alkoholia pieni määrä kun en tiennyt raskaudesta,voiko olla haittaa?

hallansuru

Satasella mukana keskusteluissa
juu kuten täällä tietää moni et sain keskenmenon...sen jälkeen raskauduin tosi äkkiä.johon en tosiaan uskonut ollenkaan.otin pari siideriä ja sitten lounaalla lasin viiniä.en näitä samana päivänä vaan eripäivinä.tiedän, ei olisi pitänyt! mutta ahdistuin kovin keskenmenostani.päivää ennen plussaa join lasin viiniä.voiko olla että näin aikaisesssa vaiheessa aiheutuu vahinkoa kun on juonut kaksi siideriä ja lasin viiniä yhteensä.oon ollut raskaana arviolta 2-3 viikkoa nyt.varmaan vain kaksi.koska testikin oli ihan haalea plussa.mutta voiko tässä vaiheessa alkoholi noin pienissä määrin vahingoittaa pienokaista tai aiheuttaa keskenmenon? tää asia vaivaa ja en oo ottanut esille sillä nolottaa et menin ottaamaan nuo pienet alkoholi määrät.

kuulin et 4 raskausviikkoa on aikaa jolloin pienet alkoholimäärät ei vahingoita sitä kyytiläistä? onkohan se noin? onko kellään minkäänlaista kokemusta.

kuten huomaatte täällä sivulla.olen ihme hermoilija.mutta en ota enää alkoholia, en! nyt kun tiiän et oon raskaana! otin silloin kun en tiennyt ja olin ihan maassa ja aattelin et en tuu raskaaks kuukausiin.... :/ miten on....voiko olla et tuleva vauvani on silti turvassa kun näin alkuvaiheessa ottaa alkoholia NOIN PIENIÄ määriä, joita en enää aio ottaa!
 
hei! mulla kävi vähän sama juttu tässä raskaudessa, otin siis vähän alkoholia, enkä tiennyt että oon raskaana, sillon kun otin oli kyl viikkoja vasta 3+1, et en voinu tietää, vaikka jo 2 päivän päästä siitä sainkin haamun testiin! Olin ihan paniikissa että voi ei, nyt oon jotenkin vahingoittanu lasta tietämättäni..

Tässä teksti minkä löysin TerveSuomi sivustolta:

"Neljän ensimmäisen raskausviikon aikana ei puhuta vielä alkiosta, vaan kohdun sisältöä kutsutaan munaksi eli ovumiksi. Tällöin solut ovat ns. totipotentiaalisia eli jokainen solu sisältää potentiaalin minkä tahansa elimen muodostamiseksi ja vaurioituneet solut korjaantuvat uusilla eikä epämuodostumia synny."

Joten ei ole syytä paniikkiin!
 
huh.eli ne parit siiderit ja viinilasillinen ei ole haitaksi? olin ihan peloissani.nyt en aio juoda mutta jos joisin ei siit kai olis haittaa.ei sil et haluisin.....

tästä tuli mieleen et join kovia kännejä edellistä lasta oottaessani yli kuukauden ollessani raskaana sillä en tiennyt et oon.johtuukohan siitä et lapseni on keskittymishäiriöinen yms?voiko se vaikuttaa siihen? tuli vaan mieleen yllättäen tällainen asia kun alkoholista puhuttu.
 
Luultavasti nuo parit siiderit eivät siis ole vaikuttaneet lapseesi, joten ei mitään huolta!

samaisessa jutussa sanottiin vielä näin:
"Aikaa viidennestä viikosta kahdennentoista viikon loppuun kutsutaan alkiovaiheeksi, jolloin elimet ja kudokset muodostuvat. Tämä ajanjakso on sikiön kehityksen herkin vaihe, jolloin alttius vaurioitua mm. alkoholin, lääkkeiden, tartuntatautien sekä ympäristömyrkkyjen seurauksena on kaikkein suurin."

Eli siis tuona aikana kannattaa olla sit tarkkana alkoholin ym. suhteen. Mutta kun nuo siiderit jotka joit olivat niin alkuvaiheessa raskautta, ettet vielä itekkään tiennyt olevasi raskaana, niiiin on erittäin erittäin epätodennäköistä että se olisi vahongoittanut lastasi!! Iloista odotusaikaa sinulle!!
 
helpottavaa tietää :) kiitos.oi, kunhan saan vielä tietää parin viikon päästä onko kaikki kunnossa sit oon vasta helpottunut ja iloinen.sit voin alkaa nauttia raskaudestani.
 
Takaisin
Top