Alkuraskauden sairastelu

jjenn

Vasta-alkaja
Heips! Tää odottaja täällä on ihan hermoromahduksen partaalla, koska oon vasta 8. viikolla ja nyt 5 päivää ollu yskässä ja flunssassa, myös lämpö sahaa eestaas siinä 36-37,8 välillä. Mulla on astma, joten yskä on pahimmasta päästä sairauksia. No, kävin tiistaina lääkärissä tän yskän takia, kerroin olevani raskaana ja lääkäri kysy että missä vaiheessa oon menossa. Kun vastasin, että on 8. viikko niin lääkäri näytti kauhistuneelta, vastas "oi voi", kirjoitti viikon saikkua ja vannotti selvästi hätääntyneenä pysymään kotona ja olemaan tekemättä yhtään mitään. Tietty siis teki kaikki tutkimukset myös yms. ja käytiin tarkkaan läpi mitä lääkkeitä saa ottaa ja mitä ei. No, tietenkään en saa sit syödä niitä kortisonitabletteja, joita aina joudun yskään syömään ja eihän tää ota millään hellittääkseen. Päinvastoin. Nyt pelkään et pikkuinen saa kehityshäiriöitä tai et saan keskenmenon siksi et oon kipee näin alussa.

Siispä, kertokaa nyt, onko tää sairastaminen niin vakavaa tässä alussa ku pelkään sen olevan? Onko jollakulla kokemuksia vastaavasta? Musta tuntuu et mun pää ei enää kestä tätä pelkoa...
 
Täällä kans hirveässä yskässä ja flunssassa jo yli 3 vkoa eikä näytä hellittävän. Kerennyt keskustella asiasta neuvolassa terkkarille, tk-lääkärissä ja neuvolalääkärissä. Ei mulle kukaan sanonut että tämä flunssa olis vaarallinen, vaan ne lääkkeet (jos niitä siis päättää ottaa). Itse pidän lääkkeet minimissä, eli olen ilman jos vaan pystyn. Hyvin näkyi pikkuisen sydän sykkivän tänään ultrassa vaikka itse olen heikossa hapessa flunssan vuoksi. Ja saikkua tuli mullekin viikko heti, arveli että saanpahan kunnolla levätä. En minä ainakaan jaksa huolestua mitä tämä flunssa tekisi pikkuiselle - eihän sille mitään voi. Mut sille voi, ottaako lääkkeitä vai ei.
 
En ole edes tajunnut ajatella, että flunssa haittaisi kehitystä sen kummemmin...? Olin itsekin flunssassa ja eiköhän tässä muutama pöpö iske syksyn aikana taas.
 
Mää on jokaisessa neljässä raskaudessa ollu heti alussa flunssassa. Se on ikääkuin yks raskausoire.
Ei se kyllä sikiöön (tai alkiohan se vielä on) vaikuta, ja panadolia voi ottaa turvallisesti.
 
Muokattu viimeksi:
Huh, rauhottavaa kuulla, ettei ainakaan muilla oo tullu mitään ihmeempiä.
Itse en tosin täysin ilman lääkkeitä selviä kun on tää astma. Yskän aikana pakko käyttää niitä astmalääkkeitä viel enemmän ku normisti, koska muuten löytää itsensä päivystyksestä hengittelemästä lisähappea ja lääkkeitä ku meinaa tukehtua. Niitä tabletteja koitan kyl loppuun asti välttää, mut saa nähä kuin käy. En oo vuosiin selvinny mistään hengitystieinfektiosta ilman.
 
Jos et pysy kunnossa ilman lääkkeitä niin sitten niitä on vaan otettava. Ei sekään oo hyvä jos äiti on huonossa kunnossa. Eikö lääkäri kommentoinu siihen mitään? Tai antoiko vaihtoehtoisia lääkkeitä?
 
Mulla myös flunssa raskausoire. Oli viimeeks ja on ollu nytkin kokonaiset 6vko. Lääkäri määräsi jo ab kuurin mutta en halua sitä syödä ennen vko 12.
 
Täällä kans flunssa riesana. Oli edellisessäkin joka meni kylläkin kesken. Mutta raskausoireena tämän otan koska kaikki muut perheessä pysyneet terveenä :) panadoli on hyvä apu.
 
Mullakin on flunssa ollu tämän viikon :sad001 Raskaudessa vahvistuskyky helposti heikkenee, niin kaiken maailman pöpöt on sit nurkan takana oottamassa. Minä ainakin oon ottanu Panadolia muutaman, jotta olo olisi helpompi.
 
Mulla iski kurkkuun joku, kamala kurkkukipu ja köhä ollut muutaman päivän. Ekana yönä kuumeilinkin. Vielä ei ainakaan ole flunssaa lyönyt päälle. :/
 
Soitin tänään omista lääkityksistäni kysyäkseni Teratologiseen tietopalveluun ja puhuttiin pitkät pätkät yleisesti lääkkeistä ja niiden ottamisesta. Siellä sanoivat kun kysyin, et buranaa voi huoletta käyttää raskauden aikana yksittäisiä kertoja, siis vaikka esim viitenä päivänä yks-kaks tablettia burana 600mg on sallittua. Raskauden viimeisellä kolmannella enää ei suositella, koska voi aiheuttaa lapselle munuaisten kehityksessä häiriöitä, ja tarkkaa tietoa ei ole, että mikä määrä buranaa aiheuttaa sen mahdollisen häiriön raskauden loppuvaiheessa.

Myös sain vinkin et parempi katkaista flunssa, migreeni ja tulehdukset yms kropassa heti vaikka just sillä buranalla, kuin se et se kroppa joutuu taistelemaan koko ajan jotain ylimääräistä vastaan, siitä on sikiölle enemmän haittaa kun lääkkeiden käytöstä.

Suomessa kuulemma on harvoja lääkkeitä jotka aiheuttaisi jotain vakavaa häiriötä sikiölle. Kuulemma lääkefirmat kirjoittelee pakkauksiin kaikenlaisia ohjeita ja neuvoja ja kieltoja vaan siks, ettei tuu juridisia ongelmia sit myöhemmin.
 
Mulla on kans kurkku ollu tosi kipee tässä jo toista viikkoa ja iltapäivisin nousee lämpö/kuume, mutta se on ollu kyllä pienin vaiva tän pahoinvoinnin rinnalla, joten en oo jaksanu ruveta miettimään mitä kivulle tekisin. Siinä se menee sivussa. En muutenkaan juuri ota lääkkeitä kuin äärimmäisessä hädässä, joten en taida buranaan/panadoliin edelleenkään koskea. Maalaisjärjellä ajateltuna voisin sanoa, ettei se pilleri pari mitään tosiaan vaikuta, joten jos tästä äityy ihan oikea tauti, niin pitää harkita, mitä sitten teen.
 
Nuha. Vihaan sitä, kun nenä on tukossa! En haluais käyttää nenäsumutetta, mutta en tiiä onko kohta pakko. Viime yö meni ihan harakoille tukkosuuden takia ja nokka on tänään vaan enemmän tukossa. Plääh.
 
Meil on tytön päikkärissä parhaillaan paljon enterorokkoa ja jopa yksi syyhypunkkitapaus läytynyt. Kauhulla odotan mitä meille tulee, kun itse en ainakaan haluaisin mitään lääkitystä itselläni käyttää :sad001
 
Huutelee maaliskuisista täällä.. Järkyttävä flunssa iski keskiviikkona, tarttui omalta tytöltä joka nyt ollut viikon kipeänä. Pidän kans raskausoireena, imen pöpöt huolella kun normisti max kerran vuoteen kipeä. Edellisen raskauden alussa mulle tuli influenssa joka kesti rv 6-7. Kaks viikkoa kuin jyrän alla, kuume oli 5päivää alimmillaan 38astetta maximilääkkeillä ei laskenut. Niin se raskaus vain jatkui ja täysin terve tyttö saapui syliin. Silloin vähän pelotti, mutta olin niin kipeä ettei pystynyt edes ajatella kuin selviytymistä tunnista toiseen välillä. Paino tippui 3kg kahdessa viikossa jne.
Toi Burana on jännä juttu, miten jossain sanotaan että voi ottaa vähän ja Jossain ei. Edes influenssaan en saanut taannoin lupaa. Mulla ei tunnu parasetamol auttavan mitään flunssaan juurikaan, otrivinia on pakko vetää kun kapeat nenäontelot vetää samantien pään ihan jumiin. Onneksi kuume on pysynyt poissa kuitenkin!
 
Menin sitten vilustuttamaan itseni viikonloppuna ja nyt on jokapaikka tukossa.. Ite yritän helpottaa oloa nenäkannulla ja lämpimällä juomalla, kuumetta ei ainakaan vielä ole. Minustakin tuntuu että olen raskaana ollessani pöpömagnetti. Viimeksi alkurakaudessa minulla oli todella korkea kuume ja ihan hirveä yskä mikä ei meinannut millään hellittää. Silloin kyllä pelotti lapsen puolesta ja hankinkin dopplerin. Mutta kaikki meni ihan hyvin, eikö vaikuttanut vauvaan :)
 
Mulla oli kurkku kipee reilun viikon joku aika sitten, sit se meni ohi jo ja nyt on ollu 3 päivää oikean puolen kurkun rauhaset ihan järkyttävän kipeet, nieleminen sattuu. Onneks en sen kummemmin oo kipeä ja toivon, että tilanne ei tästä pahene.
 
Tänne myös taitaa flunssa hiipiä, itellä ollut kurkku kipeä useamman päivän ja viime yönä alkoi esikoisella nenä rohista. Tsemppiä kaikille sairastaville!
 
Täällä alkaa flunssa pikkuhiljaa hellittämään, kyllä onkin ollut niin voimaton ja saamaton pari päivää.
 
Takaisin
Top