(alku)Raskausajan liikunta

Ranskanperuna

Jostain jotain jo tietävä
Marraskuiset 2024
Heippa,

Oletteko jatkaneet liikuntaharrastuksia/ liikkumista normaaliin tapaan tehtyänne positiivisen raskaustestin? Vai onko tieto raskaudesta saanut teitä tekemään joitain muutoksia tapaanne harrastaa? Tai ylipäätään, oletteko miten aktiivisia liikkujia perusarjessa? :)
 
Koiran kanssa lenkit menee ihan kuten ennenkin raskautta, mutta kuntosalissa tein pieniä muutoksia, että en esim. Jalkaprässiä tee, tai muita mitkä alakertaan painetta kauheana aiheuttaisi. Eli käytännössä toistaiseksi mennään aika pitkälti yläkroppa treenillä 🤭 Tää perustuu siis ihan vain omaan haluun ja tuntemukseen, ei mikään kai estä edelleenkään kuntosalilla näitä mun välttämiä tekemästä.
 
Mulla kävi tää sama topic mielessä tänä aamuna kun olin salilla :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: mulla tosiaan harrastuksena kuntosali noin 2x/vkossa ja jokapäiväiset lenkit koirien ja esikoisen kaa. Lenkkeilyyn raskaus ei vaikuta, mutta tota salihommaa oon kyllä pohtinut. Ainakaan kyykkyä, vatsalihasliikkeitä tms. hurjaa ei uskalla tehdä ollenkaan enää :No Evil Monkey:
 
Käyn välillä salilla ja teen oman jaksamisen mukaan. Jatkan niin kauan kun tuntuu hyvältä :Smiling Face With Smiling Eyes: Höllään sitten painojen kanssa jos alkaa tuntua pahalta mahan kasvaessa.

Muuten liikun lähinnä kävellen. Vaunulenkkejä/kävelylenkkejä tulee tehtyä päivittäin.
 
Mulla on itsellä hevosia ja oon toistaiseksi ratsastanut ihan normaalisti. Omalla aion jatkaakin niin pitkään kun hyvältä tuntuu ja oma paino antaa myöten, kun kyseessä pienempi hevonen niin kauheen paljon painavampana en aio sen selkään kivuta. Lenkkeilyä koiran ja ponien kanssa aion kyllä jatkaa.

Salilla kans käyn joskus ja jouluna, ja sitä myös meinaan jatkaa. Kovin tavoitteellista tai määrätietoista mun treenaaminen ei oo, mutta ehkä teen enemmän kehonpainotreeniä sitten varsinkin, kun raskaus etenee ☺️
 
Minun piti alkaa treenaamaan juuri pakaroita ja vähän ylävartaloa en nyt tiedä voinko edes aloittaa kun kroppa ei ainakaan ole jo tottunut näihin..
 
Olen käynyt salilla ja uimassa(vesijuoksemassa). Salilla olen vielä uskaltanut tehdä vatsalihastreeniä, kun luin, että on ihan turvallista vielä. Myöhemmin täytyy varioida sitten.

Pakaroita voi onneksi treenata muutoin kuin kyykkäämällä tai jalkaprässillä! Itse teen esim. loitonnuksia tai pakarapotkuja, eri kulmassa ja kevyillä painoilla.

Mutta kaikki omien tuntemusten mukaan 🤗
 
Mäkin uskaltauduin aamulla salille, jäi puoleen tuntiin kun hengästyin ihan liikaa ja meinas oksennus lentää vaikka kevyesti tein😶‍🌫️ kuulostaa siis jo hyvin samalta mitä esikoisen raskausaika. 15-38 kävin silloin säännöllisesti 3x vko. Kävelylenkit menee vielä, kunhan syö jotain ennen lähtöä.
 
Normaalisti olen käynyt circuitissa, pilateksessa ja HIIT:ssä. Alkuun noihin ei saanut mennä punktion takia. Enkä ole vielä uskaltautunut tunneille takaisin. 🙈 On ne semmoista rääkkiä kaikki ja paljon tehdään vatsalihaksilla. Toki voisi tehdä hyvääkin. En vaan tiedä osaanko tehdä puolella teholla. 😅
 
Itellä on tilanne liikunnan kanssa se, että koitan nyt lisätä sitä pikkuhiljaa. Vähän päässy sohvaperunaksi ainakin aktiivisuuden puolesta, joten pitää koittaa tommosta kevyttä ainakin alotella ja koittaa säännöllistää. Pyöräily, kävely on jo arjessa hyötyliikuntana, uintia mietin yhdeksi lajiksi, pitäis vaan jaksaa lähteä. Salille en oo ikinä uskaltanut, vaikka vähän kiinnostais. Ehkä sitä ei tässä kohtaa kannata alottaa...
 
Omaan perusarkeen sisältyy 4krt/vko kuntosalia ja pyrin pitämään tästä kiinni myös raskauden edetessä. Vielä tällä hetkellä pystyy tekee saliohjelmaa lähes täysin ohjeiden mukaan, vaikkakin jalkaprässin teen kahden jalan sijaan yhdellä jalalla ja joitain vatsalihasliikkeitä soveltaen myös. Mutta juoksumatolla on pystynyt vaan kävelee, kun jo muutamakin juoksuaskel tuntuu kuolemalta :rolling:
 
Mä oon käynyt jumpassa ja pumpissa, minkä lisäksi oon tehnyt youtubesta raskauspilatesta 😄 varmasti vielä pystyis hyvin tekemään ihan tavallistakin, mutta on kivaa että samalla tulee fiilisteltyä raskautta
 
Mä koitan kans liikkua mahdollisimman pitkään normaalisti. Ite oon harrastanu kuntosalia voimapainotteisesti ja oon kyl ihan jatkanu sitä toistaiseksi. Vähän oon kattonu etten nyt ala tekeen mitään lantionnostoja yms. Vatsoja en oo nyt tehny ollenkaan kun luin jostain että on haitallista. 🤔 Syviä vatsoja kyl suositellaan tehtävän.

Raskausajan pilatesta oon kans miettiny et haluisin alkaa tekemään. Pilates olis ylipäätänsä tosi hyvä koska mulla on pitkä selkä, töissä oon käytännössä aina jaloillani.

Kesäsin oon maastopyöräilly mistä tarvii varmaan nyt luovuttaa jos raskaus jatkuu.
 
Pyöräily on myös mulle hyvä laji raskaana ja sen lisään omaan liikuntaan kunhan jäät sulavat ja pyörätiet ovat taas putsattu pois sorasta. Mä pyöräilin vielä viime raskaudessa pari päivää ennen kun vauva syntyi. Se oli mulle jopa helpompaa kun se loppuraskaudessa vaappuminen ja kävely, vaikka vauhti oli tasoa mummo :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Raskauspilates kuulostaa ihanalta! Oon satunnaisesti muutenkin käynyt pilateksessa ja kokeillut muitakin joogalajeja. Enimmäkseen tulee käytyä ryhmäliikuntatunneilla ja koirien kanssa lenkillä. Myös uiminen kuulunut arkeen säännöllisesti sekä talviuinti. :) Koitan mahdollisimman normaalisti jatkaa, oma jaksaminen huomioiden toki. Nyt ollut vähän pahoinvointia ja heikotusta, niin ei ole ihan niin paljon jaksanut liikkua mitä normaalisti.
 
Mä käyn kerran viikossa pilateksessa ja sen lisäksi paljon tulee pyöräiltyä, käytyä jumpissa ja pumpissa ja uimassa. Mä tässä kans mietin tuota mun piltesta, uskaltaakohan siinä käydä nyt raskausaikana? 🤔 siinä on vatsalihakset niin kovassa rääkissä 😬 se on siis ihan tavallinen pilates, ei raskauspilates. Onko jollain jotain näkemyksiä tai tietoa, että kannattaako pilatesta jatkaa raskaana? Mulla on tosi vaikea tietää mitä vatsalihasliikkeitä (tai ylipäätään liikkeitä) saa tehdä raskaana. Tuntuu, että pilateksessa melkeinpä joka liike jollain tapaa vaikuttaa niihin suoriin vatsalihaksiin enemmän tai vähemmän…
 
Mä käyn kerran viikossa pilateksessa ja sen lisäksi paljon tulee pyöräiltyä, käytyä jumpissa ja pumpissa ja uimassa. Mä tässä kans mietin tuota mun piltesta, uskaltaakohan siinä käydä nyt raskausaikana? 🤔 siinä on vatsalihakset niin kovassa rääkissä 😬 se on siis ihan tavallinen pilates, ei raskauspilates. Onko jollain jotain näkemyksiä tai tietoa, että kannattaako pilatesta jatkaa raskaana? Mulla on tosi vaikea tietää mitä vatsalihasliikkeitä (tai ylipäätään liikkeitä) saa tehdä raskaana. Tuntuu, että pilateksessa melkeinpä joka liike jollain tapaa vaikuttaa niihin suoriin vatsalihaksiin enemmän tai vähemmän…
Voisiko esimerkiksi tunnin ohjaajalta kysyä mielipidettä tähän? Esimerkiksi jos hänellä olisi jotain korvaavia liikkeitä ehdotettavana? Muuten jos ei osaa vastata ja tuntuu epävarmalta itselle, niin vaihtaisin tunnin raskausversioon tai johonkin muuhun :smiling-eyes:
 
Voisiko esimerkiksi tunnin ohjaajalta kysyä mielipidettä tähän? Esimerkiksi jos hänellä olisi jotain korvaavia liikkeitä ehdotettavana? Muuten jos ei osaa vastata ja tuntuu epävarmalta itselle, niin vaihtaisin tunnin raskausversioon tai johonkin muuhun :smiling-eyes:
Joo kiitos 👍🏻 mun kannattaa varmaan kysyä opettajalta. 😌 Mulla on tällainen jäsenyys johon sisältyy ryhmäliikuntatunnit, ja tämä pilates myös. Olisi niin kiva pystyä jatkaa tuolla, ettei tarvis lähtee etsimään muualta kalliita kursseja 🙈 mutta toisaalta on vielä Epassissa saldoa jäljellä…
 
Joo kiitos 👍🏻 mun kannattaa varmaan kysyä opettajalta. 😌 Mulla on tällainen jäsenyys johon sisältyy ryhmäliikuntatunnit, ja tämä pilates myös. Olisi niin kiva pystyä jatkaa tuolla, ettei tarvis lähtee etsimään muualta kalliita kursseja 🙈 mutta toisaalta on vielä Epassissa saldoa jäljellä…
Ymmärrän. Kurjaa se on joutua maksamaan monesta eri jäsenyydestä, kerran jo maksat ryhmäliikunnasta ja käy muillakin tunneilla. Toivon mukaan tähän pilatekseen löytyisi hyvä ratkaisu tai kyseisen paikan valikoimassa olisi joku sopivampi tunti raskausajalle :smiling-eyes:

Kävin itse ekan raskauden aikana jollain tunnilla, jolloin sain korvattua suorat vatsalihasliikkeet toisilla liikkeillä, jotka ohjaaja näytti siinä kun näytti ensin ne "oikeat" liikkeet :thumbs-up: Toimi ainakin silloin hyvin.
 
Takaisin
Top