Alkuoireita

OneStepTwoMama

Silmät suurina ihmettelijä
Helmikuisissa taisi ollakin jo aloitus tästä mutta teenpä meillekkin oman ketjun niin helpompi seurailla suht samoilla viikoilla meneviä :)

Tosiaan itsellä oireina ennen plussaa oli jo todella törkeät menkkakivut, jotka ovat nyt vähenemään päin.

Viimeisen viikon aikana rinnat on kipeytynyt ja ah - niin ihana unettomuus nostaa taas päätään :D
Kahdessa aiemmassakin raskaudessa oli sama ja ilmeisesti en säästy siltä nytkään.
Eli en saa unta ja heräilen keskellä yötä enkä nukahda uudestaan, jiihaaa !!
 
Mulla alkoi ennen plussaa hajuaisti herkistymään. Normaalisti hajut ei tee mulle pahaa mutta nyt pahat hajut tuntui melko ällöttävältä. Ja esim. etikkasäilykkeet otti kovasti nenään. Nyt on taas ehkä hajuaisti vähän tasoittunut.
Myös vatsakipuilua oli jo aikaisin ennen plussaa, ei varsinaista menkkakipuilua, vaan jomotus tuntuu ihan vatsan sivuilla, nivusissa ja alhaalla häpyluun päällä ja myös selän puolella silloin tällöin.
Tisseissä alkoi nännit kutimaan ennen plussaa ja edelleen tuntuu pientä arkuutta niissä.
Ja vatsaa alkoi turvottaa järkyttävästi ja edelleen turvotusta on aika paljon.

Nyt plussan jälkeen tullut väsymys joka ilmennyt onneksi vaan iltaisin. Olen tottunut valvomaan pitkään mutta nyt silmät meinaa väkisin mennä kiinni jo ennen kymmentä. Aamulla taas olen herännyt aikaisemmin.
Ja muutamana aamuna on herätessä ollut nälkä ja sen vuoksi vähän heikohko olo. Normaalisti aamuisin syön vasta muutaman tunnin päästä heräämisestä. Ja myöskään päivän aikana ei juuri maistu mikään mutta iltaa kohden alkaa tulla nälkä ja ruoka maistua.
Makeanhimo on kadonnut. Sama oli esikoisen kohdalla eikä makeaa tehnyt mieli koko raskauden aikana. Mikä on kyllä hyvä :) :) :)
 
No mulla ei oo muutaku älytön alaselkäkipu, joka johtuu varmaan kun paikat vielä "löysänä" edellisestä raskaudesta tai sit on hormonaalista. Ja siis oon kauhee hormoonihirviö, itken ja raivoon tääl joka asiasta :D
 
Mulla oli ennen plussaa menkkamaksia tuntemuksia ja ne on nyt jatkunut vielä. Huono olo tulee autossa jos on nälkä ja nyt eilen tuli rinnat kipeeks. Mulla on kanssa alaselässä ollu vähän kipeetä mutta luulen että se johtuu töistä ja huonosta ryhdistä ja lihaksista :D pitäis vissiin treenata :D:D

Ja ne hormonit! Voiko ne jo vaikuttaa?!? Oon ihan kamala. Mieliala vaihtelee viiden minuutin välein. Eka itken kun mahaan sattuu ja meille ei tulellaan vauvaa ja sitten oon ostamassa kaiken minkä nään vauvalle. Ja saan raivareita ilman mitään syytä :D
 
Vajaa viikko ennen plussaa alkoi ilmestymään erilaisia pieniä oireita, joista kuitenkin koitin olla innostumatta "etten vaan itse kehitä niitä omassa päässäni". Alkoi esimerkiksi iltaisin viluttaa (nukkuessa myös hikoiluttaa), ruokahalu lisääntyi hieman ja vatsa oli jännän tuntuinen ja turvotti.

Rinnat alkoivat aristaa oikeastaan vasta siinä plussauksen paikkeilla. Nyt huomaan että hajuaisti hieman herkistynyt, sillä miehen tekemä uunikala oli uunissa kypsyessään kamalan hajuista (aurinkotomaatit yms. löyhkäsi hassusti), mutta valmiina ruoka oli mahtavan makuista ja hajukin ok :D. Myös Felixin majoneesin etikka ottaa hieman nenään, mutta pakko totutella, kun Helmannsia en uskalla käyttää, kun purkissa ei oo merkintää munien pastöroinnista.. tai sit ei vaan tee majoneesijuttuja.

Tällä hetkellä oireista päälimmäisenä on mielessä väsymys, kasvanut ruokahalu, pienenpieni ellotus (ei okseta, mutta välillä hassu olo), jatkuva janoisuus ja vessassa ramppaaminen jatkuvan veden lipittämisen takia :grin. Kipuja ei oo ollu missään vaiheessa vielä, mutta semmoista pientä nyppimistä välillä. Muitakin oireita taitaa olla lievänä, mut heti ei tuu mieleen. Luultavasti oireet iskee paremmin päälle viikkojen kasvaessa :nailbiting:

Nyt 4+3
 
Luumupuu, kyl ne nyt jo voi joillekin vaikuttaa :D. Tokihan se hormonien määrä viel lisääntyy ja mahdolliset oireet lisääntyy kullakin, mut jotkut reagoi jo aikaisemmin siihen pienempään määrään.. ja hormonien nousunopeuskin on yksilöllistä :). Niin ja sit tietty jokaisen keho reagoi eri tavoin.. oon muista ryhmistä lukenut niistä onnekkaista, joilla ei mitään oireita eikä toisaalta ongelmiakaan (tosin oireettomuus helposti stressaa).
 
Mä oon kyllä toisaalta muutenkin aika tempperamenttinen. Että taidan vaan kerrankin käyttää hyvää tekosyytä kun sellainen on :happy:
 
Luumupuu, voihan se olla niinkin :D. Tosin syytän silti hormoneja, sillä.. taitaa hyrrätä mullakin nyt ne hormonit. Katottii telkkarista tunti-pari takaperin ylen dokumenttia kissoista. Siinä oli yks kissa, joka oli vaihtanu huudeja (=alkanu käymään vakituisesti naapureilla) kun perheeseen oli syntynyt vauva.. mä siinä sit rupesin hieman kyynelehtimään, ku tuli mieleen et kui meiän kisun käy, että stressaantuuko se ja hylkää meidät :laughing002 :oops:. Onneksi perässä tuli ohjeet kissan totuttamiseen. Hierotaan esimerkiksi kisun omaa hajua uusiin vauvan kalusteisiin, mahdollistetaan riittävän korkeat pakopaikat ja ajoitta totutetaan uuteen ruokapaikkaan :D.

Normaalisti en tollasta taatusti itkisi, vaan pohtisin ratkaisua. Ihanat raskaushormonit :grin
 
Täällä hieman on välillä etovaa oloa eikä oikein mikään maistu. Alavatsa on välillä aivan tulessa (erityisesti iltaisin) ja alaselkäkin kiusaa, mutta voi olla kun ollut lyhyen ajan sisään kaksi raskautta niin keho huutaa hoosiannaa... Jano on tullut, mutta ei mitenkään hälyyttävästi ja hieman on haukotuttanut. Imettäessä tuntuu nännit hitusen aremmilta, mutta ei pahalta kuitenkaan.

Olen nyt neljänä iltana kokeillut kohdunnapukan niin kiinni on lujasti ja kova kuin pieni kivi. Olen huolellisesti pessyt kädet ennen kokeilua, ettei veisi suotta pöpöjä sinne, mutta ajattelin sen niinkin, että uskallan kokeilla, kun onhan siellä miehen pyssykin piipahtanut eikä sitä ole ennen seksiä sentään desinfioitu vaikka puhdas onkin ;D Viime viikolla oli vielä hieman pehmeämpi (sanotaan että kun raskautuu niin se alkaa hitaammin kovettua kuin normikierrossa eikä mulla oo tietoa missä vaiheessa oon) niin arvioin että olisko silloin kiinnittynyt ja päästänyt kiinnitysnesteet tms. Sillä sen jälkeen on alkanut "oireilut"...

Ootteko te kokeilleet?
 
Ennea: kohdunnapukkaa ei tullut kokeiltua, mutta päivittäin kierrossa otin sormella "näytteet" emättimestä ja oviksen jälkeen tuli joka päivä sellasta vaaleaa eritettä. Kännykän Ovia Fertility -sovelluksen mukaan just se vaalea "school clue" on lupaava merkki raskaudesta, mikäli sitä jatkuu oletettuihin menkkoihin asti ja näin kävi. Oviksen aikoihin oli kirkasta ja joustavaa, alkukierrosta vetisempää.. Alkoi jossain vaiheessa vähän huvittaa omat tutkailut, mutta se antoi ekan toiveen plussasta :)

Muoks. typon korjaus
 
Muokattu viimeksi:
Ennen plussaa oireeksi voisi ehkä ajatella jatkuvan janon sekä valkovuodon erityksen.
Plussan tienoilla oli tuhruvuotoa, lieviä menkkakipuja, pientä pahoinvointisuutta ja tissit pari päivää tuvoksissa.
Oireet katosi liki kokonaan pariksi päiväksi ja sen jälkeen rinnoissa ollut pieniä tuntemuksia, ruokahaluttomuutta, unettomuutta, janoa ja nenän tukkoisuutta. Nyt 5+0, plussa 4+0.
 
Ennen plussaa oireena tuli väsymys. Siis sellanen, mikä ei tuntunut helpottavan millään. Nyt väsymys on onneks helpottanut (koputan puuta).
Tilalle on tullut jatkuva nälkä! :eek: mitä sitä pitäis syödä et ehtisi edes nukahtaa ennen ku tää näläntunne palaa
 
Ennen kuin plussasin huomasin että mulla oli huimausta enkä siihen sen enempää kiinnittänyt huomiota vasta kun plussauksen jälkeen mietin että varmaan raskausoireisiin lukeutui. Nyt suurimpana oireena on aivan älytön väsymys, aamupahoinvoinnilta olen toistaiseksi välttynyt mutta iltaisin saattaa hieman hiipiä sellainen etova olo. Muuten tässä mennään hyvillä voimin eteenpäin :)
 
Hihi.. äippä-89, allekirjoitan kans ton jatkuvan nälän.. se on ihan älytön! :grin. Vaikka söis iltasella jotain, saattaa vielä nukkumaan mennessä iskeä nälkä uudelleen.. parina iltana tullu äkillinen himo mm. näkkileipää.. tai ei oikeastaan himo, vaan "pakotus/tarve" :D
 
Niinpä, Owlet. Ei oo pelkkä himo vaan pakko syödä jotain. :D kävin ostamassa riisikakkuja eilen, mut täytyyki täydentää kaappia viel näkkileivällä
 
Nams.. riisikakkuja :p. Erityisesti juuston makuiset ollut suosikki aiemmin, nyt en osaa sanoa alkaako tökkiä.. ainakaan pringlesin paprikan makuiset sipsit ei maistuneet enää hyviltä :D (tuli suolasen himo yks päivä).
 
Miullakin on ollut jo jonkin aikaa huimausta, kun nousee ylös niin silmissä sumenee ja jalat meinaa lähteä alta. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut tällaista mutta nopealla googlettelulla vaikuttaisi olevan normaalia :)
Tiistaina on ultra jossa määritellään raskausviikot niin pyydän tohtoria samalla mittaamaan hemoglobiinin ja verenpaineet ettei johdu niistä.
 
Täällä vaan on ihan tajuton väsymys koko ajan päällä. Asiaa ei juuri helpota huonosti nukkuva esikoineno_O
 
Ikinä en ole tällaista väsymystä kokenut, töistä kun pääsee kotiin niin on nukuttava päiväunet joita en ikinä ennen ole nukkunut. On tullut harvinaisen selväksi että kroppa tarvitsee nyt lepoa.
 
Takaisin
Top