus eka vähän näky ja kunnon supparit ja sit tuliki enemmä ja kipuja. :) itelläki iskis ihan varmast pienoinen paniikki jos näkyis punasta. toivottavasti kaikki on pienokaisella hyvin, vauvaliimaa ja tarrasukkia sinulle sekä voimia :)
 
Joo päätin jäädä kotiin lepäilemään tänään, vaikka menoakin olis ollut. Aamulla tein uudestaan Davidin erittäin herkän liuskatestin ja olihan se kyllä viime viikosta vahvistunut, siltikin viiva on edelleen vain vaalea. No, kai se on ihan yksilöllistä miten se näkyy kenelläkin. Mutta eteenpäin luottavaisin mielin, ja katsotaan miten homma etenee :) Vuotoahan ei ole enää tullut, vaikka tänään oltiin petipuuhissakin ekan kerran plussauksen jälkeen.

Ehkä ne eiliset tipat olivat "haamukuukautiset", se nimittäin oli juuri viikon päästä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, ja mulla alkaa ne usein juuri aamulla. Ja just kun olin vielä ollut niin iloinen siitä, että tuo viides viikko saatiin onnellisesti päätökseen.
 
Itse voin samaistua tuohon kipuun ja vuotoon! 2vk ennen plussaa oli paineen tunnetta oikean munasarjan päällä ja jatkui joku 3vk.. Tein testin vaikka menkkojen piti alkaa ja alkoikin mutta semmoisena epämääräisenä tuhruna!

Olen nyt 6+1 ja ruskea "tuhru" on muuttunut tummemmaksi ja vähän verisemmäksi. Kävin 19.6 alkuraskauden ultrassa kun epäilivät että voisi olla kohdunulkopuoleinen raskaus, mutta kohdussa sikiö on :)

Vuodolle ja kivuille lääkäri ei osannut sanoa oikein mitään, käski mennä normaalisti neuvolaan =)
 
tänään sit tullu itkettyä ku huomasin vessassa että sain sormeen ihan vähän tummaa limansekaistaverta mutta pöntössä ei ole ollut verta ollenkaan onneksi, kipujakaan ei ole mutta pelottaa että taaasko historia toistaa itseään. pääsispä lääkäriin ultraan mut täällä ei pääs minnekään ilmaisin. toivottavasti pikku iltatähdellä on kaikki hyvin, itse kun en ole päässyt käymään alkuraskauden ultrassa ollenkaan vaikka haluaisinkin, viikkojahan on nyt 7+1 kasassa eli kriittisin aika on käsillä mulla juurikin nyt. viimeks ei tainnu raskaus näin pitkälle ehtiä joten pitää toivoa parasta ja rukoilla että saan pitää lapsen sisällä kasvamassa. kiva ku isäntä suhtautuu tähän niin kliinisen kylmästi ihan ku lääkäri. ei osaa lohduttaa ei sit mitenkään.
 
Pahoittelut Gatusa :( Toivottavasti se oli kumminkin vain harmitonta vuotoa. Sulla ei kipujakaan ole, mikä lienee hyvä merkki. Miten sulla alkoi viime kerralla se keskenmeno? Jaksamista sinne!

empzi, hyvä juttu, että siellä on sikiö oikeassa paikassa :) Varmasti kyllä kurjaa tuollainen vuotelu :(

Itselläkin on kumminkin edelleen vähän epävarma olo... :S Eniten ihmetyttää se, että ensin ei viikkoon tullut tuhrun tuhruakaan kun kuukautisten piti tulla, ja nyt sit tasan viikon päästä sitä yhtäkkiä ilmestyi. Mut mut, koitan ootella rauhassa. Tänään on ollut kyllä tosi väsynyt olo...
 
Takaisin
Top